دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

بهترین ترفندها برای رفع بوی دود از لباس

  • منصوره رمضان زاده
  • ۱۲ فروردین ۱۴۰۱
  • ۰

به طور کلی بوی دود برای اغلب افراد ناپسند می باشد و حتی امکان دارد پس از این که لباس ها یا وسایل آن ها بوی دود و لکه های دوده به خود بگیرند تصور کنند که دیگر غیر قابل استفاده بوده و اقدام به دور ریختن آن ها نمایند چرا که به راحتی با شستن از بین نمی رود ولی می توان با بکارگیری ترفندها و تکنیک های موثری در رابطه با رفع بوی دود از لباس این مشکل را حل نمود.

یکی از مشکلات و اتفاقات ناخوشایندی که امکان دارد برای افراد به نوعی دغدغه تبدیل شود بوی دود و لکه های دوده بر روی لباس ها پس از قرار گرفتن در معرض آتش و آلودگی است و نفوذ و ماندگاری آن می باشد که حتی پس از شستشو نیز از بین نرفته و نیازمند راهکارهایی موثر می باشد. در همین راستا تصمیم داریم در این مطلب به جهت آگاهی و یادگیری شما عزیزان ترفندهای رفع بوی دود از لباس را معرفی کنیم.

 نحوه رفع بوی دود از لباس

هنگامی که لباس ها و وسایل مختلف در مجاورت آتش قرار می گیرند بوی دوده را به خود جذب کرده که این بو به تار و پود لباس نفوذ پیدا می کند و بر روی آن پایدار می ماند که حتی بعد از شستن نیز بر روی لباس باقی مانده ولی می توان با بهره مندی از راهکارهای کاربردی رفع بوی دود از لباس مشکل ایجاد شده را حل نمایید و لباس را دوباره به حالت اولیه برگردانید.
روش های موثر رفع بوی دود از لباس
هر چند انجام این کار کمی سخت و دشوار می باشد و اغلب افراد فکر می کنند وسایل و لباس هایی که آغشته به دود شده اند دیگر قابل استفاده مجدد نیستند و چاره ای وجود ندارد ولی برخلاف تصور به وجود آمده از بین بردن دود با استفاده از مواد و ترکیباتی ساده که در دسترس می باشند امکان پذیر بوده و می توانید خیلی راحت این بوی ناخوشایند را حذف نمایید. در ادامه به معرفی یک سری از این ترفندها پرداخته ایم.

ترفندها و راهکارهای موثر

به منظور از بین بردن بوی دود از لباس پیش از هر چیزی لباس را با دقت کامل بررسی نمایید و در صورتی که ذرات خاکستر بر روی لباس باقی مانده بود آن ها را جدا نمایید. مطمئن شوید که لباستان سالم و بدون آسیب دیدگی بوده و ارزش نگه داشتن دارد تا برای حذف بوی دود از روی آن اقدام نمایید.

راهکارهای مناسب از بین بردن بوی دود از لباس

استفاده از آب و سرکه :

این راهکار به منظور حذف بوی دود از لباس ها و پارچه های کتانی خیلی مناسب و موثر می باشد. تنها لازم است سینک ظرفشویی یا یک لگن را با آب گرم پر کرده و بعد یک فنجان سرکه سفید به آن بیفزایید. آب و سرکه را خیلی آرام با یکدیگر ترکیب نمایید. پارچه دود گرفته را درون آن بگذارید و اجازه دهید حدود یک ساعت درون آن باقی بماند. در پایان پارچه را از مخلوط آب و سرکه خارج نموده و بعد آبکشی نمایید.

راهکارهای رفع بوی دود از لباس

بکار بردن جوش شیرین و کیسه پلاستیکی :

این شیوه به منظور از بین بردن بوی دود از پرده، قالیچه های کوچک و پتو مناسب می باشد. در این شیوه پارچه دود گرفته را درون یک کیسه پلاستیکی بزرگ که به طور کامل بسته می شود بگذارید و یک فنجان جوش شیرین درون کیسه پلاستیکی بریزید. کیسه را به صورت کامل ببندید و سپس تکان بدهید تا جوش شیرین در تمامی قسمت های کیسه به صورت یکسان پخش گردد. کیسه را به مدت یک شب کنار گذاشته و بعد پارچه را از آن بیرون آورید.

راهکارهای موثر حذف بوی دود از لباس

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

استفاده از اسپری لیمو برای رفع بو :

این ترفند به جهت رفع بوی دود از روی لباس، کوسن، مبل و صندلی، تشک و تخت خواب خیلی خوب و مناسب می باشد زیرا احتیاجی به شستشو ندارد. این سری لازم است دو فنجان عصاره نارون را درون یک ظرف بریزید و بعد حدود ۲۰ قطره اسانس لیمو به آن بیفزایید. این دو ماده را به خوبی مخلوط کرده و بر روی پارچه دود گرفته اسپری نمایید.

بکار بردن جوش شیرین :

یک فنجان جوش شیرین را به داخل ظرفی پر از آب گرم بیفزایید و بعد آن را به طور کامل هم بزنید تا جوش شیرین درون آب حل گردد. لباس را درون این ترکیب بخیسانید. بعد از سپری شدن یک الی دو ساعت بر اساس برچسب نوع مراقبت از لباس درج شده بر روی لباس موردنظر آن را شستشو دهید.

نحوه از بین بردن بوی دود از لباس و وسایل

بردن پارچه های خاص به خشکشویی :

بعضی از پارچه ها دستورالعمل های مخصوصی برای شستن دارند به گونه ای که زمانی که بوی دود می گیرند و یا لکه های دوده روی آن باقی مانده است نمی توان در منزل و با استفاده از ماشین لباسشویی های معمولی آن ها را شستشو داد. به همین خاطر بایستی بعضی از پارچه های خاص را به خشکشویی ببرید تا کارشناسان با بکارگیری محلول های پاک کننده و مهارتی که در این زمینه دارند لباس تمیزی را برای شما آماده نموده و تحویل دهند.

از جمله نکات اساسی و مهمی که پس از انجام دادن هر راهکار و روش بایستی رعایت نمایید خشک کردن لباس موردنظر است. نور آفتاب و هوای آزاد می تواند اثر قابل توجهی بر روی لباس بگذارد. بنابراین بعد از شستن لباس آن را خارج از محیط منزل آویزان نمایید تا نور به آن بخورد و تهویه درست و خوبی داشته باشد.

شیوه های کاربردی از بین بردن بوی دود از لباس

نکات تکمیلی و مهم :

در ادامه یک سری توصیه های مهم و تکمیل کننده در رابطه با از بین بردن بوی دود از لباس را شرح داده ایم تا مطابق با آن ها عمل کرده و بتوانید مشکل ایجاد شده را حل نمایید.

  • در آغاز لباس را به محیط باز ببرید و دوده های اضافه آن را بتکانید.
  • به نشانه های روی برچسب لباس دقت نمایید تا از میزان دمای آب مناسب با شستشوی لباس، ترکیبات شوینده مورد استفاده برای لباس و … مطلع شوید.
  • درون یک لگن آب سرد و یک فنجان جوش شیرین بریزید.
  • لباسی که بوی دود به خود گرفته را حدود ۲ الی ۳ ساعت درون این مخلوط بگذارید.
  • زمان بیرون آوردن لباس از محلول لباس را با مقداری شوینده شستشو دهید و با استفاده از آب سرد آبکشی کنید.
  • در آخر دوباره مقداری جوش شیرین داخل لگن آب ریخته و لباس را درون لگن بچرخانید.
  • لباس را آبکشی نموده و در فضای آزاد و نور غیر مستقیم خورشید بگذارید تا بوی دود به صورت کامل از لباس حذف گردد.

روش های مناسب حذف بوی دود از لباس

در این مطلب تکنیک ها و راهکارهای مناسب و کاربردی برای رفع بوی دود از لباس را شرح دادیم که امیدواریم برایتان مفید و سودمند بوده باشد و بتوانید در صورت مواجهه شدن با چنین مشکلی طبق روش های ارائه شده در این بخش آموزشی آن را حل نمایید. علاوه بر آن برای رفع بوی بد لباس و از بین بردن بوی نم لباس می توانید کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *