دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

اصول چیدمان منزل و قواعد مهم برای انجام طراحی داخلی

  • منصوره رمضان زاده
  • ۳ خرداد ۱۴۰۱
  • ۰

اصول چیدمان منزل موضوعی مهم و کاربردی بوده که فراگیری آن کمک می کند تا با توجه به ابعاد و فضایی که دارید بتوانید وسایل منزل خود را به شیوه صحیح در محل تعیین شده آن ها قرار دهید و دکوراسیون زیبا و جذابی طراحی نمایید.

یکی از مهم ترین مسائل و معیارهایی که در طراحی و دکوراسیون منزل باید به آن توجه زیادی داشت و مطابق با اصول و قواعد مختص آن پیش رفت نوع چینش و قرار دادن وسایل منزل می باشد چرا که انتخاب درست و آگاهانه در این زمینه می تواند فضایی دلنشین و آرام را برای شما فراهم کند. در همین راستا سعی داریم در این مطلب به جهت یادگیری و راهنمایی شما عزیزان نحوه و اصول چیدمان منزل را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم.

آشنایی با اصول چیدمان منزل

به طور کلی به منظور این که از وسایل و لوازم منزل بهترین نوع استفاده را داشته باشید و تمامی آن ها در کنار هم فضایی منحصر به فرد و همسو با سلیقه شما داشته باشند بایستی با اصول چیدمان منزل و نوع طراحی دکوراسیون آشنایی داشته باشید تا کاملا بدون نقص در این زمینه عمل کرده و از فضای موجود بیشترین بهره را ببرید.

مهمترین نکات در چیدمان منزل

اغلب افراد تصور می کنند طراحی دکوراسیون و نوع دیزاین لوازم منزل کاملا سلیقه ای بوده و با کسب تجربه می توان آن را به بهترین نحو انجام داد ولی باید بدانید که چیدن وسایل منزل از اصول مخصوص خود پیروی می کند و باید طبق قواعد خاصش انجام گیرد تا به آن جذابیت بصری و نمای زیبایی که مدنظر دارید به راحتی دست پیدا کنید.

موارد مهمی که در این زمینه باید به آن دقت نمود از جمله انتخاب صحیح بافت، سبک و رنگ دکور و همچنین اشیا و لوازم متناسب با سبکی که قرار است اجرا نمایید، می باشد و البته باید به این موضوع اشاره داشت که علم ریاضی و تناسب ریاضیات نیز نقش بسزایی در چینش درست وسایل دارد. توجه به تمامی این اصول و قواعد مطابق با محیطی که در اختیار دارید قطعا دکوری بی نظیر برای شما فراهم خواهد کرد.

اصول مهم و کاربردی چیدمان منزل

قواعد و نکات مهم در طراحی دکوراسیون منزل

قطعا داشتن یک خانه زیبا با دیزاینی منحصر به فرد و جذاب برای هر فردی لذت بخش خواهد بود. برای چیدمان و طراحی داخلی منزل نیاز است که کمی خلاقیت به خرج دهید و کاربری هر بخش را به درستی تعیین کنید تا فضایی آرام و گرم و صمیمی ایجاد نمایید. در ادامه مهمترین و کاربردی ترین اصولی که در این زمینه کمک کننده خواهند بود را در اختیار شما عزیزان قرار داده ایم.

  •  آرون گروپس

توجه نمودن به ابعاد و متراژ منزل :

از جمله نکات اساسی در اصول چیدمان منزل درک کاملا صحیح از مقدار فضای موجود است. به طور مثال گذاشتن دو عدد کاناپه مطابق با اندازه پذیرایی در منزل و در مقابل هم نمایی خیلی زیبا را ایجاد می کند. در صورتی که وجود تلویزیون و رفع این تقارن می تواند حس بدی را به وجود آورد.

مهمترین اصول در طراحی دیزاین منزل

گزینش یک نقطه کانونی :

بعد از دستیابی به درک صحیحی از فضای موجود و تعیین کردن محیط مورد احتیاج به منظور چیدن لوازم بهتر است یک نقطه مرکزی را برای دکوراسیون صحیح انتخاب نمایید. انتخاب نمودن یک نقطه مرکزی در یک چیدمان اهمیت بسزایی دارد. شومینه، تلویزیون و حتی یک پنجره زیبا می تواند به عنوان نقطه کانونی در نظر گرفته شود. بعد از انتخاب این محل نوبت به آغاز فعالیت بر اساس اصول موردنظر می رسد. در این گام باید لوازم را تا جای امکان به دور نقطه مرکزی بچینید. منظور از لوازم همان مبلمان است.

خودداری از شلوغ کردن و چیدن وسایل اضافی :

شلوغی بیش از اندازه فضای موجود نمای زیبایی ندارد بنابراین بهتر است لوازم اضافی را از دور اطراف جمع آوری نمایید. برخی اوقات برای اجرای دیزاین بخشی از منزل به صورت غلط از لوازم تزیینی و دکوری زیادی استفاده می گردد که این عمل موجب بی نظمی و شلخته دیده شدن منزل می شود.

انواع نکات و قواعد مهم در دیزاین داخلی منزل

به وجود آوردن تقارن و تعادل میان لوازم موجود :

برقراری تعادل نقش مهمی در چیدمان و دیزاین وسایل خانه دارد. در زمان چیدن سایز وسایل موجود در خانه را با میزان فضای موجود در پذیرایی مقایسه نمایید. اشیا و اثاثیه موجود در خانه را در گوشه ای از اتاق نگذارید و سعی کنید نوعی تعادل ایجاد کنید. از قرار دادن اشکال مختلف وسایل در یک مکان پرهیز نمایید.

همچنین باید دقت داشته باشید که کل وسایل بزرگ را در یک بخش منزل نگذارید. بهتر است در کنار هر جسم بزرگی همچون کاناپه از یک آباژور بزرگ استفاده نمایید. با بکارگیری این قواعد و اصول می توانید در نحوه چیدمان تعادل ایجاد کرده و زیبایی خانه را چندین برابر نمایید.

پوشاندن دیوار یک قسمت از منزل با کاغذ دیواری :

بهتر است نوع طرح و رنگ کاغذ دیواری را در تضاد با رنگ فعلی اتاق انتخاب نمایید تا کنتراست به وجود آورده فضا را خاص و متفاوت نشان بدهد.

توجه به سادگی در هنگام خرید وسایل و دکوریجات منزل :

بکار بردن اشیا و اجسام پر زرق و برق در کنار یکدیگر فقط موجب می شود که هیچ یک از آن ها قابل دید نباشند. به جای بکارگیری چند مجسمه تزیینی و گلدان دکوری بر روی میز جلو مبلی و شلوغ تر کردن فضا می توانید با استفاده از یک رومیزی ساده و چند شمع کوچک نمای بصری جذابی را به وجود آورید.

قواعد و اصول چیدمان منزل

استفاده از تابلوها و قاب عکس :

بهتر است بدانید که تابلو را نباید خیلی بالا نصب نمایید تا در کانون دید چشم قرار گیرد. هنگامی که قصد انتخاب تابلو برای قسمت بالای مبلمان را دارید باید نکات مهمی همچون ابعاد دیوار، سایز مبلمان و اندازه تابلو را در نظر بگیرید. پس از بررسی نمودن دقیق تمامی این موارد باید در رابطه با چگونگی چیدن تابلوها و تعداد آن ها تصمیم گیری نمایید. مناسب ترین ارتفاع برای قرار دادن تابلوها از زمین از مرکز تابلوی وسطی در نظر گرفته می شود.

تعیین مسیر رفت و آمد :

از جمله خصوصیات دیزاین داخلی در چیدن وسایل و اشیا موجود تعیین کردن مسیر رفت و آمد میان مبلمان می باشد. بهترین نوع چیدمان بایستی به نوعی باشد که برای رفت و آمد هیچ نوع مشکلی وجود نداشته باشد. به میزان فاصله میان کاناپه، میز و همینطور فاصله میان مبلمان دقت زیادی کنید. زمان چیدن وسایل تا جای امکان تلاش نمایید از شلوغی بپرهیزید.

انواع اصول مهم طراحی دکور داخلی منزل

اختصاص دادن یک بخش از منزل برای قرار دادن گل و گیاه :

می توانید یک میز در قسمت پشت پنجره قرار دهید و روی آن را با گلدان هایی که علاقه دارید پر نمایید. در صورتی که در منزلتان نور کافی برای مراقبت از گل و گیاه طبیعی وجود ندارد می توانید به جای آن ها از گلدان های گل مصنوعی و یا حتی ریسه های برگ استفاده نمایید تا حس طراوت و زندگی را به منزل خود آورید.

نورپردازی خوب و مناسب :

به وجود آوردن نورپردازی مناسب نمای محیط را زیباتر خواهد کرد. به عنوان مثال برخی اوقات نیاز است برای قسمت بالای میز نهار خوری از چند منبع نور بزرگ استفاده نموده تا فضا نورانی تر و به میز پذیرایی خود جلوه منحصر به فردی بدهید.

قواعد اساسی در چیدمان داخلی منزل

در مطلب ارائه شده مهمترین قواعد و اصول چیدمان منزل را به طور کامل شرح دادیم که امیدواریم مورد توجه و پسندتان قرار گرفته باشد و توانسته باشیم شما را در این زمینه راهنمایی لازم کرده باشیم.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *