دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

از خودگذشتگی در زندگی چه مفهومی دارد؟

  • سحر هودانلویی
  • ۲۴ دی ۱۴۰۰
  • ۰

زندگی مشترک از پستی و بلندی های بسیاری برخوردار است که تنها با همدلی و به اشتراک گذاشتن افکار می توان از پس همه آن ها بر آمد. همچنین از خودگذشتگی در زندگی امری مهم است که هم مرد و هم زن بایستی آن را رعایت کنند و هیچگاه به غرور و تکبر مبتلا نشوند.

گفتنی است که در بدو ورود به زندگی مشترک بایستی کلمه من را از واژگان لغت خود حذف کرده و ما را جایگزین آن کنید و قابل توجه است که انجام چنین کاری به از خود گذشتگی و ایثار در زندگی مشترک نیاز دارد. همچنین برخی از افراد به ویزه مردان هماهنگی با همسر خود را در اصطلاحی زن ذلیلی می نامند که این عامل در از بین رفتن آرامش زندگی شان تاثیر به سزایی دارد. برای آشنایی با اصطلاح از خودگذشتگی در زندگی در ادامه این مطلب با ما همراه شوید.قابل به ذکر است که تطابق و هماهنگی با همسر را می توان نقطه مترادف ایثار و از خودگذشتگی در زندگی معرفی کرد و توجه داشت که در برخی از مواقع باید از علایق و خواسته های خود برای رسیدن به آرامش بگذرید و فکر و عمل خود را با یکدیگر در نقطه مشترکی قرار دهید.

روش های از خودگذشتگی در زندگی چست؟

از خودگذشتگی در زندگی به چه معناست؟

بیاید باری دیگر هماهنگی با همسر را از جنبه ای دیگر بررسی کنید. هنگامی که شما به شریک زندگی خود این اجازه را می دهید که در افکار و تصمیمات شما تغییراتی ایجاد کند و گاها آن ها را تغییر بدهد باید گفت که در مسیر درستی از زندگی مشترک قرار گرفته اید و معنای زیستن در کنار یکدیگر را به خوبی درک کرده اید چرا که این تسلط بر افکار و تصمیم گیری های همسر می تواند تاثیرات مثبتی برای زندگی در پی داشته باشد که در ادامه زندگی با افزایش کیفیت آن به خوبی متوجه منظور این عبارت خواهید شد.

طبق تحقیقات انجام شده بر روی زوج های جوان چنین مشخص شد که آمار طلاق به هنگام عدم مشورت و هماهنگی در بین زوجین بسیار افزایش می یابد و این عامل در آقایان بسیار دیده می شود چرا که زیر بار حرف زن رفتن را زن ذلیلی می دانند و تحت هیچ شرایطی حرف های شریک زندکی خود را قبول نمی کنند که این عامل در جدایی های عاطفی و گاها رسمی بسیار دیده می شود که رابطه را به سوی دره های جدایی سوق می دهد. این در شرایطی است که روج های جوان دیگر با هماهنگ شدن یکدیگر و تاثیر گذاری بر روی افکار و رفتار از همان ماه های اول از زندگی شاد و پر آرامش تری برخوردار بودند.

  • زن ذلیلی یا هماهنگی افکار

از ابتدایی ترین تصورات همسران در رابطه با هماهنگ شدن افکار و عقاید آن ها ذلیل یک دیگر شدن است که امری کاملا اشتباه و غلط می باشد چرا که در نهایت هیچ نتیجه ای جز جدایی و عدم تفاهم ندارد. ذلت امری است که برای خانم و آقا طبعا برای شوخی به کار می رود اما حقیقت آن است که برخی از این خانم ها و یا آقایان در سپردن همه امور زندگی به یک شخص و یا از خودگذشتگی در زندگی به طور بیش از حد به آن مبتلا می شوند.

از خودگذشتگی در زندگی به چه معناست؟

در این شرایط می توان متوجه شد که برخی از افراد چنان از طرف دیگر بام بر زمین می خورند که نام همسر ذلیلی را برای خود بر می گزینند. همچنین باید توجه داشت که بین ذلت و هماهنگی مرز باریکی وجود دارد که باید آن را رعایت نمایید، اگر شما نیز می خواهید از این نکات مرتبط با از خود گذشتگی در زندگی و فرق آن با ذلت آگاه شوید، ادامه مطلب را مطالعه کنید.

  •  آرون گروپس
  • علت افراط در رفتار چیست؟

کارن هورنای از دیگر روانشناس های مطرح است که درباره چنین رفتار های افراطی برخی افراد نظرات جالبی ارائه داده است. او بر این باور است که برخی از انسان ها به اضطراب مبتلا هستند که برای از بین بردن آن به کار های متفاوتی دست می زنند. هرچند که بسیاری از این رفتار ها امری اشتباه است و بسیار هم در افراد دیده می شود که از جمله آن ها ایثار و فداکاری بیش از حد برای کسب محبت و یا سلطه پذیری بر افکار و عقاید دیگران است.

او در ادامه حرف های خود چنین گفت که برخی افراد برای جلب رضابت دیگران به هر کاری دست می زنند و برای کسب این رضابت و محبت هر کاری از دستشان بر بیاید انجام  می دهند. چرا که فکر می کنند تا هر اندازه به دیگران عشق بورزند و آن ها را از خود راضی نگه دارند در نهایت مدت زمان بیشتری در کنار آن ها باقی می مانند و احتمال آسیب رسیدن از سمت آن ها نیز صفر می شود.
چگونه می توان از زندگی شاد و خوبی برخوردار شد
  • گروه های متفاوت در زندگی از نظر رفتار

گروه دیگر نیز آن دسته از افراد هستند ک همیشه در مواجه با خواسته های دیگران گردن خم می کنند و بر این باورند که تا هر میزان از دیگران اطاعت کنند، بیشتر در امان هستند و در نهایت برای اینکه از نظر روحی آزرده نشوند نام از خودگذشتگی در زندگی و یا ایثار را بر روی آن ها گذاشته اند. نکته متفاوت در ایثار واقعی و این از خودگذشتگی افراطی آن است که در برابر خوبی های خود نسبت به دیگران انتظار جبران و یا کوتاه آمدن نداشته باشید که در غیر این صورت به این گروه تعلق دارید.

بسیاری از روانشناسان برای تعریف این شرایط چنین می گویند که این دسته از افراد فقدان اعتماد به نفس دارند و از کمبود عزت نفس شدیدی رنج می برند اما به هر حال نقطه مشترک در نتیجه روانشناسان چنین بود که افراد از رفتار های بیمار گونه ای برخوردار بودند که در صورت مواجه با خانواده و دوستان این رفتار ها تشدید می یابند.

  • رفتار درست کدام است؟

اگر شما نیز به دنبال پاسخ برای این سوال هستید که تا چه میزان باید به حرف همسر خود گوش دهید و تا چه حد نسبت به حرف های او تاثیر پذیر باشید، در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا از خودگذشتگی در زندگی را به شیوه ای صحیح و نه افراطی انجام دهید.
بوئن از دیگر روانشناس های خانوادگی است که در رابطه با مقدار تاثیر پذیری از حرف های همسر از اصطلاح تفکیک خویشتن استفاده می کند. در این اصلاح او چنین باور دارد که اگر فرد توانایی ایجاد هماهنگی بین احساسات خود را داشته باشد و بتواند در بین آن ها تفاوت هایی قائل شود، در نهایت نیز می تواند تصمیم خوبی بر اساس شناخت و بررسی شرایط اتخاذ نماید.
از خودگذشتگی در زندگی به چه صورت است؟
همچنین او چنین باور دارد که اگر فردی به این حد از درک و قدرت فکری برسد که به راحتی و در هر شرایط بدون در نظر گرفتن احساسات بیش از حد بتواند به تصمیم گیری مناسبی بپردازد. توجه داشته باشید که این موضوع در ارتباط با خانواده و دوستان نیز از اهمیت به خصوصی برخوردار است. چرا که هر گاه به درک درستی از تفکیک خویشتن برسید، حتی به هنگام مواجه با موضوعات خانوادگی، احساسات چندانی نمی تواند بر شما چیره شود و از قدرت تصمیم گیری خوبی برخوردار می شوید.
  • روش هماهنگی با همسر

اگر میل دارید که علاوه بر نزدیک شدن به همسر و ایجاد هماهنگی افکار و عقایدتان همچنان نسبت به احساسات خود توجه داشته باشید، در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا نکات مربوط به از خودگذشتگی در زندگی را با قواعد و اصول مناسب یاد بگیرید.

در ابتدا گفتنی می باشد که زندگی کردن به مدت طولانی در کنار شریک احساسی منجر به ایجاد شباهت هایی در افکار و رفتار طرفین می شود که این عامل پس از سپری کردن روز های مشترک در کنار یکدیگر امری طبعی است. از این رو اگر فردی بعد از گذشت چند سال به شما گفت که تا چه میزان شبیه به همسرت شده ای، ناراحت نشوید چرا که این عامل را می توان گامی موثر برای نزدیک شدن بیشتر به شریک احساسی تان در نظر بگیرید و خوشحال باشید که این مسیر را به خوب طی کرده اید.

نحوه ابراز علاقه کردن در زندگی چگونه است؟

همچنین در این شرایط باید در نظر داشت که نباید از از وجود هر شباهت کوچکی خوشحال شد چرا که این می تواند نشان دهنده رفتار های افراطی در زندگی مشترک نیز باشد. همچنین گفتنی می باشد که اگر فکر می کنید با مطابقت خود و همسرتان راه های نرفته بسیاری را طی کرده اید، سخت در اشتباهید چرا که این می تواند تنها شروع راهی باشد که بایستی در آن تایم بیشتری را برای مشورت و حرف زدن با همسر خود در نظر بگیرید تا در نهایت مشکلات سر راهتان را رفع نمایید.

  • از حرف زدن تا ایجاد هماهنگی با همسر

برخی از افراد بر این باورند که تا حرف از صحبت کردن با شریک و کوتاه آمدن در برخی مسائل می شود یعنی اینکه تا به الان هر چه قدرت از خود نشان داده اند از بین می رود و هویت این چند سال زندگی مشترک شان زیر سوال خواهد رفت. اگر هر فردی به هنگام قضاوت همسرش کمی با خود فکر کند و موضوعات را از جوانب متفاوت بررسی نماید به این نتیجه  می رسد که تا این حد انتظار داشتن از شریک زندگی درست نمی باشد.

در ابتدای این راه باید یاد بگیرید که چطور سطح توقعات خود را از همسر به حد متعادلی برسانید. همچنین باید به ویژگی هایی توجه کنید که همسرتان در سال های گذشته داشته و حالا چه تاثیراتی بر زندگی گذاشته است. اگر بتوانید یکدیگر را با تمام خصوصیات بد و خوب قبول کنید و به این نتیجه برسید که هر دوی شما انسان هستید و خطا کار شاید بهتر بتوانید با موانع زندگی کنار بیایید و یکدیگر را در شرایط سخت سرزنش نکنید، بلکه با همفکری به از بین بردن آن ها بپردازید.

چگونه می توان در زندگی به حد مناسبی از خودگذشتگی رسید

  • سخن پایانی

به طور مثال مشخصات ظاهری و یا حتی خانوادگی همسر از موضوعاتی است که نمی توانید به هیچ وجه آن ها را تغییر دهید اما می توانید به نوعی با آن ها کنار بیایید و به انتخاب خود برای برگزیدن آن فرد در زندگی مشترک تان احترام بگذارید.

در آخر نیز برای جلوگیری از به وجود آمدن هر یک از این شرایط سعی کنید که شناخت خوبی نسبت به فرد مقابل برای شروع زندگی مشترک پیدا کنید و پس از آن که او را برگزیدید برای یک عمر زندگی پر آرامش، چشم هایتان را بر روی عیب و نقص های شریک زندگی تان ببندید و با یک دیگر سعی کنید که زندگی خوب و مناسبی بسازید.

در صورتی که مطالعه این مطلب برایتان مفید واقع گشت، می توانید با کلیک به روی دیگر مطالب مرتبط همانند خصوصیات عشق جاویدان و واقعی و معیارهای انتخاب همسر باری دیگر با تیم روانشناسی مجله آرگا همراه شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *