دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

بیوگرافی فرانسیس فورد کوپولا کارگردان مطرح و سرشناس هالیوودی

  • محدثه خاکشور
  • ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • ۰

محال است که کسی هرچقدرهم دور از دنیای فیلم با اسم فرانسیس فورد کوپولا آشنا نباشد. وی یکی از بهترین و موفق ترین کارگردانان هالیوود ایتالیایی تبار می باشد که شاخص ترین اثر او پدرخوانده می باشد.

فرانسیس فورد کوپولا کارگردان فیلم سه گانه پدرخوانده می باشد که توانست سینمای گامکستری را دچار تحولی عظیم کند. او یکی از کارگردانان موفق و مطرح هالیوودی است که علاوه بر کارگردانی، تهیه کنندگی، فیلمنامه نویسی نیز انجام داده در چاپ و نشر مجله مشغول می باشد. همچنین گفتنی است که او دارای هتلی نیز می باشد. او یک ازدواج موفق دارد که حاصل آن سه فرزند می باشد. با همراهی شما عزیزان می خواهیم مفصل تر به بیوگرافی فرانسیس فورد کوپولا می پردازیم.

مروری بر زندگینامه فرانسیس فورد کوپولا از ابتدا تا اوج

بیوگرافی فرانسیس فورد کوپولا کارگردان پدرخوانده

فرانسیس فورد کوپولا در هفتم آوریل سال ۱۹۳۹ دیترویت میشیگان آمریکا متولد شد. همانطور که گفته شد فعالیت های اصلی او کارگردانی، تهیه کنندگی، فیلمنامه نویسی بوده اما در زمینه های مختلف دیگر همچون چاپ مجله و هتلداری نیز فعال می باشد.

بیشترین میزان شهرت و محبوبیت او مربوط به کارگردانی برای فیلم سینمایی پدرخوانده می شود.

پدر و مادر (بازیگر) فرانسیس فورد کوپولا مدتی پس از به دنیا آمدن وی از ایتالیا به آمریکا رفتند. پدر و مادر او هنری بودند که این حرفه را به فرزندانش از جمله فرانسیس که موفق ترین آنها بود و خواهر کوچکش به نام تالیا که بعدها هنرپیشه گردید. تالیا در فیلمهای راکی همبازی بازیگر مطرح و مشهور سیلوستر استالونه بود. پدرش نیز (کارمینه کوپولا) آهنگساز و موسیقی دان و فلوت زن ارکستر شهر دیترویت قبل از مهاجرت بود که وقتی فرانسیس آغاز به فیلمسازی نمود، متن های او را نوشت. سوفیا در حال حاضر از جمله کارگردان های معروف و موفق آمریکا به شمار می رود که توانسته به خوبی جا پای پدر بگذارد.

آشنایی با زندگینامه فرانسیس فورد کوپولا و گذری بر دوران کودکی و نوجوانی تا بزرگسالی وی

 بیوگرافی فرانسیس فورد کوپولا کارگردان مطرح جهانی

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

 بیوگرافی فرانسیس فورد کوپولا کارگردان، تهیه کننده و فیلمنامه نویس معروف

از بیماری و علاقه مندی تا تحصیل و فیلمسازی

این هنرمند توانا دوران کودکی و نوجوانی خویش را در نیویورک گذراند که در سن ده سالگی دچار مریضی فلج اطفال گردیده و یکسال درون بستر افتاد. این دوران با وجود سخت و طاقت فرسا بودن، به دلیل محروم بودن از بازی های کودکانه اش به تماشای فیلم و تدوین فیلم های آماتور اطرافیانش روی آورد و جرقه ای برای شروع مسیر هنری و دسترسی به موفقیت های بزرگتر شد. پس از بهبود یافتن فرانسیس فورد کوپولا ضبط صوت و دوربینی ۸ میلی متری را فراهم نموده و نخستین تهیه کنندگی فیلم خویش را آغاز نمود.

آشنایی با بیوگرافی فرانسیس فورد کوپولا کارگردان معروف و محبوب هالیوودی

قدم بعدی او جهت فعالیت جدی و حرفه ای تر ورود به دبیرستان Great Neck در لانگ آیلند برای تحصیل در بخش فیلمسازی و فیلم بود. از جمله علایق او در این زمان کارهای سرگئی آیزنشتاین بود. وی غیر از تحصیل در رشته فیلمسازی دوره های تئاتر و موسیقی را پشت سر گذاشت که به این صورت تحصیل هنری خود را کامل نمود. 

وی در سال ۱۹۵۶ با دریافت بورسیه ی تئاتر موفق به ثبت نام در کالج هافسترا در همپستد گردد. در همین زمان بود که علاوه بر کارگردانی و ایفای نقش برای فیلمهای دانشجویان، کارگاه فیلمسازی خویش را افتتاح نمود.

او برای ادامه مسیر کارگردانی و رسیدن به موفقیت هایی که در این زمینه برای خودش در نظر گرفته بود, برای تهیه دوربینی ۱۶ میلی متری اقدام به فروش خودروی خویش نمود. او بعد از اتمام تحصیلات خود در رشته ی ادبیات نمایشی در سال ۱۹۶۰، با رفتن به کالج کالیفرنیا UCLA لس آنجلس تحصیلات خود را در زمینه فیلمسازی دنبال کرد که در همین دوران تعدادی فیلمنامه نوشته و چند فیلم را تهیه نمود.

آشنایی با بیوگرافی فرانسیس فورد کوپولا کارگردان موفق و محبوب هالیوودی

مروری بر زندگینامه فرانسیس فورد کوپولا از آغاز تا شهر ت

ورود به سینما

ولی کوپولا دیگر نمی توانست دانشگاه و درس را ادامه بدهد، پس آغاز به تهیه فیلم ها نمود. آغاز به فعالیت او در زمینه ی فیلمسازی موجب شد تا عهده دار ساخت فیلمی برای بزرگسالان گردد. با تهیه این فیلم مورد توجه کارگردان موفق به نام راجر کورمن معروف به کارگردان فیلمهای ارزان قرار بگیرد. کورمن این نیروی جوان، پرانرژی و دارای توانایی و قابلیت های مختلف را به تیم خود اضافه نمود. او با دستیار راجر کورمن شدن نخستین فعالیت سینمایی خود را آغاز کرد و با همین همکاری چند جانبه موفق به تهیه نخستین فیلم بلند ترسناک خویش به اسم «جنون» گردید.

در این دوران بود که با النور جسی طراح صحنه ی فیلمهای خود آشنا گردیده و با ازدواج با وی تحولی به زندگی شخصی اش داد. فیلمنامه ای به اسم «پیلما پیلما» را به قلم کشید و هیچ وقت آن را به مرحله ی ساخت نرساند. بعد اقدام به فیلمسازی نمود و در سال ۱۹۶۳ نخستین فیلم اش را تهیه کرد که ۴ سال پس از آن آغاز به فیلمنامه نویسی نمود.

آشنایی با بیوگرافی فرانسیس فورد کوپولا کارگردان فیلنامه نویس و فعال در چاپ مجله

آشنایی با زندگینامه فرانسیس فورد کوپولا کارگردان باتجربه

زندگینامه فرانسیس فورد کوپولا کارگردان ایتالیایی تبار

موفقیت در مسیر فیلمسازی

فرانسیس کوپولا در طی سالهای ۱۹۶۳ – ۱۹۷۲ نشیب و فرازی کم نظیر را تجربه نمود. او با بعد از سال ۱۹۶۳ توسط شرکت برادران وارنر جهت کارگردانی فیلم رنگین کمان که پرهزینه بود، برگزیدند، ولی نه تنها موجب موقعیت او را تحکیم نبخشید که موجب جلب نشدن نظر و توجه منتقدها گردید.

فرانسیس به منظور برگشتن به زمان فراز و موفقیت خود جهت فیلمسازی با هزینه ی پایین، درس سال ۱۴۶۹ اقدام به ساخت فیلم سینمایی مردمان باران کرد که با ساخت آن به خوبی توانایی خاص و بالای خود در زمینه ی فیلمسازی را به نمایش کشید. بعد از این فیلمسازی موفق، دست به نوشتن فیلمنامه ی موفق دیگری به اسم پاتن برد که جایزه اسکار بهترین فیلمنامه را برای آن اخذ نمود.

فیلمنامه نویسی فیلم پاتن دوباره او را به اوج رساند و به محض کسب این موفقیت و موفقیت های دیگر پس از آن از سوی استودیوی پارامونت پیکچرز درخواست شد تا فیلمنامه ی اقتباسی شان از رمان پدرخوانده (به نویسندگی ماریو پوزو) را کارگردانی نماید. او با کارگردانی این فیلم موجب تحولی عظیم در سینمای گانکستری گردیده و شهرت و محبوبیت زیادی را برای خود در سطح جهان به خود اختصاص داد.

در سال ۲۰۰۷ وی با ساخت فیلمی به اسم «جوان بدون جوانی» بر این اعتبار افزود.

آشنایی با زندگینامه فرانسیس فورد کوپولا کارگردان و تهیه کننده موفق

گذری بر زندگینامه فرانسیس فورد کوپولا از آغاز تا شهر ت

دانستنی های جالب در رابطه با کوپولا

تصور اغلب افراد بر این است که فرانسیس فورد کوپولا را به خاطر علاقه اش به فیلمساز معروف به نام جان فورد؛ «فورد» را به نام خانوادگی خویش افزوده است.

فیلم هایی به نام «دزد بغداد»، «کارتونن های والت دیزنی»، «دراکولا» از فیلم های محبوب وی به شمار می روند.

او با طراح صحنه ی فیلمهای خویش به اسم النور جسی ازدواج نمود که از این ازدواج صاحب سه فرزند به نام های سوفیا، رومین و جیان-کارلو شدند.

در بیوگرافی فرانسیس فورد کوپولا آمده است که او در این مدت موفق شد اسکار برترین فیلم، اسکار برترین کارگردانی، ۲ جایزه اسکار برترین فیلمنامه نویسی اقتباسی و ۱ جایزه اسکار برترین فیلمنامه غیر اقباسی گردید. علاوه بر دریافت این ۵ جایزه اسکار او موفق به کسب ۴ گلدن گلوب و ۲ نخل طلای کن جهت فیلم اینک آخر الزمان و مکالمه گردیده است.

آشنایی با بیوگرافی فرانسیس فورد کوپولا کارگردان مشهور و کاربلد هالیوودی

آشنایی با بیوگرافی فرانسیس فورد کوپولا کارگردان مشهور آمریکایی

فرانسیس کوپولا و نگاهی به آثارش

  • فیلم سینمایی امشب برای اطمینان
  • فیلم سینمایی جنون ۱۳
  • فیلم سینمایی رنگین کمان فینیان
  • فیلم سینمایی حالا تو بچه بزرگی هستی
  • فیلم سینمایی مردمان باران
  • فیلم سینمایی پدرخوانده
  • فیلم سینمایی مکالمه
  • فیلم سینمایی پدرخوانده قسمت ۲
  • فیلم سینمایی اینک آخر الزمان
  • فیلم سینمایی بیگانگان
  • فیلم سینمایی ماهی جنگی
  • فیلم سینمایی پدرخوانده قسمت ۳
  • فیلم سینمایی یکی از قلب
  • فیلم سینمایی دراکولای برام استوکر
  • فیلم سینمایی جک
  • فیلم سینمایی انجمن پنبه
  • فیلم سینمایی کاپیتان ئی او
  • فیلم سینمایی پگی سو ازدواج کرد
  • فیلم سینمایی باغ های سنگی
  • فیلم سینمایی تاکر؛ مردی در رویاهای خود
  • فیلم سینمایی دلال بیمه
  • فیلم سینمایی ادیسه
  • فیلم سینمایی جوانی بدون جوانی
  • فیلم سینمایی تترو
  • فیلم سینمایی توپکست

زندگینامه فرانسیس فورد کوپولا کارگردان و تهیه کننده

آشنایی با زندگینامه فرانسیس فورد کوپولا کارگردان موفق

آشنایی با زندگینامه فرانسیس فورد کوپولا کارگردان مشهور و محبوب

از اینکه با بیوگرافی فرانسیس فورد کوپولا در این مطلب همراه آرگا بودید، سپاسگزاریم. امیدواریم توانسته باشیم توجه شما را به این بیوگرافی فرانسیس فورد کوپولا جلب نموده باشیم. در صورت تمایل به آشنایی با یکی دیگر از کارگردان های مشهور و محبوب هالیوودی بیوگرافی کریستوفر نولان می توانید کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *