دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

بدترین حالت خوابیدن و معایب جدی آن برای بدن

  • شقایق ایران دوست
  • ۲ خرداد ۱۴۰۱
  • ۰

در این مطلب قرار است شما را با بدترین حالت خوابیدن آشنا کنیم و اطلاعاتی را در مورد بهترین روش های این کار نیز برای شما عزیزان بررسی کنیم.

بسیاری از افراد نمی دانند که نحوه خوابیدن آن ها می تواند بر روی سلامت ستون فقرات آن ها تاثیر داشته باشد و هر طور که دوست دارند می خوابند. در واقع نحوه خوابیدن می تواند بر روی بسیاری از موارد مانند خستگی، آپنه در خواب، گرفتگی عضلات و حتی سردرد نیز تاثیر گذار باشد. بدترین حالت خوابیدن را برایتان بررسی می کنیم و به شما خواهیم گفت که باید چگونه بخوابید تا بتوانید از بروز عارضه های بد خوابیدن پیشگیری نمایید.

بدترین حالت خوابیدن

بهترین و بدترین حالت خوابیدن

جالب است بدانید که همه جنبه های خوابیدن می تواند مضراتی برای بدن به همراه داشته باشد ولی یک سری از این حالت ها می تواند سلامت بدن شما را تهدید کرده و مشکلاتی را برایتان ایجاد کند. نحوه درست خوابیدن اصلا کار راحتی نمی باشد و برای این که بتوانید به آن دست یابید باید تمرین کنید. در واقع میزان خواب شما به این بستگی دارد که چقدر در روز فعالیت داشته اید و میزان خستگی شما چقدر بوده است. موقعیتی که در آن قرار دارید نیز روی خواب های شما تاثیراتی دارد و وضعیتی که می خوابید می تواند بر روی خواب شما و کیفیت آن تاثیر گذار باشد. روزانه ۶ الی ۸ ساعت خواب برای بدن ضروری می باشد و سلامت روحی و جسمی شما با خوابیدن تضمین خواهد شد. در ادامه یک سری از عادت های غلط  و درست خوابیدن را به شما معرفی می کنیم و علت بد بودن و خوب بودن آن ها را نیز خواهیم گفت.

بدترین حالت خوابیدن به پشت

بعد از این که یک روز کاری سخت را پشت سر گذاشته اید تنها کاری که برایتان جذاب است این است که رو به شکم بخوابید. در واقع زمانی که شما اینچنین می خوابید صورت شما روی بالش قرار می گیرد و حالت بسیار خوبی را برای شما ایجاد می کند با این حال این کار در دراز مدت می تواند مشکلات بسیاری را برای شما به همراه داشته باشد و منجر به ایجاد چین و چروک های بسیار زیادی روی پوست شما شود. البته این روش خوابیدن می تواند فایده ای نیز با خود به همراه داشته باشد و تنها فایده این روش خوابیدن این است که از بروز خروپف پیشگیری می کند. این روش خوابیدن از نظر متخصصان توصیه نمی شود و آن ها اعتقاد دارند که با استفاده از بالش سعی کنید نحوه خوابیدن خود را اصلاح کنید. معایبی که این روش خوابیدن با خود به همراه دارد عبارت است از :

  • عدم توانایی در نگه داشتن ستون فقرات در حالت خنثی
  • دردهای شدید گردن
  • دردهای ناحیه کمر
  • درد و بی حسی در ناحیه مفاصل
  • بیدار شدن با درد و ناراحتی
  • خوابیدن بر روی شکم در دوران بارداری بسیار مضر می باشد و اصلا توصیه نمی شود.

نکته : این روش خوابیدن می تواند منجر به بسته شدن راه های تنفسی شما شود و در نهایت مشکلات بسیاری را با خود به همراه دارد. اگر این روش تنها وضعیتی می باشد که به هر دلیلی می توانید از آن استفاده کنید باید طوری بخوابید که سر شما رو به پایین باشد. برای این کار باید سعی کنید یک بالش نرم تر را زیر پیشانی خود قرار بدهید.

خوابیدن به صورت جنینی

  •  آرون گروپس

خوابیدن به صورت جنین

این روش خوابیدن نیز در بین مردم بسیار شایع می باشد و حدودا ۴۰ درصد از افراد به این صورت می خوابند. در واقع این نوع خوابیدن در این صورت برای شما ایجاد می شود که شما به پهلو بخوابید و پاهای خود را به درون شکم جمع کنید. این روش برای خوابیدن بسیار خوب است و می تواند به شما کمک کند تا ستون فقرات را در حالت ثابت نگه دارید. در ادامه تمامی مزیت ها و معایبی که این روش ها با خود به همراه دارند را برایتان بررسی می کنیم.

مزایا

  • کاهش خطرات بیماری های مغزی
  • کاهش خطر ابتلا به پارکینسون
  • کاهش ابتلا به آلزایمر
  • بهبود گردش خون در بدن
  • کاهش فشار رحم به کبد در بارداری

معایب

این روش خوابیدن می تواند یکی از بدترین حالت خوابیدن باشد زیرا ممکن است احساس درد را در بدن شما ایجاد کرده و در نهایت منجر به بسته شدن راه های تنفسی خواهد شد.

خوابیدن به پهلو

خوابیدن به پهلو

یکی دیگر از بهترین روش هایی که می توانید برای خوابیدن از آن استفاده کنید خوابیدن به پهلو می باشد. در واقع زمانی که شما می خوابید و پاها و کمر خود را راست و در یک خط نگه می دارید بسیار خوب می باشد و می تواند میزان آپنه در خواب را کاهش داده و در صورتی که خروپف دارید آن را نیز از بین خواهد برد. خوابیدن به این صورت می تواند به یک سری از عضلات بدن فشار های زیادی وارد نماید و در نهایت منجر به گرفتگی آن ها شود. بهتر است اگر در این حالت می خوابید بهتر است یک بالش بین زانو های خود قرار دهید. در ادامه مزیت ها و معایبی که این روش نیز با خود به همراه دارد را برایتان بررسی می کنیم.

مزایا

  • ایجاد انحنای طبیعی در ستون فقرات
  • کاهش خروپف
  • کاهش آپنه در خواب

معایب

  • منقبض شدن قلب و عروق
  • ایجاد فشار شدید بر روی ریه ها
  • مختل کردن گردش خون

نکته : بهتر است از خوابیدن به پهلوی راست خود داری کنید و اگر دوست دارید به پهلو بخوابید بهتر است سمت چپ را انتخاب کنید.

نحوه درست خوابیدن

خوابیدن با حرکت کردن پاها

اگر در خواب دوست دارید پاهای خود را حرکت بدهید ممکن است یکی یا هر دو پا را به سمت بالا بکشید و این حالت می تواند منجر به بیدار شدن شما از خواب شده و باعث بیدار خوابی گردد. مزیت ها و معایبی که این روش دارد را برایتان بیان می کنیم.

  • خوابیدن با هر دو پا بالا می تواند از فشارهایی که به لگن وارد می شود بکاهد.
  • افرادی که از کمر درد رنج می برند می توانند به راحتی با این روش خوابیدن از کمر درد خود بکاهند.
  • اگر به صورت بیش از حد از این روش برای خوابیدن استفاده کنید ممکن است به لگن خود آسیب برسانید زیرا یک سری ناهمواری در بدن شما ایجاد می شود و در دراز مدت ممکن است به شما آسیب برسد.

خوابیدن به پشت

در این حالت اگر می خوابید باید بالش متناسب را انتخاب کنید تا انحنای ستون فقرات خود را از بین نبرید. در واقع زمانی که به پشت می خوابید بدن شما در یک راستا قرار می گیرد و وضعیت قرار گیری معده بهبود می یابد بنابراین بهترین تاثیر را بر روی سلامت شما دارد. این نوع خوابیدن بسیار نادر می باشد و تنها ۸ درصد از افراد این گونه می خوابند. تنها اشکالی که این روش با خود به همراه دارد این است که منجر به ایجاد آپنه در خواب می شود و نمی تواند میزان خروپف را کاهش دهد بلکه باعث افزایش آن نیز می شود. برای این که بتوانید به راحتی به پشت بخوابید و هیچ مشکلی برایتان ایجاد نشود بهتر است چند عدد  بالش را انتخاب کنید و آن ها را به گونه ای در زیر سر خود قرار بدهید که بدن شما تراز شود.

بدترین حالت خوابیدن

اگر بهترین وضعیت خوابیدن خود را پیدا کنید می توانید از بروز انواع مشکلات در زمینه های متفاوت پیشگیری خواهید کرد. در واقع در این میان باید حواستان باشد تا از تشک ها و بالش های استاندارد استفاده کنید تا این پروسه را برای خود راحت تر سازید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *