دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

خوراکی های مفید برای اسهال کدامند؟

  • شقایق ایران دوست
  • ۸ تیر ۱۴۰۱
  • ۰

خوراکی های مفید برای اسهال را باید بشناسید تا بتوانید در زمان نیاز از آن ها استفاده کرده و این بیماری را تا حدودی کاهش دهید.

زمانی که دچار اسهال می شوید باید از یک سری از غذاهای خاص استفاده کنید تا بتوانید بهبود پیدا کرده و بهتر زندگی کنید. خوراکی های مفید برای اسهال و خوراکی های مضر برای این بیماری را در ادامه برایتان بررسی می کنیم.

فواید خرما برای درمان اسهال

خوراکی های مفید برای اسهال

یک سری از  غذاها هستند که می توانند درمان شما در زمانی که به اسهال مبتلا هستید کمک کن این غذاها ملایم اند و سیستم گوارشی شما را  تشدید نمی کنند و می توانند به سفت شدن مدفوع نیز کمک کنند. ارزان ترین غذاها می توان به برنج موز نان تست اشاره کرد. البته چای سبز و سیاه دارای ترکیبات تانن می باشد و می تواند این بیماری را در کمترین زمان ممکن درمان نماید. چای سیاه ۸ و ۱۲ درصد تانن بیشتری دارد بنابراین یکی از بهترین داروهای ضد اسهال طبیعی به شمار می‌رود و هیچگونه ممنوعیت و محدودیت مصرف در آن دیده نمی شود.

برای این که از چای برای درمان اسهال خود استفاده کنید نیاز است تا چای را بجوشانید زیرا مقدار زیادی از ویتامین های موجود در چای به محلول انتقال پیدا می کند در صورتی که چای دم کشیده مقدار بسیار کمتری  از تانن دارد.  در ادامه مواد غذایی مفید برای درمان اسهال را برایتان بررسی می کنیم.

خرما

یکی از خوراکی های مفید برای درمان اسهال خرما می باشد. در واقع خرما در درمان اسهال و سایر اختلالات روده‌ای نقش بسیار زیادی دارد.

خوراکی های مفید برای اسهال

باقلا

باقلا یکی دیگر از درمان کننده های اسهال خونی می باشد و زمانی که به این بیماری دچار هستید به شما توصیه می شود تا از باقلا استفاده کنید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

لیمو

انواع اسهال را می توانید با استفاده از لیمو و درمان کنید ولی بهتر است در این کار زیاده روی نکنید زیرا استفاده از لیمو دارای محدودیت می باشد.

تخم مرغ

استفاده از تخم مرغ آب پز شده به همراه نعناع خشک می تواند راهی بسیار موثر و سریع برای درمان اسهال باشد.

زنجبیل

استفاده از زنجبیل برای درمان اسهال و مشکلات دیگری که به دلیل باکتری ها و ویروس ها ایجاد شده است کاربرد دارد. در واقع زنجبیل دارای مقادیر بسیار زیادی از آنتی اکسیدان ها می باشد و می تواند التهابات موجود در بدن را از بین ببرد. برای استفاده از زنجبیل نیاز از طریق قاشق چای خوری پودر زنجبیل ۱ قاشق چای خوری پودر زیره سبز و یک قاشق چای خوری پودر دارچین و عسل را با یک لیوان آب جوش ترکیب کرده و در روز ۲ الی ۳ بار از آن استفاده نمایید.

سرکه سیب

استفاده از یک قاشق چای خوری سرکه سیب به همراه یک لیوان آب گرم می تواند اسهال و استفراغ را از بین برده و این بیماریها را درمان نماید.

جوش شیرین

جوش شیرین یا آنتی اسید بسیار طبیعی برای کاهش اسید معده باشد و می تواند سوزش سر دل را به نوبه خود درمان نماید. برای کاهش اسهال و استفراغ نیز از این ماده استفاده می شود.

ریحان

یکی دیگر از مواد طبیعی که در درمان اسهال کاربرد دارد ریحان می باشد و دارای خواص ضد اسپاسم است و می تواند معده را قوی تر کرده و از بروز مجدد این بیماری پیشگیری نماید.

فواید ریحان برای بدن

نعناع

از دیگر خوراکی های مفید برای درمان اسهال می توان به معنای اشاره کرد. نعنا ضد میکروبی و ضد اسپاسمی باشد و همچنین می تواند به درمان نفخ معده، ناراحتی های معده و تهوع استفراغ و گرفتگی‌های معده و روده کمک نماید و وضعیت فرد را بهبود بخشد.

بابونه

با اون یکی از درمان های موثر برای ورم معده و روده می باشد و ضد میکروبی است و می تواند اسهالی که در اثر میکروب ها و ویروس ها ایجاد شده است را به راحتی درمان نموده و نقش بسیار مهمی در سلامت دستگاه گوارش داشته باشد.

هویج پخته و سیب زمینی

استفاده از هویج پخته و سیب زمینی می تواند به بهبود اسهال کمک کند و این کمک می تواند به علت تفاوت نوع فیلم در این نوع سبزیجات باشد که به صورت قابل عمل کرده و در نهایت بیماری شما را بهبود می بخشد.

سرم خوراکی

سرم خوراکی را می توانید در خانه تهیه کنید و آن را از داروخانه ها به صورت آماده بگیرید. برای تهیه این سرم در خانه باید یک قاشق چای خوری نمک را به یک لیتر آب اضافه کرده و بعد از آن دو قاشق شکر را به این محلول بیفزایید و در فاصله های کوتاه آن را بنوشید.

استفاده از الکترولیت ها

محلول های الکترولیت می تواند کمبود آب بدن و جبران نموده و از بروز مجدد اسهال پیشگیری نماید. شما می توانید از پودرهای الکترولیت آماده استفاده کنید.

آب نارگیل

آب نارگیل دارای مواد معدنی و الکترونیک بسیار زیادی می باشد و می تواند به بدن کمک کند تا میزان آب از دست رفته خود را بازیابی کند اگر به بیماری اسهال مبتلا هستید نوشیدن یک فنجان آب نارگیل برای درمان این بیماری بسیار مفید است.

خوراکی های مفید برای اسهال

نوشیدن مایعات زیاد

شما می توانید برای اینکه بدن خود را از دهیدراته شدن نجات دهید آب و مایعات بسیار زیادی را زمانی که اسهال هستید بنوشید. در واقع این کار باعث جایگزین شدن مایعات از دست داده می‌شود و اگر نمی توانید این کار را انجام دهید می توانید از تکه های یخ استفاده کرده و آن ها را بمکید.

خوراکی های غیر مفید

لیست از خوراکی ها هستند که می توانند وضعیت فردی که به اسهال مبتلا می باشد را بدتر کند و یا بیماری او را طولانی تر نمایند. در واقع غذا منجر به سیستم گوارشی می شود که بهتر از آن ها را شناخته و در زمانی که به اسهال مبتلا هستید از خوردن آن ها اجتناب نمایید. این غذاها عبارتند از :

  • شیر و لبنیات
  • غذاهای چرب و سرخ شده
  • گوشت خوک و گوساله
  • غذاهای پر ادویه
  • سبزیجات خام
  • غذاهای فرآوری شده
  • ساردین
  • ریواس
  • پیاز
  • ذرت
  • انواع مرکبات
  • میوه های مانند آناناس، گیلاس، توت، انگور
  • الکل
  • قهوه و نوشابه
  • شیرین کننده های مصنوعی

نکته : زمانی که به اسهال شما بهبود پیدا می کند بهتر از یک دفعه برنامه غذایی معمولی خود را به کار نگیرید خصوصاً زمانی که دچار اسهال های مزمن می شوید و سعی کنید کم کم با اضافه کردن مواد غذایی به برنامه غذایی که در زمان اسهال از آن استفاده می کردید به حالت عادی برگردید تا بتوانید از برگشت ناگهانی این بیماری جلوگیری کنید و بهترین راه برای این کار این است که از غذاهای خام یا پخته به صورت کلی دوری نمایید.

نوشیدن آب برای درمان اسهال مفید می باشد.

اگر از این مسئله رضایت داشته به شما توصیه می کنیم تا با کلیک بر روی لینک های داده شده سایر مطالبی که در زمینه رژیم غذایی نوشته شده است را مانند خوراکی های مناسب برای یبوست و خوراکی های ضد نفخ را مشاهده نمایید و اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *