دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

تفاوت چاپگر جوهر افشان و لیزری و مزایای هر دو پرینتر

  • شقایق ایران دوست
  • ۲۰ تیر ۱۴۰۱
  • ۰

در این مطلب قرار است با تفاوت چاپگر جوهر افشان و لیزری آشنا شوید. بنابراین اگر قصد خرید دارید بهتر است این مطلب را از دست ندهید.

چاپگر ها معمولا دارای انواع متفاوتی می باشند ولی دو مورد از مهم ترین آن ها مرتبط با روش چاپ آن ها می باشد که یکی از آن ها لیزری بوده و دیگری جوهر افشان می باشد. در ادامه قرار است شما را با تفاوت چاپگر جوهر افشان و لیزری آشنا کنیم و اطلاعاتی را در این زمینه در اختیار شما قرار بدهیم تا بتوانید بهترین نوع آن را برای کارهایی که می خواهید انجام بدهید بشناسید.

تفاوت چاپگر جوهر افشان و لیزری

تفاوت چاپگر جوهر افشان و لیزری

در ابتدا برای هر فردی قسمت چاپگری که می خواهد اهمیت بسیاری دارد و اگر قیمت برایتان اهمیت دارد به شما توصیه می کنیم از نوع جوهر افشان آن استفاده کنید ولی اگر محدودیتی در قیمت برایتان وجود ندارد می توانید از پرینترهای لیزری کمک بگیرید. اختلافات بسیار زیادی میان این دو وجود دارد با این حال اگر می خواهید تصاویر رنگی بهتری را به چاپ برسانید به شما توصیه می کنیم از نوع جوهر افشان استفاده کنید زیرا این پرینترها بهتر از نوع لیزری در این زمینه عمل می کنند. از نوع لیزری این چاپگرها می توانید برای چاپ های سیاه و سفید در تعداد بالا استفاده کنید و این نوع پرینترها معمولا برای کار در ادارات و موسسات در نظر گرفته می شود و هزینه های بسیار کم تری برای فرد دارد. در ادامه یک سری تفاوت چاپگر جوهر افشان و لیزری را برای شما بیان خواهیم کرد تا بتوانید به راحتی برای خرید آن اقدام نمایید.

فضای اشغال شده

در نظر داشته باشید که برای استفاده از پرینتر ها باید فضایی مناسب برایشان داشته باشید در غیر این صورت نمی توانید آن ها را در جایی متناسب قرار دهید. باید بدانید که اندازه چاپگر های جوهر افشان بسیار کم تر از نوع لیزری می باشد و اگر فضای مناسبی ندارید می توانید از نوع جوهر افشان برای کار های خود استفاده نمایید.

میزان فضای مورد نیاز برای پرینتر ها

هزینه ها

برخی از افراد برای خرید پرینتر محدودیت دارند با این حال می توانند از چاپگرهای جوهر افشان استفاده نمایند ولی اگر محدودیتی در هزینه ندارید به شما توصیه می کنیم چاپگر لیزری را تهیه کنید تا بتوانید کارهای خود را با کیفیت بالا تری انجام دهید. البته هزینه های دیگری نیز برای این دو نوع پرینتر وجود دارد و باز هم پرینتر جوهری هزینه های کم تری دارد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

سرعت چاپ

اگر می خواهید یکی دیگر از تفاوت چاپگر جوهر افشان و لیزری را بدانید باید به سرعت چاپ کردنشان بپردازید. باید بدانید که پرینترهای لیزری سرعت چاپ بیش تری از نوع جوهری دارند و اگر سرعت کار برایتان مهم است به شمال توصیه می شود تا از پرینترهای لیزری استفاده نمایید. در واقع سرعت چاپ در پرینترهای لیزری بسیار زیاد می باشد زیرا در این نوع پرینترها تنها با یک کارتریج کار انجام می شود ولی در کارتریج های جوهر افشان چاپ مشکی با سه رنگ انجام می شود و این فرایند کمی طولانی تر خواهد شد.

خروجی ها

باید بدانید که در چاپگرهای لیزری زمانی که برکه های خروجی را بر می دارید کاملا خشک می باشند ولی در نوع جوهری می توانید مقداری رطوبت را احساس کنید و باید اجازه بدهید کاملا جوهرها خشک شوند.

هزینه کارتریج

تفاوت کارتریج های دو پرینتر

یکی از مهم ترین بخش هایی که باید به آن اهمیت ویژه ای داده شود کارتریج می باشد.

  • هزینه کارتریج پرینتر جوهری بسیار بیش تر از لیزری می باشد و می توان گفت حدودا یک سوم قیمت کل پرینتر است.
  • باید بدانید که ظرفیت کارتریج های جوهری بسیار کم می باشد و دائما باید برای آن ها هزینه نمایید تا بتوانید از آن ها استفاده کنید.
  • از دیگر تفاوت های کارتریج ها می توان به طول عمر و قابل شارژ بودنشان اشاره کرد. کارتریج تونر که برای پرینترهای لیزری استفاده می شود دارای طول عمر بسیار زیادی  می باشد و شما می توانید از آن ها نهایت استفاده را ببرید و تنها بدی که دارد این است که قابل شارژ نمی باشد و بعد از این که طول عمرشان تمام شد باید آن ها را دور بیندازید. در صورتی که کارتریج های جوهری این چنین نمی باشد و شما می توانید به راحتی آن ها را شارژ نمایید.

کیفیت چاپ در انواع پرینتر ها

کیفیت چاپ در دو نوع چاپگر

پرینتر های جوهر افشان برای تصاویر و اشکال گرافیکی بسیار مناسب می باشند از این رو اگر می خواهید به صورت سیاه و سفید برگه هایی را چاپ کنید و بیش تر کار شما با همین نوع برگه ها می باشد بهتر است از این نوع چاپگرها استفاده کنید. البته کیفیت پرینترهای لیزری برای چاپ نوشته ها به صورت سیاه و سفید بسیار بهتر از نوع جوهر افشان می باشد و شما با توجه به کاری که دارید و نیازهای خود بهتر است از نوع مناسبی از این پرینترها استفاده کنید. البته نیاز است بدانید که در ابعاد نرمال این دو پرینتر هیچ تفاوتی با یک دیگر ندارند و اگر می خواهید از فونت های ریز تری برای چاپ استفاده کنید نیاز است تا از پرینترهای جوهر افشان کمک بگیرید.

مزایای این دو پرینتر

در نظر داشته باشید که هر دو پرینتر می توانند برای شما مفید باشند از این رو نیاز است تا بتوانید با ویژگی ها و مزیت های آن ها آشنا باشید. در ادامه تمامی آن چه که باید در مورد این نوع پرینترها بدانید و جزئی از ویژگی های اصلی آن ها محسوب می شود را برایتان بررسی می کنیم.

پرینتر جوهر افشان

  • برای اسناد و مدارک این پرینتر از کارتریج جوهری استفاده می کند و شما می توانید کارتریج مورد نظر خود را انتخاب کنید که یکی از آن ها دسته دای و دیگری پیگمنت می باشد. کارتریج پیگمنت دارای رنگدانه است و دای تشکیل شده از آب می باشد.
  • این پرینترها برای چاپ های رنگی مناسب تر می باشد و شما می توانید با استفاده از این پرینترها این کار را ساده تر انجام دهید.
  • این پرینترها دارای سر و صدای بسیار کمتری می باشند و هیچ مشکلی در محل کار شما ایجاد نمی کنند و استفاده راحت تری دارند.
  • این پرینترها دارای فضای بسیار کم تری می باشد و اگر فضای مناسب ندارید باید از این نوع پرینتر ها استفاده نمایید.

مزیت های پرینتر جوهر افشان

ویژگی های پرینتر لیزری

  • این پرینترها می توانند دو نوع چاپ رنگی و سیاه سفید داشته باشند.
  • کارتریج های این نوع پرینترها از چهار رنگ تشکیل شده است و رنگ های این کارتریج ها شامل مشکی، آبی، زرد و قرمز می باشد. البته یک سری پرینتر های رنگی هستند که تک رنگ می باشند و در آن ها تنها از کارتریج با رنگ مشکی استفاده می شود.
  • اگر می خواهید متون را با پرینتر چاپ کنید بهتر است از نوع لیزری آن استفاده کنید زیرا کیفیت بالاتری داشته و در نهایت شما به راحتی می توانید آن ها را بخوانید. در واقع این کار به شما کمک می کند تا بتواند در سریع ترین زمان ممکن کار خود را انجام دهید.
  • این پرینترها می توانند ۲۰ برگه را در یک دقیقه به چاپ برسانند از این رو سرعت بسیار بالاتری نسبت به نوع جوهری دارند.
  • اگر می خواهید از فونت های ریز تر برای چاپ برگه ها استفاده کنید به شما پیشنهاد می شود تا از پرینتر های لیزری استفاده کنید تا میزان کیفیت آن ها را بالا ببرید.

مزایای پرینتر های لیزری

معایب پرینترها

در واقع همه پرینتر ها با توجه به مزیت هایی که دارند می توانند معایبی نیز با خود به همراه داشته باشند. حال که با تفاوت چاپگر جوهر افشان و لیزری آشنا شدید بهتر است عیب های این دو نوع چاپگر را نیز بشناسید تا بتوانید به راحتی از آن ها استفاده کنید و نوع مورد نیاز خود را تهیه نماید.

چاپگر جوهری

  • این پرینترها در اواسط دهه ۸۰ میلادی به بازار و ادارات وارد شد و تا آن زمان خبری از چاپگرها نبود.
  • این چاپگرها برای تصاویر و اشکال گرافیکی بهتر می باشند و بهتر است از آن ها برای پرینت گرفتن برگه ها و نوشته ها استفاده نکنید زیرا زمان بسیار زیادی از شما می گیرد زیرا باید سه کارتریج رنگی را با یک دیگر ترکیب کنند تا بتوانند جوهر مشکی را روی کاغذ بیاورند.
  • در واقع قیمت این نوع پرینترها بسیار ارزان می باشد ولی باز هم بعد از این که آن ها را خریدید باید برای وسایل و ملزومات آن هزینه های زیادی را بپردازید و همین مورد می تواند یکی از ساده ترین معایب این چاپگر باشد.
  • از دیگر معایب این چاپگر می توان به هزینه کارتریج آن اشاره کرد. اگر کار زیادی با پرینترها دارد این نوع پرینترها اصلا مناسب شما نمی باشد و باید دائما برای آن ها هزینه کنید زیرا ظرفیت این کارتریج ها بسیار کم می باشد و در صورتی که بسیار زیاد از آن ها استفاده کنید باید حداقل برای خرید کارتریج مورد نیازتان یک سوم قیمت کل پرینتر را هزینه نمایید.
  • درست است که این کارتریج ها دارای قابلیت شارژ می باشند ولی می توانند آسیب های جدی و سخت افزاری را به وجود بیاورند و میزان عمر آن ها بسیار کاهش می یابد بنابراین شارژ کردن این کارتریج ها اصلا راه مناسبی نمی باشد و اگر می خواهید پرینتر شما سالم بماند بهتر است از این روش استفاده نکرده و سعی کنید کارتریج جدید تهیه نمایید.
  • کارتریج ها را بعد از این که باز می کنید باید سریعا مورد استفاده قرار دهید در غیر این صورت خشک می شوند و قابل استفاده نمی باشند.

عیب هاب کارتریج جوهر فشان

عیب های چاپگر لیزری

چاپگر های لیزری دارای فواید بسیار زیادی می باشند و برای ادارات بسیار مناسب اند ولی می توانند یک سری عیب هایی نیز داشته باشند که شما با شناخت آن ها می توانید مدت ماندگاری و سلامت دستگاه را افزایش دهید.

  • این دستگاه ها مانند پرینترهای جوهری می توانند اشکال گرافیکی و تصاویر را چاپ کنند با این حال کیفیت چاپ این دو دستگاه قابل مقایسه نمی باشد و دستگاه لیزری بسیار ضعیف تر از نوع جوهری عمل می کند.
  • این دستگاه ها دارای ابعاد بسیار بزرگ می باشند و باید برای آن ها فضایی را در نظر بگیرید.
  • از دیگر معایبی که می توان برای این چاپگرها در نظر گرفت قیمت خریدشان می باشد که بسیار بالا می باشد و هر فردی توانایی خرید آن را ندارد.

مصرف در کارتریج

کارتریج ها عضوی بسیار مهم در این دستگاه ها می باشند از این رو قبل از این که این دستگاه ها را خریداری کنید باید میزان استفاده از آن ها را بدانید. در نظر داشته باشید که هر دو نوع کارتریج هایی که استفاده می شود را می توانید شارژ کنید ولی نوع لیزری آن که به آن کارتریج تونر نیز گفته می شود دارای طول عمر بیش تری می باشد و برای این که دستگاه شما آسیب نبیند باید سعی کنید شارژ کردنشان را به دست افراد ماهر بسپارید. کارتریج های تونر برای افرادی که دارای حجم کاری بالایی دارند بسیار مناسب می باشد و می تواند هزینه مواد را بسیار کاهش داده و در نهایت سرعت کار بسیار بیش تر خواهد شد. در واقع از مهم ترین تفاوت چاپگر جوهر افشان و لیزری این است که کارتریج های لیزری خشک نمی شوند و شما می توانید در مدت زمان طولانی نیز از آن ها استفاده نمایید.

تفاوت چاپگر جوهر افشان و لیزری

خرید مناسب ترین پرینتر

برای این که بتوانید یک پرینتر خوب تهیه کنید نیاز است تا بر اساس نیازهایی که دارید خرید کنید.

  • اگر بودجه شما بسیار کم است نوع جوهری پرینترها برایتان مناسب می باشد.
  • اگر مصرف بالایی دارید و یا می خواهید برای مصرف خانه خود یک پرینتر تهیه کنید بهتر است نوع لیزری با قیمت مناسبی را بخرید.
  • اگر می خواهید هزینه های بسیار کم تری را بپردازید بهتر است از نوع لیزری استفاده کنید زیرا کارتریج های جوهری ماندگاری کم تری دارند و شما برای تعویض آن ها باید هزینه های بسیاری را بپردازید.
  • تعویض کردن کارتریج های تونر بسیار راحت می باشد و هزینه بسیار کمی دارد. در نظر داشته باشید که اگر این کارتریج ها مرطوب شوند دیگر نمی توانید از آن ها استفاده نمایید بنابراین بهتر است آن ها را در جایی مناسب قرار دهید.

اگر از این مطلب رضایت داشتید می توانید در ادامه تفاوت طلاق رجعی و بائن و فرق راکت و موشک را مشاهده کنید و برای این کار کافی است بر روی لینک های داده شده کلیک کرده تا به صفحات مربوطه وارد شوید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *