دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

آشنایی با مهم ترین نکات انتخاب نوع زایمان

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع امروزه توصیه های مهم و کاربردی برای انتخاب نوع زایمان در مادران باردار مطرح شده که شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با تمام توصیه ها و نکات انتخاب نوع زایمان بر اساس وضعیت خود آشنا شوید.

به طور کلی مادرانی که برای اولین بار باردار می شوند اغلب در مورد انتخاب نوع زایمان شان سوال های زیادی دارند و با وجود اینکه امروزه زایمان به روش سزارین بدون هیچ دلیل و نکات پزشکی در میان مادران متداول شده اما همچنان پزشکان اصرار دارند که از انجام سزارین به جز در موارد ضروری پرهیز کنند.

نکات انتخاب نوع زایمان و تفاوت زایمان طبیعی و سزارین

امروزه بسیاری از مادران باردار احساس می کنند که برنامه ریزی برای زایمان از صبر کردن برای تولد کودک راحت تر است به گونه ای که این کار به آن ها اجازه تنظیم راحت، مرخصی زایمان و برخورداری از کمک های بیشتری را در فضای منزل می دهد.

نکات مهم در انتخاب نوع زایمان

اما باید بدانید که برنامه ریزی برای سزارین صرفا به این معنا نیست که کودک تا ان تاریخ برای تولد صبر کند زیرا شما نمی توانید زودتر از هفته ۳۹ برای انجام سزارین برنامه ریزی کنید و بهتر است در برنامه هایتان انعطاف پذیر باشید چون ممکن است پیش از تاریخ تعیین نیاز به زایمان داشته باشید.

در واقع زمانی که برای زایمان در بیمارستان هستید متخصص زنان و زایمان و حتی پزشک بیهوشی مسئولیت مراقبت از شما را بر عهده می گیرد و با شما مانند یک بیمار جراحی برخورد خواهد شد. حتی اگر برای یک زایمان طبیعی برنامه ریزی کرده اید به این معنی نیست که زایمان طبیعی خواهید داشت و در مواردی ممکن است بر اساس تشخیص پزشک زایمان به روش سزارین انجام گیرد.

معمولا پس از سزارین نیز با مشکلات و سختی های بهبود پس از یک جراحی بزرگ مواجه خواهید بود و علاوه بر اینکه مجبور می شوید روز های بیشتری را برای بهبودتان در بیمارستان بمانید پس از آن نیز مدت زمان بیشتری نیاز خواهد بود تا با درد و زخم های ناشی از جراحی کنار بیایید. شما نیاز به استراحت بیشتری در این دوران دارید و این در حالی است که شما مادر یک کودک شده اید و بایستی از او نیز مراقبت نمایید.

مراقبت های پیش از زایمان

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

علت های ترس از زایمان طبیعی:

به صراحت می توان گفت که تمام زنان باردار قصه های وحشتناکی در زمینه درد زایمان طبیعی شنیده اند. چنانچه این نگرانی برای شما هم وجود دارد، بهتر است با پزشک تان در این زمینه مشورت نمایید زیرا او می تواند در مورد درد زایمان و راه های کنترل آن و حتی تجربه زایمان بدون درد توضیحات خوبی به شما بدهد.

همچنین صحبت با مادرانی که سزارین یا زایمان طبیعی داشته اند نیز می تواند به شما برای آشنایی با مشکلانت و شرایط هر کدام از روش های زایمان کمک نماید. به طور کلی ممکن است در روند جراحی سزارین هیچ دردی نداشته باشید اما قطعا نسبت به زنی که زایمان طبیعی داشته است دوره ی بهبودی طولانی تر و سخت تری را تجربه نمایید. ممکن است برخی از زنان باردار معتقد باشند که سزارین به آن ها اجازه می دهد تا وجود برخی از مشکلات فرآیند زایمان را به حداقل برسانند.

موارد مختلفی مانند پارگی واژن، بی اختیاری مدفوع و تغییراتی که ممکن است رابطه جنسی آن ها را در آینده تحت تاثیر قرار دهد. با وجود اینکه در بسیاری از زنانی که زایمان طبیعی انجام می دهند درجه هایی از پارگی واژن یا پرینه که همان فاصله بین مقعد یا واژن است ایجاد می شود اما اغلب این پارگی ها سطحی بوده و در مدت زمان کوتاهی به صورت خود به خود بهبود می یابند.

علت های ترس از زایمان

تنها تعداد کمی از زنانی که زایمان طبیعی دارند ممکن است با پارگی جدی تری روبه شوند که نیاز به بخیه داشته و با درد یا ناراحتی تا چند ماه همراه باشند. البته لازم به ذکر است که تاکنون هیچ شواهدی علمی وجود نداشته که نشان دهنده نقش زایمان طبیعی در مشکل بی اختیاری مدفوع باشد.

از طرقی نیز برخی از تحقیقات نشان داده اند عمل سزارین برای بارداری های بعدی مادر می تواند مشکل ساز باشد و به همین خاطر چنانچه قصد بارداری مجدد را دارید و مشکل خاصی وجود ندارد توصیه می کنیم که زایمان طبیعی را انتخاب کنید.

مقایسه مشکلات سزارین و زایمان طبیعی:

در حال حاضر بسیاری از متخصصان عقیده دارند که عمل سزارین ریسک مادر را برای داشتن مشکات جدی در بارداری های آینده افزایش می دهد. برای مثال جفت سرراهی و چسبندگی جفت برخی از مشکلات شایعی هستند که با عمل سزارین ریسک آن ها در بارداری آینده شما به شدت افزایش می یابد. به همین خاطر اغلب پزشکان در صورت تصمیم شما برای داشتن چندین فرزند، انجام زایمان طبیعی را توصیه می کنند.

مقایسه زایمان طبیعی و سزارین

اما اگر تصمیم گرفته اید که یک فرزند داشته باشید و با توجه به مشکلات سزارین این روش را انتخاب کرده اید بایستی این نکته را بدانید که بسیاری از خانواده ها پس از تولد فرزند اول به داشتن فرزندان بیشتر علاقه مند خواهند شد. پس در این زمینه حساس و با دقت بیشتری تصمیم گیری کنید. با وجود اینکه تحقیقات زیادی در مورد مقایسه مشکلات و مزایای روش زایمان طبیعی و سزارین صورت نگرفته اما مواردی هم وجود دارند که مزیت یک روش را نسبت به روش دیگر نشان می دهند. در ادامه سعی کرده ایم تا این مزایا را به صورت کامل شرح دهیم:

  • خونریزی:

برخی از تحقیقات انجام شده نشان می دهند که احتمال خونریزی در فرآیند سزارین بسیار کمتر از زایمان طبیعی است. البته زنانی که برای زایمان طبیعی آماده و در نهایت مجبور به انجام سزارین شده اند ممکن است مستعد خونریزی بیشتری از میزان مورد انتظار برای سزارین باشند.

در موارد شدید تر خونریزی ممکن است منجر به برداشتن رحم شود و تفاوت چندانی بین اولین سزارین در مقابل زایمان طبیعی وجود نخواهد داشت. اما سزارین های بعدی ریسک خونریزی شدید و خطرناک را افزایش می دهند که ممکن است منجر به خارج کردن رحم شود.

مزیت های روش های زایمان

  • طول مدت بستری در بیمارستان:

یکی دیگر از نکات مهم در انتخاب نوع زایمان مدت زمان بستری در بیمارستان است. معمولا زنانی که زایمان آن ها به روش طبیعی انجام می شود اغلب زودتر از افرادی که سزارین انجام می دهند از بیمارستان مرخص می شوند. همچنین از این نکته نیز نباید غافل شوید افرادی که به روش سزارین زایمان می کنند احتمال بیشتری برای مراجعه مجدد شان به بیمارستان وجود دارد.

  • بروز مشکلات تنفسی:

اغلب کودکانی که به روش سزارین متولد می شوند احتمال نیاز بیشتری به بستری شدن در بخش مراقبت های ویژه نوزادان یا NICU به خاطر مشکلات تنفسی دارند. در واقع ریه های نوزاد در رحم مادر پر از مایع است و مراحل زایمان به ریه ها این پیغام را می دهد که تولید مایع را متوقف کند و پس از آن ریه ها مایع را کاملا تخلیه یا جذب خود خواهند کرد.

اما در فرآیند زایمان سزارین این اتفاق به این شکل صورت نمی گیرد و احتمال نارسایی تنفسی در نوزاد تازه متولد شده به شدت افزایش می یابد. بهتر است بدانید کودکانی که بیش از هفته ۳۹ به روش سزارین متولد می شوند بیشتر مستعد این وضعیت خواهند بود.

مشکلات ناشی از عمل سزارین

همچنین این کودکان مستعد داشتن مشکلات دیگری مانند ناتوانی در تنظیم قند خون و درجه حرارت بدن نیز هستند. به همین خاطر سزارین نباید زودتر از هفته ۳۹ انجام شود مگر اینکه به دلیل وجود مشکلات پزشکی مادر نیاز به زایمان زودرس داشته باشد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *