دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

آپدیت با آپگرید چه تفاوت هایی با هم دارند؟

  • حکیمه فهیمی
  • ۸ اسفند ۱۴۰۰
  • ۰

آپدیت و آپگرید دو روش مختلف تغییر نرم افزار، اپلیکیشن یا سیستم عامل می باشند. با این وجود هر یک اصلاحات متعددی را اعمال می کنند. برای دانستن تفاوت های اساسی این  دو روش  با ما همراه باشید.

ممکن است در طول روز بارها از کلمات آپدیت یا آپگرید استفاده کنید و منظور شما بروزرسانی یک سیستم یا یک برنامه باشد ولی آیا می دانید تفاوت آپدیت با آپگرید کردن یک سیستم یا برنامه در چست؟ برای دانستن پاسخ این سوال با این مطلب همراه ما باشید.

 

تفاوت دو روش آپدیت و آپگرید

در دنیای دیجیتال موضوعات مختلفی سبب سردرگمی افراد می شود. یکی از این موضوعات تفاوت بین آپدیت و آپگرید می باشد. در مواقعی لازم است که بعضی موارد را در رایانه آپدیت نموده و برخی مواقع به آپگرید نیاز می شود. هر چند این دو با یکدیگر تفاوت دارند ولی هر دو شامل اعمال تغییراتی در نرم افزار در حال اجرا در رایانه یا گوشی هوشمند می شوند.

احتمالا در طی روز بارها کلمات آپدیت و آپگرید را استفاده می کنید و منظورتان بروزرسانی یک سیستم یا یک برنامه می باشد ولی همانطور که اشاره شد آپدیت و آپگرید یک سیستم یا برنامه با یکدیگر تفاوت دارند. هر یک از این اصطلاحات در زمان های مختلف و برای دستگاه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. معمولا آپدیت و آپگرید روش های مختلف تغییر در نرم افزار یا سیستم عامل می باشد که هر یک اصلاحات متعددی را انجام می دهند.

اگر شما نیز جزو افرادی هستید که تفاوت این دو اصطلاح در دنیای تکنولوژی را نمی دانید و از هر دو استفاده زیادی دارید باید گفت که شما در حقیقت بارها منظور خود را اشتباه رسانده اید. از آن جا که این اشتباه در بین افراد رایج شده است ما قصد داریم در این مطلب به تفاوت آپدیت و آپگرید، این دو اصطلاح بسیار پرکاربرد در فناوری اشاره داشته باشیم. با ما همراه باشید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

مفهوم آپدیت

آپدیت به نوعی اعمال تغییرات در یک نرم افزار یا سیستم عامل است به طوری که ساختار اصلی برنامه یا سیستم عامل را تغییر نخواهد داد. تغییراتی مانند پچ های امنیتی، اضافه کردن درایورهای جدید، رفع اشکالات فنی و قابلیت های اضافی و … از دیگر تغییراتی هستند که توسط آپدیت در رایانه یا گوشی هوشمند اعمال می شوند.

قابل ذکر است آپدیت ها اکثرا کم حجم می باشند و در عرض چند دقیقه نصب می شوند. حجم آپدیت می تواند مختلف بوده و در مواقعی به چندین مگابایت برسد. به طور مثال آپدیت های رایانه می توانند بیشتر از صد مگابایت باشند. نصب آپدیت ها نسبت به آپگریدها مدت کمتری زمان می برد.

البته واژه کم برای حجم استفاده شده نسبی بوده زیرا آپدیت یک برنامه می تواند چند کیلو بایت تا چند مگابایت حجم داشته باشد ولی ممکن است آپدیت سیستم عامل حجمی حدود چند صد مگابایت را به خود اختصاص دهد.

مفهوم آپگرید

هنگامی که یکسری تغییرات اساسی و قابل توجه در یک برنامه صورت گیرد، به  آن آپگرید می گویند. آپگرید عموما شامل تغییرات مهمی در رابط کاربری گرافیکی و اضافه شدن ویژگی ها و آپشن هایی به ورژن جدید می باشد که در ورژن قبلی برنامه یا سیستم عامل حضور نداشت. قابل ذکر است حجم آپگریدها نسبت به آپدیت ها زیادتر بوده که گاهی به چند گیگابایت هم می رسد.

به این ترتیب می توان گفت آپگرید شامل اعمال تغییرات در یک برنامه یا سیستم عامل است که اساسی و قابل توجه یوده و انتظار می رود پروسه آپگرید چند ساعتی به طول انجامد. به طور مثال تغییر از ویندوز ۷ به ۱۰ یک آپگرید محسوب شده نه آپدیت. و باید چند ساعتی برای انجام آن صبر کنید.

آپگرید شامل انواع قابلیت ها و گزینه هایی است که در نسخه فعلی سیستم عامل یا برنامه موجود نیست. برای مثال اگر از برنامه فتوشاپ فعلی به فتوشاپ جدید یا از اندروید ۶ به اندروید ۷ اقدام کنید این حرکت آپگرید نام دارد. مورد دیگری که وجه تمایز آپدیت و آپگرید می باشد؛ ورژن نرم افزار است. آپگریدی که برای یک برنامه منتشر می شود در عدد ورژن تغییر زیادی ایجاد می کند. به طور مثال آپگرید اندروید ۶ به اندروید ۷ یا ویندوز ۸ به ویندوز ۱۰.

این درحالی است که می توان از آپگرید اصطلاحا برای پاکسازی نصب نرم افزار هم استفاده نمود. هر چند توسعه دهندگان برنامه ها به طور مرتب همه آپدیت های اخیر را در آخرین ورژن فایل نصبی یا ISO جای می دهند ولی وقتی نرم افزاری از سایت سازنده آن دانلود شود، همه آپدیت ها یا بروز رسانی های اخیر نیز بر روی آن قرار دارد.

نکاتی درباره آپدیت و آپگرید

  • آپدیت نرم افزارهای متعدد معمولا رایگان می باشد و تنها یک بار برای خرید برنامه (در صورت رایگان نبودن) هزینه پرداخت می شود و از آن پس به راحتی آپدیت ها دریافت می شود. از این رو به طور مثال اگر ویندوز را اورجینال تهیه کرده باشید، هر چند هزینه بر است اما آپدیت های آن را رایگان دریافت خواهید کرد.

  • برخلاف آپدیت، برای آپگرید احتمالا به پرداخت مبلغی نیاز است ولی امروزه اکثر برنامه ها و سیستم عامل های غیر رایگان مانند ویندوز و مک، آپگریدهای رایگان در اختیار کاربرانشان می گذارند.
  • زمان لازم برای نصب یک آپدیت کمتر از زمان لازم برای نصب آپگرید می باشد زیرا حجم به مراتب کمتری دارد ولی در عین حال آپگرید زمان بر و پیچیده تر است چرا که حجم دیتای جدید که باید جایگزین دیتای قبلی شود تقریبا زیاد بوده به نحوی که احتمالا چند ساعتی طول بکشد.
  • اغلب آپدیت رایگان می باشد زیرا هزینه آن به طور معمول با همان هزینه ای که هنگام خرید برنامه پرداخت می کنید محاسبه می شود. به هر ترتیب موقع آپگرید کردن فروشندگان برنامه ممکن است مبلغی را از شما دریافت نمایند.

  • آپدیت ها عموما شامل رفع اشکالات یا باگ ها، پچ های امنیتی، ویژگی های جدید و … هستند در صورتی که آپگرید شامل تغییرات اساسی و مهم نرم افزار می شود.
  • آپگرید سبب تغییرات اساسی در عدد ورژن می شود. به طور مثال ویندوز ۷ به ویندوز ۱۰ یا اندروید ۶ به اندروید ۷ .
  • آپگریدها بزرگتر و پیچیده تر از آپدیت ها می باشند. نصب آپگرید در دستگاه به طور معمول چند ساعتی زمان می برد ولی آپدیت ظرف چند دقیقه نصب می شود.

جمع بندی

به طور کلی آپدیت و آپگرید دو شیوه متفاوت جهت ایجاد و اعمال تغییرات در یک برنامه، نرم افزار یا سیستم عامل می باشند و تمایز اصلی آن ها به تعداد تغییرات و اهمیت تغییرات صورت گرفته در برنامه یا سیستم عامل مدنظر برمی گردد. به نحوی که آپدیت یک برنامه شامل رفع اشکالات و بهبود بخش های کوچک بوده در صورتی که آپگرید یک برنامه با تغییر در ورژن آن برنامه و سایر تغییرات ساختاری برنامه مذکور همراه است.

در پایان از همراهی شما سپاسگزاریم و پیشنهاد می شود برای آشنایی با نحوه آپدیت مرورگر کروم، غیر فعال کردن آپدیت ویندوز روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *