دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

دلایل استفاده از آنتی بیوتیک برای جوش صورت و معرفی انواع آن

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۶ مرداد ۱۴۰۱
  • ۰

برخی پزشکان برای درمان جوش صورت آنتی بیوتیک تجویز می کنند. این مطلب به معرفی چهار آنتی بیوتیک برای جوش صورت می پردازد.

استفاده از آنتی بیوتیک هایی که هیچ نوع اثر جانبی قابل توجهی ایجاد نمی کنند می توانند در بهبود جوش های ناخوشایند صورت موثر باشند. در این مطلب با چهار آنتی بیوتیک برای جوش صورت آشنا می شوید.

معرفی چهار آنتی بیوتیک برای جوش صورت

پزشکان درمان آنتی بیوتیک را برای بهبود جوش صورت برخی بیماران تجویز می کنند. ممکن است میزان دوز تجویز شده آنتی بیوتیک ها خیلی بیشتر از آنچه باشد که برای بهبود جوش ها کفایت می کند. با این که آنتی بیوتیک ها می توانند باکتری های مربوط به جوش را از بین ببرند، تاثیر ضد التهاب آن ها است که اثر اصلی را روی پاکسازی پوست فرد دارد.

از این رو اگر در مصرف آنتی بیوتیک افراط کنید باکتری های مربوط به آکنه های صورت به تدریج نسبت به آنتی بیوتیک های رایج مقاوم شده و می تواند سبب بروز باکتری های خطرناکی مانند استرپتوکوک مقاوم شود که نابود کردن آن ها به سادگی امکان پذیر نیست.

ولی مصرف آنتی بیوتیک هایی که هیچ نوع اثر جانبی قابل توجهی به دنبال نداشته باشد می تواند یک روش درمانی خوب برای رهایی از جوش های ناخوشایند چهره باشد. در ادامه مطلب با چگونگی بروز جوش صورت و آنتی بیوتیک های موثر برای بهبود جوش صورت آشنا می شوید.

جوش صورت چگونه ایجاد می شود؟

جوش یا آکنه در حقیقت یک مشکل التهابی مزمن در پوست می باشد که به طور معمول با اشکال سر سیاه یا سر سفید که به آن کومدون نیز اطلاق می شود، یا میلیا و برآمدگی های عمیق تر (گره های پوستی و کیست ها) شناخته می شود. هنگامی که پیاز مو توسط چربی، باکتری ها و یا سلول های مرده پوست مسدود گردند، جوش ها تشکیل می شوند.

  •  آرون گروپس

این پدیده التهابی پوست می تواند در صورت، گردن، کمر، شانه ها، ناحیه بالای دست و قفسه سینه نیز روی دهد. این بیماری پوستی بسیار ناخوشایند برای بسیاری از نوجوانان و جوانان می باشد. سالانه بین ۴۰-۵۰ میلیون نفر در امریکا به آن مبتلا می شوند.

در حالی که عموم افراد این مشکل را به دوره بلوغ مرتبط می دانند زیرا ۸۵ درصد نوجوانان و جوانان با آن درگیر هستند، باید گفت جوش ها قدرت مقاومت تا بزرگسالی را هم دارند و حتی ممکن است شروع جوش زدن صورت در بزرگسالی روی دهد. از این رو افراد مشکلات حسی و فیزیکی مختلفی را تجربه می کنند و ممکن است بر روی پوست تغییرات ظاهری ناخوشایندی بگذارد.

آنتی بیوتیک های موثر در درمان جوش

تجمع بیش از اندازه چربی سبب گرفتگی منافذ پوستی شده و در ترکیب با سلول های مرده، محیط را برای رشد باکتری ها فراهم می کنند که سبب قرمزی پوست، درد و علائم التهابی می گردد. افرادی که آکنه یا جوش صورت دارند به دنبال روشی ساده برای رفع جوش صورت هستند.

بعضی آنتی بیوتیک های خوب هستند که همراه با نکاتی در مورد مراقبت از پوست برای آکنه صورت مورد استفاده قرار می گیرند. اثر بخش و مناسب بودن آنتی بیوتیک ممکن است از فردی به فرد دیگر با توجه به حساسیت بدن به یک دارو خاص، شدت جوش و وضعیت پوست فرد تفاوت داشته باشد. از این رو تصمیم گری درباره این که چه آنتی بیوتیکی باید مصرف شود با تجویز پزشک باید صورت گیرد.

درمان التهاب نواحی پوستی می تواند مانع از رشد آکنه های صورت شود و تاثیرات ضد التهابی آنتی بیوتیک ها به بهبود جوش ها کمک شایانی می کند. این تاثیر حتی از قدرت آنتی بیوتیک ها در نابودی باکتری هم بیشتر می باشد. به طور مثال آنتی بیوتیک های گروه تترا سایکلین برای جای جوش مانند داکسی سایکلین و ماینو سایکلین قادر است تولید مولکول های التهابی را محدود نمایند.

مدت زمان درمان جوش با داکسی سایکلین به شدت بیماری و سابقه پزشکی بیمار بستگی دارد. آن ها می توانند آنزیم های بیش فعالی تخریبی را هم محدود نمایند. معمولا این آنزیم ها با نابود کردن بافت های فرسوده فضا را برای بافت های جدید ایجاد نموده و سبب سالم ماندن پوست می شوند.

ولی هنگامی که این آنزیم ها بیش فعال باشند، قدرت آسیب رساندن به مو و غدد چربی در اطراف بافت ها و ساختار صورت را پیدا می کنند. در صورت بروز این اتفاق، آنزیم های مذکور زمینه را برای تشکیل ضایعات جوشی بزرگ، قرمز و کیستی فراهم می کنند و منجر به شکل گیری زخم های تورفته روی پوست می گردند. در ادامه به معرفی چهار آنتی بیوتیک موثر برای درمان جوش صورت اشاره می شود.

اریترومایسین

یکی از فرمولاسیون ضد باکتریایی جهت بهبود جوش صورت، اریترومایسین می باشد. این آنتی بیوتیک خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی داشته که موجب تخریب تعادل پروتئین در گونه های باکتریایی شده و در نتیجه موجب مرگ میکروب ها می شود.

این دارو را می توان همراه با غذا یا بدون غذا مصرف کرد. البته باید میزان زیادی آب برای کاهش اثرات جانبی آن بنوشید.

تتراسایکلین

داروی تتراسایکلین به احتمال زیاد محبوب ترین آنتی بیوتیک خوراکی برای جوش صورت محسوب می شود. این دارو برای بهبود آکنه، جوش صورت و بیماری های التهابی پوست تجویز می شود. برای کسب نتیجه بهتر این دارو باید بین غذا و زمانی که معده خالی است مصرف شود. دوز دارو نیز باید به تدریج به محض بهبود علائم پوستی کمتر شود.

ماینو سایکلین

این دارو نیز از داروی های آنتی بیوتیکی قوی است که خواص ضد التهابی داشته و متعلق به کلاس داروهای تتراسایکلین می باشد. ماینو سایکلین به پاکسازی اشکال شدید جوش و کنترل شیوع آن کمک می کند.

بعضی از افراد ۶۰ درصد کاهش در شیوع جوش صورت را پس از مصرف این دارو در غلظت تجویز شده گزارش کرده اند. این دارو نه تنها سبب کاهش قرمزی و تورم می شود، بلکه سبب درمان زخم های به جا مانده از جوش نیز می شود.

داکسی سایکلین

در مواردی که جوش به اریتروماسین و مینو سایکلین جواب نداد، پزشک ممکن است داکسی سایکلین که یک داروی قوی است را تجویز کند. در هنگام استفاده از این آنتی بیوتیک باید به توصیه های پزشک دقت کنید. تعداد قرص های تجویزی در طول روز به غلظت آن بستگی دارد. به طور مثال داکسی سایکلین ۵۰ میلی گرم ممکن است برای دو بار در روز توصیه شود.

دلیل استفاده از آنتی بیوتیک ها برای درمان آکنه و جوش

تا مدت ها تصور بر این بود که عدم مراقبت مناسب از پوست تاحدودی سبب بروز جوش می شود. گزینه های مورد اعتماد درمان جوش صورت، مصرف صابون های معطر، کرم های پوست با چربی کمتر و از همه مهمتر تجویز داروهای آنتی باکتریال می باشد. آنتی بیوتیک با مشکل جوزش مقابله کرده و سبب کاهش و یا نابودی گونه های باکتریایی عمده می گردد.

آنتی بیوتیک ها به شکل موضعی یا خوراکی مورد مصرف واقع می شوند. در یک زمان هر دو آنتی بیوتیک خوراکی و موضعی استفاده می شود. شایان ذکر است آنتی بیوتیک خوبی به اسم آکوتان به عنوان جایگزین مناسب جهت درمان انواع شدید آکنه  های صورت تولید شده است.

اساسا این آنتی بیوتیک ها فرمولاسیون خوراکی داشته و فقط هنگامی که آنتی بیوتیک ها و سایر روش های درمانی جوش نتیجه سریعی را ندهد، تجویز می شود. پیش از تجویز این دارو، پزشک معاینه کاملی انجام داده و سابقه پزشکی فرد را مورد آنالیز قرار می دهد.

توجه کنید استفاده از آنتی بیوتیک ها و آکوتان به طور همزمان توصیه نمی شود زیرا ممکن است با یکدیگر تعامل پیدا کرده و سبب عوارض شدید پزشکی شوند.

نکته:
دقت کنید که مصرف بیش از اندازه آنتی بیوتیک ها می تواند عوارض جانبی خاصی را به دنبال داشته باشد. افرادی که از آنتی بیوتیک های آکنه در تایم طولانی استفاده می کنند، ممکن است نسبت به سایرین بیشتر احتمال ابتلا به عفونت های دستگاه تنفسی پیدا کنند. از این رو حتی بهترین آنتی بیوتیک نیز برای بهبود جوش باید تحت نظر پزشک و مطابق با دستورالعمل پزشکی که ارائه می شود، مصرف گردد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *