دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

نحوه برخورد با نوجوان سیگاری چطور باید باشد؟

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۴ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

از آنجایی که برخورد با نوجوان سیگاری کمی پیچیده است توصیه می شود که پیش از برخورد با او و سرزنش کردن حتما نکات و راهکارهایی را که در این مقاله بیان کرده ایم مطالعه نمایید.

با وجود اینکه رفتن نوجوانان سمت سیگار یکی از مهم ترین مشکلات و دغدغه ی اصلی خانواده ها محسوب می شود اما والدین بایستی در این مواقع با رفتارهای مناسب از سیگاری شدن فرزندشان جلوگیری کنند و همچنین برخورد مناسب با نوجوان سیگاری را به خوبی آموزش ببینند تا نتیجه ای معکوس در پی نداشته باشد.

آشنایی با اصول برخورد با نوجوان سیگاری

بهتر است بدانید که استعمال سیگار در میان نوجوانان بیشتر جنبه خودنمایی دارد و آرام آرام برای کسب لذت انجام خواهد شد. در واقع آغاز مصرف دخانیات در سنین جوانی و میانسالی اغلب ممکن است تاثیر چندانی در خلقیات افراد نداشته باشد اما تجربه استعمال سیگار تا پیش از بیست سالگی یعنی در بحران ترین سنین نوجوان بدین خاطر که دوران شخصیت سازی نوجوان است و هر تجربه ای را تا آخر عمر مسیر خود قرار می دهد، خطرناک خواهد بود.

چگونگی برخورد با نوجوان سیگاری

توجه داشته باشید که یکی از دلایل اصلی در روی آوردن نوجوانان به مصرف سیگار کنجکاوی آن ها در امتحان کردن است که اغلب از طریق دوستان و همسالان تبلیغ شده و آرام و آرام برای ادامه دادن آن بهانه های دیگری نیز فراهم خواهد شد. برخی از نوجوانان نیز برای مخالفت با خانواده و رفع حقارت های موجود دست به این کار می زنند و می خواهند از این طریق اعتماد به نفس بیشتری کسب کنند. همچنین رقابت با همسالان نیز از طریق خودنمایی یکی از دلایل اصلی و شایع برای شروع مصرف دخانیات خواهد بود.

از آنجایی که درمان نوجوان سیگاری کمی پیچیده و سخت است به همین خاطر توصیه می شود پیشگیری های لازم را انجام دهید که هزینه کمتری از نظر مالی و جسمی خواهد داشت. دقت داشته باشید که برای ترک نوجوان سیگاری بایستی اصول برخورد و صحبت کردن با او را به خوبی تمرین کنید تا به نتیجه درست و دلخواه برسید.

راهکارهای برخورد با نوجوانان:

به طور کلی برای درمان بهتر نوجوان سیگاری نحوه برخورد با او از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود که بدین خاطر در ادامه برخی از راهکارهای موثر در صحبت کردن با نوجوان را شرح داده ایم که می توانید در این مواقع از آن ها استفاده نمایید.

اصول صحبت کردن با افراد سیگاری

  •  آرون گروپس
  • مثال های خوب بزنید:

به صراحت می توان گفت که سیگار کشیدن در نوجوانانی رایج است که والدینی سیگاری دارند پس چنانچه مصرف می کنید آن را ترک نمایید. توصیه می شود که به هیچ وجه در مقابل فرزند خود سیگار نکشید و محصولات دودی را به دور از محیط خانه انتقال دهید. همچنین بهتر است برای نوجوان خود توضیح دهید که از سیگار کشیدنش ناراحت هستید و در صورت ادامه دادن چقدر ترک آن دشوار تر خواهد شد.

  • جذابیت را درک کنید:

مصرف دخانیات توسط نوجوانان می تواند راهی برای همرنگ شدن و متناسب شدن با گروه خاصی از دوستان باشد و یا اینکه احساس سرخوشی یا استقلال کاذب برای او به همراه داشته باشد. به همین خاطر بهتر است با او در رابطه با چگونگی تاثیر دخانیات بر سلامتی صحبت کنید و مشوق او در ترک آن ها باشید.

  • ارتباط خود را تقویت نمایید:

توجه داشته باشید که تضعیف رابطه یک راهکار بسیار خوب برای فراری شدن خودتان از مسئولیت تربیت فرزند است نه اینکه به فرزند خود کمک کنید. پس به جای کم کردن رابطه خود به تدریج آن را تقویت نمایید و نسبت به نقاط قوت او توجه بیشتری به خرج دهید. همچنین اگر به توانایی نوجوانتان بیش از پیش افتخار کنید نیز گامی مثبت در جهت تقویت رابطه تان به شمار خواهد آمد.

نقش والدین در ترک سیگار نوجوانان

  • قدرت نه گفتن داشته باشید:

ممکن است گاهی اوقات فکر کنید که فرزندتان صحبت های شما را نمی شنود اما به هر حال شما باید حرف های خود را به او بزنید. برای مثال به او بگویید که مصرف دخانیات و استنشاق مواد مخدر برای سلامتی مجاز نیست زیرا بیان عدم رضایت شما بیشتر از آنچه تصور می کنید، خود را نشان خواهد داد.

  • مداوم عشق بورزید:

در واقع بی محلی و گذاشتن شرط برای دوست داشتن فرزند و همچنین تهدید او برای ترک سیگار چاره کار نیست زیرا با انجام این کارها فرزندتان بیشتری لجبازی می کند و یا از خانه متواری خواهد شد. به همین خاطر بهتر است عشق و محبت خود را بدون قید و شرط نسبت به فرزندتان ابراز نمایید.

  • با فرزندتان صحبت کنید:

ممکن است برخی از والدین با خود بگویند که نباید این مسئله را به روی فرزند بیاورند زیرا به نظر ان ها ممکن است که روی فرزندشان به آن ها باز شده و در نتیجه دیگر ترسی از پنهان کردن دخانیات مصرفی خود نداشته باشند. با این حال اگر نسبت به این مسئله اهمیت زیادی قائل نشوید و تنها خواسته تان سیگار نکشیدن او در محیط منزل باشد قطعا بی تفاوت بوده اید و در طولانی مدت نیز نه تنها نتیجه ای نمی گیرید بلکه دیر یا زود فرزندتان در حضور شما نیز سیگار خواهد کشید.

راه های مختلف برای ترک سیگار نوجوانان

اما اگر قصد دارید برای همیشه مشکل را حل کنید پیش از هر اقدامی با او حرف بزنید البته که این صحبت کردن نباید با نصیحت، سرزنش یا تمسخر همراه باشد بلکه بایستی با مهربانی میزان ناراحتی تان از این شرایط را نشان دهید. توصیه می شود که در این روند بیشتر شنونده باشید و دلایل را بشنوید تا به درستی قضاوت کنید. همچنین بهتر است حمایت های مکرر خود را در حین گفتگو به نوجوان خود نشان دهید.

  • به مشاوره مراجعه کنید:

همچنین می توانید برای برخورد با نوجوان سیگاری خود از یک مشاوره متخصص نیز کمک بگیرید و در جلسات مشاوره به همراه فرزندتان شرکت نمایید. البته اگر وی از حضور در این جلسات امتناع کرد می توانید خودتان به تنهایی با مشاور مشورت نمایید و راهنمایی بگیرید.

  • به غرور او اشاره کنید:

توصیه می شود که در این مواقع به فرزند خود یادآوری کنید که استعمال سیگار باعث بوی بد دهان، زردی دندان ها و انگشتان دست، سرفه های مزمن و بوی بد مو، بدن و لباس هایش خواهد شد و در نتیجه ترد شدن او در میان افراد را به دنبال خواهد داشت.

چگونگی حرف زدن با نوجوان سیگاری

  • انتظار فشار اطرافیان را داشته باشید:

توصیه می شود که به فرزند خود ابزار و وسایلی بدهید که برای سیگار نکشیدن او لازم است. همچنین می توانید به او یاد بدهید که چگونه با اوضاع دشوار اجتماع روبه رو شود برای مثال به فرزندتان بگویید که در پاسخ به این سوال که آیا سیگار می کشی؟ قاطعانه نه بگوید و از پذیرفتن آن پرهیز کند.

  • حساب کتاب ریاضیاتی داشته باشید:

همانطور که خودتان هم می دانید مصرف دخانیات امری گران است. به همین خاطر بهتر است به نوجوان خود کمک کنید که مصرف روزانه، ماهیانه یا سالیانه خرید سیگار را محاسبه کند و در مقابل برای خرید تلفن هوشمند، لباس و سایر موارد مورد نیاز خود خرج کند.

مراقبت از نوجوانان سیگاری

همچنین در ادامه مطلب برخورد با نوجوان سیگاری پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با اصول رفتار با نوجوان سرکش و پرخاشگری نوجوانان نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *