دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

اصول کشت و پرورش چمن مونت کارلو

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۴ دی ۱۴۰۰
  • ۰

در واقع پرورش چمن مونت کارلو چندان هم سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با اصول کشت، پرورش و حتی مراقبت از این گیاه آکواریومی آشنا شوید با ما همراه باشید.

به طور کلی مونت کارلو را می توان نوعی چمن دانست که برگ های به نسبت درشت و بزرگی دارد. از خصوصیات بارز چمن مونت کارلو می توان به برگ های گرد و رشد سریع آن اشاره کرد که امروزه برای نگهداری در فضای آکواریوم پرورش داده می شود.

آشنایی با پرورش چمن مونت کارلو

بهتر است بدانید که در واقع چمن مونت کارلو یک گیاه آبزی به شمار می آید که ارتباط زیادی با نگهداری از ماهی ها دارد. جالب است بدانید که نام این گیاه از روی یک شهر در آرژانتین به نام مونته کارلو گرفته شده و نام علمی مونث کارلو، میکرانتموم توئیدی خواهد بود.

چگونگی پرورش چمن مونت کارلو

در مورد تاریخچه این گیاه می توان گفت که سال ها پیش ژاپنی ها این گیاه را در حاشیه رودخانه ای در شهر میسیونس در شمال شرقی آرژانتین یافتند و نمونه هایی از آن را با خود بردند. همچنین این گیاه در جنوب آمریکا با نام باکوپیتا شناخته می شد اما افرادی که به تازگی آن را کشف کرده بودند مونث کارلو و یا مروارید علفی می خواندند.

در واقع مونت کارلو یک گیاه سبز رنگ با برگ هایی کوچک و گرد ظریف است که با وجود ساقه هایی خزنده می تواند خودش را با شرایط مختلف سازگار نماید و زنده بماند. مونت کارلو را می توان یک انتخاب ایده آل برای کف آکواریوم ها دانست که می تواند به اطراف رشد کند و به زمینه آکواریوم جلوه ای تازه ببخشد. همچنین یک گیاه کم دردسر نیز محسوب می شود که نور چندان زیادی برای رشد نیاز ندارد.

اصول کشت انواع چمن مونت کارلو:

در ادامه سعی داریم تا به بیان اصول کاشت و پرورش چمن مونت کارلو گلخانه ای و همچنین کارلوی کشت شده بپردازیم:

روش های کاشت گیاه مونت کارلو

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

دستورالعمل کشت مونت کارلوی کشت شده:

برای پرورش کارلوی کشت شده بهتر است در ابتدا بسته بندی گیاهتان را باز کنید و سپس آن را درون یک کاسه حاوی آب تمیز شستشو دهید تا مواد شیمیایی آن به خوبی از بین بروند.

سپس گیاهتان را با استفاده از یک موچین ضد عفونی شده به هشت الی ده قسمت تقسیم نمایید و تمامی آن ها را با یکدیگر در شن و سنگ های کف آکواریوم بکارید.

در روند کشت دقت داشته باشید که گیاه حتما در عمق کافی کشت شده و امکان خارج شدنش به هیچ وجه وجود نداشته باشد.

دستورالعمل کشت مونت کارلوی گلخانه ای:

برای پرورش مونت کارلوی گلخانه ای بهتر است گیاه را از گلدان خارج نمایید و سپس سنگ و یا خاک های چسبیده به ریشه را به آرامی جدا نمایید.

دستورالعمل کشت مونت کارلو

سپس گیاه را درون یک کاسه آب تمیز بشویید تا باقی مانده کثیفی های ریشه به خوبی تمیز شود. گیاهتان را با استفاده از یک موچین به هشت الی ده دسته تقسیم نمایید و تمامی آن ها را با یکدیگر درون شن و سنگ های کف آکواریوم کشت نمایید.

توجه داشته باشید که چنانچه پس از کشت گیاه متوجه شدید گیاهتان از خاک به راحتی خارج می شود بایستی آن را مجددا در عمیق ترین حد ممکن است بکارید و پس از مدتی مونت کارلو ریشه های خود را مانند یک لنگر به خاک می اندازد و جای خود را محکم خواهد کرد.

نکات مهم برای مراقبت از چمن آکواریومی:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی خواهند داشت که شما بایستی آن ها را فراهم نمایید. به همین منظور در ادامه به بیان برخی از شرایط لازم جهت کاشت و پرورش گیاه آکواریومی چمن مونت کارلو پرداخته ایم:

روش های مراقبت از چمن مونت کارلو

  • سایز آکواریوم:

با وجود اینکه مونت کارلو به عنوان یک گیاه رونده شناخته می شود که می تواند به راحتی فضای آکواریوم تان را تازه کند اما حداقل فضایی که برای رشد نیاز دارد آکواریومی با حجم تقریبا بیست لیتر خواهد بود. هر چقدر که سایز آکواریوم بزرگ تر باشد گیاهتان رشد بهتری خواهد داشت برای مثال یک آکواریوم ۴۰ الی ۸۰ لیتری می تواند فضای بهتری برای رشد این گیاه فراهم نماید.

  • دما و سختی آب:

به صراحت می توان گفت که زمانی وضعیت مونت کارلو ایده آل خواهد بود که آب درون آکواریوم دارای PH مناسب باشد. به همین خاطر بهتر است از یک دماسنج استاندارد و مناسب استفاده نمایید و مطمئن شوید که دمای آب فضای کشت تقریبا بین ۲۰ الی ۲۵ درجه سانتی گراد است و همچنین PH آن نیز بین ۶ تا ۷.۵ باشد.

اگر کاشت چمن آکواریوم مونت کارلو در این شرایط انجام شود گیاهتان بهترین عملکرد را خواهد داشت. به منظور بررسی بیشتر می توانید هر از گاهی مقدار PH آب را مجددا اندازه گیری نمایید تا از مناسب بودن آن اطمینان حاصل نمایید.

شرایط آکواریوم برای پرورش مونت کارلو

البته با این حال لازم است بدانید که چمن مونت کارلو می تواند سختی آب را تا سطح GH15 به خوبی تحمل کند. همچنین در برابر سختی آب انعطاف خوبی از خود نشان می دهد و مشکلی برای تحمل سطوح مختلف نخواهد داشت.

  • نور کافی:

به صراحت می توان گفت که مهم ترین نیاز چمن مونت کارلو برای رشد ایده آل و حتی زنده ماندن نور است. مونت کارلو نیاز به یک نور مدیریت شده برای شاداب بودن دارند البته که این گیاه در نور کم نیز می تواند به راحتی زنده بماند اما نور مناسبی برای آن نخواهد بود. گاهی اوقات نیز می توانید از یک چراغ آکواریومی ارزان قیمت به منظور تامین نور گیاهتان استفاده نمایید.

  • سنگ و شن ها:

بهتر است بدانید چمن مونت کارلو تنها زمانی شاداب است که درون بستری حاوی شن یا سنگ های دانه ریز کشت شود. به همین خاطر اغلب پرورش دهندگان گیاهان آکواریومی بر استفاده از شن و سنگ ها تاکید ویژه ای دارند.

چگونگی تغذیه چمن مونت کارلو

  • کود و مکمل ها:

با وجود اینکه استفاده از کود یا CO2 برای گیاه مونت کارلبو چندان ضروری نیست اما به هر حال می تواند رشد گیاهتان را سرعت ببخشد و باعث متراکم شدن آن گردد. به همین خاطر توصیه می شود که به صورت دوره ای CO2 و کود های مایع مخصوص گیاهان آبزی در آکواریوم خود استفاده نمایید.

چنانچه درون آکواریوم خود میگو دارید به شدت توصیه می شود که مونت کارلو را درون آکواریوم تان کشت نمایید به گونه ای که تنها کار لازم برای آن تهیه یک الی دو گلدان مونت کارلو برای ۲۰ الی ۴۰ لیتر آب خواهد بود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *