دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

چگونگی کاشت درخت در پشت بام و پرورش آن

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۰ دی ۱۴۰۰
  • ۰

بهتر است بدانید که پرورش و کاشت درخت در پشت بام چندان سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با اصول و نکات مهم در کشت درختان آشنا شوید.

در واقع کاشت درخ در پشت بام به راحتی امکان پذیر است و البته مانند پرورش درخت در هر جایی نیاز به تمهیداتی خواهد داشت. می توانید پشت با ما خانه را تبدیل به باغ کنید و در آن به پرورش انواع درختان میوه از جمله پرتقال، لیمو شیرین و نارنگی بپردازید.

آشنایی با نحوه کاشت درخت در پشت بام

با وجود اینکه ایجاد باغ در پشت بام ممک است اما نمی توان با رفتن به پشت بام و شروع به خاک ریزی و کاشت بذر این کار را انجام دهید. بهتر است بدانید که کشت درخت در پشت بام نیازمند انجام اصطلاحات و انتخاب گیاهان مساعد شرایط پشت بام خواهد بود.

چگونگی کاشت درخت روی پشت بام

برای اینکه بتوانید از میزان تحمل بار اضافی ساختمان اطلاعات به دست بیاورید بایستی با یک مهندس ساختمان مشورت نمایید و از احداث باغ در پشت بام و تحمل بار باغ توسط سازه اطمینان پیدا کنید. همچنین بهتر است شرایط پشت بام، میزان نوری که در طول دریافت می کند بیشتری و کمترین دمایی که دارد و میزان و حداکثر قدرت بادی را که در آن جریان دارد به خوب اندازه گیری کنید و سپس از یک مهندس کشاورزی برای انتخاب بهترین درختان و گیاهان کمک بگیرید.

پس از اینکه از شرایط پشت بام و توانایی پرورش آن اطمینان حاصل کردید می تواید به بهسازی آن بپردازید. توجه داشته باشید که عایق کاری، پوشش کف مناسب پس از عایق کاری، انجام زهکشی مناسب برای خروج آب، شیب بندی و حتی تعبیه محفظه ای برای جمع آوری آب باران از امور ساختمانی خواهد بود که بایستی حتما پیش از کشت درخت در پشت بام و احداث باغ انجام دهید.

البته نباید از این نکته غافل شوید که گاهی اوقات پرورش درختان نیازمند اخذ مجوزهایی از شهرداری منطقه خواهد بود. به همین خاطر پیش از هر گونه عملیات ساختمانی به دریافت مجوز بپردازید و با مراجعه به شهرداری از کارشناسان و متخصصان این امر مشورت کنید.

اصول پرورش درختان

  •  آرون گروپس

وسایل و مراحل پرورش درختان

به طور کلی پس از گرفتن مجوز، اطمینان حاصل کردن از استحکام سازه، انجام برخی اصطلاحات و ترمیم ها در پشت بام نوبت کاشتن درخت در پشت بام لازم خواهد بود. برای انجام کشت نیاز به وسایل و مراحلی دارید که در ادامه شرح داده ایم.

  • ابزار باغبانی:

همانطور که می دانید برای پرورش درخت در فضای پشت بام مانند هر فضای دیگری بایستی ابزار های باغبانی را تهیه کنید که شامل چنگک، بیل، ماله و ابزار های هرس خواهند بود.

  • ظروف و گلدان ها:

برای کشت درخت در فضای پشت بام نیاز به یک ظرف یا کانتینتر دارید تا درختان درون آن به خوبی رشد کنند. در واقع دو نوع ظرف یا کانتینر در این رابطه وجود دارد و البته ظروف و گلدان های سفالی سنتی بزرگ و کانتینر های مدرن هر کدام مزیت های خاص خود را دارند.

استفاده از گلدان مناسب برا کاشت نهال

با وجود اینکه گلدان های سفالی وزن زیادی دارند، این وزن با آبیاری و رشد گیاه به مرور بیشتر هم خواهد شد. علاوه بر این گلدان سفالی گرمای محیط را به خود جذب می کند و این امر باعث افزایش آبیاری شده و بار اضافی را چندین برابر خواهد کرد و در نهایت مراقبت های باغ را نیز افزایش خواهد داد.

در مقابل نیز گلدان یا کانتینر های مردن پلاستیکی هستند که وزن بسیار کمتری نسبت به گلدان های سفالی دارند و گرمای کمتری را نیز جذب می کنند که در نهایت نیاز به آبیاری را نیز کاهش خواهد داد. برخی از کانتینر ها علاوه بر وزن کم عایق رطوبت و دما خواهند بود که به حفظ رطوبت و دمای ریشه گیاه کمک کرده و در فصل های بسیار گرم و بسیار سرد به کمک باغدار خواهند آمد.

البته از این نکته غافل نشوید که اگر پشت بام خانه تان بادگیر باشد بایستی فقط از گلدان های سفالی سنتی به خاطر وزن بیشترشان استفاده کنید تا وزش باد آسیبی به درختان کاشته شده در پشت بام وارد نکند.

  • خاک:

به صراحت می توان گفت خاکی که برای کاشتن درختان در پشت بام به کار برده می شود با خاک باغچه بسیار متفاوت خواهد بود. با این حال خاک مناسب پشت بام بایستی سبک باشد، زهکشی خوبی داشته باشد و حای مواد مغذی لازم را نیز به گیاه برساند.

دستورالعمل پروش درخت روی پشت بام

همچنین می توانید خاک بستر تان را از سه قسمت کمپوست یا کود کمپوست، زغال نارس، پرلیت و ماسه تامین کنید و ساختار خاک را هر ساله در فصل بهار مورد تعویض قرار دهید.

کوددهی:

بهتر است بدانید که کوددهی و تغذیه درختان پشت بامی یکی از ملزومات باغداری چه از نوع مرتفع و چه از نوع زمینی خواهد بود. معمولا درختانی که نیاز به کوددهی بیشتری دارند بایستی از خاک محدود برای آن ها استفاده نمایید. همچنین انواع کود هایی که می توانید برای درختان و گیاهان پشت بام استفاده نمایید شامل کود های ارگانیک و کود های محلول در آب خواهند بود.

  • آبیاری:

به صراحت می توان گفت آبیاری درختان در پشت بام به میزان دما، تابش نور خورشید، وزن باد و نوع درخت بستگی خواهد داشت که به مرور زمان با تجربه و مشاهده به دست خواهد آمد. برای آبیاری درختان نیز می توانید از آب لوله کشی یا آب باران جمع آوری شده استفاده نمایید. توصیه می شود که علاوه بر آبیاری به زهکشی مناسب خاک بستر نیز دقت داشته باشید تا به مطلوب ترین نتیجه دست پیدا کرد.

آبیاری مورد نیاز گیاهان روی پشت بام

  • نوع درختان:

بهتر است بدانید انتخاب درختی که در فضای پشت بام کشت می شود تنها بسته به سلیقه و کاربردی که از باغ پشت بام انجام می شود، خواهد بود. اگر علاقه به کاشتن و پرورش درختان میوه و پربار در پشت بام دارید قطعا درختانی از جمله انار، لیمو، پرتقال، انگور و سیب بهترین گزینه برای این کار خواهند بود.

بهتر است در روند کاشت درختان پشت بامی به شرایط پشت بام و رشد درختان دقت داشته باشید. همچنین نباید از این نکته غافل شوید که درختان همیشه سبز مانند انواع کاج و سرو برای شهر های آلوده از جمله تهران و تبریز بسیار ایده آل خواهند بود.

همچنین در ادامه پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب کاشت درخت پرتقال و همچنین کاشت درخت انار نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *