دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

علت زرد شدن برگ زاموفیلیا و چگونگی رفع این علت ها

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
  • ۰

توجه داشته باشید که زاموفیلیا در طول فرآیند رشد خود ممکن است دچار مشکلات مختلفی شود که از جمله ان ها می توان به زرد شدن برگ ها اشاره کرد که شما برای درمان آن بایستی در ابتدا در پی یافتن علت زرد شدن برگ های زاموفیلیا باشید.

به طور کلی یکی از مشکلات رایجی که معمولا گیاه زاموفیلیا به آن دچار می شود زرد شدن برگ هایش است که شما در این مواقع بایستی با تشخیص سریع علت و نشانه های این عارضه برای درمان اقدام نمایید تا گیاه از خطر نابودی رهایی یابد.

آشنایی با علت های زرد شدن برگ زاموفیلیا

همانطور که می دانید زاموفیلیا از جمله گیاهان خانگی نسبتا مقاوم به شمار می آید که همین امر آن را به گزینه ای ایده آل برای علاقه مندان به پرورش گل و گیاه که وقت زیادی برای اختصاص به مراقبت از گیاه ندارند، تبدیل کرده است.

علت های زرد شدن برگ های زاموفیلیا

در حال حاضر بسیاری عقیده دارند که مقاوم بودن گیاه زاموفیلیا به این معنا است که گیاه می تواند در برابر گرما و آفتاب بیش از حد مقاومت کند اما این تصور کاملا اشتباه است زیرا زاموفیلیا قادر به مقاومت در برابر شرایط بسیار خشک است و در برابر دمای بالا تحمل کمتری خواهد داشت.

از آنجایی که زاموفیلیا می تواند به راحتی با بی توجهی مقابله کند اما زمانی که برگ های آن شروع به زرد شدن می کنند بسیار غافلگیر کننده خواهند بود. در واقع زرد شدن برگ های زاموفیلیا نوعی فریاد برای کمک بوده و نشانه این است که گیاهتان نیاز به کمی توجه دارد.

به صراحت می توان گفت که رایج ترین دلیل زرد شدن برگ در گیاهان به ویژه زاموفیلیا ها آبیاری بیش از حد است که منجر به پوسیدگی ریشه ها می شود. با این حال زرد شدن برگ ها می توانند نشانه ای از خشک بودن بیش از حد بستر گیاه نیز باشند و به ندرت ممکن است دلایلی مانند بالا بودن دما، نور نامناسب و یا مسال مربوط به کوددهی نیز در زرد شدن برگ ها موثر باشند.

چنانچه برگ های گیاهتان زرد شده اند توصیه می شود که در ابتدا تمامی شرایط را مورد بررسی قرار دهید و پس از یافتن مشکل برای رفع و درمان اقدام نمایید. در ادامه سعی کرده ایم تا مهم ترین علت های زرد شدن برگ زاموفیلیا و همچنین اصول رفع آن را به صورت کامل شرح دهیم.

  •  آرون گروپس

نشانه های زرد شدن گیاه زاموفیلیا

آبیاری بیش از حد

با وجود اینکه زاموفیلیا نسبت به خشکی مقاومت خوبی دارد اما در برابر آبیاری زیاد واکنش مطلوبی از خود نشان نخواهد داد و این مسئله عمدتا به دلیل رشد قارچ و پوسیدگی ریشه ها خواهد بود که وقتی سیستم ریشه گیاه برای مدت طولانی در معرض محیط مرطوب قرار می گیرد رخ می دهد.

توجه داشته باشید که آبیاری بیش از حد یا مناسب نبودن زهکش گلدان و خاک به مرور خاک را غرقاب می کند و در نهایت منجر به پوسیدگی ریشه خواهد شد که در نتیجه تامین مداوم آب و مواد مغذی برگ و گیاه را متوقف می کند. زمانی که پوسیدگی ریشه اتفاق می افتد سیستم ریشه نمی تواند به خوبی عمل نماید. این امر منجر به زردی برگ ها به دلیل کمبود آب و نرسیدن تغذیه به مناطق ضروری گیاه می شود و حتی در مواردی موجب ریزش برگ های زرد خواهد شد.

  • چگونگی درمان:

اولین کاری که بایستی برای رفع زردی برگ های زاموفیلیا در اثر آبیاری بیش از حد انجام دهید بررسی خاک خواهد بود. اگر خاک بستر گیاهتان بیش از حد مرطوب بود بایستی گیاه را از گلدان خارج نمایید تا بتوانید ریشه های آن را از نزدیک ببینید.

دقت داشته باشید که ریشه ها بایستی تا انتها کاملا سفید و سفت باشند و اگر چنین نباشد و قسمت های قهوه ای پوسیده را بر روی گیاه مشاهده کردید بدین معنا خواهد بود که گیاهتان دچار پوسیدگی ریشه شده است. در این مواقع توصیه می شود که با استفاده از هرس ریشه های پوسیده را جدا نمایید.

تاثیر آبیاری بیش از حد بر زرد شدگی گیاه

پس از انجام هرس بایستی زاموفیلیا را درون گلدانی با سوراخ های زهکش کافی و خاک سبک بکارید. توصیه می شود که خاک آلوده را دور بریزید و حتم از خاک تازه استفاده نمایید. برای جلوگیری از به وجود آمدن مجدد این مشکل بایستی پیش از آبیاری اجازه دهید تا خاک به صورت کامل خشک شود.

خشکی بیش از حد گیاه

گیاه زاموفیلیا برای رشد نیاز به آب زیاد ندارد و بنابراین می توان به راحتی آبیاری را کنار بگذارید. البته از این نکته غافل نشوید که کمبود شدید آب در گیاه موجب تغییر رنگ برگ ها، خرد شدن و در نهایت ریزش آن ها خواهد شد. در این مواقع توصیه می شود که ابتدا خاک را چک کنید و اگر خاک گیاه شما بسیار خشک باشد مشکل از خشکی کشیدن گیاه است و می توانید با آبیاری مناسب آن را به حالت قبل برگردانید.

  • چگونگی درمان:

برای رفع این مشکل توصیه می شود که آبیاری گیاه را به آرامی شروع کنید اما خاک بستر را خیس نکنید. زمانی که یک گیاه از کمبود آب رنج می برد بسیار وسوسه انگیز خواهد بود که آن را غرقاب نمایید. اما در این صورت ممکن است ریشه ها دچار آسیب شوند پس عجله نکنید. تا زمانی آبیاری را ادامه دهید که مطمئن شوید آب اضافی از زیر گلدان خارج شود.

مشکلات ناشی از خشکی بیش از حد

با توجه به اینکه آبیاری بیش از حد و خشکی دادن به گیاه دلیل اصلی زرد شدن برگ ها است. بنابراین نیاز است که مقدار مناسب آبیاری زاموفیلیا را با یکدیگر بررسی نمایید. توجه داشته باشید که مقدار آبیاری گیاهان به عوامل زیادی از جمله دما، رطوبت، نور خورشید، تهویه محیط در حال رشد، اندازه گلدان و نوع گیاه بستگی دارد.

امروزه اغلب باغبانان بر اساس تجربه خود می گویند که آبیاری زاموفیلیا در فصل تابستان هفته ای یک مرتبه و در فصل زمستان هر دو یا سه هفته یک مرتبه مناسب خواهد بود. با این حال بهتر است پیش از آبیاری حتما خاک بستر گیاه را بررسی نمایید.

نور بیش از حد

یکی دیگر از علت های زرد شدن برگ زاموفیلیا نور بیش از حد خورشید است. در واقع زاموفیلیا می تواند طیف وسیعی از شرایط نوری را تحمل نماید و برای گوشه های بدون نور خانه یک گزینه ایده آل خواهد بود. با این حال آن ها تحمل کمتری در برابر نور مستقیم خورشید خواهند داشت.

اگر گیاه شما بیش از ۴ ساعت در معرض نور خورشید آفتاب در طول روز قرار بگیرد روشنایی زیاد دلیل زرد شدن برگ های آن خواهد بود. همچنین نور بیش از حد می تواند گیاه را دچار آفتاب سوختگی کند که در نهایت لکه های قهوه ای یا نوک قهوه یا بر روی برگ ها پدیدار خواهند شد.

تاثیر نور زیاد بر زرد شدن برگ های گیاه

  • چگونگی درمان:

چنانچه زرد شدن برگ های زاموفیلیا ناشی از نور زیاد باشد بایستی گیاهتان را به محلی انتقال دهید که نور آن روشن اما غیر مستقیم باشد.

کمبود یا ازدیاد مواد مغذی

گیاه زاموفیلیا برای رشد نیاز به کوددهی زیادی ندارد اما در مواردی ممکن است کمبود مواد مغذی خاک و یا ازیاد کوددهی موجب زرد شدن برگ ها شود. توصیه می شود که گیاهتان را تنها به صورت ماهانه و با کود محلول درون آب تغذیه نمایید. بهتر است برای جلوگیری از خطر سوختن گیاه از مواد مغذی آن را با نصف مقدار گفته شده در بسته بندی تغذی نمایید.

  • چگونگی درمان:

به طور کلی اگر گیاهتان را بیش از یک یا دو مرتبه در طول سال تغذیه کرده اید خیلی بعید است که کمبود مواد مغذی علت زرد شدن برگ ها باشد. اما اگر کمتر از یکبار گیاهتان را تغذیه کرده اید بهتر است به آن کود آهن یا کود کامل بدهید.

چگونگی درمان زردی برگ زاموفیلیا

همچنین اگر از کود محلول بسیار قوی استفاده کرده اید بایستی گلدان را با آب فراوان آبیاری نمایید تا مواد مغذی اضافی از بین برود. همچنین می توانید برای رفع این مشکل گیاهتان را درون خاک جدیدی بکارید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *