دسته ها
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

گنبد نمکی جاشک پدیده طبیعی شگفت انگیز در استان بوشهر

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۱ تیر ۱۴۰۱
  • ۰

گنبد نمکی جاشک یکی از گنبدهای نمکی مهم و معروف ایران می باشد. این گنبد در بوشهر واقع شده است و ویژگی های ارزشمندی را به خود اختصاص می دهد.

از جمله شگفت انگیزترین پدیده های طبیعی در استان بوشهر گنبد نمکی جاشک می باشد. این جاذبه بسیار منحصر به فرد بوده و تشکیل شده از مجموعه غارهای نمکی، چشمه های نمکی، دودکش جن، آبشارهای نمکی و … می باشد. در ادامه با دیدنی های این پدیده بیشتر آشنا می شوید.

گنبد نمکی جاشک

شگفتی های گنبد نمکی جاشک

پیش از هر چیز بهتر است بدانید این گنبد نمکی به عنوان یکی از بزرگ ترین گنبدهای نمکی در ایران شناخته می شود. در سطح خاورمیانه نیز این پدیده شناخته شده بوده و از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار می باشد. در ادامه این بخش به معرفی یکی از دیدنی های بوشهر می پردازیم.

تپه های نمکی جاشک

این گنبد در ناحیه وسیعی از کوه های جاشک واقع شده است و یک اثر ملی مهم بوده که در سال ۱۳۸۸ به ثبت رسیده است. این کوه دارای چشم اندازهای بسیار زیبایی بوده و تشکیل شده از انواع سنگ ها می باشد. این مجموعه دارای انواعی از غارهای طبیعی بوده و رنگ سفید این نمک های طعامی جلوه بیشتری را به کوه ها بخشیده است.

کوه های نمکی جاشک

مسیر گنبد نمکی:

این گنبد در بوشهر واقع شده است و برای بازدید از زیبایی های آن باید به بخش کاکی و بردخون سفر کنید. این گنبد در حد فاصل شهرستان دیر و شدتی واقع شده و در شرق آن نیز روستای گنخک قرار دارد. زیبایی این گنبد به دلیل ویژگی های منحصر به فردی است که دارد و در ادامه درباره آن توضیح می دهیم.

  •  آرون گروپس

تپه نمک در منطقه جاشک

ویژگی های گنبد جاشک:

گنبد نمکی جاشک از ویژگی های ارزشمندی برای گردشگران برخوردار بوده و اهمیت زیستی و تفریحی زیادی دارد. موقعیت این گنبد به نحوی بوده که بخش مهمی از شوری آب های رودخانه مند را تامین می کند. این رودخانه پیش از این برای آبیاری کاربرد زیادی داشته است. در فصل بارش ها آب های این نواحی بیشتر شده و با تبخیر در فصل گرما شوری نمک ها بیشتر می شود.

 

همانطور که می دانید، جاشک منطقه ای با موقعیت کوهستانی بوده و از توپوگرافی خاصی برخوردار است. در این نواحی تنها می توانید، تعداد زیادی از غارهای نمکی و چشمه های نمکی را مشاهده کنید. در بخش هایی از این گنبد شما هیچ پوشش گیاهی را مشاهده نخواهید کرد.

صخره نمکی جاشک

لایه های سازنده از کوه های آهکی که از میان کوه دیده می شود، بسیار جالب توجه هستند. گیاهانی که در این منطقه یافت می شود، اغلب مقاوم به شوری می باشند. به طور کلی بخش مهمی از پوشش های گیاهی در این نواحی را قیچ، گیشدار و گون تشکیل می دهند. درختچه های کنار و اشک نیز گونه های دیگری از این گیاهان هستند. شما علاقه مندان در لینک می توانید معرفی مکان های دیدنی بوشهر را مطالعه کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *