دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

سندروم ری در کودکان و نشانه های اولیه این بیماری

  • سحر هودانلویی
  • ۲۹ دی ۱۴۰۰
  • ۰

ابتلا به برخی از سندروم و بیماری ها ریشه در بی اطلاعی برخی والدین برای استفاده از قرص ها دارد. سندروم ری در کودکان نیز از دیگر عارضه هایی است که گاها با مصرف قرص آسپرین بدون نسخه پزشک انجام می گیرد.

گفتنی می باشد که سندروم ری در کودکان از دیگر بیماری های نادر اما جدی به شمار می آید که در نهایت باعث ایجاد تورم در کبد و مغز می شود. به طور کلی این سندروم کودکان و نوجوانانی را که از یک عفونت ویروسی به مانند آنفولانزا و آبله مرغان بهبود می یابند، را تحت تاثیر قرار می دهد. در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا به خوبی با این بیماری و علائم آن به همراه عوارض و روش های پیشگیری از آن به خوبی آشنایی یابید.

معرفی سندروم ری در کودکان
آشنایی با سندروم ری در کودکان

قابل به ذکر است که علائم و نشانه هایی به مانند گیجی، تشنج و از دست دادن هوشیاری نیاز به درمان هر چه سریع تر اورژانسی دارند و توجه داشته باشید که تشخیص و درمان به موقع سندرم ری می تواند جان یک کودک یا نوجوان را به مراتب بیشتر نجات دهد.

همچنین در اصطلاحی دیگر می توان چنین بیان کرد که قرص آسپرین با سندرم ری مرتبط است، بنابراین هنگام دادن آسپرین به کودکان یا نوجوانان برای درمان تب یا درد بایستی با احتیاط عمل کنید و در صورتی که می توانید با پزشک مرتبط مشورت نمایید. اگرچه آسپرین برای استفاده در کودکان بزرگتر از ۳ سال تایید شده است، اما کودکان و نوجوانانی که از آبله مرغان یا علائم شبه آنفولانزا بهبود می یابند هرگز نباید این قرص را مصرف کنند.

گفتنی می باشد که در برخی شرایط می توانید برای درمان تب یا درد، به نوزادان یا کودکان خود دارو های ضد تب و مسکن بدون نسخه مانند استامینوفن، تیلنول، یا ایبوپروفن هایی به مانند ادویل، موترین، را به عنوان جایگزین ایمن تری برای آسپرین در نظر بگیرید. همچنین اگر در این رابطه نگرانی دارید با پزشک خود صحبت کنید تا به خوبی و بدون ایجاد مشکل از روش ایمن آگاه شوید.

معرفی علائم این سندروم

گفتنی می باشد که در سندرم ری، سطح قند خون کودک به طور معمول کاهش می یابد و این در حالی است که سطح آمونیاک و اسیدیته در خون آن فرد افزایش می یابد. همچنین در همان زمان، کبد ممکن است متورم شود و رسوبات چربی ایجاد کند که از این رو در ادامه نیز در برخی موارد تورم در مغز نیز رخ می دهد که به مراتب می تواند باعث تشنج یا از دست دادن هوشیاری در شخص شود.

علائم و نشانه های سندرم ری به طور معمول چیزی در حدود سه تا پنج روز پس از شروع یک عفونت ویروسی مانند آنفولانزا، آبله مرغان یا عفونت دستگاه تنفسی فوقانی مانند سرماخوردگی ظاهر شوند.

علت ابتلا به سندروم ری در کودکان

  •  آرون گروپس

نشانه های اولیه:

گفتنی می باشد که برای کودکان کمتر از ۲ سال، اولین علائم این سندرم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • اسهال
  • تنفس سریع و پی در پی

همچنین برای کودکان بزرگتر و نوجوانان، علائم و نشانه های اولیه سندروم ری ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • استفراغ مداوم یا مداوم
  • خواب آلودگی
  • بی حالی غیرمعمول

علائم و نشانه های اضافی:

با پیشرفت بیماری، علائم و نشانه ها ممکن است جدی تر شوند، از جمله این موارد شامل شرایط گفته شده در ادامه مطلب می باشد. همچنین بایستی چنین در نظر داشت که با مشاهده یک یا دو مورد از این علائم باید هر چه سریع تر به پزشک مرتبط مراجعه نمایید.

  • رفتار های تحریک پذیر، پرخاشگرانه یا غیرمنطقی
  • احساس گیجی، سردرگمی یا توهم
  • ضعف یا احساس فلجی در بازوها و پاها
  • ایجاد تشنج
  • بروز بی حالی بیش از حد
  • کاهش سطح هوشیاری

معرفی علائم سندروم ری در کودکان

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

همان طور که در ابتدای مطلب به آن اشاره شد تشخیص و درمان به موقع سندرم ری در کودکان می تواند جان یک کودک را نجات دهد. اگر مشکوک هستید که فرزندتان به سندرم ری مبتلا است بایستی هر چه سریع تر نسبت به درمان اقدام نمایید.

  • بروز تشنج
  • هوشیاری خود را به مراتب از دست می دهد

همچنین اگر کودک شما پس از آنفولانزا یا آبله مرغان موارد زیر را تجربه کرد با پزشک کودک خود هرچه سریع تر تماس حاصل نمایید.

  • به طور مکرر استفراغ می کند
  • به طور غیر عادی خواب آلود یا بی حال می شود
  • تغییرات رفتاری ناگهانی دارد

علل آن چه می باشد؟

گفتنی می باشد که علت دقیق سندروم ری در کودکان ناشناخته است، اگر چه عوامل متعددی ممکن است در ایجاد آن نقش موثری ایفا نمایند اما به نظر می رسد این سندرم به دلیل استفاده از آسپرین برای درمان یک بیماری یا عفونت ویروسی به ویژه آنفولانزا و آبله مرغان در کودکان و نوجوانانی که یک اختلال زمینه ای اکسیداسیون اسیدهای چرب دارند، ایجاد می شود.

چگونه می توان از سندروم ری پیشگیری کرد؟

گفتنی می باشد که اختلالات اکسیداسیون اسید های چرب گروهی از اختلالات متابولیک ارثی هستند که در آن بدن قادر به تجزیه اسید های چرب به دلیل از دست دادن آنزیم یا عدم عملکرد صحیح آن نمی باشد. از این رو می توانید اقدام به انجام یک آزمایش غربالگری برای تعیین اینکه آیا فرزند شما دارای اختلال اکسیداسیون اسیدهای چرب است یا خیر، انجام دهید.

در برخی موارد، علائم و نشانه های این سندروم ممکن است توسط یک بیماری متابولیک زمینه ای که توسط یک بیماری ویروسی پنهان نشده است، باری دیگر برای فرد تکرار شود. از شایع ترین این اختلالات نادر، کمبود آسیل کوآ دهیدروژناز با زنجیره متوسط ​​است. همچنین قرار گرفتن در معرض برخی از سموم مانند حشره کش ها، علف کش ها و رقیق کننده رنگ ممکن است علائمی مشابه علائم سندرم ری ایجاد کند، اما این سموم باعث ایجاد این نوع بیماری نمی شوند.

عوامل خطر زا

عوامل گفته شده در ادامه مطلب به طور معمولا وقتی با هم اتفاق می افتند، ممکن است خطر ابتلا به این سندروم ری در کودکان یا نوجوان شما افزایش دهد.

  • استفاده از آسپرین برای درمان عفونت های ویروسی مانند آنفولانزا، آبله مرغان یا عفونت دستگاه تنفسی فوقانی
  • داشتن یک اختلال زمینه ای اکسیداسیون اسید های چرب

عوارضی که ممکن است در پی آن وجود داشته باشد

نکته خوب ماجرا آن است که اکثر کودکان و نوجوانان مبتلا به سندرم ری زنده می مانند، اگرچه درجات مختلفی از آسیب دائمی مغز ممکن است. بدون تشخیص و درمان مناسب، در عرض چند روز عامل جدی برای مرگ به شمار آید.

روش های درمان سندروم ری در کودکان

پیشگیری از ابتلا به چه صورت است؟

  • هنگام دادن آسپرین به کودکان یا نوجوانان احتیاط کنید. اگرچه آسپرین برای استفاده در کودکان بزرگتر از ۳ سال تایید شده است.
  • کودکان و نوجوانانی که از آبله مرغان یا علائم شبه آنفولانزا بهبود می یابند هرگز نباید آسپرین مصرف کنند. به طور کلی این شامل آسپرین ساده و داروهایی است که حاوی آسپرین هستند، می باشد.
  • برخی از بیمارستان ها و مراکز پزشکی غربالگری نوزادان را از نظر اختلالات اکسیداسیون اسید های چرب انجام می دهند تا مشخص شود کدام کودکان در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سندرم ری هستند. کودکان مبتلا به اختلالات شناخته شده اکسیداسیون اسید های چرب نباید آسپرین یا محصولات حاوی آسپرین مصرف کنند.
  • همیشه قبل از دادن دارو به کودکتان، از جمله محصولات بدون نسخه و دارو های جایگزین یا گیاهی، برچسب آن را بررسی کنید.

گفتنی می باشد که گاهی اوقات آسپرین با نام های دیگری نیز به کار می رود، که نام ها آن را در ادامه مطلب معرفی کرده ایم.

  • اسید استیل سالیسیلیک
  • استیل سالیسیلات
  • اسید سالیسیلیک
  • سالیسیلات

نکات پایانی

و در پایان از این مطلب آشنایی با سندروم ری در کودکان گفتنی می باشد که برای درمان تب یا درد مربوط به آنفولانزا، آبله مرغان یا سایر بیماری ‌های ویروسی، به نوزادان یا کودکان خود دارو های ضد تب و مسکن بدون نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن دهید، چرا که به عنوان جایگزین ایمن تر در برابر قرص آسپرین به شمار می آید.

ارتباط بین قرص اسپرین با سندروم ری در کودکان

با این حال، یک اخطار برای قانون آسپرین وجود دارد و آن هم این است که کودکان و نوجوانانی که بیماری ‌های مزمن خاصی مانند سندروم کاوازاکی دارند، ممکن است به درمان طولانی ‌مدت با دارو های حاوی آسپرین نیاز داشته باشند.

اگر کودک شما نیاز به درمان با آسپرین دارد، مطمئن شوید که واکسن های او به طور کامل انجام شده باشند و این شامل واکسن آبله مرغان و واکسن آنفولانزا می باشد. در نهایت نیز نکته حائز اهمیت آن است که اجتناب از این دو بیماری ویروسی می تواند به پیشگیری از سندروم ری در کودکان کمک به سزایی کند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *