دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

روش های توصیه شده برای مقوی کردن غذای کودک

  • حکیمه فهیمی
  • ۹ مرداد ۱۴۰۱
  • ۰

اگر کودک شما کم وزن و لاغر است برای رشد جسمی و ذهنی او باید به کمک یک برنامه غذایی مناسب غذای کودک را مقوی و مغذی نمایید. این مطلب به نحوه مقوی کردن غذای کودک می پردازد.

مقوی کردن غذای کودک به این معناست که به غذای او موادی مانند پروتئین، ویتامین و … اضافه شود تا وزن متعادل پیدا کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در اینباره با این مطلب از آرگا همراه ما باشید.

آشنایی با نحوه مقوی کردن غذای کودک

والدین کودک لاغر و کم وزن برای تقویت رشد جسمی و ذهنی فرزندشان می توانند به کمک یک برنامه غذایی مناسب غذای کودک را مقوی و مغذی نمایند. مقوی و مغذی کردن غذا برای همه کودکان به ویژه کودکان بیمار، دارای اختلال رشدی، سوء تغذیه یا نارس بودن هنگام تولید توصیه شده است.

 یک برنامه غذایی مناسب باید تمام مواد مغذی شامل نشاسته، پروتئین، چربی، ویتامین و املاح را در نسبت های متعادل در اختیار کودک گذاشته تا انرژی مورد نیازش که معمولا بر اساس کیلوکالری به ازای هر کیلوگرم وزن بدن می باشد، تامین گردد. بعضی کودکان با آغاز تغذیه تکمیلی با این که غذای شان را به موقع و خوب میل می کنند اما وزن گیری خوبی ندارند.

در صورتی که فرزند شما چنین شرایطی دارد شاید انرژی دریافتی روزانه اش کمتر از میزان انرژی و جنب و جوش او باشد. در این صورت پیشنهاد می شود غذای کودک را به نحوه ای که در این مطلب اشاره می شود، مقوی و مغذی کنید.

مفهوم مقوی کردن غذای کودکان

مقوی کردن غذای کودک به این معناست که به غذای فرزند موادی مانند پروتئین، ویتامین (آ و ث) و املاح (کلسیم، آهن و روی) اضافه شود تا وزن گیری متعادل داشته باشد. برای این کار می توانید به هر وعده غذای کودک یک قاشق مرباخوری روغن مایع، روغن زیتون یا کمی کره حیوانی اضافه نمایید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس
غذای کودک کم وزن

کدام مواد غذایی هم انرژی و هم پروتئین غذا را بیشتر می کنند؟

برای این که هم انرژی و هم پروتئین غذای کودک بیشتر شود و به نوعی غذای کودک مغذی باشد در صورت امکان مقداری گوشت مرغ، ماهی، گوسفند و انواع حبوبات مانند لوبیا، نخود، عدس و ماش کاملا پخته پس از ماه هشتم و به صورت له شده به غذای شیرخوار اضافه نمایید. یا تخم مرغ آب پز سفت شده هم درون سوپ و ماکارونی بعد از طبخ رنده نموده و به کودک بدهید.

همچنین می توانید زرده تخم مرغ پخته را با کمی شیر مخلوط نموده و نرم کنید و به غذای شیر خوار اضافه نمایید. دقت کنید پیش از یک سالگی سفیده تخم مرغ به شیرخوار ندهید. ضمنا یک روش دیگر مقوی و مغذی کردن غذا استفاده از پوره جوانه غلات می باشد. می توانید جوانه کامل یا پودر آن ها را به سوپ یا آش کودک اضافه نمایید.

جوانه غلات و حبوبات به هضم غذا کمک خواهد کرد. ضمنا می توانید جوانه گندم را بعد از خشک شدن، پودر نموده و به همراه ماست و آب میوه به کودک دهید.

افزایش انرژی کودک

با اضافه کردن روغن به غذای کودک سبب افزایش انرژی او خواهید شد. میزان انرژی موجود در هر گرم روغن حدود ۹ کالری می باشد. که نسبت به سایر مواد غذایی بیشتر است. افزودن روغن یا کره سبب افزایش حجم غذای کودک نشده بلکه انرژی او را افزایش می دهد. این کار سبب نرم شدن و بلع راحت غذا می گردد.

همچنین برای رشد بهتر کودک و مقوی کردن غذای او آب غلظت یافته ران مرغ یا تکه های ران مرغ که خوب پخته شده باشد و همچنین جوانه گندم، پودر بادام خام، کنجد، مغز دانه آفتابگردان به غذای او اضافه کنید. ضمنا می توانید برای مقوی کردن سوپ کودک، چند قلم گوسفندی یا گوساله را جداگانه پخته و چربی اضافی آن را گرفته و عصاره تهیه شده را در یخچال نگهداری و هر بار یک قاشق مرباخوری به غذا یا سوپ کودک اضافه نمایید.

برای نگهداری طولانی مدت این عصاره آن را در فریزر قرار دهید. همچنین در صورت کم وزن بودن کودک برای تهیه کته به جای آب از آب گوشت استفاده کنید.

نحوه مقوی کردن غذای کودکان کم وزن

با استفاده از روش های زیر می توانید غذای کودک کم وزن خود را مقوی نمایید.

  • قطره آهن

به برنامه غذایی کودک، آب جوشیده شده خنک به همراه ۱۵ قطره آهن اضافه کنید.

  • آرد یا جوانه گندم

در برنامه غذایی کودک خود آرد یا جوانه گندم به همراه روغن مایع اضافه کنید تا انرژی مواد تغذیه ای کودک افزایش یابد. می توانید پودر جوانه گندم، جو پرک یا بلغور گندم را له نموده و با مقداری شیر پاستوریزه و جوشیده و کمی شکر بپزید. سپس به آن دو قاشق مربا خوری روغن یا کره اضافه کرده و در دفعات متعددی به نوزاد بدهید.

  • سیب زمینی پخته شده

می توانید برای مغذی نمودن غذای کودک سیب زمینی پخته شده را پوست گرفته و به قطعات کوچک ریز نموده سپس کمی کره زده و اجازه دهید کودک خودش آن را بخورد.

  • روغن مایع یا کره

در تمام وعده های غذایی کودک یک الی دو قاشق مربا خوری روغن مایع یا کره آب شده اضافه کنید. به این جهت اضافه کردن روغن توصیه می شود زیرا میزان انرژی موجود در روغن نسبت به سایر مواد غذایی بیشتر است.

  • افزایش دفعات مصرف غذای کمکی

به نوزاد بالای ۶ ماه علاوه بر تغذیه شیر، ۵ وعده غذای کمکی نیز اضافه شود.

  • میان وعده ها

یک میان وعده مقوی برای کودک تهیه کنید. می توانید یک یا دو عدد خرما را پوست گرفته و هسته آن را خارج کنید. بعد در کمی آب حل نموده و به کودک بخورانید. یک نمونه میان وعده خوشمزه دیگر این است که کمی آرد برنج یا گندم را در روغن تفت داده تا اندکی طلایی شود و از حالت خامی خارج شود. بعد چند قطره گلاب و کمی شکر به آن اضافه کنید.( شبیه حلوا) و آن را به عنوان میان وعده به کودک بدهید.

  • لبنیات

اگر فرزند شما به لبنیات آلرژی ندارد بعد از یازده ماهگی برای مقوی کردن سوپ او کمی خامه پاستوریزه به آن اضافه نمایید.

  • تخم مرغ

اضافه کردن تخم مرغ به غذای کودک هم پروتئین غذای او را بیشتر می کند. به طور مثال می توانید برای بهتر خورده شدن تخم مرغ پخته توسط کودک به آن کمی کره و آب مرغ اضافه کرده و نرم کنید تا راحتتر بخورد. در ضمن زرده تخم مرغ را رنده و به سوپ سبزیجات کودک اضافه کنید.

  • سبزی ها

برای رشد و تامین سلامت کودک، حضور ویتامین و املاح ضروری می باشد و باید در غذای روزانه او وجود داشته باشند. سبزی هایی مانند اسفناج، جعفری و گشنیز یا هر سبزی دیگری که منبع غنی از ویتامین است را سوپ یا سایر غذاهای کودک اضافه نمایید. ولی دقت کنید به کودک زیر یک سال نباید اسفناج داده شود.

در ضمن کدو حلوایی، هویج و گوجه فرنگی حاوی ویتامین آ هستند و استفاده از این مواد غذایی در برنامه غذایی کودک ویتامین آ مورد نیاز رشدش را فراهم می کند. همچنین اضافه کردن آب لیمو ترش تازه، یا آب نارنج تازه و سبزی معطر پودر شده به غذای کودک سبب بهتر شدن عطر و طعم غذا می شود. البته این مورد برای کودک زیر یکسال ممنوع است. در صورت استفاده برای کودکان بالای یک سال نیز در میزان آن احتیاط شود.

  • حبوبات

در صورتی که کودک شما کم وزن و لاغر است بعد از ۱۰ ماهگی به او حبوبات بدهید. زیرا اضافه کردن حبوبات به برنامه غذایی او در کمتر از این سن سبب اشغال حجم زیادی از معده شده و میل او به غذا خوردن از بین می رود. بعد از ده ماهگی پس از چندبار خیس کردن حبوبات برای رفع نفخش آن را پوست گرفته بعد آرد نموده و یک قاشق چایخوری از این آرد را به همراه کره به سوپ او اضافه کنید.

طریقه تهیه جوانه غلات

به سوپ کودک جوانه ماش یا جوانه گندم یا پودر جوانه غلات اضافه نمایید و با این روش غذای او را مقوی کنید. جوانه ماش و … سرشار از ویتامین های گروه ب و ث هستند که سبب هضم بهتر غذا می شوند. برای تهیه جوانه غلات به شیوه زیر عمل کنید.

ابتدا مقداری گندم، عدس یا ماش را به مدت دو روز خیس کنید و در یک سینی تمیز پهن نموده و پارچه تمیز و مرطوبی روی آن بکشید و هر روز پارچه را با آب اسپری کنید. بعد از این که جوانه ها سبز شدند می توانید جوانه کامل را به سوپ یا آش اضافه نماید.

جهت تهیه پودر جوانه غلات یا حبوبات باید اجازه دهید جوانه ها خشک شده سپس آن ها را پودر کنید. و هر بار مقداری از پودر جوانه با بسته به سن کودک از یک قاشق مرباخوری تا یک قاشق سوپخوری به غذای او اضافه نمایید. این کار موجب افزایش انرژی غذای کودک و فراهم شدن پروتئین، ویتامین ها و املاح معدنی در غذا می شود.

می توانید پودر جوانه غلات یا جوانه حبوبات را در یک ظرف شیشه ای درب دار ریخته و تا دو هفته در یخچال نگهداری نمایید.

چند نکته مهم :

  • پیش از غذا به کودک شکلات، شیرینی، بستنی یا آب میوه داده نشود. زیرا اشتهای او را برای خوردن غذای اصلی کم می کند و در رشد او تاخیر ایجاد می شود.
  • به غذای کودک به ویژه زیر یک سال اصلا نمک نزنید و از آوردن نمک سر سفره خودداری نمایید.
  • در صورتی که کودک غذای بدون نمک را اصلا میل نمی کند و افت وزن دارد به غذای او هنگام طبخ میزان کمی نمک اضافه کنید.

  • اضافه کردن شکر به غذای کودک تا یک سالگی توصیه نمی شود زیرا سبب تغییر ذائقه او به سمت غذاهای شیرین می شود. از این رو از افزودن شکر به غذای کودک تا یک سالگی اجتناب کنید. ولی در دستور غذاهایی مانند فرنی که شکر باید اضافه شود مانعی ندارد. اما برای سایر غذاها مانند پوره یا سوپ توصیه نمی شود.

از همراهی شما تا پایان این مطلب سپاسگزاریم. در صورت تمایل جهت آشنایی با رژیم غذایی برای کودکان لاغر و مکمل های ضروری کودک روی لینک کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *