دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

طریقه شستن لباس های پشمی و نکات مهم شستشو

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۳ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

به صراحت می توان گفت که شستن لباس های پشمی چندان هم سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با مراحل مختلف شستشو و همچنین نکات مهم در این زمینه آشنا شوید.

به طور کلی لباس های پشمی از دسته لباس هایی هستند که در فصل زمستان کاربرد زیادی خواهند داشت؛ با وجود اینکه لباس های یشمی در فصل زمستان کاربردی و پر استفاده هستند اما نحوه شستن و لکه بری آن ها به آسانی لباس های نخی و الیافت مصنوعی نخواهد بود.

آشنایی با اصول شستن لباس های پشمی

بهتر است بدانید که در واقع پشم جزو پارچه های حساس و ظریفی خواهد بود که به شدت در صورت شست و شو مستعد چروک شدن، جمع شدن و آب رفتن خواهد بود. البته که این حساسیت و ظرافت پارچه چندان تغییری در نیاز به شستشوی آن ایجاد نمی کند و در نتیجه بدین معنی نیست که گاه و بی گاه آن را بشویید. به صراحت می توان گفت که برای شستشوی هر لباس با هر جنسی که دارد روش های متفاوتی در نظر گرفته شده که می توانید از آن ها استفاده نمایید.

چگونگی شستن لباس های پشمی

البته که این روش ها و توصیه ها بر اساس نوع الیاف اولیه ای است که برای تولید جنس به خصوصی از پارچه و لباس کاربرد خواهد داشت. همچنین روش های مختلف بافت، تولید پارچه، میزان مقاومت آن ها و حساسیت هایی که به مواد متفاوت شوینده دارند نیز همگی در روش های متفاوتی که برای شست و شو ارائه می شود، موثر خواهند بود.

همانطور که می دانید امروزه اغلب شرکت های تولیدی لباس و برند های مختلف از برچسب هایی به عنوان لیبل های لباس استفاده می کنند که بر اساس ماهیت لباس نحوه شست و شوی بهینه آن ها را به صورت کامل خلاصه توضیح خواهد داد. البته که با توجه به اینکه هر لباس و پارچه ای نیاز به شست و شو دارد و همچنین برخی از آن ها مانند لباس های پشمی بسیار در برابر شست و شو حساس هستند.

مراحل شستشوی لباس های پشمی:

توجه داشته باشید که به صورت معمول برای شستشوی پارچه ها و هر گونه منسوجاتی که از جنس پشم هستند روش عمومی توصیه شده این است که آن ها را با دست بشویید. در واقع شستن دستی لباس معمولا کم ترین آسیب را به لباس ها وارد خواهد کرد که البته خود این کار نیز شامل مراحلی خواهد بود که بایستی آن ها را در روند شست و شو طی نمایید:

راه های مختلف برای شستشوی لباس

  •  آرون گروپس
  • تنها در صورت نیاز لباس پشمی خود را بشویید:

دقت داشته باشید که شستن بیش از اندازه لباس های پشمی باعث رسیدن آسیب جدی به الیاف لباس تان خواهد شد. به همین خاطر بهتر است تا زمانی که کثیف نشده اند اقدام به شستن شان نکنید.

  • پیش از شستن لباس را درون آب بخیسانید:

معمولا خیس شدن کامل لباس های پشمی بین ۲۰ الی ۳۰ دقیقه طول می کشد که پیش از آغاز شستشو باید مطمئن شوید که لباس تان به خوبی خیس شده باشد.

  • ابتدا لکه بری کنید:

توصیه می شود که پیش از آغاز شستشوی لباس حتما لکه های موجود روی آن را از بین ببرید زیرا انجام این کار باعث می شود تا لکه بر روی لباس تان ماندگار نشود و لباس سریع تر تمیز گردد.

دستورالعمل لکه بری از لباس پشمی

  • از مواد شوینده مناسب برای شستشو استفاده کنید:

به هیچ برای شستن لباس پشمی خود به سراغ مواد سفید کننده قوی از جمله وایتکس نروید زیرا در این صورت لباس تان آسیب جدی خواهد دید. در واقع بهتر است از پودر صابون و یا پودر دستی برای شستن لباس های پشمی خود استفاده نمایید بدین صورت که در ابتدا پودر صابون را درون آب گرم حل کنید، سپس با مقداری آب سرد ترکیب کرده و در نهایت به لباس های خیس شده اضافه کنید.

  • لباس ها را خیلی چنگ نزنید:

دقت داشته باشید که چنگ زدن به لباس های پشمی در حین شستشو باعث می شود تا لباس تان پرز بدهد. به همین خاطر از انجام این کار به شدت خودداری نمایید.

  • تا حدالامکان از ماشین رختشویی استفاده نکنید:

همانطور که می دانید شستن لباس های پشمی با ماشین لباسشویی کار درستی نیست اما اگر به هر دلیلی حوصله شستن لباس تان را به صورت دستی نداشتید می توانید ماشین را بر روی حالت شستشوی لباس های ظریف تنظیم کنید و از آب سرد و صابون برای شستن آن استفاده نمایید. همچنین توصیه می شود که مدت زمان شستشو را بر روی حالت طولانی قرار ندهید.

نکات مهم در مراقبت از لباس پشمی

  • لباس های شسته شده را آویزان نکنید و اتو نزنید:

توصیه می شود که به هیچ وجه لباس پشمی شسته شده را آویزان نکنید زیرا این کار باعث تغییر شکل لباس تان خواهد شد. در واقع بهترین کار این است که یک حوله تمیز را روی سطحی صاف پهن کنید و لباس تان را روی آن قرار دهید. سپس حوله را با لباس روی آن رول کنید و کمی فشار دهید تا آب باقی مانده پس از شستشو از بافت پارچه خارج گردد.

پس از اینکه آب اضافی لباس گرفته شده می توانید پارچه را روی سطحی پهن کنید تا با جریان هوا خشک شود. دق داشته باشید که نباید از گرمای بخاری و یا شوفاژ برای خشک شدن لباس های پشمی تان استفاده کنید و چنانچه نیاز به اتو داشتید بهتر است از اتو های بخار استفاده نمایید.

البته اگر به اتوبخار دسترسی نداشتید می توانید یک پارچه سفید و تمیز روی لباس پهن کنید و سپس آن را اتو نمایید. توصیه می شود که به هیچ وجه لباس پشمی تان را زمانی که خیس است اتو نکنید و اجازه دهید کامل خشک شود و سپس برای اتو کردن اقدام نمایید.

چگونگی خشک شدن لباس پشمی

نکات مهم در روند شستشوی لباس پشمی:

به طور کلی چنانچه یک لباس پشمی آب رفت بایستی آن را کامل با آب سرد خیس کنید و به اندازه قبلی بکشید و در نهایت آبکشی نمایید و صاف پهن کنید تا به خوبی خشک شود. در واقع انجام این کار کمک می کند تا موهای فر شده درون آب شل شوند.

معمولا مالش و چنگ زدن لباس باعث خراب شدن آن خواهد شد به گونه ای که ممکن است کوچک شود و از لباس نرم و خوش بافت به یک لباس سفت تر و بی کیفیت تبدیل شود.

دقت داشته باشید که آب داغ یا خشک کن گرم باعث آب رفتن لباس پشمی می شود و اندازه اش را کوچک خواهد کرد.

دقت داشته باشید شلوار های پشمی که بر روی برچسب آن ها استفاده از خشکشویی قید شده را به هیچ وجه با دست نشویید زیرا بافت آن ها نرم و نمدی شده و مشابه شلوار های ورزشی خواهد شد.

همچنین در ادامه پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب چگونگی شستن لباس چرمی و شستن لباس کتان نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *