دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

آموزش تصویری نماز برای کودکان با زبانی ساده و قابل درک

  • یلدا محمدی
  • ۲۴ دی ۱۳۹۹
  • ۰

آموزش تصویری نماز و وضو یکی از آموزش های زیبا و جذاب برای کودکان می باشد که با استفاده از اینگونه تصاویر و عکس های مرحله به مرحله می توان به راحتی نحوه صحیح نماز خواندن و وضو گرفتن را به کودکان آموزش داد.

با استفاده از آموزش نماز با تصویر می توان به راحتی به کودکان نحوه صحیح نماز خواندن را آموزش داد. اغلب والدین ترجیح می دهند قبل از اینکه کودکان به سن تکلیف برسند آنها را با واجبات دین، خصوصا نماز خواندن آشنا سازند که استفاده از آموزش های همراه تصویر می تواند راهنمای مناسبی در این زمینه باشد. بر این اساس در این مطلب به ارائه تصاویر مربوط به آموزش نماز به کودکان می پردازیم که امیدواریم این تصاویر بتواند به خوبی نحوه صحیح نماز خواندن را به کودک شما آموزش دهد.

آموزش تصویری نماز و وضو برای کودکان :

همانطور که گفتیم قصد داریم در این مطلب به ارائه آموزش نماز با تصویر برای کودکان بپردازیم که مطمئنا این آموزش می تواند همچون شعر نماز و نقاشی های مربوط به نماز خواندن یکی از آموزش های به یادماندنی و جذاب برای همه کودکان باشد و والدین از این طریق اقدام به آموزش نماز به بچه ها نمایند. در ادامه می توانید تصاویر و عکس های مربوط به آموزش نماز را به همراه توضیحات ساده و قابل درک به کودکان ملاحظه نمایید. تا پایان با این آموزش جالب همراه ما باشید.

آموزش تصویری نماز :

برای شروع نماز باید نیت کنیم، اینکه چه نمازی قرار است بخوانیم بسیار مهم است، نیت می کنیم و می گوییم که نماز را برای رضایت خدا و پیوستن به خدای بزرگ می خوانیم و از هر چیزی که غیر از خداست فاصله میگیریم. سپس تکبیره الاحرام می گوییم.

آموزش تصویری نماز

بعد از تکبیره الاحرام، شروع به خواندن سوره حمد می نماییم. لازم است بدانید که آقا پسرها می توانند سوره های نماز را در نماز های صبح، مغرب و عشا بلند بخوانند و دخترخانم ها تنها زمانی که نامحرمی صدای آنها را نشنود می توانند بلند بخوانند و در دیگر مواقع باید این سوره ها را به آهستگی و طوری که شنیده نشود بخوانند.

آموزش نماز به کودکان

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

بعد از خواندن سوره حمد لازم است یکی دیگر از سوره های کوتاه قرآن را بخوانیم که به عنوان نمونه در اینجا سوره توحید خوانده شده است.

آموزش کامل نماز

حال زمان آن رسیده است که به رکوع بروید، سر را خم نموده و دست ها را روی زانو قرار دهید و ذکر مربوط به رکوع را که در تصویر زیر می بینید بخوانید. سپس ایستاده و بعد به سجده بروید و ذکر مربوط به سجده را بگویید. هر رکعت نماز دو سجده دارد که باید در آن سر را بر روی مهر، سنگ و یا هر چیز دیگری که برای انسان ها خوردنی نیست قرار دهید.

آموزش کامل نماز به کودکان

تا اینجا رکعت اول نماز تمام شد. دوباره برخیزید و بدون حرکت اضافه ایی اقدام به خواندن سوره حمد و توحید مثل رکعت اول نمایید.

آموزش تصویری ساده نمازمراحل خواندن نماز

حال لازم است که دستها را روبروی صورت گرفته و ذکر مربوط به قنوت را بگویید. البته لازم است بدانید که قنوت نماز، مستحب است. بعد از قنوت نیز به رکوع می رویم.

آموزش نماز با تصاویر کودکانه

همانند رکعت اول بعد از رکوع، دوبار به سجده بروید و سپس در حالت نشسته تشهد نماز را می خوانیم. در صورتی که نماز ما دو رکعتی باشد، در اینجا نماز را با سلام ختم می نماییم اما در غیر اینصورت بعد از تشهد از جا برخواسته و رکعت سوم را شروع می نماییم.

آموزش تصویری خواند نماز

رکعت سوم نماز همچون دیگر رکعت هاست، با این تفاوت که در این رکعت، به تنها حمد را می خوانیم و یا به جای آن ذکر تسبیحات اربعه را می گوییم و سپس به رکوع و سجده می رویم.

آموزش نماز خواندن به کودکان با عکسآموزش تصویری نماز برای کودکان

برای رکعت چهارم نیز مانند رکعت سوم حمد و یا تسبیحات اربعه را می خوانیم و بعد از رکوع و سجده هاف در جای خود می نشینیم و ذکر تشهد را گفته و سپس سلام می دهیم و با نماز چهار رکعتی خود پایان می دهیم.

آموزش نماز با عکس های کودکانهآموزش تصاویری مراحل نماز

آموزش تصویری وضو

یکی از واجبات پیش از نماز خواندن و دست کشیدن به آیات قرآن و نام های خداوند داشتن وضو می باشد. وضو گرفتن در بین مسلمان برای انجام دیگر فریضه های دینی و دعا خواندن از مستحبات به شمار می آید. وضو شامل چندین مرحله می باشد که در این بخش به بیان مراحل وضو خواهیم پرداخت.

  • نیت:

اولین اقدام برای وضو گرفتن نیت است که این کار باید برای رضای خدا و قرب الهی انجام گیرد.

  • شستن صوت:

برای شستن صورت باید بعد از شستن دست ها، با دست راست کمی آب از بالای صورت یعنی قسمتی که مو روییده می ریزیم و از همان سمت به طرف چانه دست می کشیم تا گردی صورت به  طور کامل با همان مقدار آب شستشو داده شود. شستن صورت باید از بالا به به پایین باشد و نه برعکس.

  • شستن دست راست:

با دست چپ مقداری آب را روی دست راست از قسمت بالای آرنج به سمت پایین یعنی تا نوک انگشتان دست بریزید و دست راست را کامل شستشو دهید. نباید این عمل روی دست به شکل وارونه انجام گیرد، در غیر این صورت وضو باطل است.

آموزش تصویری نماز و وضو

  • شستن دست چپ:

اکنون باید با دست راست کمی آب روی دست چپ از قسمت بالای آرنج به سمت پایین بریزیم و تا سر انگشتان دست بکشیم.

  • مسح سر:

در این مرحله از وضو باید با رطوبت و تری دست راست بر روی سر مسح بکشیم به این صورت که با انگشتان دست راست از قسمت بالای سر تا بالا پیشانی جایی که مو روییده است مسح کشیده شود. مسح کشیدن سر با در انتهای موهای سر کفایت می کند و نیاز نیست حتما مسح به پوست سر برسد. البته برای خانم های که موهایشان بلند است برای مسح کشیدن باید فرق باز کنند.

آموزش وضو گرفتن و نماز خواندن

  • مسح پای راست:

با همان تری دست راست باید بر روی پای راست مسح بکشیم که ابتدای مسح، از نوک یکی از انگشتان پا تا مفصل پای راست می باشد. این عمل مسح نباید برعکس انجام گیرد.

  • مسح پای چپ:

با تری دست چپ از نوک یکی از انگشتان پای چپ تا مفصل پای چپ مسح بکشید. به هنگام مسح کشیدن نباید چیزی مانع از دست کشیدن دست روی پاها گردد. به عنوان مثال مسح با جوراب نازک باطل می باشد. همچنین رطوبت دست ها باید به قدری باشد که بر جایی مسح غلبه نمایید.

آموزش مرحله به مرحله نماز و وضو

امیدواریم آموزش نماز خواندن و وضو گرفتن برای شما دوستان نیز مفید بوده باشد و با استفاده از آن بتوانید نحوه صحیح  وضو گرفتن و نماز خواندن را به کودکان آموزش دهید. همچنین از شما والدین گرامی دعوت می نماییم با کلیک بر روی کودک و والدین از دیگر آموزش ها و مطالب جالب و جذاب برای کودکان دیدن فرمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *