دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

فواید خوردن کاهو در بارداری و نکات مهم مصرف آن

  • ملیحه بال افکن
  • ۲ خرداد ۱۴۰۱
  • ۰

همانطور که می دانید خوردن کاهو در دوران بارداری مزیت های بی شماری را به همراه دارد که شما می توانید با مطالعه این مقاله می توانید به راحتی با این خواص این سبزی برای مادر و جنین آشنا شوید.

به طور کلی کاهو یکی از گیاهان در دسترس و دارای قیمت مناسب محسوب می شود و به همین خاطر می توانید در دوران بارداری خود آن را تهیه کرده و به خاطر خواص بی شماری که دارد به صورت انواع سالاد مصرف نمایید و از خواص خوردن کاهو در بارداری نیز بهره ببرید.

خوردن کاهو در بارداری

بهتر است بدانید کاهو که نام علمی آن Lettuca Sativa است یک گیاه بومی محسوب خواهد شد که در میان مصریان محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده است. با این حال امروزه می توانید آن را در تمام نقاط جهان بیابید و از خواص و مواد مغذی آن بهره ببرید. با وجود اینکه خوردن کاهو در بارداری مزیت های فراوانی دارد اما شما پیش از مصرف آن بایستی نکاتی را مورد توجه قرار دهید.

مزیت های خوردن کاهو در بارداری

کاهوی نشسته ممکن است حاوی انگل و باکتری های خاص باشد که می توانند منجر به بیماری هایی خطرناک از جمله لیستریوسیس و توکسوپلاسموسیس شود. توصیه می شود که هر برگ کاهو را مجددا جداگانه بشویید تا حتی آفت کش ها نیز به صورت کامل از بین بروند.

در واقع مصرف برخی از مواد غذایی به ویژه سبزیجات که از منابع سرشار ویتامین، فیبر ها و مواد معدنی به شمار می آیند در دوران بارداری ضروری بیشتری خواهد داشت. در واقع مصرف کافی ویتامین ها به ویژه در دوران بارداری برای حفظ سلامت مادر و اطمینان از رشد مناسب جنین ضروری بوده اما در عین حال از عوارض مصرف بیش از حد آن ها نیز نباید غفل شوید.

خواص کاهو برای مادران باردار:

در واقع خوردن کاهو نه تنها طعم لذت بخشی را به فرد می دهد بلکه مزایای بیشماری نیز برای سلامتی مادر و جنین به همراه خواهد داشت. در ادامه مهم ترین این فواید کاهو را شرح داده ایم:

خواص کاهو برای مادران بارداری

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس
  • بهبود هضم:

فیبر موجود درون کاهو موجب بهبود هضم و جلوگیری از یبوست در دوران بارداری خواهد شد. در واقع این سبزی حاوی کلرید بوده که به هضم کمک کرده و حضور مایعات درون بدن را به صورت موثری نرمال خواهد کرد.

  • جلوگیری از نقص های زایمان:

کاهو را می توان یک مقداری مناسب و خوب از فولیک اسید دانست که مانع از خطر نقایض زایمان در دوران بارداری خواهد شد. در واقع مواد معدنی و ویتامین کاهو سلامت بارداری را تضمین کرده و همچنین ویتامین K موجود در آن خطر ابتلا به خونریزی که از طریق جفت عبور می کند و جنین را به خطر می اندازد، از بین خواهد برد.

  • بهبود خواب:

کاهو به عنوان یک تقویت کننده طبیعی خواب عمل کرده و به شما کمک می کند تا در دوران بارداری خواب آرم و مداومی داشته باشید. در واقع این سبزی انعطاف پذیری فرآیند های سیال عصبی و عضلانی را به دنبال داشته و آرامش را تسریع می بخشد.

تاثیر کاهو بر بهبود خواب مادر

  • ضد سرطان:

عصاره برگ های تازه کاهو معمولا برای جلوگیری از رشد و توسعه سرطان به ویژه سرطان سینه و لوسمی بسیار مفید خواهد بود بنابراین مصرف آن در دوران بارداری شما را از انواع مختلف سرطان محافظت می کند.

  • کاهش سطح کلسترول:

یکی از خواص خوردن کاهو در بارداری تنظیم میزان کلسترول خواهد بود که با این کار خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته را در دوران بارداری تا حد امکان کاهش خواهد داد.

  • کاهش اضطراب:

به طور کلی کاهو اثر آرام بخشی داشته و باعث می شود تا استرس و اضطراب که در دوران بارداری بسیار زیاد است تا حد ممکن کاهش یابد.

  • کاهش التهاب:

کاهو مزیت ضدالتهابی داشته و در دوران بارداری کمک شایانی به کاهش التهاب خواهد کرد. همچنین عصاره این گیاه التهاب مضر ناشی از کاراگینان و لیپواکسیژناز را کاهش خواهد داد.

مصرف کاهو در بارداری

  • محافظت در برابر عفونت های میکروبی:

شیره گیاهی موجود درون کاهو مزیت های بی شماری داشته و به طور موثر کمک می کند تا مادر و جنین از آلودگی ها و عفونت های میکروبی به دور باشند.

  • تقویت سیستم ایمنی بدن:

کاهو مقدار زیادی آنتی اکسیدان درون خود جای داده که به خنثی سازی رادیکال های آزاد و جلوگیری از آسیب های بافتی و DNA در دوران بارداری کمک خواهد کرد. در واقع محتوای موجود درون این سبزی باعث افزایش ایمنی بدن و همچنین مانع از خطر بیماری ها و اختلالات مضر خواهد شد.

  • محافظت از سلول های عصبی:

توجه داشته باشید که مصرف کاهو در دوران بارداری باعث مراقبت از نرون های مغزی شده و به همین خاطر خطر مرگ مغزی را به میزان قابل توجهی کاهش خواهد داد. همچنین که این سبزی وظیفه محافظت از عصب را داشته و از خطر ابتلا به هر گونه بیماری عصبی جلوگیری خواهد کرد.

تاثیر کاهو بر سلامت مادر و جنین

نکات مهم برای مصرف کاهو:

توجه داشته باشید که برای انتخاب کاهوی تازه یک روش کاربردی وجود دارد، هر چه رنگ کاهو تیره تر باشد تازه تر و بهتر خواهد بود. در واقع رنگ یک نشانگر خوب برای مواد غذایی محسوب می شود به گونه ای که هر رنگ بیشتری داشته باشد کلروفیل آن نیز بیشتر خواهد بود. ویتامین K درون کلروفیل پیدا می شود و اسید فولیک که از نقص های زایمان در دوران بارداری جلوگیری می کند بیشتر در کاهوهای تیره تر وجود خواهد داشت. بنابراین همیشه برای مصرف کاهوهای تیره را انتخاب نمایید و از برگ های تازه و ترد آن استفاده نمایید.

پیش از مصرف کاهو بایستی نکاتی را مورد توجه قرار دهید که در ادامه بیان کرده ایم:

  • شستشوی کامل کاهوها:

به طور کلی مصرف کاهویی که به درستی شسته نشده به ویژه در دورا بارداری ممکن است خطرات جدی برای سلامتی به دنبال داشته باشد. از آنجایی که خاک و آثار آفت کش ها را نمی توان به راحتی از بین برد بایستی برای شستشوی بهتر  هر برگ را جدا کرده و با دقت بشویید. برگ های بیرونی را دور بریزید و برگ های باقی مانده را درون آب سرد به مدت ۵ دقیقه بخیسانید.

نکات مهم در مصرف کاهو

  • استفاده از آب سرد:

به خاطر داشته باشید که برای شستشوی کاهو حتما از آب سرد استفاده نمایید در غیر اینصورت موجب از بین رفتن طعم کاهوها خواهد شد.

  • خرید کاهو ارگانیک:

همانطور که می دانید کود، آفت کش ها و مواد شیمیایی که در فرآیند کشت استفاده خواهند شد در ارزش غذایی کاهو تاثیر می گذارند و به همین خاطر استفاده از کاهو ارگانیک خطرات ناشی از این مواد را کاهش خواهد داد.

عوارض مصرف کاهو در بارداری:

توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد کاهو در بارداری ممکن است مادر را به حساسیت ها و آلرژی های غذایی دچار کند و موجب ناراحتی وی در این دوران شود. همچنین مصرف زیاد این سبزی می تواند مادر به آتافیلاکیس دچار کند و سلامت بدن را به میزان قابل توجهی تحت تاثیر قرار دهد.

مضرات مصرف بیش از حد کاهو

در ادامه نیز پیشنهاد می شود با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب فواید مصرف خربزه در بارداری و مصرف فلفل در بارداری نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *