دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

هرآنچه باید درباره ارز دیجیتال فیسبوک بدانید

  • فرهاد هاشمی
  • ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
  • ۰

ارز دیجیتال فیسبوک چند سالی است که به یکی از مباحث داغ حوزه کریپتو تبدیل شده‌است و خیلی از کاربران درباره ماهیت این ارز دیجیتال و کاربردهای آن برای ۲ میلیارد کاربر احتمالی این ارز، سؤالاتی در ذهن دارند. ارز دیجیتال فیسبوک «دییم ـ» نام دارد و رویای آن پذیرش و تبدیل‌شدن به یک رسانه جدید پرداخت است. اما ارز دیجیتال دییم چیست و آیا برای سرمایه‌گذاری گزینه مناسبی است؟ آیا ارز دییم در صرافی تبدیل لیست شده‌است؟ در این مقاله هرآنچه باید درباره ارز دیجیتال فیسبوک بدانید را می‌گوییم.

هرآنچه باید درباره ارز دیجیتال فیسبوک بدانید

ارز دیجیتال دییم (Diem) چیست؟

  دییم یک سیستم پرداخت مبتنی بر فناوری بلاک‌چین و همچنین یک ارز دیجیتال با پشتوانه استیبل کوین است. این پروژه هنوز راه‌اندازی نشده‌است و در حال حاضر در مرحله توسعه قرار دارد، اما تخمین زده می‌شود تا پایان سال ۲۰۲۲ راه‌اندازی شود. شرکت فیسبوک که نام آن به «متا» تغییر پیدا کرده است پشت این پروژه عظیم و بزرگ قرار دارد و طبق ادعا آن‌ها، به چند میلیارد نفر در سراسر جهان خدمات خواهد داد.

پروژه دییم خود را این‌گونه معرفی می‌کند: «اکوسیستم پرداخت دییم برای همه ساخته شده‌است. جابه‌جایی پول باید مانند ارسال پیامک ارزان و ساده باشد. مهم نیست کجا زندگی می‌کنید، چه شغلی دارید و چقدر درآمد دارید.»

سیستم پرداخت دییم برای همه در دسترس است و فقط با داشتن یک گوشی هوشمند و اینترنت می‌توان از آن استفاده کرد. ارز دیجیتال دییم با ثبات و دارای پشتوانه است و تراکنش‌های این پلتفرم خیلی سریع و آسان انجام می‌شوند. این شبکه روی فناوری بلاک‌چین ساخته شده و دارای امنیت بسیار بالایی است.

هرآنچه باید درباره ارز دیجیتال فیسبوک بدانید

ارز دیجیتال دییم چگونه کار می‌کند؟

این ارز دیجیتال قرار است بر بستر بلاک‌چین انحصاری خودش راه‌اندازی شود. این زنجیره مبتنی بر الگوریتمی به نام «LibraBFT» است که شباهت زیادی به اثبات سهام (PoS)  دارد. برای تأیید شدن تراکنش‌ها در این شبکه باید دو سوم مشارکت‌کنندگان یا همان نودهای اعتبارسنج، آن را تأیید کنند. در ابتدای کار فقط اعضای جامعه لیبرا وظیفه تأیید و اعتبارسنجی تراکنش‌ها را بر عهده دارند و برای عضو شدن  در این جامعه هر عضو باید ۱۰ میلیون دلار وجه نقد به‌عنوان وثیقه و پشتوانه پرداخت کند.

بلاک‌چین لیبرا برای نوشتن قراردادهای هوشمند یک زبان برنامه‌نویسی اختصاصی به نام “Move” دارد و مانند اتریوم، درباره لیبرا نیز با چیزی فراتر از یک ارز دیجیتال روبرو هستیم. طبق آنچه در وایت پیپر این پروژه منتشر شده، سرعت تراکنش‌های این شبکه حداقل ۱۰۰۰ تراکنش بر ثانیه خواهد بود که نسبت به نیاز شبکه ممکن است افزایش یابد. کارمزد شبکه نیز خیلی ناچیز و نزدیک به صفر است.

۳ بخش کلی پروژه فیس بوک

می‌توان گفت پروژه ارز دیجیتال فیسبوک دارای ۳ بخش اساسی و مهم است که به‌صورت هماهنگ با یکدیگر کار می‌کنند تا یک بستر مالی فراگیر و امنی را ایجاد کنند.

  1. فناوری بلاک‌چین: یکی از اجزای ارز دییم، زیرساخت بلاک‌چین با قابلیت مقیاس‌پذیری و امنیت بالای است که بنیان فناورانه این سیستم پرداخت را تشکیل می‌دهد. کد منبع دییم، به‌صورت منبع‌باز در وب‌سایت گیت‌هاب قرار دارد و این کد با زبان برنامه‌نویسی راست (Rust) نوشته شده‌است و هر کسی می‌تواند به آن دسترسی داشته باشد.
  2. کیف پول نووی: کیف پول نووی (Novi) یک والت پیشرفته است که توسط یکی از شرکت‌های زیرمجموعه فیس‌بوک به نام نووی فایننشال (Novi Financial) توسعه‌یافته است. نووی یک نرم‌افزار مستقل است و احتمال دارد قابلیت ادغام شدن با نرم‌افزارهایی مانند واتس‌اپ (Whatsapp)، فیس‌بوک مسنجر (Facebook Messenger) و اینستاگرام (Instagram) را داشته باشد.
  3. ارز دیجیتال دییم: این ارز بخش حیاتی و جذاب پروژه دیجیتالی جهانی فیس‌بوک است. پشتوانه این کوین، ذخایری است که دارایی‌های نقد و معادل نقد را برمی‌گرداند. اوراق بهادار کوتاه‌مدت نیز بخشی از این پشتوانه هستند. به گفته تیم توسعه‌دهنده ،این ارز دیجیتال یک استیبل کوین است و مانند بیت‌کوین و اتریوم امکان استخراج آن وجود ندارد.

ارز دییم چه کاربردی برای فیسبوک دارد؟

ارز دیجیتالی که شرکتی قدرتمند و بزرگی مانند فیس‌بوک پشتیبان آن است، می‌تواند فرصت‌های زیادی را به کاربران در سراسر دنیا ارائه کند. این فرصت‌ها باعث می‌شود که ارز دیجیتال دییم در دنیای کریپتوکارنسی به پدیده‌ای بزرگ و مهیج تبدیل شود. کاربردهای این ارز دیجیتال برای فیس‌بوک عبارت‌اند از:

  1. انتقال پول: حواله و انتقال پول بسیار آسان‌تر و بدون هیچ نگرانی انجام می‌شود. علاوه بر این سرعت انجام تراکنش در دییم کمتر است و کارمزد کمتری را نسبت به واسطه‌های مالی دیگر دریافت می‌کند.
  2. ایجاد فرصت‌های اقتصادی: یکی از اهداف کمپانی فیس‌بوک، ایجاد فرصت‌های بهتر برای تجارت الکترونیکی جهانی و اقتصادی با کارایی بالا است. این اهداف باتوجه‌به میلیون‌ها کاربری که انجمن دییم و سه میلیارد کاربر جهانی فیس‌بوک، خیلی هم دور از انتظار نیست.
  3. کاهش هزینه انتقال برون‌مرزی: دییم به کاهش هزینه‌های پرداخت‌های بین‌المللی که هم اکنون کارمزد بالای ۶.۵ درصد دارند کمک می‌کند. وجود سیستم‌های پرداخت کافی برای این به این معناست که ارز دییم به طور کامل دیجیتال است. هزینه‌های اجرایی این ارز بسیار کمتر از سیستم‌های حواله سنتی است و سهم آن از بازار کاربران ارزهای دیجیتال بیشتر خواهد بود.
  4. حکمرانی: نفوذ به قابلیت‌ها و عملکردهای دییم غیرممکن خواهد بود و نشان‌دهنده این است که دییم می‌تواند یک مدل پولی جایگزین برای جریان مالی در نهادهای حکومتی باشد.

هرآنچه باید درباره ارز دیجیتال فیسبوک بدانید

ارز دیجیتال دییم ارزش سرمایه‌ گذاری دارد؟

به‌طورکلی ارز دیجیتال دییم یک ارز بدون نوسان است و این رمزارز نمی‌تواند یک گزینه جذاب برای سرمایه‌گذاری باشد. این ارز دارای پشتوانه پول‌های ملی است و برای انتقال ارزش ساخته شده‌است. در واقع، سرمایه‌گذاری روی ارز دییم مانند این است که ارز تتر و یا دایی خریده باشیم. این رمزارز به‌صورت یک‌به‌یک (۱:۱) با ارزهای سنتی مانند دلار و یورو پشتیبانی می‌شود و ارز آن همواره ثابت است. به همین جهت، اینکه می‌گویند دییم یک ارز ثانویه است و جایگزین ارز مبنای خود خواهد شد، حرف درستی نیست. زیرا یک ارز ثانویه که ارزش آن به ارز اولیه متکی است چگونه می‌تواند جایگزین آن شود؟

البته در آینده ممکن است توکن‌های بیشتری بر بستر این شبکه عرضه شوند و کاربران بتوانند روی این ارز سرمایه‌گذاری مؤثری را داشته باشند. اما در حال حاضر سرمایه‌گذاری روی ارز دیجیتال فیسبوک برای کسب سود منطقی نیست.

نگرانی های مربوط به ارز دییم

به نقل از شکسپیر: «به کسی که قبلاً به شما خیانت کرده است اعتماد نکنید.»

وقتی صحبت از ارزهای دیجیتال و سرمایه‌گذاری در ارزهای رمز پایه  و پول فیات می‌‌شود، همه چیز در مورد اعتماد است. سرمایه‌ای که وارد دنیای کریپتو می‌کنیم دارایی ما هستند، پس خیلی با ارزش هستند. بر اساس خبرهای منتشر شده فیس‌بوک درگذشته از اعتماد بسیاری از کاربران خود سو استفاده کرده بود. رسوایی کمبریج آنالیتیکا همچنان بازتاب‌هایی را در شبکه‌های اجتماعی به همراه دارد. در همین راستا ارز جدید فیس بک توجه سنای آمریکا را برانگیخته است و سناتورها قصد دارند عرضه ارز دیجیتال دییم را تا زمانی که پاسخ‌نامه هفت سؤالی خود را دریافت کنند به تعویق بیندازند.

جمع بندی نهایی

با وجوداینکه ارز دیجیتال فیسبوک هنوز راه‌اندازی نشده است، اما آوازه آن همه‌جا پیچیده است. ارز دییم توسط پول فیات پشتیبانی می‌شود و مبتنی بر بلاک‌چین است و تعداد زیادی از شرکت‌های میلیارد دلاری را در خود جای‌داده است. این پروژه پتانسیل این را دارد که در دنیای مالی امروزه یک تغییردهنده اساسی باشد. سرمایه‌گذاری در این ارز دیجیتال خیلی گزینه مناسبی نیست زیرا یک ارز بدون نوسان است و ارزش آن همیشه ثابت است.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *