دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

کاشت زعفران در پشت بام و شرایط مورد نیاز نگهداری آن

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۴ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

کاشت زعفران در پشت بام چندان هم سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با روش های کشت، پرورش و حتی نگهداری از این گیاه دارویی آشنا شوید، خواهشمندیم با ما همراه باشید.

به طور کلی زعفران یکی از گیاهان دارویی ارزشمند و گران قیمت است که در جهان به عنوان طلای سرخ شناخته شده و کاشت آن در پشت بام ایده جدیدی خواهد بود که اگر در شرایط کنترل شده ای انجام شود در سطح زیر کشت کم هم بیشترین عملکرد خود را نشان خواهد داد.

آشنایی با نحوه کاشت زعفران در پشت بام

بهتر است بدانید که زعفران امروزه به عنوان طلای سرخ در کل جهان شناخته می شود که تقریبا %۹۵ آن در کشور ما تولید خواهد شد و به سایر مناطق صادر می شود. این گیاه با خاصیت باورنکردنی که دارد به صورت سنتی در استان های خراسان و مناطق شمال شرقی ایران با شرایط آب و هوایی ایده آل نیمه گرمسیری که دارای زمستان های ملایم و تابستان های گرم و خشک است تولید خواهد شد. به صراحت می توان گفت خواص زعفران بی شماری است که تنها تعداد افراد کمی از این خواص آگاه هستند.

چگونگی کاشت زعفران در پشت بام

از آنجایی که این گیاه گران قیمت در برابر سرما مقاومت خوبی از خود نشان می دهد می توانید آن را در مناطق معتدل از جمله تهران نیز پرورش دهید. این گیاه تا ۵ الی ۶ سال نیاز به جابه جایی ندارد و اغلب گل هایش در اوایل آبان ماه شکوفا می شوند و در اوایل آذرماه نیز روند محصول دهی خود را آغاز خواهد کرد.

دقت داشته باشید که زمان کاشت زعفران در پشت بام یا باغچه معمولا اوایل خرداد تا اواسط مهر ماه خواهد بود. توصیه می شود که در اواخر تیر و اوایل مرداد از کشت آن خودداری نمایید و اگر شرایط مهیا بود در خرداد ماه برای کشت اقدام نمایید. معمولا بذرهای کشت شده در پاییز و زمستان و اوایل بهار رشد می کنند.

می توان این گیاه را در مناطق نیمه گرمسیر در شهر و روستاها درون باغچه یا گلدان های سفالی در سطح پشت بام و تراس کشت کرد. همچنین که پرورش آن در فضای پشت بام از نظر کارآفرینی می تواند بسیار مفید و درآمدزا باشد و همچنین برای مصارف خانگی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

دستورالعمل کشت بذر زعفران:

به طور کلی برای کاشت زعفران در محیط پشت بام و تراس می توانید از سبدهای پلاستیکی استفاده نمایید اما اگر فرد با حوصله ای هستید بهتر است از باغچه های جعبه ای یا فلاور باکس برای این کار استفاده نمایید.

  •  آرون گروپس

در واقع مزیت استفاده از این روش این است که نمای زیبایی دارد و ماندگاری آن نیز نسبت به سایر روش های کشت بیشتر خواهد بود. پیش از کشت در پشت بام حتما دقت کنید که بستر شما حتما عایق در برابر آب باشد.

دستورالعمل کشت بذر زعفران

برای کاشت زعفران در پشت بام در ابتدا بایستی جعبه فلاورباکس را با استفاده از الوار های ساج برمه ای، بلوط و ایروکو بسازید و به این نکته دقت داشته باشید که نمی توان از هر نوع چوبی در این سازه استفاده کرد. همچنین به هیچ وجه از الوار های تحت فشار استفاده نکنید زیرا حاوی آرسنیک ها خواهد بود.

معمولا اندازه جعبه بر اساس فضای شما و تعداد پیازهایی که قصد کاشتنش را دارید تعیین خواهد شد. برای مثال برای کشت تقریبا ۳۰۰ کیلو پیاز زعفران نیاز به یک جعبه به اندازه ۶۰*۱۲۰ دارید به گونه ای که فاصله پیاز ها از دیواره ۳ سانتی متر و ۵ سانتی متر فاصله هر پیاز با دیگر باشد و ارتفاع جعبه نیز ۳۰*۲۵ در نظر گرفته شود.

الوار ها را به اندازه مناسب برش دهید و دقت داشته باشید که حتما برش ها صاف باشند. سپس الوار های انتهای جعبه را با فاصله از یکدیگر قرار دهید. همچنین می توانید پس از اتمام فرآیند ساخت حعبه روی الوار های انتهایی تعدادی سوراخ به قطر ۴*۳ سانتی متر ایجاد کنید که انجام این کار باعث خروج آب اضافی و همچنین زهکشی مناسب بستر خواهد شد.

برای ایجاد لایه های عایق می توانید انتهای جعبه را با توری مرغی بپوشانید و توری را به چوب متصل کنید تا مانع خروج ریشه از جعبه گردد. همچنین می توانید روی توری را نیز با الیاف Landscape Fabric بپوشانید و چنانچه به آن دسترسی نداشتید می توانید از شن و ماسه استفاده نمایید و روی توری را به صورت کامل بپوشانید. در واقع کاربرد این لایه مشابه فیلتری خواهد بود که از گندیدگی ریشه جلوگیری کرده و رطوبت را از محیط آن دور خواهد کرد.

روش های مختلف پرورش زعفران

در این مرحله بایستی جعبه را در محلی که می خواهید باغچه تان در آن قرار داشته باشد، قرار دهید و داخل آن را با خاک پر نمایید. از آنجایی که محیط کشت باید وزن کمی داشته باشد به همین خاطر نسبت به خاک معمولی تفاوت هایی خواهد داشت.

در این مواقع باید از محیطی برای کشت استفاده کنید که حتی الامکان سبک و مرطوب باشد. معمولا یک خاک معمولی ترکیب از یک سوم ماسه، یک سوم خاک مصنوعی و یک سوم سنگ های متخلخل محیط مناسبی را برای رشد بذر های زعفران فراهم خواهد کرد.

در مرحله پایانی بایستی به سراغ پیاز ها بروید و آن ها را در عمق ۱۵ الی ۲۰ سانتی متر بکارید. سپس روی خاک، کود دامی یا کمپوست و مقداری خاک برگ پوسیده شده بریزید و با سطح خاک به خوبی ترکیب کنید.

توجه داشته باشید که به جای استفاده از جعبه چوبی می توانید جعبه های پلاستیکی را نیز کنار هم قرار دهید و دیواره های بین آن ها را از بین ببرید. همین مراحل را در این روش نیز تکرار کنید البته که استفاده از جعبه پلاستیکی هزینه پایین تری دارد اما استفاده از جعبه چوبی ماندگاری بالاتری خواهد داشت.

اصول برداشت محصول زعفران

شرایط مورد نیاز برای نگهداری گیاه:

همانطور که می دانید تمام گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید. به همین منظور در ادامه برخی از شرایط لازم جهت کاشت و پرورش زعفران در گلدان را شرح داده ایم.

  • آبیاری:

به صراحت می توان گفت که این گیاه برای رشد نیاز به آبیاری زیادی ندارد و تنها زمانی باید اقدام به آبیاری کنید که سطح بستر کاملا خشک شده باشد. همچنین بهتر است در فاصله دو آبیاری اجازه دهید سطح خاک کاملا خشک شود و سپس آبیاری بعدی را انجام دهید.

  • خاک و کوددهی:

دقت داشته باشید که ترکیب خاک برگ، ماسه و خاک باغچه برای بستر این گیاه ایده آل خواهد بود. همچنین می توانید در این ترکیب از مقدار ماسه ی بیشتری هم استفاده کنید. در مورد تغذیه گیاه نیز می توان گفت که پس از اینکه عمر گل های زعفران به پایان رسید بستر را با استفاده از کود های تقویتی هر هفته تغذیه نمایید.

شرایط لازم برای نگهداری از بستر گیاه

  • نور:

در روند کاشت زعفران در پشت بام باید بدانید که این گیاه بسیار آفتاب دوست است و بایستی آن را در فضایی کاملا نورگیر قرار دهید. همچنین که نور و گرمای زیاد باعث باز شدن بیشتر شکوفه های گیاهتان خواهد شد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *