دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

گام های اساسی برای تغییر عادت در نوزاد

  • ملیحه بال افکن
  • ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • ۰

تغییر عادت نوزاد چندان هم کار سخت و پیچیده ای نیست و شما می توانید با مطالعه راهکارهای ذکر شده در این مقاله و همچنین در پیش گرفتن صبر و حوصله به راحتی تغییر عادت در نوزادتان را به سرانجام برسانید.

همانطور که می دانید نوزادان معمولا در شروع شب و پس از بیدار شدن شبانه دارای عادت خواب یکسانی هستند و معمولا تغییر عادات برای کودکانی مفید خواهد بود که به سختی آرام می شوند و اغلب در طول شب به دفعات از خواب بیدار خواهند شد. اگر برای تغییر عادت در نوزادتان نیاز به کمک دارید از یک پزشک اطفال کمک بگیرید و یا راهکار های بیان شده در این مطلب را مطالعه نمایید.

چگونگی تغییر عادت در نوزاد

اگر شما نیز مانند بسیاری از مادران دیگر نگران الگوی خواب نوزادتان هستید و یا نحوه و ساعات خواب و بیداری نوزاد برای تان آزاردهنده است بهترین راهکار تغییر عادات اوست که می توانید انجام دهید. دقت داشته باشید که تقریبا ۳ تا ۱۴ روز زمان لازم است تا الگوی خواب نوزاد کاملا تغییر کند. معمولا روز های اول سخت خواهد گذشت و فرزندتان مقاومت هایی از خود نشان خواهد داد. اما اصلا جای نگرانی نیست و شما می توانید با صبوری به نتیجه مطلوب تان برسید.

چگونگی تغییر عادت در نوزاد

بهتر است بدانید که در طول تغییر عادت در نوزاد به تدریج مراحلی را پشت سر خواهی گذاشته که در ادامه به بیان این مراحل به صورت کامل پرداخته ایم:

  • یافتن عادت های مرتبط با مشکلات مربوط به خواب نوزاد
  • مرحله خارج شدن از عادات نادرست
  • ایجاد یک روال مثبت در الگوی خواب نوزاد
  • به صورت مستقیم خوابیدن نوزاد در زمان مناسب

گام اول: عادت های مربوط به خواب نوزاد را بیابید

توصیه می شود که در مرحله اول عادت هایی را که نوزادتان به کمک آن ها راحت تر به خواب می رود را بیابید برای مثال نوزادتان در چه مکانی بهتر به خواب می رود؟ آیا دوست دارد در تخت خودش بخوابد و یا روی زمین؟ آیا دوست دارد در بغل مادر باشد یا در آغوش پدر؟

انجام چه کاری به زودتر خوابیدن نوزاد کمک می کند؟ وقتی در نیمه های شب بیدار می شود برای خواباندن سریع نوزاد چه کاری انجام می دهید؟ معمولا برخی از کودکان و همچنین نوزادان با تکان تکان خوردن بر روی یک گهواره و یا تخت راحت تر به خواب خواهند رفت.

راه های ترک عادت کودک

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

گام دوم: عادت های خوابیدن را در هنگام بیداری شبانه کاهش دهید

چنانچه نوزادتان در هنگام شب دفعات زیادی برای خوردن شیر از خواب بیدار می شود، بهتر است برای کاهش تعداد این بیداری ها راهکارهای فوق را امتحان نمایید:

  • ساعت مشخصی را برای صرف شام در نظر بگیرید که تقریبا یک ساعت با زمان خواب فاصله داشته باشد.
  • تمام تلاش تان را برای خوردن یک وعده غذایی کامل توسط فرزندتان به کار بگیرید.
  • دو ساعت پیش از زمان شام هیچ چیزی به او برای خوردن ندهید تا میل کافی برای صرف شام را داشته باشد.
  • توصیه می شود که ۲۰ دقیقه پیش از خواب یک وعده کامل شیر به او بدهید. معمولا شیر های پرچرب زمان بیشتری درون معده می مانند و در صورتی که فرزندتان بالای یک سال سن دارد و مشکلی با مصرف شیر پاستوریزه ندارد قطعا این دسته از شیر ها برای او گزینه بهتری خواهند بود.
  • آخرین خوراکی ها را در خارج از فضای اتاق خواب به کودک بدهید زیرا انجام این کار به او کمک می کند تا ارتباط بین تغذیه و خواب اش قطع شود.

نکته: دقت داشته باشید که اگر فرزندتان به ویژه در سنین ۶ تا ۱۲ ماهگی وزن گیری مناسبی ندارد به هیچ وجه نباید دفعات و حتی مقدار خوردن شیر در هنگام شب را کاهش دهید.

عادت های نوزاد برای خوابیدن

گام سوم: یک الگوی خواب مثبت را در پیش بگیرید

بهتر است بدانید که در پیش گرفتن موفق یک الگوی خواب نوزاد نیازمند برنامه ریزی دقیق و مناسب خواهد بود تا ساعت بیولوژیک بدن فرزندتان بتواند به مرور خود را با آن تطبیق دهد.

در این مواقع مهم ترین کار داشتن یک ساعت ثابت برای خوابیدن است. با توجه به شغل و برنامه های روزمره تان حتما یک ساعت مشخص برای خواباندن نوزاد در نظر بگیرید زیرا با این کار در همان ساعت تعیین شده کودک نیاز به خوابیدن خواهد داشت. توصیه می شود هر کجا که هستید در حوالی ساعت تعیین شده حتما خود را به منزل برسانید.

بهتر است رفتار های ثابتی برای برنامه خواب نوزادتان داشته باشید. این رفتارها می تواند هر چیزی مانند مسواک زدن، خاموش شدن تلویزیون، خاموشی لامپ ها و یا در آغوش گرفتن یک عروسک کوچک مخصوص زمان خواب باشد.

گام چهارم: به فرزند تان آموزش دهید که در هنگام بیدار شبانه چگونه به خواب برود

به طور کلی یکی از کلیدی ترین بخش های تنظیم الگوی خواب نوزاد و شیرخواران نحوه مدیریت درست گریه های شبانه برای دوباره به خواب رفتن است. برای رسیدن به هدف می توانید راهکار های فوق را مورد استفاده قرار دهید:

  • چنانچه گریه های شبانه نوزادتان منشا جلب توجه و محبت دارد ایستی برای خوابیدن مجددا نوزاد مدتی در کنار تخت او بمانید و با اعمالی مانند قرار دادن دستش در دستان خودتان به او کمک کنید تا مجددا بخوابد. سپس به تدریج مدت زمان ماندن در اتاقش را کاهش دهید و در نهایت قطع نمایید.

روش های تغییر عادت نوزاد

  • اگر احساس می کنید نوزادتان در طول روز به میزان کافی از توجهات شما برخوردار بوده و گریه های شبانه به خاطر جلب توجه نیست و صرفا بهانه گیری است بایستی سریعا او را در تختش بگذارید و اتاق را ترک کنید. با این کار پس از مدتی گریه کردن به مرور یاد می گیرد که چگونه باید به تنهایی بخوابد.
  • معمولا بین ۵ تا ۷ روز طول خواهد کشید تا نوزاد یاد بگیرد که چگونه می تواند به تنهایی و بدون کمک کسی مجددا به خواب برود.
  • چنانچه فرزنداتان بیماری خاصی دارد و یا در حال حاضر شرایط جسمی و روحی نرمالی ندارد بایستی شروع این روش ها به زمان بهبودی کامل موکول نمایید.
  • اگر اتاق خواب کودکتان را جدا کرده اید و نگرانی دائمی نسبت به او دارید استفاده از صفحه نمایش ها و دوربین های مخصوص که بر روی تخت نوزاد یا شیرخوار تنظیم می شوند، باعث می شوند تا پس از هر بار بیداری بدون اینکه نیاز به رفتن به اتاقش داشته باشید بتوانید وضعیت فرزندتان را مورد بررسی قرار دهید.

ننکات مهم در ترک عادات نوزاد

به صراحت می توان گفت که تغییر عادت نوزاد، کودک و یا شیرخوار یک امر بسیار چالش برانگیز و خسته کننده خواهد بود و نیاز به صبر و حوصله فراوانی دارد. چنانچه تمام راهکار های فوق را امتحان کردید اما به نتیجه مطلوب نرسیدید بهتر است با یک روانشناس کودک در این زمینه مشورت نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *