دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

علل شل شدن برگ های پتوس و روش های مقابله با هر یک از آن ها

  • ملیحه بال افکن
  • ۶ شهریور ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع رفع شل شدن برگ های پتوس چندان هم سخت و پیچیده نیست و برای این کار تنها کافی در ابتدا علل این اتفاق را شناسایی نمایید و سپس برای درمان اقدام کنید. در این مطلب سعی کرده ایم تا مهم ترین علت های شل شدن برگ های این گیاه را بیان نماییم.

به طور کلی گیاه پتوس یا پوتوس از دسته گیاهان آپارتمانی زیبا، ارزان و سریع الرشد می باشد که برای نگهداری در اپارتمان ها و ادرات بسیار مناسب خواهد بود. البته که گیاه پتوس در طول فرآیند رشد خود ممکن است دچار مشکلات متعددی از جمله شل شدن برگ ها شود که در صورت مشاهده علائم بایستی سریعا برای درمان اقدام نمایید.

دلایل شل شدن برگ های پتوس

بهتر است بدانید گیاه پتوس که با نام علمی Epipremnum Aureum نیز گفته می شود گیاهی از خانواده شیپوریان خواهد بود. در واقع گیاه پتوس مانند گونه های الاستیکا دارای برگ هایی رونده می باشد و به دو دسته پتوس های معمولی و بالق یا مینیاتوری تقسیم می شود. این نوع از گیاهان برای رشد ایده آل نیازی به نور مستقیم آفتاب ندارند و می توانند در حالت سایه و نیمه سایه به خوبی رشد کرده و بالا بروند.

علت شل شدن برگ های پتوس

پتوس را می توان از جمله مقاوم ترین گیاهان آپارتمانی پرطرفدار معرفی کرد که قدرت تصفیه کنندگی هوای اتاق یکی از مهم ترین فواید این گیاه محسوب می شود. پتوس در اغلب منازل وجود دارد و امروزه سهم زیادی از صادرات گیاهان آپارتمانی را به خود اختصاص داده است.

با وجود اینکه شرایط نگهداری پتوس بسیار آسان است و گیاه مقاومت بالایی دارد اما گاهی اوقات بنابر دلایلی ممکن است با شل شدن برگ های پتوس مواجه شوید که در این مواقع بایستی در ابتدا علل آن را شناسایی و سپس برای درمان اقدام نمایید. در ادامه مهم ترین علل شل شدن برگ های این گیاه را شرح داده ایم.

آبیاری نامناسب از علت های شل شدن برگ های پتوس:

توجه داشته باشید که بهترین زمان برای آبیاری گیاه پتوس زمانی است که ۷ تا ۱۰ سانتی متری سطح خاک گلدان به صورت کامل خشک شده باشد و از سوی دیگری بهترین روش آبیاری آن است که میزان آب موجود به خوبی تمام نقاط خاک را مرطوب نماید و به محض خارج شدن آب اضافی از انتهای گلدان روند آبیاری پتوس نیز متوقف شود.

در حال حاضر بسیاری از پرورش دهندگان گیاه پتوس آن را بر اساس یک اصول خاص و برنامه ریزی مشخص آبیاری می کنند اما بایستی بدانید که این شیوه به هیچ وجه درست نیست و با گذر زمان موجب شل شدن برگ های پتوس تان خواهد شد.

  •  آرون گروپس

تاثیر آبیاری نامناسب بر نابودی پتوس

درست این است که برای آبیاری گیاهتان هیچ برنامه ریزی خاصی نداشته باشید و همیشه در فاصله دو آبیاری اجازه دهید تا سطح خاک به صورت کامل خشک شود و سپس اقدام به آبیاری مجدد نمایید.

در واقع کشور ما کشوری چهار فصل بوده که به واسطه تغییرات دمایی و نوری، سرعت خشک شدن سطح خاک در طول هر فصل با فصل دیگر متفاوت خواهد بود. به همین خاطر شاید در مواردی نیاز باشید گیاهتان را هر پنج روز یک مرتبه و گاهی هر دو هفته یک مرتبه آبیاری نمایید.

برای اینکه گیاهتان دچار شوک یا استرس در هنگام آبیاری نشود پیشنهاد می کنیم که همواره از آب ولرم که از پیش جوشانده شده برای آبیاری استفاده نمایید. دقت داشته باشید که اگر میزان آبیاری کم باشد رطوبت به تمامی نقاط گیاه به صورت یکسان نمی رسد و در مقابل نیز اگر مقدار آبیاری بیش از حد مورد نیاز گیاه باشد ریشه ها پوسیده شده و در جذب آب و مواد مغذی موفق عمل نمی کنند.

کوددهی غیر اصولی:

پتوس را می توان از دسته گیاهانی دانست که برای رشد نیاز چندانی به مصرف پی در پی و یا مکرر کود های شیمیایی ندارد بنابراین بایستی برای تقویت آن در زمان و به روش صحیح از کود های شیمیایی استفاده نمایید. از این نکته غافل نشوید که اگر میزان کوددهی گیاهتان کم باشد برگ های آن با کمبود عناصری مانند نیتروژن، فسفر و پتاسیم مواجه شده و شل خواهند شد.

کوددهی نامناسب گیاه پتوس

در مقابل نیز کوددهی زیاد موجب سوختگی ریشه های گیاهتان می شود و در نهایت ریشه ها به درستی به وظایف خود عمل نمی کنند و حتی ممکن است PH خاک نیز تغییر کند و عناصری غذایی بر روی آن تاثیر منفی بگذارند.

به طور کلی توصیه می شود که برای تقویت گیاهتان از کود های ملایم و کامل استفاده نمایید به گونه ای که گیاه ماهانه یک مرتبه توسط کود های مناسب با نصف دوز پیشنهادی تولید کننده محصول تقویت گردد.

چنانچه به این نتیجه رسیدید که علت شل شدن برگ های پتوس تان به خاطر کوددهی زیاد است برای احیای گیاه توصیه می شود که سه مرتبه خاک گلدان را با آب ولرم شستشو دهید تا از بلور های نمک مانند کاسته شود و در نهایت برای تقویت خاک گلدان تان اقدام نمایید.

دمای نامناسب محیط کشت:

بهتر است بدانید که گل پتوس از دسته گیاهان بومی مناطق گرمسیری محسوب می شود و در شرایطی که درجه حرارت بین ۱۸ تا ۲۸ درجه سانتی گراد باشد بیشترین رشد خود را انجام خواهد داد. اما اگر دمای محیط کشت کمتر از ۱۸ درجه سانتی گراد شود برگ های گیاه برای مراقبت از خود لوله ای خواهند شد.

در مقابل نیز اگر دمای محیط بیش از ۳۰ درجه سانتی گراد شود میزان تبخیر و تعرق برگ های گیاه افزایش می یابد که در نتیجه آن شاهد شل شدن برگ های پتوس خود خواهید بود زیرا دیگر رطوبتی برای حفظ شادابی و طراوت برگ ها باقی نمانده است.

چگونگی رفع شل شدگی برگ های پتوس

به صراحت می توان گفت که دمای محیط خانه در بیشتر مواقع برای نگهداری و پرورش پتوس ها مناسب است مگر اینکه گیاه در کنار سیستم های گرمایشی و سرمایشی و همچنین در معرض منافذ خانه مانند درب هایی که مدام باز و بسته می شوند باشد. در نتیجه اگر به گیاه محبوب تان عشق و علاقه زیادی دارید پیشنهاد ما این است که یک دماسنج کوچک را در کنار گلدان قرار دهید تا از تغییرات لحظه ای دمای محیط اطراف اطلاع کافی داشته باشید.

رطوبت کم:

گیاه پتوس برای اینکه رشد خوبی داشته باشد نیاز به رطوبت محیطی نسبتا بالایی خواهد داشت. در اطراف رطوبت اطراف این گیاه باید همیشه بیش از ۵۰ درصد باشد که برای تامین این رطوبت می توانید کنار گیاهتان یک دستگاه بخور بگذارید و یا ظرف آبی را کنار گلدان گیاه قرار دهید تا با تبخیر شدن آب، رطوبت اطراف گیاه افزایش یابد.

همچنین اسپری نمودن آب بر روی برگ های پتوس برای چندین ساعت رطوبت گیاه را افزایش می دهد. البته که انجام این کار خطر ابتلای گیاه را به بیماری های قارچی به دشت افزایش خواهد داد به گونه ای که اگر آب مصرفی املاح دار باشد حتی فتوسنتز برگ های گیاه نیز دچار مشکل خواهند شد.

به همین خاطر برای جلوگیری از شل شدن برگ های پتوس و افزایش رطوبت محیط پیشنهاد می کنیم که تنها با روش های اشاره شده رطوبت محیط اطراف پتوس را افزایش دهید.

نشانه های شل شدن برگ پتوس

آفات از علت های شل شدن برگ های پتوس:

در واقع آفات یا حشرات با اتصال به برگ های زیبای پتوس به ویژه در طول فصول بهار و تابستان از آب و مواد غذایی درون برگ ها تغذیه می کنند و درون آن را با مشکلات زیادی مواجه می کنند. چنانچه ماده ای چسبناک و همچنین سوراخ های نامنظم بر روی برگ گیاهتان مشاهده کردید، مطمئن باشید که علت شدن برگ های پتوس تان به خاطر هجوم آفات بوده است.

در این مواقع برای احیای پتوس پیشنهاد می شود که سریعا برگ های بیمار را با استفاده از شامپو های فاقد اسانس مانند شامپوی بچه شستشو دهید و در صورت مشاهده هر گونه آفت آن ها را توسط سموم مربوطه مانند سم مالاتیون از بین ببرید.

هجوم بیماری های قارچی:

با وجود اینکه گیاه پتوس از مقاومت نسبتا بالایی در برابر بیاری های مختلف برخوردار است اما اگر گیاه دائما غبارپاشی و یا در آبیاری زیاده روی گردد، بیماری های قارچی به آن هجوم می آورند و به گیاهتان آسیب می زنند.

اگر بر روی برگ های گیاهتان لکه هایی قهوه ای و سیاه رنگ را مشاهده کردید که این لکه ها توسط هاله ای زرد رنگ احاطه شده اند مطمئن باشید که دلیل این شدن برگ هایش پتوس به دلیل هجوم بیماری ها است.

تاثیر آفات بر نابودی گیاه پتوس

به همین خاطر برای درمان توصیه می شود که بخش های آلوده را از گیاه حذف کنید و سپس نقاط سالم را با استفاده از قارچکش اوکسی کلروز مس با رعایت دوز مناسب سمپاشی نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *