دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

طریقه رسوب گیری با آبلیمو و سرکه

  • حکیمه فهیمی
  • ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • ۰

اگر به دنبال روشی ساده و ارزان برای رسوب گیری کتری یا سماور خود هستید دو روش ارائه شده در این مطلب را می توانید امتحان کنید. در این مطلب نحوه رسوب گیری با آبلیمو و سرکه ارائه می شود.

برای تمیز کردن رسوب کتری و سماور راه های مختلفی وجود دارد که در میان آن ها استفاده از آبلیمو رایج ترین روش می باشد. در این مطلب با نحوه رسوب گیری کتری با آبلیمو و سرکه آشنا می شوید.

رسوب گیری با آبلیمو و سرکه

همان طور که می دانید نوشیدن چای و قهوه در بین ما ایرانی ها بسیار رایج می باشد از این رو در طی شبانه روز بارها کتری، سماور یا قوری مورد استفاده قرار می گیرد و این کارکرد بالای آن ها منجر به پدیده ای به اسم رسوب کتری یا سماور می شود.

تفاوتی ندارد که از کتری یا سماور برای تهیه انواع چای یا دمنوش استفاده کنید زیرا در طی زمان املاح موجود در آب به رسوب تبدیل خواهند شد و مشکلاتی مانند کدر شدن آب یا بوی ناخوشایند را به همراه می آورند.

از این رو اطلاع از نحوه تمیز کردن رسوب کتری؛ سماور یا چای ساز اهمیت می یابد. علت تشکیل رسوب در کتری این است که وقتی آب در آن به جوش می آید، مواد معدنی به طرف پایین حرکت کرده به ویژه وقتی آب مورد استفاده سختی نسبتا بالایی داشته باشد. این مواد معدنی ته نشین شده به تدریج سبب شکل گیری رسوب شده و بر توانایی انتقال حرارت کتری اثر منفی می گذارند.

برای از بین رسوب کتری و سماور راهکارهای مختلفی مانند استفاده از جوش شیرین، صدف، نوشابه، حلال های رسوب گیر و … وجود دارد ما در این مطلب به دو راهکار ساده و ارزان اشاره می کنیم که به راحتی رسوب گیری کتری یا سماور خود را انجام دهید. در ادامه قصد داریم به شما نحوه رسوب گیری کتری و سماور با آبلیمو و سرکه را ارائه نماییم. با ما همراه باشید.

  •  آرون گروپس

از بین بردن رسوب با آبلیمو

همانطور که اشاره شد سماور و کتری جزو وسایل پر استفاده در آشپزخانه می باشند. رسوبات جمع شده در این وسایل همواره کلافه کننده بوده و سبب پایین آمدن کیفیت آب در حال جوش می شوند و رنگ آب را کدر می کنند. همچنین چای و دمنوش را بدبو کرده و طعم ناخوشایندی را سبب می شوند.

بنابراین برای از بین بردن رسوبات کتری یا سماور تنها کافی است مقدار کمی آبلیمو یا یک تکه لیمو را درون آب کتری و سماور ریخته و بعد از ده دقیقه جوشیدن آب کتری را خالی و  آن را شستشو دهید. از بین بردن رسوب کتری یا سماور با آبلیمو یا تکه   ای از لیمو یکی ار روش های رایج و ارزان است که به راحتی قابل انجام است.

از بین بردن رسوب با سرکه

سرکه جهت تمیز کردن بیشتر وسایل و فضاها مورد استفاده واقع می شود و ماده ای همه کاره برای تمیزکاری محسوب می شود. به طوری که جرم گیری کتری با سرکه فقط گوشه ای از کاربرد این ماده جادویی را نشان می دهد. از بین بردن جرم کتری یا سماور با سرکه بسیار آسان است و فقط باید مقداری سرکه را درون کتری یا سماور ریخته و اجازه دهید به جوش آید. سپس آن را خالی و کتری یا سماور را شستشو دهید.

نکته: برای از بین بردن بوی نامطبوع سرکه باید چند بار آب درون کتری ریخته و اجازه دهید به جوش آید و کتری را خالی کنید. و در نهایت آن را خوب شستشو دهید.

قابل ذکر است برخی افراد برای جدا کردن گچ کتری یا از بین بردن رسوب آن از وسایل تیز استفاده می کنند که این روش کاملا اشتباه است و  سبب خراب شدن کتری یا سماور خواهد شد. همچنین برای تمیز کردن شیر سماور از این روش ها استفاده کرده و فقط کافی است شیر سماور را چند مرتبه ای باز و بسته نمایید.

در پایان از همراهی شما سپاسگزاریم و پیشنهاد می شود در صورت تمایل برای آشنایی با روش های دیگر از بین بردن رسوب کتری و همچنین رسوب گیری سر دوش حمام روی لینک کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *