دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

معرفی قلعه آمبرد ایروان با معماری به جا مانده از قرن دهم میلادی

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۵ شهریور ۱۴۰۱
  • ۰

قلعه آمبرد یکی از با استحکام ترین قلعه های بازمانده از دوران قرون وسطی در کشور ارمنستان می باشد که قدمت آن به قرن ۱۰ میلای باز می گردد. با معرفی قلعه آمبرد همراه ما باشید.

قلعه آمبرد یا امبرد قلعه ای در ارتفاع ۲۳۰۰ متری از سطح دریاست که گویی در میان ابرها جای گرفته است. این قلعه از جاذبه های توریستی شهر ایروان واقع در ارمنستان می باشد. در این مطلب به معرفی قلعه آمبرد خواهیم پرداخت.

معرفی قلعه آمبرد ارمنستان

قلعه آمبرد یا قلعه امبرد، یکی از مستحکم ترین قلعه های به جای مانده از دوران قرون وسطی در کشور ارمنستان می باشد که در ارتفاع ۲۳۰۰ متری از سطح دریا واقع شده و قدمت آن به قرن دهم میلادی برمی گردد. قلعه های فئودالی نظیر امبرد، اغلب جهت حفاظت از زمین ها در برابر هجوم مغول ها، رومی ها، ایرانی ها، ترک ها و بیزانسی ها احداث می شدند. دسترسی به قلعه مذکور آسان نبوده و با موانع طبیعی هم حفاظت می شدند.

این قلعه بزرگترین قلعه ارمنستان محسوب می شود که در دامنه جنوب کوه آراگاتس روی دماغه مثلثی شکل محلی که رودخانه آرکاشن و امبرد به هم رسیده و در میانه ابرها واقع شده است. امبرد به معنای قلعه ای در میان ابرهاست که نامی مناسب برای این قلعه است. در ضمن عمارت و قسمت هایی از دیوارهای این برج در قرن هفتم توسط خاندان اشرافی درست شده است.

سبک معماری قلعه امبرد

این قلعه یکی از جاذبه های توریستی ایروان واقع در کشور ارمنستان است که بر فراز کوه و در ارتفاعی بالا از سطح دریا واقع شده است. هم قلعه و هم کلیسا خیلی جذاب و دیدنی می باشند و توریست ها و گردشگران علاقه زیادی به بازدید از این بقایای تاریخی و باستانی دارند.

کلیسا دو درب ورودی داشته و درب شمالی آن فاقد هر نوع تزئینی است ولی درب جنوبی آن دارای دو کمان است که به تدریج گسترش یافته است. چند قدم دورتر، بقایای بر جای مانده از کلیسای کوچک وجود دارد که تقریبا مربوط به قرن دهم است. ویرانه های این قلعه حدود ۱۵۰۰ متر مربع وسعت دارد و دیوارهایش با بلوک های سنگ بازالت نسبتا تراشیده با ملات درست شده است.

  •  آرون گروپس

دیوارهای برج اندکی شیب داشته که شلیک به مهاجمان را آسان تر می سازد. فضای درونی قلعه سه طبقه بوده و هر طبقه با تخته چوبی که روی تیرک های چوبی بسته شده اند، از یکدیگر جدا می شوند. در طبقه اول و دوم نیز ۵ اتاق وجود دارد که هر یک در یک ردیف جای گرفته و از هر اتاق می توان وارد اتاق بعدی شد.

راهرویی نامنظم هم اتاق های داخلی را از راهروی داخلی جدا نموده و در طبقه سوم، سالن پذیرایی و اتاق های خصوصی برای ساکنان سلطنتی طراحی شده است. به نظر می رسد پیکره اصلی ساختمان از قرن دهم تا کنون تغییری پیدا نکرده است. همچنین کاوش ها نشان داد که فضای درونی دژ و اتاق ها کاملا مجلل با تزئینات ظریف حجاری بوده و در اتاق ها، چراغ های نفتی، عود، دیوارهای تزئین شده با ابریشم و تزئینات برنزی، نقره ای و طلایی وجود داشته است.

تاریخچه قلعه امبرد

به قلعه امبرد، قلعه کهربا نیز اطلاق می شود. این بنای سنگی در عصر برونز دوره اوراتو تاسیس شده است. دژی استوار و مستحکم که در آن زمان ساخته شده و امروزه به ویرانه ای تاریخی تبدیل شده است. به گفته برخی منابع، این قلعه در گذشته های دور مکان استراحت پادشاهان بوده است. بعضی از قسمت های دیوار دژ در قرن هفتم ساخته شده که از تصرفات خانه اشرافی کانستراکان می باشد.

حدود چهار قرن بعد از آن، اطراف قلعه و همچنین خود دژ به بهرام پهلوانی فروخته شده و مجددا توسط این شخص بازسازی شده است. دیوارهای قلعه از سنگ بازالت ساخته شده و طوری بنا شده که بتوان به راحتی به دشمنان حمله کرد. یافته ها نشان می دهد در گذشته های بسیار دور این دژ مبلمان و چیدمان خیلی زیبایی داشته است. چراغ های اتاق ها، دستگاه بخور همه از نقره، برنز و پارچه های ابریشم طراحی و ساخته شده است.

در صورت تمایل برای آشنایی با سایر مناطق دیدنی و تاریخی کشور ارمنستان همچون معبد گارنی و صومعه ساناهین روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *