دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

تمیز کردن دیوار گچی و از بین بردن انواع لکه روی دیوار

  • حکیمه فهیمی
  • ۳۱ تیر ۱۴۰۱
  • ۰

برای تمیز کردن هر لک و تیرگی که روی دیوار گچی ایجاد می شود؛ روش خاصی وجود دارد که با همراهی این مطلب از آرگا آن را فرا خواهید گرفت.

در صورتی که دیوار منزل شما پر از لک و تیرگی شده و به دنبال روشی برای تمیز کردن این لکه ها هستید با این مطلب همراه ما باشید تا روش های تمیز کردن دیوار گچی از لکه های مختلف را فرا بگیرید.

روش های تمیز کردن دیوار گچی

احتمالا برای شما نیز پیش آمده که هنگام تمیز کردن منزل متوجه خط خطی های با رنگ های مختلف روی دیوار گچی منزل شده اید، یا کودک بازیگوش شما روی دیوار آبمیوه، چای یا قهوه ریخته باشد. پاک کردن آثار قلم و لکه های روی دیوار گچی به مراتب دشوار می شود. ولی نگران نباشید برای هر مشکلی راه حل ساده ای هم وجود دارد.

در این مطلب برای تمیز کردن لکه های مختلف دیوار گچی روش هایی ارائه می شود که به راحتی قابل انجام است. همانطور که می دانید گچ یک ماده ساختمانی رایج و همه کاره می باشد که در بیشتر دیوارها به کار می رود. تمیز کردن دیوار گچی از لحاظ تمیزکاری با سایر دیوارها تفاوت چندانی ندارد و نگرانی اصلی موقع شستن دیوار گچی، محافظت از رنگ ها می باشد.

اگر رنگ از بین برود، هنگام پاک کردن دیوار گچی بافت متخلخل آن خاطر نشان می کند که شیوه پاک کردن و مواد پاک کننده باید نسبت به برخی سطوح ملایم تر باشد. بیشتر افراد از نظافت دیوار و بیشتر پخش شدن لکه های روی آن واهمه دارند. از این رو از تمیز کردن دیوار خودداری می کنند و به جای آن تصمیم به رنگ آمیزی مجدد دیوار می گیرند.

ولی با روش هایی که در این مطلب ارائه می شود، دیگر نیازی نیست که دیوارهای کثیف و پر از لکه منزل خود را تا رنگ آمیزی دوباره تحمل کنید. این روش ها مختص دیوارهای گچی بوده و آثار لکه و آلودگی روی آن را گسترش نمی دهند.

  •  آرون گروپس

تمیزکاری ابتدایی دیوار گچی

برای تمیز کاری ابتدایی و اولیه دیوار گچی از برس های کوچک و جانبی جاروبرقی کمک بگیرید. برس گرد و غبار را به جارو برقی متصل نموده و جارو را به آهستگی روی دیوار بکشید. این روش ملایم ترین شیوه برای تمیز کردن دیوار می باشد و بهتر است همواره نخستین قدم نظافت باشد.

اگر متوجه شدید که دیوارها بعد از استفاده از جاروبرقی کاملا تمیز شده اند، تمیزکاری دیوار گچی را در این مرحله خاتمه دهید. دقت کنید که جاروبرقی را روی دیوار فشار نداده و آن را به آهستگی با فاصله خیلی نزدیک روی دیوار گرفته و از قدرت مکش جارو برقی برای جمع شدن گردو غبار کمک بگیرید.

اعمال فشار و کشیدن مستقیم جارو روی دیوار ممکن است به سطح دیوار گچی آسیب زده و خط و خش ایجاد کند. قسمتی از دیوار را انتخاب کرده و از بالا شروع کنید.

جارو را از یک سمت به طرف دیگر حرکت داده و بعد به سمت پایین و تا زمین بکشید. هنگامی که به زمین نزدیک شد به سراغ قسمت بعدی دیوار رفته و اگر دست شما به بالاترین نقطه دیوار یعنی سقف نرسید، از نردبان کمک بگیرید. به یاد داشته باشید که کیسه جاروبرقی را قبل از شروع این فرایند خالی نموده باشید.

در راستای تمیزکاری دیوار گچی بعد از تمیز شدن اولیه از گرد و غبار به شستشوی آن می پردازیم. داخل یک سطل را با آب گرم پر نموده و در حین تمیزکاری، آن را نزدیک خود نگاه دارید تا به سینک نیازی نباشد. هنگام تمیز کردن دیوار به مرتبا آب کثیف را از اسفنج یا ابر تخلیه کرده و مجددا آن را در سطل آب تمیز مرطوب نمایید.

بسته به میزان کثیفی، می توانید مقداری ماده شوینده به آب اضافه کنید. البته ممکن است این کار به دیوار آسیب بزند. از این رو ابتدا مواد شوینده استفاده نکنید. اگر آب گرم به تنهایی برای تمیز کردن دیوار کافی نبود، به آن مقداری مواد شوینده اضافه کنید. برای این کار از ملایم ترین پاک کننده ها استفاده نموده و بعد از مواد قوی تر در صورت لزوم کمک بگیرید.

اسفنج یا ابری را درون آب مرطوب نمایید. بهترین وسیله برای تمیز کردن دیوار همین اسفنج و ابر می باشد. بعد از این که اسفنج را داخل آب فرو بردید، آن را فشار داده تا آب اضافی اش گرفته شود. در صورت در دسترس نبودن اسفنج یا ابر می توانید از یک حوله نرم استفاده کنید.

جهت جلوگیری از ریزش آب روی زمین ، بهتر است روزنامه یا حوله ای روی زمین پهن کنید تا رطوبت مازاد کار را بگیرد. مشابه تمیز کردن دیوار با جاروبرقی، دیوار را قسمت بندی نموده و یک بخش مستطیلی دیوار را در نظر گرفته و به کمک اسفنج از سقف به طرف چپ و راست حرکت کرده و به طرف پایین اسفنج را بکشید. در ضمن قبل از شروع کار دستکش به دست داشته باشید.

بعد از پاک کردن یک قسمت دیوار، حوله خشکی را برداشته و با حرکاتی مشابه مرحله پیشین، دیوار را خشک کنید. دقت کنید که حوله نرم باشد تا به دیوار صدمه نزند. در ادامه به تمیز کردن انواع لکه از روی دیوار گچی اشاره می شود.

لکه چای و قهوه

جهت پاک کردن لکه قهوه و چای از روی دیوار گچی یک تکه پنبه را به کمی سفید کننده کلرین آغشته نموده و روی محل مدنظر بفشارید. یک روش دیگر این است که ابتدا یک شوینده ملایم روی لکه مد نظر اسپری نموده و بعد از چند دقیقه توسط یک برس نرم مانند مسواک به آهستگی سطح مورد نظر را لایه برداری نمایید.

در ادامه یک دستمال کاغذی نرم را برداشته و از بالا به پایین روی دیوار بکشید تا باقی مانده لکه و شوینده روی زمین بریزد. در پایان جای لکه را با ترکیبی برای ماسک نمودن جای آن رنگ کنید. دقت کنید که ترکیب مذکور فاقد ترکیبات آلی فرار باشد.

رد مداد

برای پاک کردن رد مداد از روی دیوار گچی از چسب های هنری کمک بگیرید. این چسب ها در جذب گرافیت مداد خیلی خوب عمل می کنند و می توان آن ها را از فروشگاه های لوازم هنری تهیه نمود. یک روش معجزه آسای دیگر که برای محو کردن انواع لکه ها نیز کارساز می باشد، استفاده از جوش شیرین می باشد.

به این ترتیب جوش شیرین را در ظرفی حاوی آب حل نموده بعد پارچه تمیزی را در این محلول آغشته کرده و به آرامی روی لکه های دیوار بکشید. می توان از شوینده های ملایم نیز برای پاک کردن لکه مداد کمک گرفت. به این صورت که مقداری از شوینده ملایم را در ظرفی از آب ریخته و بعد آن را با یک پارچه تمیز آغشته و به آهستگی روی دیوار بکشید. در صورت نتیجه بخش نبودن شوینده ملایم از یک شوینده قوی تر استفاده کنید.

لکه خودکار

برای این که لکه خودکار را از روی دیوار گچی پاک کنید مقدار زیادی افشانه مو را در محل مدنظر اسپری نمایید. بعد به کمک یک پارچه تمیز و نرم آن را تمیز کنید. یا یک گوش پاک کن را در محلول اتانول و یا پاک کننده لاک ناخن فرو برده و به آرامی روی رد خودکار بفشارید. حرکات رفت و برگشتی انجام نشود. زیرا باعث می شود جوهر خودکار بیشتر روی دیوار پخش شود.

یک روش دیگر این است که مقداری خمیر دندان سفید رنگ را روی یک پارچه نرم و تمیز آغشته کرده و روی لکه اعمال کنید. بعد حدود ۱۵ دقیقه آن را با یک حوله نرم و تمیز به آرامی پاک کنید. علاوه بر این روش ها می توانید از دستمال های جادویی نیز کمک بگیرید.

لکه سیاه

برای پاک کردن این نوع لکه ها کمی جوش شیرین را با نسبت سه به یک در آب ریخته تا محلول سریش مانندی ایجاد شود. بعد کمی از آن را روی یک اسفنج مرطوب یا یک تکه پنبه ریخته و روی لکه اعمال کنید. سپس با یک پارچه محل مدنظر را خشک کنید. همچنین می توانید اسفنج یا پارچه نرمی را درون تینر رنگ یا اتانول فرو برده و بعد به آهستگی روی دیوار اعمال کنید تا هنگامی که اطمینان یابید همه لکه های سیاه محو شده اند.

یک روش دیگر استفاده از تری سدیم فسفات و یک پیمانه تمیز کننده منزل یا سفید کننده کلرین در هر گالن آب گرم می باشد. برای انجام این کار حتما دستکش به دست کنید. بعد از آن سطح مدنظر را با یک پارچه نم دار در آب گرم پاک و خشک نمایید.

رد مداد رنگی و مداد شمعی

همانطور که می دانید پایه ساخت مداد رنگی و شمعی از وکس می باشد. از این رو در برابر حرارت به راحتی ذوب می گردند. به این ترتیب برای ذوب کردن آن ها از حرارت سشوار کمک بگیرید. بعد با یک پارچه تمیز و یک شوینده با درصد شویندگی مناسب به آهستگی رد مداد رنگی یا مداد شمعی را پاک کنید.

یک روش دیگر این است که از سس مایونز استفاده کنید. سس مایونز به سادگی روی دیوار پخش شده و در بافت دیوار فرو می رود. می توانید سس مایونز را روی لکه های مدنظر پخش نموده و بعد از چند دقیقه به کمک یک پارچه تمیز هم سس و هم مداد رنگی را از روی دیوار پاک نمایید. سپس با استفاده از پارچه ای نم دار دیوار را تمیز کنید.

علاوه بر این روش ها می توانید به کمک یک خط کش یا یک شی صاف تاحدودی لکه ها را از روی دیوار بخراشید. این کار باید به آرامی صورت گیرد تا به دیوار صدمه نزند. در مرحله بعد برای پاکسازی کامل لکه ها از شوینده ملایم کمک بگیرید.

رد ماژیک

برای پاکسازی رد ماژیک از روی دیوار گچی یک پنبه را با کمی الکل ایزوپروپیل یا ماده ای که حاوی الکل است مانند اسپری مو مرطوب نمایید به آرامی روی دیوار اعمال کنید. در صورتی که دیوار رنگی است این کار را اول روی بخش کوچکی از دیوار که دید ندارد تست کنید. جهت اثر بخشی بیشتر کمی نمک روی پنبه بریزید.

توجه داشته باشید که برای پاک کردن رد ماژیک از روی دیوار گچی به هیچ وجه آب به کار نبرید زیرا ممکن است سبب پخش شدن لکه ها گردد. در صورتی که الکل پاسخگو نبود از مقداری خمیر دندان برای پاک کردن رد ماژیک کمک بگیرید و بعد با یک دستمال مرطوب محل مدنظر را پاک کنید.

شایان ذکر است که در همه این مراحل دقت کنید که پنبه الکلی یا گوش پاک کن آغشته به خمیر دندان را با فشار روی لکه نکشید چراکه ممکن است سبب پخش شدنش گردد. بهتر است با ضربات آرام روی لکه این کار صورت گیرد.

دوده

برای پاک کردن دوده از دیوار گچی از یک اسفنج مناسب کمک بگیرید. دقت کنید که اسفنج مذکور مشابه اسفنج هایی نباشد که با آن بشقاب های شام خود را تمیز می کنید. زیرا این اسفنج ها نمی توانند لکه های دوده را از روی دیوار گچی پاک کنند و حتی ممکن است کار را خراب تر کنند.

برای این کار به یک اسفنج تمیز کننده خشک نیاز است تا دوده را به طرز ماهرانه ای از روی دیوار پاک کنند. شایان ذکر است برای پاکسازی لکه های دوده از روی دیوار تنها به اسفنج خشک نیاز بوده و به رطوبت نیازی نیست. فقط زمانی به خیس بودن اسفنج احتیاج می شود که اسفنج از دوده اشباع گردد. بعد اسفنج را شستشو داده و صبر کنید در هوای آزاد خشک شود.

این نوع اسفنج ها را می توانید از فروشگاه های لوازم ساختمانی، سخت افزاری یا لوازم تمیز کردن خریداری نمایید. اسفنج های مخصوص تمیز کردن دوده از روی دیوار به اسفنج های خشکشویی یا اسفنج شیمیایی معروف هستند. آن ها فاقد مواد شیمیایی بوده و در عوض لاستیک ولکانیزه هستند.

یک روش دیگر این است که اسفنج یا پارچه نرمی را به رقیق کننده رنگ یا الکل مالشی آغشته نمایید. و اطمینان یابید که از پاک کننده های پایه آب استفاده نمی کنید. همواره اول هر پاک کننده ای که می خواهید استفاده کنید را در یک قسمت دیوار که دید ندارد، تست کنید. اگر به آن ناحیه آسیب نزد، کار خود را شروع کنید.

کافی است به آهستگی دیوار را تمیز کنید تا جایی که لکه های باقیمانده محو شوند. همچنین می توانید لکه های دوده را با یک پارچه میکروفایبر و پاک کننده همه منظوره نیز پاک کنید. پاک کننده را روی پارچه اسپری نموده و دیوار را در قسمت های کوچک تمیز کنید. در نهایت یک پارچه مرطوب روی دیوار بکشید تا آثار دوده کاملا محو شود.

در پایان از همراهی شما سپاس گزاریم و امیدواریم از مطلب ارائه شده نهایت استفاده را برده باشید. همچنین پیشنهاد می شود در صورت تمایل برای آگاهی از نحوه تمیز کردن کاغذ دیواری و تمیز کردن پارکت روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *