دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

با خطرات جویدن آدامس آشنا شوید!

  • فروغ راد
  • ۲۴ خرداد ۱۴۰۱
  • ۰

در این مقاله درباره خطرات جویدن آدامس که برای دستگاه گوارش و بدن انسان و همچنین چرخه طبیعت دارد نکاتی را به شما خواهیم گفت.

در ایران مصرف آدامس بسیار متداول می باشد، بهتر است بدانید این خوراکی جویدنی پرطرفدار علاوه بر همه فوایدی که برای بدن انسان دارد دارای عوارضی نیز است، در این مطلب قصد داریم شما را با خطرات جویدن آدامس آشنا کنیم.

درست است که آدامس در کاهش استرس و یا هضم غذا بسیار مفید است و جویدن آن لذت بخش می باشد اما اگر بیش از حد معمول باشد برای بدن انسان و طبیعت مضر است

خطرات جویدن آدامس چیست؟

یکی از پر استفاده و پرطرفدارترین خوراکی ها در بین افراد آدامس می باشد. افراد بسیاری به دلایل ذکر شده در بالا ساعت های زیادی از شبانه روز تمایل به جویدن آدامس دارند. اما مصرف مداوم آن خطراتی را به همراه دارد که در ادامه با آن ها آشنا می شوید.

آدامس یک خوراکی جویدنی

افزایش یافتن وزن بدن

اگر شما فردی هستید که به طور دایم از آدامس های تولید شده با شکر فراوان و مواد شیمیایی و افزودنی های متفاوت استفاده می کنید بدانید که دچار افزایش وزن خواهید شد.

تاثیر منفی روی سیستم عصبی بعضی از افراد

اگر شما دچار بیماری فنیل کتونوری هستید استفاده از آدامس های فاقد شکر نیز برای شما مضر است زیرا در این نوع از آدامس به جای شکر از ماده ای به نام آسپارتام برای شیرین شدن استفاده می کنند، این ماده می تواند تاثیر منفی در مغز این اشخاص بگذارد.

  •  آرون گروپس

اسهال و دل درد

آدامس های بدون شکر دارای سوربیتول می باشند، بنابراین باید مراقب باشید تا بیش از اندازه از آن ها استفاده نکنید زیرا جویدن زیاد این گونه از آدامس ها باعث دل درد و اسهال مزمن در شما خواهد شد.

از بین رفتن مفصل فک

از خطرات بسیار جبران ناپذیر آدامس می توان به ایجاد درد در فک اشاره کرد، جویدن بیش از اندازه آدامس مفصل گیجگاهی زیرواره ای در فک را از بین می برد و باعث دردناک شدن  و سخت تکان دادن فک می شود.

آدامس یک جویدنی مضر

تاثیر منفی در بهداشت دهان و دندان

شکر موجود در آدامس باعث تجمع باکتری ها در دهان شده و در نتیجه مشکلاتی در پلاک دندان و کرم خوردگی دندان ها و بسیاری مشکلات بهداشتی دیگر را به همراه دارد.به همین دلیل دندان پزشکان همواره توصیه می کنند از آدامس به میزان کم استفاده کنید و بلافاصله بعد از مصرف آن دندان های خود را مسواک بزنید.

حاوی مواد مضر

همه آدامس ها حاوی ماده ای به نام لانولین هستند که از پشم گوسفند ساخته می شود، لانولین باعث نرم شدن آدامس می شود البته هنوز به طور علمی ثابت نشده است که آیا این ماده برای بدن انسان مضر است یا خیر اما به نظر نمی آید جویدن پشم گوسفند جذابیتی داشته باشد.

ابتلا به سردرد

مصرف آدامس برای اشخاصی که دارای میگرن هستند توصیه نمی شود و همچنین در بسیاری از نوجوانان جویدن آدامس باعث سردرد می شود.

تاثیر آن روی دستگاه گوارش

یکی از خطرات جویدن آدامس بلعیدن یا قورت دادن آن است که قطعا برای بسیاری از افراد پیش می آید، این اتفاق بیشتر برای کودکان رخ می دهد، در این مورد باید بدانید درست است که معده ما قدرت تجزیه آدامس را ندارد اما سیستم گوارش ما به حرکت خود ادامه داده و باعث دفع آدامس از بدن می شود. اما در مواردی نادر ممکن است عمل دفع بسیار دیر انجان شود و یا اینکه آدامس برای مدتی سیستم گوارش را مسدود کند. بنابراین دقت نمایید کودکان خود را از مصرف آدامس تا زمانی که درک درستی از جویدن آدامس ندارند و تفاوت بین بلعیدن و جویدن را نمی دانند منع کنید.

خطرات جویدن آدامس برای کودکان

تاثیر منفی روی معده انسان

هنگام جویدن آدامس مقدار زیادی هوا وارد معده شما می شود که ممکن است باعث نفخ و یا حتی آسیب به معده شود زیرا اسید معده تولید می شود ولی غذایی وارد معده نمی شود.

ماده غیر قابل تجزیه و بسیار مضر برای طبیعت

آدامس از نوعی پلیمر به نام پلیزوبیوتیلن تشکیل شده است که خطرناک است،و به دلیل داشتن پلیمری که در واقع پلاستیک مصنوعی است قابل تجزیه و بازگشت به طبیعت نیست، وقتی شما آن را در طبیعت رها می کنید اگر توسط جانداران دیگری مانند ماهی بلعیده شود به مرور زمان تولید نوعی سم در بدن آن ها می کند و این سم بعد از مدتی با خوردن همان ماهی به بدن انسان برمی گردد. بنابر آدامس رها شده شما در طبیعت به همراه سمی خطرناک ممکن است به چرخه غذایی شما و یا دیگران برگردد و این یکی از بدترین خطرات جویدن آدامس محسوب می شود که کمتر کسی به آن توجه می کند.

مواد تشکیل دهنده آدامس

نتیجه می گیریم استفاده از آدامس باید به میزان مناسب باشد چرا که استفاده بیش از حد از آن باعث مشکلات بهداشتی و … می شود، بنابراین بهترین گزینه را برای سلامتی خود انتخاب کنید.

در انتهای مطلب در صورت علاقمندی به مطالعه دیگر دانستنی های علمی همچون آناتومی دندان و خطرات ایستاده آب خوردن را می توانید در این لینک ها ببینید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *