دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

ویژگی های غذای کامل و فواید داشتن رژیم غذایی مناسب

  • منصوره رمضان زاده
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۱
  • ۰

ویژگی های غذای کامل به عبارتی در واقع بیانگر این می باشد که باید از تمامی ترکیبات غذایی سالم و بدون مواد مضر متناسب با احتیاجات بدن که شامل انواع ویتامین ها، کربوهیدرات ها، پروتئین ها و … می باشد در برنامه غذایی خود استفاده نمود و از خوردن مواد پرکالری که بدن را درگیر اختلالات و بیماری های مختلف می کند تا جای امکان خودداری نمود.

یکی از اصول مهم و تاثیرگذار بر روی سلامتی بدن نوع تغذیه و رژیم غذایی می باشد که باید این برنامه غذایی روزانه بر اساس نیازهای بدن تنظیم شده و تمام مواد مغذی از گروه های مختلف غذایی را شامل شود تا فرد دچار سوء تغذیه یا کمبود در بدن خود نشود. در همین راستا سعی داریم در این مطلب به بررسی ویژگی های غذای کامل بپردازیم.

مشخصات تغذیه سالم

آشنایی با ویژگی های غذای کامل

به طور کلی داشتن یک تغذیه کامل و درست در کنار ورزش و دیگر مسائل باعث بهبود و حفظ سلامتی شده و از بروز بسیاری از بیماری ها جلوگیری می کند و انرژی مورد نیاز بدن شما را در طول روز تامین می کند. بدین ترتیب آگاهی از ویژگی های غذای کامل اهمیت زیادی داشته و باید به آن توجه داشت چرا که بدن انسان نیازمند مواد مغذی مختلفی برای سوخت و ساز بوده و در صورت عدم دریافت مناسب و کافی آن دچار مشکل و کمبود خواهد شد.

غذای خوب در واقع غذایی می باشد که ترکیب و مواد تشکیل دهنده آن متناسب با نیازهای بدن باشد و در عین حال کاملا سالم و عاری از آلودگی باشد. تغذیه سالم احتیاج به یک برنامه ریزی مناسب و هدف گذاری برای استفاده متنوع از گروه های مختلف غذایی می باشد. تغذیه سالم یعنی مصرف انواع سبزیجات، میوه ها، انواع پروتئین ها، غلات کامل و سبوس دار، انواع لبنیات و چربی ها و خودداری از مصرف خوراکی ها یا نوشیدنی های پرکالری که برای بدن ضرر دارد. امکان دارد بعضی از مردم فکر کنند داشتن یک رژیم غذایی سالم به این معنا می باشد که کل غذاهای مورد علاقه باید حذف شوند و تغییراتی اساسی و کلی در برنامه غذایی ایجاد گردد ولی مصرف غذاهای سالم بایستی به تدریج آغاز گردد تا به یک عادت غذایی مبدل گردد.

انواع ویژگی های رژیم غذایی کامل

فواید رژیم غذایی سالم

  • کم شدن میزان خطر بیماری قلبی و سکته
  • کم شدن مقدار فشار خون
  • تنظیم قند خون
  • بهبود میزان کلسترول خون
  • تنظیم وزن بدن و حفظ اندام مناسب

دلایل داشتن رژیم غذایی مناسب

  • مواد غذایی سالم تامین کننده ترکیبات مغذی مورد احتیاج بدن هستند. ترکیبات مغذی ضمن فراهم آوردن انرژی مورد نیاز بدن در حفظ و نگه داری کارکرد قلب، مغز و عضلات بدن نیز نقش مهمی دارند.
  • رژیم غذایی سالم در کنترل و بهبودی نشانه های برخی از بیماری های جدی تاثیرگذار می باشد. رعایت برنامه غذایی خوب و سالم در تنظیم قند خون و فشار خون بالا کمک کننده می باشد.
  • رژیم غذایی سالم خطر ابتلا به بیماری های مختلف را به حداقل می رساند.

مهمترین اصول و خصوصیات غذای کامل

اصول داشتن تغذیه سالم و خصوصیات آن

بعضی از برنامه های غذایی کاملا افراطی بوده و موجب می شود اغلب ترکیبات مغذی از رژیم غذایی حذف گردند. به منظور داشتن یک رژیم غذایی سالم و حفظ سلامتی بدن باید بین گروه های مواد غذایی دارای کربوهیدارت، ویتامین، پروتئین، فیبر و مواد معدنی در برنامه غذایی خود حالت تعادل به وجود آورید. در صورتی که یک گروه غذایی را از برنامه خود حذف نمایید کار غلطی می باشد. فقط باید در هر دسته سالم ترین و بهترین موارد را انتخاب کنید. در ادامه به شرح هر کدام از این ترکیبات غذایی پرداخته ایم.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

ویتامین ها:

از جمله مشخصات غذای سالم وجود ویتامین ها در آن می باشد. ویتامین ها از انواع ترکیبات غذایی می باشند که برای سلامت بدن حیاتی بوده و کمبود آن ها موجب ریزش مو، ضعیف شدن بینایی، بی حالی و ضعف و حس ناراحتی در بعضی از مناطق بدن می شود. از جمله ویتامین هایی که مورد احتیاج بدن بوده و می توان از راه تغذیه سالم آن ها را کسب نمود از قبیل ویتامین های A, B, C, D, E, G, K می باشند.

انواع خصوصیات غذای کامل

پروتئین ها:

پروتئین قسمت زیادی از انرژی بدن را فراهم می کند. حتی رفتار و خلق و خو و نحوه کارکرد بدن نیز به مقدار مصرف پروتئین وابسته می باشد. البته باید بدانید که استفاده بیش از اندازه پروتئین برای اشخاصی همچون بیماران درگیر مشکلات کلیوی ضرر دارد. طبق مطالعات انجام شده مشخص شده است که بدن به پروتئین با میزان کیفیت بالا احتیاج زیادی دارد.

کربوهیدرات:

از جمله منابع مهم فراهم کننده انرژی بدن کربوهیدرات ها می باشند. به منظور داشتن یک رژیم غذایی سالم باید از کربوهیدرات های پیچیده و تصفیه نشده به جای کربوهیدرات های تصفیه شده و قندها استفاده نمایید. ترکیبات غذایی مختلفی همچون میوه ها، سبزیجات و غلات کامل دارای کربوهیدرات های مفید و تصفیه نشده می باشند. بهترین کار این است که استفاده از موادی همچون شیرینی ها، نان سفید، شکر و نشاسته را در رژیم غذایی خود به حداقل برسانید. این نوع مواد موجب بالا رفتن سریع میزان قند خون، اختلالات خلق و خو و جمع شدن چربی به ویژه دو کمر می شوند.

انواع خصوصیات تغذیه سالم

چربی ها:

تمامی چربی ها از دسته چربی های بد به شمار نمی آیند و نباید این دسته را از برنامه غذایی حذف نمود. چربی بد میزان ابتلا یافتن به بعضی از بیماری ها را بالا می برد. ولی چربی های خوب از مغز و قلب نگه داری می کنند. چربی های سالم دارای امگا ۳ می باشند و به منظور حفظ سلامتی جسمی و روحی باید در رژیم غذایی قرار گرفته شوند. این نوع چربی های مفید موجب بهبود یافتن خلق و خو، حفظ تناسب اندام و بالا رفتن سلامتی فرد می شوند.

کلسیم:

کمبود میزان کلسیم در بدن سبب بروز پوکی استخوان می شود. دریافت نکردن کلسیم به مقدار کافی ضمن ایجاد این مشکل موجب بروز پیامدهایی همچون افسردگی، استرس و اختلالات خواب می گردد. تفاوتی ندارد که در چه محدوده سنی به سر می برید، در هر صورت باید مواد غذایی سرشار از کلسیم را در رژیم خود بگنجانید.

فیبر:

مصرف مواد غذایی غنی از فیبر به سلامتی بدن به ویژه سلامتی سیستم گوارشی کمک می کند. ترکیبات غذایی همچون سبزیجات، غلات، آجیل، میوه ها و لوبیا غنی از فیبر می باشند. استفاده از فیبر ریسک ابتلا به مشکلات قلبی، دیابت و سکته را کم می کند. همینطور باعث بهبودی وضعیت پوست شده و در کاهش ورن کمک کننده می باشد.

ویژگی های اصلی غذای کامل

مشخصات دیگر غذای سالم و کامل

برخی دیگر از ویژگی های غذای کامل و سالم را در ادامه توضیح داده ایم.

استفاده از فرآورده های حیوانی و سبزیجات در ترکیب آن

باید توجه داشته باشید که از موادی همچون گوشت، محصولات حیوانی، گیاهان و سبزیجات در ترکیب غذا حتما استفاده نمایید و سعی کنید در وعده های غذایی روزمره از این گونه ترکیبات استفاده نمایید چرا که خیلی مغذی، سالم و انرژی زا می باشند.

مقدار چربی و نمک کم

از جمله مشکلات اصلی این روز های افراد میزان فشار خون بالا می باشد که مصرف بیش از اندازه نمک بخش زیادی از آن شامل می شود. تا جای امکان سعی کنید از نمک به میزان کافی و کم استفاده نمایید. استفاده از چربی های اشباع باید به حداقل میزان ممکن رسیده و چربی های گیاهی را جایگزین چربی های حیوانی نمایید.

انواع ویژگی های غذای سالم

رژیم غذایی متنوع

مطالعات انجام شده مشخص کرده است که توجه به ویژگی های غذای کامل و داشتن تنوع در رژیم غذایی موجب می شود که ترکیبات مورد احتیاج بدن خیلی سریع فراهم شده و مشکلات سوء هاضمه ای به طور قابل توجهی به حداقل برسد. بدین ترتیب برای خود یک رژیم غذایی متنوع که دربردارنده تمامی گروه های مواد غذایی می باشد تنظیم نمایید و از ایجاد مشکلات جلوگیری نمایید.

استفاده از ترکیبات تازه و ارگانیک

تا جای امکان سعی کنید از مواد غذایی سالم و تازه استفاده نمایید و از خریداری ترکیباتی که با نگه دارنده ها و ترکیبات شیمیایی میزان طول عمرشان افزایش می دهند جدا پرهیز نمایید.

انواع ویژگی های غذای کامل

در مطلب ارائه شده اصول داشتن یک تغذیه سالم و ویژگی های غذای کامل را مورد بررسی قرار دادیم که امیدواریم مورد توجه و پسندتان قرار گرفته باشد و نهایت استفاده را از آن برده باشید. ضمن اینکه برای مطالعه مطالبی علمی از این دست همچون زمان هضم غذا و بهترین زمان شام خوردن می توانید کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *