دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

درمان خود زشت انگاری با علائم شناسایی بروز این اختلال

  • شقایق ایران دوست
  • ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
  • ۰

در این مطلب شما را با درمان خود زشت انگاری آشنا می کنیم تا بتوانید به راحتی این بیماری را شناخته و در نهایت برای درمان آن سریع تر اقدام نمایید. همراه ما باشید تا اطلاعات خود را ارتقاء دهید.

یک عده از افراد هستند که همیشه در مورد بدن خود و چهرهای که دارند انتقاد می کنند. در بسیاری از این افراد کار به جایی می رسد که فرد چندین و چند بار خود را زیر تیغ جراحی می برد و باز هم از چهره خود راضی نمی شود. در این افراد این مشکل به یک اختلال روانی تبدیل می شود و می تواند منجر به ایجاد بیماری ها و اختلالات دیگر نیز شود. این اختلال در خانم ها و آقایان وجود دارد ولی در خانم ها شایع تر می باشد. در ادامه شما را با درمان خود زشت انگاری آشنا می کنیم و اطلاعاتی در مورد این بیماری و اختلال روانی به شما خواهیم داد.

درمان خود زشت انگاری

درمان خود زشت انگاری و اطلاعاتی در مورد این اختلال

خود زشت انگاری یکی از بیماری هایی می باشد که فرد خود را زشت می بیند و سعی می کند با استفاده از یک سری کارها و جراحی های زیبایی نقص های خیالی که در خود می بیند را درمان نماید. این اختلال عبارت است از شلوغی ذهن در مورد نقص های بدنی در ظاهر فرد که یا خیالی هستند و یا آن قدر واضح نیستند که دیگران بتوانند به راحتی آن ها را تشخیص دهند.

بیشترین نگرانی ها

در این افراد بیشترین نگرانی ها در مورد سر و صورت می باشد. در واقع بسیاری از این افراد نگران پوست خود، ظاهر بینی و مو های خود می باشند. در بسیاری از مهمانی ها یا شرکت نمی کنند و یا اگر شرکت کنند چندین و چند بار لباس های خود را تعویض می کنند و هر بار فکر می کنند آنقدر که باید زیبا نیستند. اگر جراحی های زیبایی مداوم باشند و یا از روش های زیبا سازی بیش از حد استفاده شود می تواند سلامت این افراد را تحت تاثیر قرار داده و در نهایت منجر به مریض شدن این افراد خواهد شد.

در واقع فردی که به این اختلال دچار می باشد به صورت کاذب افکاری دارند که فکر می کنند دیگران در مورد آن ها نظراتی را می دهند و همین افکار می تواند منجر به عذاب کشیدن فرد شده و سعی می کنند همیشه تغییراتی در خود و یا همان نقص های خیالی ایجاد کنند. این افراد به صورت کلی دارای اعتماد به نفس بسیار پایینی می باشند و در افراد درجه یک آن ها بیماری های روانی دیگری مانند وسواس وجود دارد و در موارد بسیار شدید خود فرد دچار این مشکل نیز هست. افرادی که در خانواده آن ها این مشکلات و یا مشابهات آن وجود دارد بیشتر از دیگران در معرض این اختلال قرار دارند.

نشانههای خود زشت پنداری

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

علامت ها

برای درمان خود زشت انگاری نیاز است تا بتوانید با نشانه ها و علامت های آن آشنا شوید و در صورتی که این نشانه ها را در افراد دیگر و یا خودتان مشاهده کردید برای درمانش اقدام نمایید.

مقایسه کردن

افرادی که دچار این اختلال هستند دائما خود را با دیگران مقایسه می کنند و فکر می کنند دیگران دارای صورت و مو ها و ظاهر بهتری هستند و این افراد خود را نسبت به یک سری از ویژگی هایی که ممکن است در آن ها اصلا وجود نداشته باشد و یا این ویژگی ها بسیار محسوس هستند مقایسه می کنند. این مقایسه کردن ها می تواند بر روی روحیه فرد تاثیر منفی گذاشته و اگر برای درمان خود زشت انگاری اقدام نکنند ممکن است مشکلات بسیاری برای خود و بدنشان ایجاد نمایند.

چک کردن

افرادی که خود زشت انگاری دارند خود را بیش از حد در آینه چک می کنند. در واقع این افراد برای این که بتوانند اعتماد به نفس نسبتا کمی داشته باشند نیاز دارند تا خود را بارها در آینه دیده و اشکالات خیالی و یا محسوسی که فکر می کنند دارند را برطرف نمایند و یا آن ها را از دید دیگران مخفی کنند. برای مثال اگر فردی به کچل بودن خود حساس می باشد سعی می کند از کلاه گیس های متفاوتی استفاده کند تا بتواند اعتماد به نفس نسبی را بدست آورد.

تایید گرفتن از دیگران

این افراد دائما به دنبال این هستند که دیگران آن ها را تایید کنند تا بتوانند به بی نقص بودن خود پی ببرند. ر واقع این افراد دائما آن محلی که می خواهند چک کنند را لمس می کنند و از دید دیگران آن را مخفی می کنند. اگر با چنین فردی رو به رو شدید بهتر است سعی کنید به آن ها احساس خوب بدهید تا بتوانند اعتماد به نفس از دست رفته خود را بازیابی نمایند.

پیشگیری از اختلال BDD

پیشگیری و درمان

جالب است بدانید که این اختلال را نمی توان از خود دور کرد ولی می توانید آن را درمان نمایید. بهترین درمان هایی که برای این اختلال به کار می رود روان درمانی و استفاده از دارو های مخصوص زیر نظر متخصص می باشد. اگر می خواهید از روان درمانی استفاده کنید بهتر است این کار را به شکل حضوری انجام دهید و از روش های آنلاین برای این کار استفاده نکنید.

در نظر داشته باشید که این بیماری پیش رونده می باشد و فرد اگر درمان نشود ممکن است به نقاط بیشتری از بدنش حساس شده و در نهایت برای تغییر آن ها به مشکل خواهد خورد. بسیاری از افرادی که دچار سوء مصرف دارو های لاغری و ورزشی می شوند نیز دارای این اختلال می باشند زیرا دارای ظاهری نرمال هستند با این حال سعی می کنند با استفاده از این داروها هر آن چه که احساس بدی به آن ها می دهد را در کم ترین زمان ممکن از بین ببرند.

درمان خود زشت انگاری بسیار حیاتی می باشد و اگر نتوانید به درستی آن را پیش ببرید ممکن است آسیب های بسیار جدی به فرد وارد شود و حتی فرد به فکر خودکشی خواهد افتاد. اگر از مراجعه کردن به روانپزشک و روانشناس خودداری می کنند باید سعی کنید حواستان بیشتر به آن ها باشد زیرا آمار خودکشی در این افراد بیشتر از سایرین می باشد. درمان خود زشت انگاری ۱۰ الی ۲۰ جلسه طول می کشد و فرد مبتلا باید به مدت ۶ ماه تا یک سال از دارو های مخصوص زیر نظر متخصص استفاده کند تا بتواند بهبود یابد.

برخورد با افراد دارای BDD

اگر شما هم افرادی را در خانه دارید که دارای این اختلال هستند بهتر است با آن ها به گونه ای رفتار کنید تا اعتماد به نفسشان بالا رود. تایید کردن همیشگی آن ها کار درستی نمی باشد و می تواند مانند سم برای آن ها عمل نماید و زمانی که این افراد درمان غیر دارویی را آغاز می کنند درمانگر به آن ها می گوید که دیگر لازم نیست دیگران آن ها را تایید کنند و دیگر نباید از دیگران تایید بگیرند.

درمان خود زشت انگاری

عوامل ایجاد کننده

یک سری از عوامل هستند که می توانند احتمال بروز این بیماری را در افراد افزایش دهند. این عوامل عبارت اند از :

  • وراثت
  • مشکلات و ناملایمات دوران کودکی
  • سابقه آزار دیدن در کودکی
  • وجود اشکالاتی در عملکرد بینایی

شیوع این بیماری

شروع این اختلال در سنین نوجوانی و زمانی که فرد در بلوغ جنسی قرار دارد رخ می دهد. در هر جامعه ای حدودا  ۲ درصد از افراد آن دارای این اختلال هستند که این آمار روز به روز در حال افزایش یافتن می باشد. در پسران این اختلال با کم پشت شدن موها، کاهش حجم عضلانی، سایز آلت جنسی و مشکلات این چنینی می تواند این اختلال را ایجاد نماید و در دختران مشکلاتی مانند اضافه وزن، کوتاهی قد و پر شدن مو های بدن باعث اشتغال ذهنی آن ها می شود و در نهایت این اختلال به مرور ایجاد خواهد شد. روند بیماری مزمن می باشد و اگر به موقع درمان نشود باید مدت زمان بیشتری را برای درمانش به کار بگیرید و این مدت زمان می تواند منجر به خستگی خود فرد شده و درمان را نیمه رها خواهد کرد.

اختلال های مشابه

یک سری از اختلال ها هستند که با این بیماری مشابه اند و هر کدام می توانند منجر به این شود که فرد خود را زشت دیده و سعی کند در بیشتر موقعیت ها حاضر نشود. این اختلالات مشابه عبارتند از :

اهتلال های مشابه با بد ریخت انگاری

بسیاری از افراد ترس از روانشناس دارند و دوست ندارد مشکلاتی که دارند را با دیگران به  اشتراک بگذارند با این حال بهتر است اگر دارای این اختلال هستید بدون نگرانی برای درمان اقدام نمایید و این را بدانید که هیچ روانشناسی شما را قضاوت نمی کند و شما می توانید به راحتی به آن ها اعتماد نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *