دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

کاشت درخت عرعر و شرایط مناسب نگهداری آن

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۹ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

به صراحت می توان گفت که کاشت درخت عرعر چندان هم سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با روش های کشت، پرورش و حتی نگهداری گیاه دارویی آشنا شوید.

به طور کلی درخت عرعر را می توان درختی دو پایه دانست که اغلب درختان نر و گل های ماده بر روی درخت ماده رشد می کنند. درخت عرعر به خاطر رشد سریع و برگ های پهنی که دارد امروزه پرورش و کاشت درخت عرعر مورد توجه قرار گرفته است.

آشنایی با نحوه کاشت درخت عرعر

بهتر است بدانید که در واقع درخت عرعر که بدان آیلان نیز گفته می شود از دسته گیاهان خانواده SIMAROUBACEAE یا سیما روباسه ها محسوب می شود که در زبان گیلکی نیز به آن کول گفته می شود.نام عرعر در متن های فارسی نیز آمده به گونه ای که دهخدا تذکر می دهد این درخت نیست بلکه منظور سرو کوهی است. همچنین نام چینی این گیاه را می توان با مفهومی آسمانی دانست که امروزه بدان درخت بهشتی نیز گفته خواهد شد.

چگونگی کاشت درخت عرعر

از دیگر نام های این درخت می توان به اروج، شجره الله، سماق چینی و شجره السماء اشاره کرد. این درخت زیبا را می توان بومی مناطق چین، جنوب کره و همچنین ژاپن دانست که امروزه در تمامی قاره ها با آب و هوای گرم تا معدل نیز گسترش یافته است. این درخت را می توان گونه ای دو پایه و خزان کننده دانست که دارای برگ هایی پهن و دندانه دار به رنگ سبز می باشد.

امروزه از این درخت بیشتر در زمینه فضای سبز استفاده خواهد شد زیرا در برابر آلودگی های صنعتی مقاومت خوبی دارد.میوه های عرعر بال دار هستند و پس از رسیدن به رنگ قرمز تبدیل خواهند شد. همچنین این درخت به خاطر ریشه های خزنده خود خواص درمانی و دارویی زیادی را شامل خواهد شد.

درخت عرعر سرعت رشد بالایی دارد به گونه ای که اگر در شرایط مناسب قرار گیرد ریشه های آن به سرعت پراکنده خواهند شد. جوانه ها نیز سرشار از برگ و خرم از ریشه های پراکنده تولید می شوند و تا دو الی سه متر قابلیت رشد دارند. این جوانه ها می توانند منطقه نمناک را در طول یک سال به خوبی بپوشانند. درختان جنگلی عرعر از ۲۰ الی ۲۵ سالگی می توانند به ارتفاع سی متر رشد کنند.

روش های تکثیر گیاه عرعر

  •  آرون گروپس

 

دستورالعمل کاشت و تکثیر:

معمولا توصیه می شود که کاشت درخت عرعر را بدون اینکه انتظار شروع آب و هوای گرم را بکشید در اوایل فصل بهار انجام دهید. درخت عرعر اغلب از طریق بذر مورد کشت قرار می گیرد و با وجود اینکه بذور بدون تیمار هم جوانه خواهند زد اما نتیجه بهتر با تیمار سرمایی در دمای ۴ درجه سانتیگراد در مدت دو ماه به دست خواهد آمد.

برای کشت درخت عرعر با استفاده از بذر بهتر است آن ها را ۲۴ ساعت پیش از کشت درون آب بخیسانید. پس از گذشت این مدت بذر ها را در خزانه ای حاوی خاک لومی بکارید و به منظور حفظ رطوبت محیط روی آن را با لایه نازکی از کود بپوشانید و آبیاری را به گونه ای انجام دهید که سطح بستر به صورت کامل مرطوب گردد.

دقت داشته باشید که تا زمانی جوانه زنی بذر ها باید بستر خاک مرطوب باشد که برای این منظور می توانید روی ان ها را با نایلون بپوشانید. پس از گذشت تقریبا دو الی سه هفته بذور جوانه می زنند و رشد خود را آغاز خواهند کرد که با مشاهده اولین جوانه ها می توانید نایلون را از روی سطح کشت بردارید.

پس از اینکه نهال های به دست آمده عرعر به حد معینی از رشد رسیدند می توانید آن ها را جابه جا کنید و مراقبت های لازم جهت رشد بهتر گیاهتان را انجام دهید.

شرایط لازم برای مراقبت از درخت عرعر

شرایط مورد نیاز برای نگهداری درخت عرعر:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی خواهند داشت که شما بایستی آن را فراهم نمایید. به همین منظور در ادامه برخی از شرایط لازم جهت کاشت و پرورش درخت عرعر را بیان کرده ایم.

  • خاک غنی:

بهتر است بدانید که کاشت درخت عرعر به PH و حاصخیزی خاک حساسیت چندانی ندارد و به عبارتی در هر خاکی با سرعت و قدرت زیاد رشد خواهد کرد. البته که اگر آن را در خاک های لومی و مرطوب کشت کنید گیاهتان رشد بهتری از نشان خواهد داد.

  • دما و نور:

بهتر است بدانید که درخت عرعر از دسته درختان نور پوسند یا نیمه نور پسند می باشد که اگر در این شرایط قرار بگیرد رشد بسیار خوبی خواهد داشت. البته که نباید گیاهتان را در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید که در غیر اینصورت با سوختگی برگ ها مواجه خواهید شد. در مورد دمای مورد نیاز بستر کشت نیز می توان گفت که دمای ۲۲ درجه سانتی گراد برای گیاه مناسب خواهد بود.

  • آبیاری منظم:

درختان عرعر برای رشد ایده آل نیاز به آبیاری زیادی ندارند و در روند آبیاری بایستی اعتدال نگه دارید. به طور کلی توصیه می شود که پس از هر آبیاری اجازه دهید سطح خاک به صورت کامل خشک شود و سپس اقدام به آبیاری مجدد کنید. دقت داشته باشید که خیس شدن بیش از حد گیاه باعث پوسیدگی ریشه و در نهایت از بین رفتن گیاهتان خواهد شد.

شرایط لازم برای مراقبت از درخت عرعر

خواص درخت عرعر:

در واقع درخت عرعر سرشار از خواص درمانی و دارویی است که در ادامه سعی داریم برخی از آن ها را شرح دهیم:

  • در طب سنتی چینی از این گیاه به عنوان خنک کننده و قابض یاد می کنند و از ریشه، برگ و پوست آن استفاده خواهند کرد.
  • برای درمان زخم های انگلی پا که با خارش همراه است می توانید از جوشانده برگ های عرعر استفاده نمایید.
  • می توانید به منظور دفع کرم کدو از پوست ریشه درخت عرعر استفاده کنید.
  • برای درمان سوء هاضمه و ناراحتی گوارش و روده مناسب است.
  • محلول جوشانده عرعر یک حشره کش قوی خواهد بود.
  • از درخت عرعر می توانید برای رفع ورم مثانه و سنگ های ادراری استفاده کنید.
  • برای درمان مالاریا و تب استفاده می شود.
  • برای بهبود بیماری نقرس، سنگ صفراوی و رماتیسم مفید است.
  • در انواع داروهای هومیوپاتی برای درمان سرطان کاربرد دارد.
  • استفاده از این گیاه می تواند اسپاسم های عضلانی را شل کند.
  • برای تسکین عادت ماهانه دردناک می توانید ۵ روز مانده به عادت روزی ۲ قاشق سوپ خوری از دم کرده ریشه آن مصرف کنید.
  • همچنین افرادی که دچار ورم پروستات هستند می توانند از دم کرده پوست ریشه درخت عرعر صبح و عصر یک قاشق مرباخوری به مدت ۷ روز استفاده کنند.

خواص درمانی درخت عرعر

همچنین در ادامه پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب کاشت درخت سرو و کاشت درخت شاه بلوط نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *