دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

تکنیک های پر کاربرد برای رفع سیاهی ماهیتابه

  • منصوره رمضان زاده
  • ۲۷ تیر ۱۴۰۱
  • ۰

برای تمیز کردن و رفع سیاهی ماهیتابه و قابلمه روش های موثر و کاربردی مختلفی وجود دارد که می توانید در صورت مواجهه با چنین مشکلی از آن ها بهره مند شوید و به راحتی ظروف خود را از این آلودگی ها پاک کرده و به حالت اول برگردانید.

یکی از اصول و نکات خانه داری که بانوان کدبانو باید نسبت به آن اطلاعات کافی داشته باشند نحوه تمیز کردن انواع آلودگی ها و باقیمانده غذا از ظروف مختلف بوده که این امر نیازمند یادگیری یک سری راهکارها و ترفندهای کاربردی در این زمینه می باشد که باید تا جای امکان نسبت به آن ها آشنایی داشته باشید. در همین راستا سعی داریم در این مطلب برای بهره مندی و آگاهی شما عزیزان انواع روش های رفع سیاهی ماهیتابه را مورد بررسی قرار دهیم.

ترفندهای رفع سیاهی ماهیتابه

به طور کلی ظروف مختلف پس از مدتی استفاده از آن ها برای آشپزی دچار لک ها و تیرگی هایی می شوند که تمیز کردن آن ها کمی دشوار بوده و نیاز به مواد خاصی برای پاکسازی می باشد. رفع سیاهی ماهیتابه از جمله این موارد بوده که اغلب خانم های خانه دار با این دغدغه رو به رو هستند و همواره به دنبال روش هایی برای برق انداختن و تمیز کردن این تیرگی ها که بر اثر حرارت و قرار گرفتن در معرض روغن به وجود آمده هستند.

راهکار های رفع تیرگی پشت ماهیتابه

تمیز کردن و پاکسازی سطوح مختلف در هر صورتی از اساسی ترین و مهم ترین قسمت های نظافت منزل به حساب می آید که امکان دارد هدف اصلی تمیزکاری انواع کفپوش و یا لوازم کاربردی آشپزخانه باشد و بهتر است بدانید هر کدام روش های پاکسازی مخصوص به خود را داشته که باید نسبت به آن آگاه بوده تا نظافتشان راحت تر صورت گیرد.

تمیز کردن قابلمه و ماهیتابه از انواع کارهایی می باشد که هر خانم خانه داری بایستی بعد از مدتی استفاده از این ظروف به انجام این عمل بپردازد. به یاد داشته باشید که با انجام این کار می توانید از صرف هزینه مجدد برای خرید قابلمه و ماهیتابه های جدید اجتناب نمایید. بنابراین در صورتی که تعداد زیادی از این ظروف را که به دلیل لکه و تیرگی قصد دارید کنار بگذارید بهتر است با بهره مندی از چند راهکار ساده و موثر آن ها را تمیز کرده و به حالت اول برگردانید. در ادامه موارد مهمی از این روش ها را شرح داده ایم.

راه های رفع سوختگی پشت ماهیتابه

استفاده از مایع ظرفشویی و آب داغ

در ابتدا با کمک مایع ظرفشویی و آب داغ و اسکاچ می توانید تیرگی و لکه های پشت ماهیتابه تفلون و یا چدنی را کاملا پاکسازی نمایید.

بکار بردن سس کچاپ

سس کچاپ را در قسمت پشت ظرف بریزید و نزدیک به ده دقیقه آن را در همان حالت نگه دارید و پس از گذشت ده دقیقه با اسفنج نرم بر روی سطح آن بکشید تا پشت ماهیتابه تمیز گردد. این شیوه تا حدی موجب پاک شدن و رفع سیاهی پشت ماهیتابه می شود.

روش های رفع سیاهی ماهیتابه

استفاده از یک ترکیب چربی زدا

برای این کار به موادی همچون دو قاشق غذا خوری بکینگ پودر، کمی آب و سرکه سفید نیاز دارید. برای انجام این کار در یک ظرف ابتدا آب را با دو قاشق غذا خوری بکینگ پودر مخلوط نمایید و با کمک اسکاج زبر محلول آماده شده را به منظور تمیزکاری بر روی ظرف بکشید. در صورتی که با وجود این کار به نتیجه موردنظر دست پیدا نکردید بهتر است کمی سرکه سفید را به ترکیب خود بیفزایید و مجددا اسکاج را بکشید تا بدین گونه چربی ها و تیرگی های روی ظرف کاملا تمیز شوند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

نحوه از بین بردن سیاهی و تیرگی ماهیتابه

استفاده از سرکه و جوش شیرین

در ابتدا پشت ماهیتابه را با کمک آب گرم و یا داغ خیس نموده و بر روی آن جوش شیرین بریزید و بعد بر روی جوش شیرین ها کمی سرکه بزنید. سرکه با جوش شیرین با همدیگر واکنش داده و کف ایجاد می شود. پس از گذشت ۱۵ دقیقه با استفاده از سیم ظرفشویی آغشته به مایع ظرفشویی تمامی تیرگی و سوختگی های پشت ظرف را از بین ببرید.

تمیزکاری با آبلیمو و فویل

درون یک ظرف بزرگ که ماهیتابه هایتان درون آن جای بگیرند مقداری جوش شیرین، آب، دو قطعه ورق آلومینیومی به اندازه توپ و آبلیمو بریزید. سپس آن ها را بر روی گاز بگذارید تا به حالت جوش در آیند. وقتی که جوشید قسمت پشت ظرف را درون این محلول بگذارید و صبر کنید حدود دو الی شش دقیقه در آن حالت بماند. در نهایت پشت ماهیتابه را با استفاده از سیم ظرفشویی و مایع ظرفشویی تمیز کرده و برق بیندازید.

راه های از بین بردن سوختگی پشت ماهیتابه

استفاده از محلول مخصوص

برای درست کردن این محلول یه موادی همچون آب اکسیژنه، جوش شیرین، سرکه سفید و اسکاج زبر احتیاج دارید. به منظور این کار با ریختن آب اکسیژنه برای پاکسازی پشت ماهیتابه آن را مقداری خیس نمایید و بعد کمی جوش شیرین را بر روی مکان مدنظر بگذارید. بعد از سپری شدن ده دقیقه از ریختن جوش شیرین، سرکه سفید را بر روی تیرگی ها و سوختگی های پشت ماهیتابه ریخته و حدود یک ساعت به آن وقت بدهید.

سرکه به دلیل ویژگی که دارد همراه با جوش شیرین به راحتی می تواند سبب نابودی آلودگی های پشت ماهیتابه گردد. فقط لازم است در مرحله پایانی آن ها را با آب به خوبی شستشو دهید و با کشیدن اسکاج از رفع آلودگی ها مطمئن شوید.

راهکار های رفع سیاهی ماهیتابه

استفاده از پاک کننده و لکه بر

برای این کار احتیاج به موادی همچون کمی آب، اسکاج و یک پاک کننده قوی مثل گاز پاک کن و سفید کننده دارید. در ابتدا اسکاج را به یک پاک کننده قوی که در اختیار دارید آغشته نمایید و خیلی محکم بر روی بخش های آلوده ظرف موردنظر بکشید. بعد از آن با شستن در زیر شیر آب کل لکه ها را تمیز نمایید. امکان دارد بعد از شستن احتیاج باشد این عمل را چندین مرتبه تکرار نمایید تا نتیجه موردنظر بدست آید.

ترفندهای رفع تیرگی و سوختگی ماهیتابه

بکار بردن جوش شیرین و آب اکسیژنه

از جمله راحت ترین روش های پاکسازی ظروف استفاده از ترکیب جوش شیرین و آب اکسیژنه می باشد. برای انجام این امر تنها کافی است آب و جوش شیرین را مخلوط کرده تا ماده ای خمیری شکل به وجود آید و بعد خمیر بدست آمده را حدود ده دقیقه بر روی ظرف خود قرار دهید. واکنش هایی که جوش شیرین با آلودگی های پشت ماهیتابه ایجاد می کند سبب شده که بعد از گذشت ده دقیقه کل آلودگی ها به راحتی از پشت ماهیتابه جدا گردد.

روش های از بین بردن سیاهی ماهیتابه

در مطلب ارائه شده با انواع روش های کاربردی رفع سیاهی ماهیتابه به طور کامل آشنا شدید که امیدواریم مورد توجه و پسندتان قرار گرفته باشد و نهایت استفاده را از آن برده باشید. همچنین برای تمیز کردن ظروف چدنی و تمیز کردن کتری سوخته نیز می توانید از این مطالب دیدن کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *