دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

علت خنک شدن دهان بعد خوردن نعناع

  • شقایق ایران دوست
  • ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
  • ۰

خنک شدن دهان بعد نعناع دلیلی دارد که در این مطلب قصد داریم شما را با آن آشنا نماییم. همراه ما باشید تا بتوانید بر اطلاعات خود بیفزایید.

برای شما هم پیش آمده است زمانی که نعناع می خورید نفس ها و دهان شما خنک تر خواهد شد. در ادامه قصد داریم علت خنک شدن دهان بعد از خوردن نعناع را برای شما بررسی کنیم.

نعنا خوردن و خنک شدن دهان

دلیل خنک شدن دهان بعد خوردن نعناع

برخی از مواد غذایی هستند که شما با استفاده از آن ها ممکن است احساس خنکی در دهان خود و نفس های خود را داشته  باشید. این مورد ربطی به گرمی هوا ندارد و شما زمانی که از مواد غذایی مانند نعناع یا فلفل استفاده می کنید در دهان خود احساس خنکی خواهید کرد و این مورد به دلیل وجود کپسایسین در فلفل و منتول نعناع می باشد. درباره سایر مواد غذایی که این احساس را در شما ایجاد می‌کنند نیز ممکن است به دلیل وجود برخی از مواد های خاص در آن ها باشد که هنوز برای شما ناشناخته است.

علت خنکی دهان

جالب است بدانید که منتول و کپسایسین هر دو می توانند روی سیستم گیرنده های حسی تاثیراتی بگذارد و مواردی مانند دما و درد را کنترل کنند. نعناع می تواند روی مغز شما اثر گذاشته و باعث شود که شما از بعد از خوردن آن احساس خنکی در بیرون کنید. درباره نورون های حسی که در پوست و دهان وجود دارند احساسات مختلف مانند گرما و سرما را به شما انتقال خواهند داد. نورون هایی که در دهان وجود دارند دارای گیرنده های پروتئینی بسیار مهمی اند و در احساس خنکی دهان نقش دارند و جریان یون ها را در غشای سلولی تنظیم می نمایند.

کانال های یونی که در پروتئین های گیرنده محرک را تشخیص می دهند بسته خواهند شد و زمانی که احساس خنکی کردید این کانال ها باز می شوند و می توانید احساس خنکی را در دهان خود تشخیص دهید. در واقع یون های سدیم و کلسیم که در این کانال ها فعالیت دارند می توانند مغز را درگیر کرده و سیگنال هایی به آن ارسال کنند که منجر به ایجاد احساس خنکی در دهان شما شود.

علت خنکی دهان بدون تغییر دما با نعناع

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

جالب است بدانید که این مورد یکی از مهم ترین مواردی می باشد که وقتی شما نعناع می خورید و بعد آن احساس خنکی می کنید هیچ تغییر دمای رخ نداده است بلکه تمامی آن ها اثراتی است که بر روی گیرنده ها و نورون های مغز ایجاد می شود.

در ادامه پایان این مطلب، به منظور اطلاع از مضرات چربی ترانس و فواید گوشت گیاهی می توانید از لینک های داده شده کمک بگیرید و به صفحات مربوطه وارد گردید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *