دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

شناخت نشانه های دروغگویی پاتولوژیک و انواع آن

  • شقایق ایران دوست
  • ۳۰ مرداد ۱۴۰۱
  • ۰

در این مطلب شما را با دروغگویی پاتولوژیک آشنا می کنیم و یک سری از مهم ترین ویژگی های این افراد را در اختیار شما می گذاریم. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه این مطلب را از دست ندهید.

دروغگویی به صورت کلی نوعی اختلال به حساب می آید با این حال یک نوع از آن معروف به دروغگویی پاتولوژیک می باشد و فرد بدون این که هیچ دلیل خاصی داشته باشد دروغ می گوید. این نوع دروغ گفتن در افراد به صورت کاملا واضح قابل شناسایی می باشد و شما می توانید با شناخت آن اطلاعاتی در این مورد بدست آورید. در ادامه شما را با این اختلال آشنا خواهیم کرد.

دروغگویی پاتولوژیک

دروغگویی پاتولوژیک و اطلاعاتی در مورد این بیماری

بسیاری از افراد هستند که در زندگی عادی و روزمره خود برای این که بتوانند دیگران را ناراحت نکنند دروغ می گویند و در آوردن این دروغ ها اصلا کار سختی نمی باشد و کافی است کمی به حالت بدن فرد در حین حرف زدن توجه کنید. در واقع دروغ گفتن از مهم ترین روش هایی می باشد که شما می توانید با استفاده از آن وجه خود را خوب نگه دارید و دیگران به شما اعتماد خواهند کرد.

افرادی که در دسته پاتولوژیک قرار می گیرند نمی توانند خود را کنترل کنند و بدون هیچ دلیلی دوست دارند که به جای گفتن حقیقت دروغ بگویند و این در برابر تمامی افراد صدق می کند و حتی به  افرادی که به آن ها اعتماد دارند نیز دروغ می گویند. در واقع در حالت عادی بدون این که پای اختلالی در میان باشد فرد عادی زمانی دروغ می گوید که لازم باشد و منفعتش در خطر بیفتد ولی افرادی که اختلال دارند بدون هیچ دلیلی و بدون این که حتی منفعتی برای آن ها داشته باشد دروغ می گویند.

انواع این اختلال

باید بدانید که این اختلال دارای انواع متفاوتی می باشد و بهتر است با آن ها آشنا باشید تا بتوانید راحت تر این افراد را شناسایی کنید.

نوع رویایی

یکی از انواع دروغگویی های پاتولوژیک نوع رویایی آن می باشد و فرد بین رویا و حقیقت گیر می کند. در واقع این افراد نمی توانند تشخیص بدهند که چه چیزی جزئی از واقعیت ها است و چه مسائلی در رویای آن ها وجود دارد و معمولا زود تر از سایرین تشخیص داده می شوند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

انواع اختلال دروغ

نوع عادتی

یکی دیگر از این افراد دروغ گو در دسته افراد عادتی قرار می گیرند و این افراد عادت کرده اند که هیچ وقت واقعیت را از خود بروز ندهند. در واقع این فرد از زمانی سعی کرده است یک دروغ را تکرار نماید و همین مورد تبدیل به نوعی عادت برای او شده است.

تکانشی

از دیگر انواع این نوع اختلال می توان به نوع تکانشی آن اشاره کرد. بسیاری از افراد نیز هستند که به دلیل کنترل اختلال تکانه دروغ می گویند. این افراد در درون خود یک نیاز اساسی دارد و آن هم نیاز به دروغ گفتن می باشد.

مصرف مواد

این اختلال ممکن است برای افرادی که مواد مصرف می کنند نیز ایجاد شود و در این حالت افراد یک نوع اعتیاد دارند و زمانی که در مورد چیزی آزار می بینند و نمی توانند ذهن خود را کنترل کنند به دروغ روی می آورند.

نشانه های این ختلال

دروغگویی پاتولوژیک از اختلالات روانی می باشد که برای شناخت آن باید با تمامی نشانه هایی که ممکن است داشته باشد آشنا باشید. در ادامه شما را با این نوع اختلال و نشانه هایی که برای تشخیص لازم است آشنا خواهیم کرد. برخی از افراد هستند که این نشانه ها را به راحتی می توانید در آن ها مشاهده کنید با این حال برخی دیگر به صورت کاملا ماهرانه دروغ می گویند و برای این که بتوانید آن ها را تشخیص دهید نیاز است تا کمی در موردشان تحقیق کنید در غیر این صورت متوجه این اختلال در آن ها نخواهید شد.

جلب توجه بیشتر

یکی از نشانه های این افراد این است که سعی می کند برای جلب توجه بیشتر دروغ بگوید و این مورد دقیقا مانند همان کودکی می باشد که دچار کمبود محبت شده است و برای این که نظر والدین خود و یا اطرافیان را به خود بگیرد دست به هر کاری می زند.

دروغ گفتن به روش پاتولوژیک

اغراق

افرادی که دارای این اختلال می باشند به راحتی می توانند سخنرانی کنند و یکی از بهترین سخنوران می باشند. در واقع این افراد مهارت های بسیار خوبی در این مورد دارند و می توانند به راحتی و در هر مکان و زمانی دروغ بگویند. از نشانه های تشخیص دادن افراد دروغ گو این است که این افراد در گفته های خود بیش از حد اغراق می کنند و موضوعات غیر مهم را بسیار مهم جلوه می دهند.

ساختن حاشیه امن

در واقع این افراد برای این که بتوانند محیطی امن برای خود بسازند دروغ می گویند و برای آن  ها فرقی ندارد که دروغ گفتن آن ها چه نتایجی را در پی خواهد داشت.  در واقع این افراد تا زمانی که بتوانند این احساس را در خود داشته باشند و احساس آرامش داشته باشند به دروغ های خود ادامه می دهند و فکر می کنند که این دروغ ها می تواند برای آن ها حاشیه ای امن بسازد. این افراد احساس می کنند که با گفتن این دروغ ها می توانند از جنس مخالف خود امتیاز بگیرند و در نتیجه احساس بهتری خواهند داشت.

درک بالا

افرادی که دارای اختلال دروغگویی پاتولوژیک هستند احساس درک بالایی دارند و می دانند چه زمانی باید دروغ بگویند و اگر کمی احساس کنند که دیگران این حرف های دروغشان را باور ندارند سعی می کنند در جا یک دروغ بزرگ تر بسازند و در نهایت دروغ قبلی خود را پوشش دهند.

دروغگویی پاتولوژیک

نداشتن اعتماد به نفس

فردی که خود را باور ندارد ممکن است به دروغگویی پاتولوژیک مبتلا شود. در واقع اگر دیدگاه خوبی در مورد خود نداشته باشید ممکن است  وابسته به دروغ شوید. البته وجود یک سری اختلالاتی مانند افسردگی، و قطبی، اختلالات شخصیتی و موارد دیگر نیز می تواند باعث بروز این مورد گردد.

جبران گذشته

از دیگر مواردی که یک فرد به این اختلال دچار می شود سرکوب شدن در گذشته می باشد و سعی می کند با دروغ گفتن به خود افتخار می کنند از این جهت از تایید گرفتن دیگران خوششان می آید و همین مورد می تواند منجر به بهبودی در اوضاع روحی آن ها شده و احساس خوبی را به آن ها بدهد.

اعتیاد داشتن

مطالعاتی که در این زمینه انجام شده است نشان داده که اگر یک یا چند مورد اعتیاد داشته باشید ممکن است به این اختلال دچار شوید و از مهم ترین این اعتیاد ها می توان به اعتیاد الکل و دارو اشاره کرد.

دفاع از خود

برای افرادی که به صورت عادی دروغ می گویند و به اختلال دروغگویی پاتولوژیک مبتلا نیستند هیچ فرقی ندارد که کسی وسط حرف آن ها بپرد و حرفی را به میان بیاورد ولی برای این افراد اگر فردی به وسط حرف های آن ها بیاید به شدت عصبی می شوند و سعی می کنند از خود دفاع کنند. در واقع این افراد دوست دارند در حاشیه امن خود بمانند و به راحتی به دروغ گویی خود ادامه دهند.

نشانه های اختلال دروغگویی

تشخیص افراد دروغگو بیمار

بیماری دروغگویی پاتولوژیک یکی از بیماری های بسیار بد روانی می باشد و فرد بدون این که منفعتی در کار باشد برای این که بتواند توجه دیگران را جلب نماید شروع به دروغگویی می کند. این افراد را به سه روش می توانید بشناسید که در ادامه این روش ها را برای شما بررسی می کنیم.

بررسی سابقه فردی

اگر بتوانید از فرد اطلاعاتی در مورد گذشته اش و دوران کودکی او بگیرید می توانید الگو های دروغ آن ها را شناسایی کنید و سعی کنید آن ها را تشخیص دهید. در واقع این افراد سعی می کنند با استفاده از دروغ زندگی  بسیار خوبی را برای خود بسازند و اگر شما اطلاعاتی در مورد گذشته فرد نداشته باشید نمی توانید متوجه اغراق آن ها شوید.

پایداری در فیزیولوژیک

این مورد به شما کمک می کند تا دروغ گو های وسواسی را به همراه نشانه های این بیماری شناسایی کنید. در این افراد باید سابقه هر نوع بیماری مانند افسردگی، اختلال چند شخصیتی و اختلال دوقطبی را بررسی کنید زیرا این افراد بیشتر در معرض این بیماری می باشند.

مشورت با روانشناس

کمک گرفتن از یک متخصص در این زمینه به شما کمک می کند تا بتوانید از نظر های متفاوتی فرد را بررسی کنید و تشخیص این مشکل برایتان راحت تر خواهد بود. اگر فکر می کنید یکی از اعضای خانواده شما به این مورد مبتلا می باشد بهتر است با او حرف بزنید تا برای درمان خود اقدام نماید.

دروغ گفتن بدون حد و مرز

درمان دروغ گفتن پاتولوژیک

دروغگویی پاتولوژیک یکی از اختلالات روانی می باشد و فردی که به ان درگیر می شود بدون این که خودش بخواهد دروغ می گوید. این افراد معمولا از این نوع زندگی رضایت ندارند ولی آنقدر از خود مطمئن نمی باشند که بخواهند در مورد خودشان حقیقت را گفته و یا خود را قبول کنند.

کمک به این افراد بسیار مهم می باشد و اولین قدم برای این کار این است که فرد را متقاعد کنید تا خود را بپذیرند و با بیماری که به ان مبتلا می باشد کنار بیاید. در واقع بسیاری از افرادی که به این مشکل دچار می شوند در دنیای رویایی خود به سر می برند و از این بیماری که دارند آگاهی ندارند.

این افراد باید سعی کنند کارهایی را خودشان انجام دهند و با کمار مشغول شوند و در کنار آن روان درمانی نیز می تواند از روش ها موثر برای این بیماری باشد. در روان درمانی فرد درمانگر نشانه های فرد را شناسایی می کند و کم کم با بررسی سابقه فرد آن ها را ریشه یابی خواهد کرد. در واقع این بیماری می تواند از بیماری های دیگر نشات گرفته باشد از این جهت اگر دلیل این بیماری اختلالات ذهنی دیگر باشد روان درمانگر از روش های متفاوتی برای تراپی کمک خواهد گرفت.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *