دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

آموزش مهارت خودمراقبتی در کودکان برای پیشگیری از آزارهای جنسی

  • شقایق ایران دوست
  • ۱۱ شهریور ۱۴۰۱
  • ۰

خودمراقبتی در کودکان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد و باید از سنین کم این مورد به کودکان آموزش داده شود تا بتوانند از خود در برابر دیگران مراقبت نمایند.

خودمراقبتی در کودکان یکی از مهم ترین عواملی می باشد که باید آن را آموزش داده تا بتوانید از کودکان خود در برابر افراد سودجو مراقبت کنید و نگذارید افراد مریض به فرزند شما صدمه ای وارد کنند. در ادامه روش درست انجام این کار را برای شما بررسی می کنیم تا بتوانید اطلاعاتی در این زمینه کسب کرده و از بروز مشکلات شدید در این زمینه پیشگیری کنید.

خودمراقبتی در کودکان

خودمراقبتی در کودکان

آموزش خودمراقبتی یکی از مهارت هایی می باشد که باید به فرزند خود آن را آموزش دهید در غیر این صورت فرزند شما درک درستی از محیط ندارد و ممکن است مورد آزار و اذیت قرار بگیرد و نتواند این موضوع را به شما بگوید از این جهت افراد سودجویی نیز وجود دارند که دوست دارند کودکان را اذیت کنند بنابراین برای پیشگیری از این موضوعات نیاز است تا به فرزند خود چیزهایی در این زمینه یاد دهید تا بتواند حداقل از خود در برابر این مشکلات پیشگیری نماید.

آموزش در خانه و جامعه

بیشترین کودک آزاری ها توسط افراد خانواده و یا آشنایان صورت می گیرد از این جهت باید بیش تر از قبل مراقب بچه های خود باشید در غیر این صورت ممکن است مشکلات بسیاری برای شما ایجاد شود. در واقع این آموزش ها را باید از خانه شروع کنید تا کودک شما مورد آزار قرار نگیرد.برای این که بتوانید این آموزش ها را شروع کنید در ادامه یک سری از مهم ترین نکات را برایتان خواهیم گفت.

  • در مورد آزار های شخصی و جنسی با فرزند خود حرف بزنید.
  • اگر کودک شما با یک سری از آشنایان تنها ماند باید سعی کنید به آن ها سر بزنید در غیر این صورت ممکن است مورد آزار و اذیت قرار بگیرد.
  • اگر فرزند شما شب در خانه فرد دیگری می ماند باید روز بعد سوالاتی مرتبط با جای خواب و … از او بپرسید.
  • در مورد اغوا کردن نیز اطلاعاتی بدست آورید تا بتوانید این مشکل اگر برای کودک شما ایجاد شد آن را سریع تر تشخیص دهید.
  • اگر احساس خوبی در مورد اطرافیان کودک خود ندارید بهتر است به ین احساس اطمینان کنید و چند روزی فرزند خود را با افرادی که در ارتباط می باشد تعقیب کنید.

حرف زدن در مورد آزار های جنسی با کودک

حرف زدن در مورد آزارهای جنسی

بهتر است شرم و حیا را کنار بگذارید و با فرزند خود در مورد آزارهای جنسی حرف بزنید. این کار کمک می کند تا کودک نسبت به خودش کمی بیشتر هوشیار شده و در نهایت اگر مورد آزار قرار گرفته است به شما اعتماد کرده و موضوع را بازگو نماید. یادتان باشد که رابطه شما و کودک باید به گونه ای باشد که بتواند با شما حرف زده و مشکلات خود را برایتان بازگو نماید در غیر این صورت اگر رابطه ای سرد و یا خیلی بد دارید نباید انتظار داشته باشید که فرزند شما با شما حرف زده و مشکلاتش را بیان نماید. بیش تر کودکانی که مورد آزار قرار می گیرند نمی توانند این مورد را به والدین خود گزارش دهند زیرا رفتار بدی با فرزند خود دارند و یا رابطه والد و فرزندی آن ها به اندازه کافی قوی نمی باشد.

  •  آرون گروپس

توجه به حرفهای کودک

کودکان معمولا نگرانی های خود را بیان می کنند و باید بیش تر حواستان به این مورد باشد در غیر این صورت نمی توانید متوجه حرف ها و نگرانی هایی که دارند بشوید. برای این که مطمئن شوید کودک شما یک حرف را زده است می توانید با سوال کردن مجدد و یا به کار بردن همان کلماتی که گفته است از این موضوع مطمئن شوید.

آموزش نه گفتن

به کودک خود یاد بدهید از هر چیزی که او را آزار می ده۹د دور شده و توانایی نه گفتن به همه را داشته باشد. بسیاری از افراد سعی می کنند به کودکان عذاب وجدان داده و آن ها را مورد آزار قرار دهند و اگر شما جزئی از والدین موفق باشید می توانید به فرزندان خود یاد بدهید که اگر کسی از او درخواستی داشت و. اذیت می شد بهتر است نه بگوید و نیازی به نگرانی در این مورد وجود ندارد.

آموزش نه گفتن به کودک

حرف زدن در مورد نشانه های ناامن

برای خودمراقبتی در کودکان نیاز است تا با آن ها در مورد نشانه های نا امنی حرف زده و سعی کنید هشدار های بدنی کودک را جدی بگیرید. در واقع برای این کار نیاز است تا به فرزند خود یاد بدهید که بدن خود و نقاط خصوصی اش را بشناسد از این جهت ممکن است کم تر مورد آزار و اذیت باشد. نشانه های نا امنی که کودک باید آن ها را شناخته و شما را با خبر نماید زمانی است که استرس داشته و حال خوبی نسبت به اطراف نداشته باشد. این نشانه ها که در کودک بروز می کند را باید به شما گزارش دهد تا بتوانید عوامل مهم را شناخته و سعی کنید دیگر فرزند خود را در این شرایط قرار ندهید.

لمس نشدن توسط دیگران

باید به کودک خود بیاموزید که هیچ فردی حق ندارد بدن او را لمسی کند و اگر در این شرایط قرار گرفت باید شما را در جریان قرار داده و هر کاری که می تواند بکند تا از دست چنین افرادی دوری نماید. در واقع این موارد دیگر را هم باید به کودک خود یاد آور شوید که عبارتند از :

  • هیچ فردی حق ندارد بدن کودک را لمس کند.
  • عکس گرفتن بدون اجازه شما از کودک ممنوع است.
  • نباید از نقاط خصوصی بدن کودک عکس و فیلم گرفته شود.

آموختن رازهای خوب و بد

در واقع این که کودک بتواند یک سری از حرف ها را پیش خودش نگه دارد بسیار خوب است ولی یادتان باشد که قبل از این کارها باید تفاوت میان راز های خوب و بد را به به او گفته باشید. در واقع راز خوب همان رازی می باشد که بین مادر و فرزند و یا پدر و فرزند می باشد در حالی که راز های بد می تواند کودک را نگران کرده و منجر به ایجاد ناراحتی کودک می شوند و باید این موارد را به زبانی ساده تر برای کودک خود بیان کنید و به او اطمینان بدهید که پشت او هستید و تا زمانی که شما پشت آن ها هستید هیچ مشکلی برایشان ایجاد نخواهد شد.

خودمراقبتی در کودکان

آموزش مکان های امن و نا امن

باید به فرزند خود یاد بدهید که بتواند مکان های امن را از ناامن تشخیص داده و اگر مشکلی برایش ایجاد شد بتواند از خودش در برابر دیگران دفاع نماید. در واقع برای این کار نیاز است تا یک روز بنشینید و با فرزندان خود در مورد این موارد حرف بزنید. نیاز است تا تفاوت هایی از این دو مکان را با همکاری خود کودک بررسی کنید تا کودک بتواند اطلاعات خوبی در مورد مکان های امن و ناامن داشته باشد.

رد کردن روابط جنسی

برخی از نوجوانان دوست دارد مستقل باشند ولی باید به آن ها یاد بدهید که تا به بلوغ جنسی نرسیده اند و نمی توانند خوبی را از بدی تشخیص دهند درخواست هر نوع رابطه جنسی را رد کنند. داشتن رابطه در این سنین بسیار خطرناک می باشد و می تواند حتی جان نوجوان شما را نیز به خطر بیندازد.

حال که با روش های آموزش خودمراقبتی در کودکان آشنا شدید به شما پیشنهاد می دهیم مطالب دیگری که در این زمینه نوشته شده است را با کلیک بر روی لینک های آموزش شماره های ضروری به کودکان و آزار جنسی در کودکان مشاهده کرده و اطلاعات خود را در این زمینه ها افزایش دهید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *