دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

هشت ایده ساده برای برگزاری مراسم در شب یلدا

  • فرهاد هاشمی
  • ۲۰ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

اگر تمام مسئولیت برگزاری مراسم شب یلدا را به شما بدهند، چه ایده‌هایی برای به یادگار ماندن کردن آن اجرا می‌کنید؟ یلدا، از آیین‌های زیبایی ما ایرانی‌ها، بهانه‌ای برای کنار هم بودن و ایجاد لحظاتی خوب است و با کارهای جالب و ساده‌ای می‌توان این شب را برگزار کرد. در این نوشته سعی داریم چند ایده ساده را برای این شب پیشنهاد کنیم. با ما همراه باشید.

ایده های ساده شب یلدا

چیدمان مشخصی را انتخاب کنید

انتخاب چیدمان مناسب یکی از اولین کارهایی است که برای این شب باید انجام دهید. بسته به حس و حال و سلیقه‌ای که دارید، انتخاب چیدمان سنتی و یا امروزی، یکی از گزینه‌های پیش روی شماست. در دکور سنتی، استفاده از وسایل سنتی، مانند ظروف مسی، سماور ذغالی و یا مسی، رومیزی‌های طرح ترمه و مانند آن برای قرار دادن میوه و آجیل توصیه می‌شود.

اما در روش‌های مدرن، علاوه بر استفاده از ظروف معمول این روزها، انتخاب طرح‌های متفاوت برای برش میوه‌ها و چیدن آجیل استفاده می‌شود. برای مثال برش متفاوتی از میوه‌ها، استفاده از ژله و دسرهای مختلف و یا تنقلات متفاوت، دکور شما را متفاوت خواهد کرد.

  1. موسیقی‌های مورد نظر را پخش کنید

یکی از خاطره‌انگیرترین کارهایی که در این شب انجام می‌شود، دانلود آهنگ شب یلدا در انواع مختلف شاد، سنتی، قدیمی و جدید است. بنابراین سعی کنید بسته به روحیه و نوع علائقی که به انواع موسیقی‌ها دارید، آهنگ‌های زیبای شب یلدا را نیز برای این شب دانلود و آماده کنید تا از شنیدنش لذت ببرید.

برخی از موسیقی‌هایی که در این شب، طرفداران زیادی پیدا می‌کند، «شب یلدا» گروه کلمست، علی مولایی و موسیقی افشار است که به راحتی در فضای اینترنت قابل دریافت و دانلود هستند.

  1. روشنی‌ خانه را متفاوت کنید

رومیزی مناسب برای تزئین میز یلدا

درباره شب یلدا، آیین‌های مختلفی نقل می‌شود و یکی از آنها روشن کردن شمع است. بنابراین حالا که در روزهای پایانی ۲۰۲۱، به برگزاری و تزیینات مراسم شب یلدا در سال ۱۴۰۰ نزدیک می‌شویم، پیشنهاد می‌کنیم، شما نیز این آیین را اجرا کنید. شمع حس و حال زیبا و حتی روحانی به مراسم می‌دهد و قابل جایگزین با شمعدان و چراغ نفتی‌هاست، به ویژه اگر اهل حفظ کردن سنت و نوستالژی‌ها باشید.

  1. به عکس پروفایل توجه کنید

یکی از جدیدترین کارهای این سال‌ها آن است که برای شب‌های یلدا، عکس پروفایل را عوض می‌کنند تا حس و حال متفاوت خود را در این عکس‌ها نشان دهند. بنابراین اگر شما نیز در این دسته قرار می‌گیرید می‌توانید عکس پروفایل شب یلدا را با مضمامین مختلف عاشقانه، خاص و جدید تغییر دهید و یا عکس نوشته‌ای را برای عکس پروفایل خود انتخاب کنید.

  1. از تنقلات ساده استفاده کنید

اگرچه تنقلات و خوراکی‌های شب یلدا کم نیست و با لیست بلندبالایی روبرو هستید، اما برای برگزاری ساده شب یلدا، می‌توانید فقط چند مورد از این لیست را انتخاب کنید. برای مثال، وجود هندوانه و انار از لشگر میوه‌ها و آجیل‌هایی مانند گردو و کشمش، به تنهایی برای برگزاری این شب کافی است. البته در کنار این تنقلات، نوشیدن چای در یلدا، جایگاه ویژه‌ای دارد که قابل جایگزین با موارد دیگر نیست.

  1. پیام تبریک ارسال کنید

یکی از کارهای خوب برای ایجاد حس خوب در عزیزانی که برای شب در کنارتان نیستند، ارسال متن کوتاه و زیبا درباره شب یلدا است که بسته به دیدگاه خود می‌توانید آن را کوتاه و در قالب «یلدا ۱۴۰۰ مبارک» ارسال کنید و یا پیامک‌های شخصی‌سازی شده (خنده‌دار، عاشقانه و با آرزوهای خوب) به هر یک از این افراد ارسال کنید. با این ایده ساده، در این شب، با افراد بسیاری می‌توانید ارتباط خود را حفظ کنید.

  1. حافظ‌خوانی کنید

میوه و اجیل ساده برای شب یلدا

دیوان حافظ، یکی از عناصر ثابت شب‌های یلداست و خواندن آن، یکی از بهترین کارهایی است که در این شب انجام می‌شود. بنابراین حافظ خوانی را فراموش نکنید، تفالی به دیوانش بزنید و فال حافظ دسته جمعی و یا تک به تک بگیرید و با خواندن اشعارش، علاوه بر شوری که پیدا می‌کنید، پیشگویی‌های حافظ را نوش جان کنید. ما نیز به این بهانه، فال حافظ گرفته‌ایم و آن را به شما پیشکش می‌کنیم:

«ای هدهد صبا، به سبا می‌فرستمت    بنگر که از کجا به کجا می‌فرستمت

حیف است طایری چو تو در خاکدان غم    زین جا به آشیان وفا می‌فرستمت

در راه عشق مرحله قرب و بعد نیست    می‌بینمت عیان و دعا می‌فرستمت

هر صبح و شام قافله‌ای از دعای خیر    در صحبت شمال و صبا می‌فرستمت

تا لشکر غمت نکن ملک دل خراب    جان عزیز خود به نوا می‌فرستمت

ای غایب از نظر که شدی همنشین دل    می‌گویمت دعا و ثنا می‌فرستمت

در روی خود تفرج صنع خدای کن    کابینه خدای نما می‌فرستمت

تا مطربان زشوق منت آگهی دهند    قول و غزل به ساز و نوا می‌فرستمت

ساقی بیا که هاتف غیبم به مژده گفت    با درد صبر کن که دوا می‌فرستمت

حافظ سرود مجلس ما ذکر خیر توست    بشتاب هان که اسب و قبا می‌فرستمت»

  1. شب نشینی کنید

یلدا یکی از فرصت‌های محدود بسیاری از خانواده‌ها برای جمع شدن در کنار هم است. بنابراین در این شب دوست داشتنی تا جایی که می‌توانید تلفن‌های همراه خود را کنار بگذارید و سعی کنید با عزیزان خود وقت بیشتری بگذارید. ارتباط یکی از بهترین روش‌ها برای ایجاد روحیه خوب در آدم‌هاست و علاوه بر آن، تجربیات زیادی را به شما منتقل می‌کند و حتی لابه لای صحبت‌ها و رفتارهایی که می‌کنید و می‌بینید، می‌توانید به نقاط قوت و ضعف خود در ارتباط پی ببرید. همچنین می‌توانید در این شب زیبا از انجام بازی‌های گروهی در کنار عزیزان خود نیز بهره ببرید.

حرف آخر

امیدواریم، شب یلدا ۱۴۰۰ برای همه شما، لحظات بسیار خوشایند و به یاد ماندنی ایجاد کند. در این شب سعی کنید عزیزان خود را فراموش نکنید و حتی اگر امکان دیدار حضوری آنها را ندارید، با پیامک و یا تماس تلفنی، ارتباط مناسبی برقرار کنید.

نویسنده: سمانه نصیری

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *