دسته ها
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

۱۰ پیشنهاد برای پر کردن اوقات فراغت پسران نوجوان

  • فرهاد هاشمی
  • ۵ تیر ۱۴۰۱
  • ۰

 فصل تابستان فرا رسیده و امتحانات خرداد ماه مقاطع مختلف تحصیلی تمام شده است. دغدغه خیلی از نوجوانان و به خصوص والدین آنها چگونگی سپری کردن فصل تابستان می باشد. شاید در گذشته خانواده ها کمتر به اوغات فراغت کودکان و نوجوانان اهمیت می دادند، اما در سال های اخیر پدر و مادرهای جوان تر و تحصیل کرده تر نسبت به استفاده صحیح از این زمان طلایی آگاه تر هستند و سعی می کنند طوری برنامه ریزی کنند که فرزندانشان بازدهی بیشتری از سه ماه تعطیلی تابستان داشته باشند.

تفریحات تابستانی می توانند موارد مختلفی را از شرکت در دوره های ورزشی و هنری تا شرکت در دوره های فنی حرفه ای مانند دوره آموزش تعمیرات موبایل شامل شوند. در این مقاله ما بر آن شدیم شما را برای استفاده مفید از فصل تابستان راهنمایی کنیم. لذا تصمیم گرفتیم ۱۰ پیشنهاد برای پر کردن اوقات فراغت پسران نوجوان را در این مقاله معرفی کنیم. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

عضویت در یک باشگاه ورزشی

در فصل تابستان میزان ثبت نام باشگاه های ورزشی به شدت افزایش می یابد. پیک کاری اکثر باشگاه های ورزشی در فصل تابستان است. با فرا رسیدن مهرماه دوباره تعداد مراجعات به باشگاه های ورزشی کاهش می یابد. در این فصل به دلیل شرکت تعداد بالایی از نفرات در باشگاه ها، فرصت مناسبی است که فرزند شما با دیگر نفرات ارتباط برقرار کند و در فضایی شاد و دوستانه به ورزش و تفریح بپردازد.

ضمن اینکه در فصل زمستان و در زمان امتحانات فعالیت فرزندان به شدت کم می شود و بیشتر فرزندان در محیط خانه به مطالعه می پردازند. از طرفی متاسفانه در حال حاضر اکثر فرزندان ترجیح می دهند به جای فعالیت های بدنی به بازی های کامپیوتری بپردازند و بدون هیچگونه تحرکی، ساعت ها جلوی کامپیوتر و یا پلی استیشن بنشینند. بنابراین تابستان بهترین زمان برای جبران فعالیت کم دانش آموزان در طول سال تحصیلی است. فعالیت در باشگاه های ورزشی باعث می شود فرزند شما علاوه بر سلامت جسمی، از شادابی و سلامت روحی خوبی هم برخوردار شود.

10 پیشنهاد برای پر کردن اوقات فراغت پسران نوجوان

یادگیری یک زبان خارجی

در گذشته به ندرت والدین نام فرزندان خود را در کلاس های زبان ثبت نام می کردند. اما امروزه با توجه به آشکار شدن اهمیت یادگیری یک زبان خارجی به خصوص زبان انگلیسی، در تابستان شاهد حضور زبان آموزان زیادی در کلاس ها هستیم.

عصر امروز عصر اطلاعات و ارتباطات است. با ظهور اینترنت و شبکه های اجتماعی و آسان شدن ارتباط بین مردم کشورها و فرهنگ های مختلف، به یک زبان مشترک بین مردم برای برقراری ارتباط نیاز است. زبان مشترک بین مردم دنیا زبان انگلیسی است. همچنین دانش آموزان برای کنکور و ادامه تحصیل موفق به این زبان احتیاج خواهند داشت. زبان انگلیسی یکی از ضروری ترین زبان ها برای پیدا کردن شغل مناسب و موفقیت در کار و تحصیل و در کل زندگی است. لذا توصیه می شود زبان انگلیسی را جدی بگیرید. یکی از گزینه های شما برای کلاس های تابستانی فرزندتان باید زبان انگلیسی باشد.

ثبت نام در کلاس های هنری

کلاس های هنری مختلفی وجود دارد که می تواند علاوه بر بعد مهارتی، در بعد معنوی و روحی نیز تاثیر خوبی روی فرزند شما داشته باشد. کلاس های هنری بسیار متنوع و مختلفی از جمله خوشنویسی، طراحی، گرافیک، نقاشی و … وجود دارند که می توانند به رشد ذهنی و روحی فرزند شما کمک کنند. اما شاید یکی از بهترین هنرهایی که هم می تواند یک منبع درآمددر آینده برای فرزند شما باشد و هم معمولا مورد علاقه نوجوانان است موسیقی می باشد. آلت های موسیقی مانند گیتار بسیار جذاب می باشند و اکثر نوجوانان عاشق یادگیری آن هستند. اگر فرزندتان علاقه مند به یادگیری نواختن یکی از آلت های موسیقی می باشد، حتما او را در کلاس های مربوطه ثبت نام کنید.

هنر عکاسی

عکاسی امروزه بیش از پیش در صنایع مختلف کاربرد دارد و عکاسان حرفه ای علاوه بر لذتی که از انجام این حرفه زیبا می برند، درآمدهای بسیار خوبی نیز کسب می کنند. فرصت های شغلی خیلی زیادی برای شغل عکاسی وجود دارد. از شرکت های گرافیکی و تبلیغاتی گرفته تا روزنامه ها و مجلات و عرصه فیلم و سینما، همگی نیازمند عکاسان آموزش دیده و حرفه ای می باشند. اگر فرزند خود را در این کلاس ها ثبت نام کنید و آنها به این رشته علاقه مند شوند خواهند توانست آینده کاری خود را خیلی زود تامین و تضمین کنند.

10 پیشنهاد برای پر کردن اوقات فراغت پسران نوجوان

داستان نویسی

یکی از کارها مفید که می توانید در فصل تابستان انجام دهید یا فرزندتان را تشویق به انجام آن کنید، داستان نویسی است. نوشتن به قوه تخیل و خلاقیت فرد کمک می کند و یکی از مفیدترین تفریحاتی است که می توان در زمان فراغت انجام داد. نویسندگی می تواند در قالب خاطرات روزانه یا داستان های ذهنی و تخیلی کوتاه باشد. هر کدام از این ها فواید خاص خود را دارند. نوشتن داستان کوتاه از این نظر برای کودکان و نوجوانان مفید است که به آنها کمک می کند تصویری جدید خلق کنند و از هنر و نوآوری خود در خلق داستان بهره بگیرند.

سینما و تماشای فیلم

یکی از بهترین سرگرمی های تابستان دیدن سریال های آموزنده و فیلم های سینمایی است. به خصوص اگر این فیلم ها، انیمیشن ها و سریال ها به زبان انگلیسی باشد که می تواند زبان انگلیسی شما را نیز تقویت کند. البته باید به عنوان والدین حتما حواستان به گروه سنی این فیلم ها باشد. سریال های انگلیسی زیادی وجود دارند که برای سنین نوجوان بسیار آموزنده و مناسب هستند و می توانند مسائل روانی، اجتماعی و چالش های سن حساس نوجوانی را به خوبی برای افراد تبیین کنند. البته در بین سریال ها و فیلم های ایرانی نیز می توان نمونه های زیادی پیدا کرد که با فرهنگ ما نیز سازگارترند و مسائل اجتماعی و معنوی را به بهترین شکل به نوجوانان آموزش می دهند. البته نمی توان تمام وقت روز را صرف دیدن این فیلم ها کرد، اما می تواند یکی از سرگرمی های مفید تابستان برای نوجوانان باشد.

گردش در طبیعت و مسافرت

یکی از بهترین تفریحات نواجونان می تواند گردش در طبیعت باشد. طبیعت روح و جان آدمی را تازه می کند و انرژی ها و افکار منفی را از سر دور می کند. حضور در طبیعت می تواند کمک خیلی مفیدی به روحیه نوجوانان باشد و فکر آنها را کاملا باز کند. زندگی شهری باعث شده نوجوانان دائما در فضاهای بسته و افق دید کم حضور داشته باشند. این در حالی است که مخصوصا در این سن حساس، نوجوانان از لحاظ ذهنی نیاز به آزادی و پرواز دارند. حضور در طبیعت و فضاهای با افق دید نامحدود مثل جنگل و دریا می تواند نوجوانان را به خوبی از استرس های تحصیلی و دیگر فشارهایی که در سن بلوغ متوجه آنها است رها کند. سعی کنید حداقل دوبار در ماه حضور در طبیعت بکر را به همراه خانواده تجربه کنید.

یادگیری مهارت های کامپیوتری

یکی از مفیدترین دوره های تابستان که باید حتما مورد توجه قرار بگیرد و در کنار برنامه های دیگر در بین برنامه ها یا اوقات فراغت فرزندان گنجانده شود یادگیری مهارت های کامپیوتری است. امروزه فردی که علم کامپیوتر ندارد را می توان بی سواد (illiterate) دانست. امروزه مباحث مختلف مربوط به کامپیوتر به خصوص برنامه نویسی و هوش مصنوعی از مهمترین و آینده دارترین مباحث مربوط به کامپیوتر هستند. از طرفی مباحث دیگر مانند دیجیتال مارکتینگ، تولید محتوا، گرافیک و تدوین از مباحث مربوط به فضای کامپیوتر به خصوص در فضای آنلاین هستند. امروزه شغل های زیادی به کامپیوتر و اینترنت وابسته هستند و می توان گفت در آینده نزدیک، عمده کارها آنلاین خواهند بود. لذا توصیه می شود برای هرکدام از تابستان های فرزندان خود حتما برنامه ریزی کنید تا برخی مهارت های کامپیوتری را فرا بگیرند.

یادگیری هنرهای دستی سنتی ایرانی

ایران کشوری با فرهنگ های متنوع می باشد که هر نقطه آن صنایع دستی مربوط به خود را دارد. از قالی بافی و معرق کاری گرفته تا میناکاری و سفالگری و … همگی صنایع دستی اصیل ایرانی می باشند که در تار و پود فرهنگ ایران شکل جای گرفته اند. یادگیری این هنرهای اصیل، علاوه بر زنده نگه داشتن آنها باعث تمرین تمرکز و تقویت هماهنگی عصب و عضله می شود. همچنین یادگیری این هنرها اگر به بلوغ برسد می تواند یک منبع درآمد عالی برای آینده افراد باشد.

10 پیشنهاد برای پر کردن اوقات فراغت پسران نوجوان

یادگیری یک حرفه یا تخصص کاری

یکی از بهترین انتخاب ها برای پر کردن اوقات فراغت نوجوانان در تابستان، یادگیری یک تخصص فنی حرفه ای به صورت عملی می باشد. رشته های فنی حرفه ای طوری هستند که علاوه بر کاربرد در زندگی شخصی فرد، می توانند یک شغل عالی و پولساز برای نوجوانان در آینده باشند. رشته های فنی حرفه ای در گروه های مختلف برق، تعمیرات و تاسیسات قرار می گیرند. رشته های برق شامل آموزش برق ساختمان، آموزش برق صنعتی و آموزش پی ال سی می باشند. رشته های تعمیرات شامل آموزش تعمیرات موبایل، آموزش تعمیرات لوازم خانگی، آموزش تعمیرات بردهای الکترونیکی، آموزش تعمیرات ماشین های اداری و … می شود.  تاسیسات نیز شامل آموزش تعمیرات پکیج دیواری، آموزش تعمیرات کولر گازی و آموزش لوله کشی ساختمان است.

در گذشته خانواده ها در تابستان فرزندان خود را بدون در نظر گرفتن علاقه و استداد انها برای کار و یادگیری حرفه برای شاگردی به جاهای مختلف مثلا مغازه های مکانیکی می فرستادند. اما این کار در حال حاضر به صورت کاملا هدفمند در آموزشگاه فنی سازان و با آموزش های عملی و ویژه بازار کار انجام می شود.

برای اخذ مشاوره و راهنمایی جهت شرکت در دوره های فنی حرفه ای آموزشگاه فنی سازان واقع در میدان انقلاب تهران می توانید با شماره های زیر تماس بگیرید.

۰۲۱۶۶۹۰۰۹۴۱

۰۹۳۵۹۲۹۳۳۴۰

در ادامه مقاله قصد داریم سه تا از بهترین رشته های فنی حرفه ای برای نوجوانان را معرفی کنیم.

آموزش تعمیرات موبایل

از بین رشته های متنوع فنی حرفه ای، رشته آموزش تعمیرات موبایل یکی از رشته های محبوب بین نوجوانان می باشد. این دوره به صورت مرتب در آموزشگاه فنی سازان برگزار می شود و کارآموزان زیادی هر ساله از این آموزشگاه فارغ التحصیل می شوند.

رشته تعمیرات موبایل یکی از رشته های ظریف و حساس در بین رشته های فنی حرفه ای می باشد که نیاز به دقت و تمرکز بالایی دارد. همچنین برای تبدیل شدن به یک متخصص تعمیرات موبایل نیاز به دانش بالایی است. از این نظر این رشته کاملا مناسب برای نوجوانان می باشد زیرا در این سن سخت ترین مطالب و مهارت ها به راحتی در ذهن افراد جا می گیرد و بازده یادگیری به شدت بالاست.

موبایل دارای یک برد الکترونیکی می باشد که تمام قطعات مختلف موبایل از جمله دوربین ها، میکروفن، ال سی دی و اسپیکرها در ارتباط مستقیم با این برد الکترونیکی قرار دارند و از آن فرمان می گیرند. یک متخصص تعمیرات موبایل باید قادر باشد علاوه بر تست، عیب یابی و تعمیر و یا تعویض انواع قطعات موبایل، روی تعمیر خود برد الکترونیکی و اجزای آن نیز مسلط باشد. روی برد موبایل قطعات مختلفی از جمله مقاومت، خازن، ترانزیستور و … قرار دارد که ایراد در عملکرد هر کدام می تواند عملکرد کل موبایل را با مشکل مواجه کند.

آموزش تعمیرات موبایل دارای آینده بسیار خوبی است. بازار کار این رشته به شدت فعال است و به دلیل گستردگی استفاده مردم از انواع گوشی های موبایل به خصوص گوشی های هوشمند، تعمیرکاران در این حرفه سفارشات زیادی دریافت می کنند. از طرفی به دلیل تخصصی بودن نوع تعمیرات در این رشته، دستمزد تعمیرات کاملا قابل قبول بوده و در کل درآمد در این رشته کاملا رضایت بخش است.

آموزش تعمیرات لوازم خانگی

یکی دیگر از رشته هایی که هم نوجوانان به آن علاقه مند هستند و هم خیلی می تواند برای آینده نوجوانان مفید باشد رشته آموزش تعمیرات لوازم خانگی است. اگر فرزندانتان را در این رشته ها ثبت نام کنید، می توانند با یادگیری مهارت های لازم، هنگام خراب شدن وسایل خانگی نیز به شما کمک کنند و بدون نیاز به تعمیرکار در خانه مشکل لوازم برقی را برطرف کنند.

دوره آموزش لوازم خانگی شامل تعمیرات انواع لوازم برقی و الکترونیکی خانگی از قبیل یخچال و فریزر، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، ماکروفر، تلویزیون، جاروبرقی و … می باشد. در این دوره کارآموزان به صورت عملی مهارت های مربوط به تعمیرات لوازم خانگی را در محیطی آموزشی به صورت کاملا عملی و اصولی و به زبان ساده فرا می گیرند. تمام آموزش ها در کارگاه های مجهز ارائه می شوند و کارآموزان تمام ابزار و تجهیزاتی که در بازار کار با آنها سر و کار دارند را در کلاس در اختیار دارند و با آنها کار می کنند.

نوجوانان می توانند با شرکت در این دوره در تابستان و یادگیری مهارت ها قدم بزرگی برای آینده خود بردارند. بازار کار تعمیرات لوازم خانگی به دلیل تنوع و گستردگی استفاده از این لوازم در منازل، بسیار پویا و فعال است و تعمیرکاران این حوزه درآمدهای قابل قبولی را از این رشته کسب می کنند.

آموزش برق ساختمان

یکی از رشته هایی که هم نوجوانان به آن علاقه مند هستند و هم برای آینده کاری و حتی زندگی شخصی آنها بسیار مهم و مفید است، رشته آموزش برق ساختمان می باشد. این رشته پرکاربرد فنی حرفه ای شامل برق درجه ۱ و برق درجه ۲ می شود. برق درجه ۱ ساختمان شامل انواع نصبیجات ساختمان مانند آموزش نصب دوربین مداربسته، آموزش نصب اعلام حریق، آموزش نصب دزدگیر اماکن، آموزش نصب کرکره برقی، آموزش نصب تلفن سانترال و … می شود. برق درجه ۲ نیز شامل آموزش سیم کشی برق ساختمان و نصب کلید و پریزها، نصب آیفون صوتی و تصویری و … است.

آموزش برق ساختمان یکی از رشته هایی است که با توجه به تنوع زیرشاخه های آن دارای تقاضای بالا در بازار کار می باشد. آینده کاری این رشته بسیار روشن است و نوجوانان با یادگیری این حرفه می توانند در آینده یک شغل پردرآمد و با امنیت شغلی بالا  داشته باشند.

جمع بندی

در این مقاله انواع دوره های مفیدی که نوجوانان می توانند در اوقات فراغت خود شرکت کنند را معرفی و فواید آنها برای آینده خود را شرح دادیم. دقت داشته باشید که نوجوانان بمب انرژی و انگیزه هستند و عملکرد ذهنی آنها به شکلی است که سخت ترین مطالب را به راحتی فرا می گیرند. بنابراین خانواده ها باید دقت بیشتری در نحوه گذراندن اوقات فراغت فرزندان در سه ماه تابستان به خرج دهند و سعی کنند فرزندان خود را در دوره هایی اسم نویسی کنند که بیشترین بازدهی را برای فرزندان خود داشته باشند. ضمن اینکه در این سن نوجوانان در شرایط حساسی قرار دارند. یکی از مهمترین فاکتورهایی که باید به آن توجه شود علاقه است. به هیچ وجه فرزندان خود را در دروه هایی که علاقه مند نیستند ثبت نام نکنید هرچند دوره مورد نظر خیلی مفید به نظر  برسد.

سعی کنید دوره های زبان، کامپیوتر و به خصوص دوره های فنی حرفه ای را در اولویت دوره های پیشنهادی برای فرزندان خود قرار دهید زیرا این رشته ها ارتباط مستقیمی با حرفه ای که درآینده انتخاب می کنند دارد. دنیای امروز دنیای تخصص است. بدون تخصص نمی توان به موفقیت شغلی و مالی رسید. بنابراین سعی کنید فرزندتان را مجاب کنید از همان دوران نوجوانی روی یک تخصص که به آن علاقه مند است تمرکز کنند و در آن پیشرفت کنند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *