دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

راه های جلوگیری از کپک زدگی و رفع کپک ماشین لباسشویی

  • منصوره رمضان زاده
  • ۲۰ مرداد ۱۴۰۱
  • ۰

از جمله مشکلات رایجی که امکان دارد در فضای ماشین لباسشویی رخ بدهد ایجاد کپک بوده که به دلیل نرسیدن هوا به داخل ماشین لباسشویی و مهیا بودن شرایط رشد آن ها در این مکان شروع به تکثیر می کنند به همین دلیل نیاز است که با آگاهی نسبت به راه های رفع کپک ماشین لباسشویی در صورت بروز چنین مشکلی آن را خیلی سریع حل کنید.

یکی از وسایل کاربردی و مهم در منزل ماشین لباسشویی می باشد که همچون دیگر لوازم خانگی به منظور عمر طولانی و کارکرد بهتر احتیاج به رعایت نکات مراقبتی لازم دارد چرا که در غیر این صورت امکان دارد مشکلات زیادی پیش آید و ماشین لباسشویی کارایی درست خود را از دست بدهد. در همین زمینه تصمیم داریم در این مطلب راه های رفع کپک ماشین لباسشویی را مورد بررسی قرار دهیم.

نحوه رفع کپک ماشین لباسشویی

به طور کلی باید گفت ماشین لباسشویی فضایی مرطوب و نمناک دارد و دارای شرایطی می باشد که کپک ها به دلیل وجود محیط تاریک، گرم و مرطوب به راحتی می توانند رشد و تکثیر نمایند. در صورت بروز چنین مشکلی می توانید با بهره مندی از راهکارهای رفع کپک ماشین لباسشویی به راحتی آن را برطرف نمایید.

راه های پیشگیری از کپک زدن ماشین لباسشویی

ماشین لباسشویی وسیله ای بوده که در طول هفته حداقل دو الی سه مرتبه از آن استفاده می گردد. با وجود این که کار ماشی لباسشویی تمیز کردن و پاکسازی لباس ها از انواع آلودگی و کثیفی ها می باشد و دائما ترکیبات شوینده درون آن می چرخند ولی خودش نیز باید به طور مرتب پاکسازی شود. بوی ناخوشایند، مشکلات پوستی، ایجاد خارش و حتی مشکلات ریوی امکان دارد ناشی از وجود کپک در ماشین لباسشویی باشد.
کپک ها به راحتی با چشم قابل مشاهده نمی باشند ولی فضای نمناک و تاریک برای رشد آن ها بهترین مکان می باشد. درون لباسشویی آب به خوبی از بخش لاستیک بین درب و دیگ خارج نمی گردد و همین موضوع زمینه را برای رشد و تکثیر کپک فراهم می کند.
درب های ورودی ضد آب آب بندی شده با واشر پلاستیکی که مرطوب می ماند محلی را به وجود می آورد که کپک و قارچ در آن جا رشد می کنند. واشر بالا سفت بسته نشده و بدین ترتیب هوای زیادی جریان پیدا می کند و از انباشته شدن رطوبت و رشد کپک ممانعت می کند.
راه های از بین بردن کپک ماشین لباسشویی
ذرات باقی مانده صابون لباسشویی و نرم کننده ها به منزله منابع غذایی برای هاگ کپک ها عمل می کنند و آب سرد قارچ ها را از بین نمی برد. اما می توانید با تعمیر و تنظیم کردن مرتب از رشد کپک درون ماشین لباسشویی ممانعت نموده و از پرداخت هزینه مجدد برای خرید یک ماشین جدید جلوگیری نمایید.

مراحل پاکسازی و از بین بردن کپک ها

به منظور تمیز کردن و رفع کپک ماشین لباسشویی بهتر است طبق یک سری مراحل عمل نمایید که در ادامه به شرح آن ها پرداخته ایم.

تمیز کردن واشر ماشین لباسشویی

برای این کار از یک حوله و آب صابون داغ و پاک کننده به منظور تمیزکاری واشر پلاستیکی روی درب ماشین لباسشویی استفاده نمایید. توجه نمایید که کل بخش های واشر از جمله قسمت زیرین آن به طور کامل پاکسازی شود. واشر را به طور کامل آبکشی کرده و پیش از قرار دادن در سر جای اصلی صبر کنید تا خوب خشک شود.

نحوه جلوگیری از کپک زدن ماشین لباسشویی

پاکسازی ابزارها از کپک

به منظور این کار از اسفنج، پارچه و مسواک مصرف شده ای که دیگر احتیاج ندارید و همینطور پاک کننده ها استفاده کنید. با این وجود در صورتی که کپک ها در طی شستشو بیرونی و پاک کردن اطراف در تمیز شدند این موارد احتیاجی به دور ریختن ندارند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

استفاده از صابون پاک کننده یا نرم کننده

کل ذرات این مواد را کاملا از ماشین لباسشویی پاکسازی کنید چرا که می توانند به منزله منابع غذایی برای کپک ها باشند. در صورتی که حلال موجود در ماشین شما خارج نشده بهتر است از پارچه ای به منظور پاکسازی چیزی استفاده نمایید که می توانید به آن دسترسی داشته باشید و از یک برس بطری به منظور دستیابی به قسمت عمق آن بهره ببرید. سپس کل آن ها را آبکشی نمایید.

راه های حذف کپک ماشین لباسشویی

ایجاد یک چرخه پاک کنندگی

یک چرخه شستشو خالی را بر روی گرم ترین و طولانی ترین حالت ممکن ماشین لباسشویی خود اجرا نمایید. بدین منظور می توانید یک فنجان سفید کننده، نصف فنجان مایع ظرفشویی یا ماشین لباسشویی تجاری ، یک فنجان جوش شیرین را به شکل مستقیم به آب بیفزایید. امکان دارد احتیاج باشد این مراحل را بیشتر از یک مرتبه تکرار نمایید تا کل اثرات بو را حذف کنید به ویژه در صورتی که ماشین شما زمان طولانی باشد که تمیزکاری نشده است. در صورتی که هنوز ماشین لباسشویی دارای کپک می باشد امکان دارد نیازمند رفع کپک حرفه ای باشید که برای این کار یک کارشناس تعمیر می تواند دستگاه را باز کرده تا به جستجوی کپک در نقاط دیگر بپردازد و آن را برای شما پاکسازی نماید.

روش های حذف کپک ماشین لباسشویی

حذف کپک با کمک سرکه و لیمو ترش

برای این کار از یک ظرف اسپری تمیز استفاده نموده و داخل آن یک فنجان سرکه و حدود یک چهارم فنجان آب لیمو ترش بریزید. سپس به سراغ ماشین لباسشویی بروید و محلول آماده شده را به درون لاستیک و اطراف آن اسپری نمایید و حدود نیم ساعت منتظر بمانید تا لیمو ترش و سرکه به درون آن به طور کامل نفوذ پیدا کنند. بعد از آن پارچه ای حوله را به این محلول آغشته نمایید و لاستیک و قسمت های داخلی ماشین لباسشویی را با دقت زیادی پاکسازی کنید.

راهکارهای رفع کپک ماشین لباسشویی

راه های جلوگیری از کپک زدن ماشین لباسشویی

نکات و اقدامات زیادی به منظور ممانعت از کپک زدن ماشین لباسشویی وجود دارد که در ادامه به بیان مهمترین این موارد پرداخته ایم.

گردش هوا

این که هوا درون ماشین لباسشویی چرخش پیدا کند می تواند اثر زیادی بر روی ممانعت از ایجاد کپک ماشین لباسشویی داشته باشد. به منظور گردش هوا درون ماشین لباسشویی کافی است درب آن را باز نگه دارید.

خشک کردن دائم واشر

همانطور که قبلا اشاره شد واشر ماشین لباسشویی مکان مناسبی برای ایجاد کپک فراهم می کند به همین خاطر پیشنهاد می شود بعد از هر دفعه شستن لباس ها با کمک یک حوله واشر ماشین لباسشویی را به صورت خشک نگه دارید.

روش های حذف کپک ماشین لباسشویی

تخلیه سریع ماشین لباسشویی از لباس های نمناک

از جمله موارد مهم دیگری که در ممانعت از کپک زدن ماشین لباسشویی موثر می باشد این است که لباس ها را به مدت طولانی بعد از پایان برنامه شستشو درون ماشین لباسشویی باقی نگذارید و فورا آن ها را از ماشین لباسشویی بیرون آورید تا نم و رطوبت درون ماشین باقی نماند.

استفاده کافی و مناسب از ترکیبات شوینده

به عبارت کلی در صورتی که مواد شوینده بیشتر از حد نیاز درون مخزن ریخته شود یا بعد از شستشو پودر یا مایع داخل مخزن باقی بماند موجب به وجود آمدن کپک می گردند به همین خاطر به منظور ممانعت از کپک زدن ماشین لباسشویی پیشنهاد می شود که حتما به میزان مورد احتیاج مواد شوینده برای شستن لباس ها دقت نمایید و بعد از پایان برنامه شستشو مخزن پودر را چک کرده که کاملا تمیز باشد.

مراحل حذف کپک ماشین لباسشویی

اجرای چرخه شستشو با سفید کننده

به عبارت کلی می توان گفت سفید کننده ها نوعی ضدعفونی کننده و کپک کش به شمار می آیند. به همین خاطر برای ممانعت از کپک زدن ماشین لباسشویی پیشنهاد می شود هر چند مدت یک بار این چرخه شستشو را عملی نمایید.

استفاده از ترکیبات شوینده باکیفیت

بهتر است بدانید کیفیت ترکیبات شوینده بر روی کپک زنی ماشین لباسشویی موثر می باشد و پیشنهاد می شود حتما از ترکیبات شوینده مرغوب استفاده نمایید. مواد شوینده گروه سافتلن می توانند گزینه خوبی در این زمینه باشند که شما را از مشکلات کپک زدن و کپک زدایی ماشین لباسشویی راحت نمایند.

بررسی کردن منظم ماشین لباسشویی

از آن جایی که کپک ها سرعت رشد بالایی دارند و معمولا در مناطقی همچون واشر دور درب یا انتهای مخزن پودر رشد پیدا می کنند که به صورت عادی دیده نمی شود، پیشنهاد می شود برای ممانعت از به وجود آمدن کپک بیشتر هر چند مدت یک بار دستگاه را به طور کامل چک و بررسی کنید.

روش های رفع کپک ماشین لباسشویی

در مطلب ارائه شده با راه های موثر رفع کپک ماشین لباسشویی به طور کامل آشنا شدید که امیدواریم مورد توجه و پسندتان قرار گرفته باشد و نهایت استفاده را از آن برده باشید. به منظور رسوب گیری ماشین لباسشویی و ضدعفونی کردن ماشین لباسشویی می توانید این مطالب را بخوانید و اطلاعات مفیدی را به دست آورید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *