دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

تازه نگه داشتن سیب با روش های کاربردی

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۴ خرداد ۱۴۰۱
  • ۰

برای تازه نگه داشتن سیب به مدت طولانی از راهکارهای موثری که در این مطلب اشاره می شود، کمک بگیرید. با آرگا همراه باشید.

اگر به میوه سیب علاقه زیادی دارید و دوست دارید همواره آن را تازه مصرف کنید با این مطلب همراه ما باشید تا راهکارهای موثر تازه نگه داشتن سیب را بدانید.

راهکارهای موثر تازه نگه داشتن سیب

میوه سیب حتی پس از چیده شدن نیز می رسد به ویژه هنگامی که در دمای اتاق نگهداری شود. در صورتی که می خواهید این میوه عمر طولانی داشته باشد موقع خرید دقت نمایید که زیاد رسیده نبوده و اندکی سفت تر باشد . همچنین لکه ای روی آن مشاهده نشود.

در صورتی که می خواهید این میوه خوشمزه را در منزل برای مدت طولانی تازه و سالم نگهداری نمایید،با ادامه مطلب همراه ما باشید تا راهکارهای موثری برای تازه نگه داشتن سیب را فرا بگیرید.

  • انتخاب محل مناسب

یکی از راهکارهای موثر برای تازه نگه داشتن سیب این است که اول باید محل مناسبی برای نگهداشتن آن ها انتخاب کنید. سپس سیب های سفت را از سیب های نرم جدا نمایید. سیب در درون یخچال شرایط خوبی خواهد داشت. البته نکاتی هم کمک می کنند که طول عمر و تازگی سیب ها در یخچال حفظ گردد.

یک راه خوب تازه ماندن سیب در طولانی مدت این است که آن را درون کشوی یخچال بگذارید. ولی نکته ای که باید به آن دقت نمایید این است که میوه دیگری در کنار آن قرار ندهید و از سایر محصولات جدا نگه داشته شود زیرا اگر سیب در کنار میوه و سبزیجات دیگر قرار گیرد، سبب می شود آن میوه ها سریعتر برسند.

  •  آرون گروپس

هنگامی که سیب می رسد از خود گاز اتیلن منتشر کرده که باعث می شود میوه های اطرافش نیز بیشتر رسیده گردند. دقت کنید میوه هایی که گاز اتیلن تولید می کنند را از سبزیجاتی مانند کلم بروکلی و گل کلم که به این گاز حساس هستند دور نگاه دارید.

نکته دیگر این است که رطوبت محیطی که سیب ها باید در آن باشند را زیاد کنید. بیشتر میوه فروشی ها روی سیب ، آب اسپری می کنند تا آن را تازه و مرطوب نگاه دارند. یک راه برای مرطوب نگه داشتن سیب در منزل این است که آن را درون حوله های کاغذی مرطوب پیچیده بعد در داخل یخچال قرار دهید.

به طور کلی نگهداری سیب ها در یک محل خنک و تاریک سبب ترد و تازه ماندن آن ها می شود. هنگام خرید سیب های کوچک را انتخاب کنید تا تایم طولانی تری تازه و سالم باقی بمانند. برخی سیب ها که دارای لکه یا کرم خوردگی هستند را اگر خیلی زیاد است دور انداخته ولی اگر به حدی است که قابل استفاده بوده این سیب ها را از سایر سیب ها جدا نگه دارید و حتما حواستان باشد پیش از خراب شدن آن ها را استفاده کنید.

  • دمای مناسب

دمای ایده آل و مناسب برای نگهداری سیب بین ۳۰-۳۵ درجه فارنهایت می باشد و رطوبت لازم برای آن بین ۹۰-۹۵ درصد است. در صورتی که تعداد سیب ها خیلی زیاد نبوده می توانید به راحتی در یخچال آن ها را نگهداری نمایید ولی بهتر است درون یک کیسه پلاستیکی قرار داده تا رطوبت کافی نیز به آن ها برسد.

این که سیب را در انبار، یا یک بالکن مناسب برای ذخیره سازی قرار می دهید باید دقت کنید که دمای مطلوب محل حفظ شود تا محصول از بین نرود. انتخاب محل به میزان برداشت یا خرید بستگی دارد در صورتی که میزان صحیح از میوه ها صدها کیلوگرم است در یک انبار جداگانه نگهداری شود. ولی برای زمستان محل را گرم نگاه داشته و ظرف را با سیب روی پالت گذاشته تا میوه ها پایین نباشند.

در دماهای بالا، میوه ها میزان زیادی اتیلن را منتشر می کنند که این موضوع سبب می شود که آن ها در معرض خراب شدن قرار دارند. از این رو درجه حرارت تا۴ درجه سانتی گراد بهینه می باشد ولی دمای سرد نیز تاثیر مضری دارد. حداقل دمای ذخیره سازی سیب منفی یک درجه سانتی گراد با رطوبت بالا است. رطوبت نسبی ۸۵-۹۵ نیاز است.

راهکارهای پیشگیری از قهوه ای شدن سیب

همانطور که اطلاع دارید اگر یک سیب را قاچ نموده و آن بیرون از یخچال باشد، قهوه ای می شود که دیگر تمایلی به خوردن آن ایجاد نمی شود. این قهوه ای شدن به علت یک واکنش شیمیایی روی می دهد. آنزیم های موجود در سطح سیب تکه شده، هنگام قرارگیری در معرض هوا اکسیده می گردند. شما می توانید با استفاده از راهکارهای زیر سبب سالم و تازه نگه داشتن آن شوید:

  • آب نمک

به عبارتی سیب های تکه شده می توانند غذای مناسبی برای یک میان وعده یا سالاد باشند ولی لکه های قهوه ای آن جذاب نیست. این برش ها را در یک کاسه آب نمک سرد (ترکیب یک دوم قاشق چای خوری نمک در یک لیتر آب) برای پیشگیری از اکسیداسیون قرار دهید.

بعد از ۵ دقیقه برش های سیب را خشک کرده و در یک کیسه پلاستیکی ریخته و در یخچال نگهداری کنید. این کار سبب می شود سیب های قاچ خورده تا یک هفته قهوه ای نشده و دقت کنید پیش از مصرف آن ها را خوب بشویید.

  • آب لیمو

هنگامی که سیب قاچ می شود خیلی سریع قهوه ای رنگ شده زیرا اکسیژن به بافت میوه سریعا راه یافته و موجب می شود میوه آنزیمی تولید کند که سبب اکسید شدنش گردد. برای پیشگیری از این کار اندکی آبلیمو روی آن ریخته تا دیرتر قهوه ای شود. این کار طعم سیب را بهتر نموده چرا که لیمو به داخل سیب نفوذ می کند. می توانید این سیب ها را در کیک و رسپی ها استفاده نمایید و از طعم بی نظیر لیمو در کیک لذت ببرید. البته فقط تا چند ساعت سیب قاچ خورده آغشته به آبلیمو قهوه ای رنگ نمی شود.

  • دلستر لیمویی

می توانید به جای لیمو از دلستر لیمویی کمک بگیرید که طعم سیب را شدیدا خوشمزه تر می کند. کافی است سیب برش خورده را ده دقیقه ای در دلستر لیمویی قرار داده و پیش از استفاده آب آن را گرفته که مزه آن کاملا خنثی است. با این راهکار تا دو روز سیب قهوه ای نمی شود.

در صورت تمایل برای اطلاع از روش نگهداری میوه انبه و راهکارهای تازه نگه داشتن سبزی به مدت طولانی  روی لینک کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *