دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

ضروری ترین نکات برای شستشوی انواع لباس کودک و نوزاد

  • فرهاد هاشمی
  • ۶ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

تمیز بودن دائم لباس نوزاد بسیار مهم است اینکه شما به نوزادتان لباس تمیز بپوشانید هم باعث مرتب به نظر رسیدن نوزاد میشود و هم از بیماری جلوگیری میکند. همانطور که میدانید در روز باید چندین بار لباس نوزاد را تعویض کنید تا نوزاد بیمار نشود اما این کار برای بسیاری از مادران سخت است و یا حتی نمی­دانند کدام لباسها را برای منزل استفاده کنند و کدام لباس ها را نباید برای لباس راحتی استفاده کنند. شستن لباس ها هم روش خاص خودش را دارد و خصوصاً لباس نوزاد باید در تمیز ترین حالت ممکن باشد به همین منظور لازم است نکاتی را در مورد شستشوی لباس نوزاد به بهترین شکل بدانید. در ادامه می­خواهیم تا چند نکته در مورد شستشوی لباس نوزاد و لباس های راحتی منزل برای نوزاد را به شما بگوییم.

نکات لازم برای شستشوی خوب لباس نوزاد

شستن دستی لباس نوزاد

اگر می­خواهید لباس نوزادتان را به صورت دستی بشویید باید بدانید که از آنجایی که ضخامت پارچه لباس نوزاد پایین است چنگ زدن بیش از حد آن ‏باعث آسیب بیش از حد تار و پود پارچه می‌شود و احتمالاً عمر پارچه بسیار کاهش پیدا می‌کند. ابتدا باید زمانی که می­خواهید لباس را با دست بشویید پارچه را به مدت ۵ دقیقه داخل آب ولرم قرار دهید. پس از آن از مایع یا پودر شستشوی دستی استفاده کنید و لباس را داخل آب با دست خیلی آرام بشویید.

اما پیشنهاد مهم دیگر، تهیه انواع لباس نوزاد با جنس خوب است تا با شستن‌های زیاد، دیرتر کهنه شود. این نوع لباس‌ها اگرچه قیمت بیشتری دارند، در مقابل پس از خرید مطمئن هستید که نوزاد دختر و یا پسر شما، لباسی با جنس مرغوب بر تن کرده و علاوه بر ظاهر خوبی که ایجاد می‌کند، دیرتر آثار کهنگی روی آن می‌نشیند.

شستن ماشینی لباس نوزاد

ماشین لباسشویی برای شستشوی لباس نوزاد

شستشوی لباس‌های نخی با پشمی متفاوت است و بهتر است قبل از اینکار، تفکیک لازم انجام شود. بسیار مهم است که لباس‌های پشمی در ماشین لباسشویی شسته نشود، چرا که در آن صورت تمام زحماتی که در حین خرید انواع پلیور نوزادی دخترانه یا پسرانه کشیده‌اید، به راحتی خراب خواهد شد و لباس گشادتر و رنگ و رورفته می‌شود. پس یکبار دیگرر تاکید می‌کنیم، نباید ژاکت، شنل، پیراهن و پلیور نوزادی که همه از جنس پشم و کاموا هستند را با ماشین لباسشویی بپوشید.

نکته‌های مهم برای شستشوی سایر لباس نوزاد در ماشین لباسشویی به ترتیب زیر است:

اولین و مهمترین نکته این است که هرگز لباس خودتان را همراه لباس نوزاد داخل ماشین لباسشویی نیندازید. آلودگی های لباس های شما نباید با لباس نوزاد قاطی شود. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که هرگز لباس هایی با رنگ های بسیار تیره یا جیغ مانند قرمز و مشکی برای نوزاد نخرید تا بعدا مجبور نشوید زمان شستشو تفکیک لباس داشته باشید و بتوانید تمام لباس ها را به راحتی داخل ماشین بیاندازید. استفاده از رنگهای خنثی برای نوزاد بسیار مهم است و استفاده از رنگ های تیره و پر تحرک جدا از اینکه انرژی خوبی برای نوزاد ندارد ممکن است از مواد رنگی شیمیایی در آن استفاده شده باشد که باعث تحریک پذیری بالا و ایجاد حساسیت در پوست نوزاد میشود. بنابراین زمان خرید لباس به رنگ آن توجه ویژه‌ای داشته باشید و حتماً از رنگ‌های خنثی استفاده کنید.

جنس پارچه برای لباس نوزاد

قبل از اینکه به خرید لباس نوزاد بروید باید در نظر داشته باشید که امکان دارد شما تعداد بسیار زیادی لباس بخرید و با سایز نوزاد به دنیا آمده شما تفاوت داشته باشد. خیلی از افراد هستند که با خرید تعداد بالا لباس برای نوزاد قبل از به دنیا آمدن دچار مشکل شده اند و زمانی که نوزاد به دنیا آمده هیچ کدام از لباس هایی که خریده بودند سایز نوزادشان نشده است. برای رفع این مشکل، می‌توانید از فروشندگان درباره اندازه دقیق لباس‌ها و تناسب‌شان با سن نوزاد جویا شوید و یا درباره نحوه انتخاب صحیح اندازه لباس نوزاد بیشتر بخوانید.

جدا از این نکته جنس‌پارچه هم بسیار مهم است و شما قبل از زایمان تنها چند لباس محدود را باید برای نوزاد و روز زایمان تهیه کنید. دلیل این امر این است که شما جنس انواع پارچه را نمی­شناسید و نمی­دانید کدام پارچه برای نوزاد مناسب تر است به همین دلیل ممکن است از لباس هایی که از جنس پلی استر هستند بیشتر خوشتان بیاید و تعداد بیشتری از این نوع لباس ها بخرید. یکی از بهترین جنس ها برای لباس نوزاد جنس نخ پنبه است که بافت نرمی دارد و وزن کمی دارد. این جنس پارچه به دلیل داشتن تار و پود و منافذ زیاد باعث تنفس پذیری پوست نوزاد میشود. بافت این پارچه کاملاً یکدست و نرم است و خلاف این که منافذ زیادی دارد درشت بافت نیست.

شوینده ملایم

بهترین روش شستشو لباس نوزادی

زمانی که می‌خواهید لباس نوزاد را بشویید باید بدانید که نمی‌توانید از شوینده هایی مانند انواع پودر های دستی یا ماشینی استفاده کنیم. اگر لباس را با دست بشویید متوجه می­شوید که بعد از شستن لباس دست های شما حالت زمختی پیدا کرده و نیاز به کرم دارد. همین حالت برای پارچه هم اتفاق می‌افتد و جنس پارچه با شستشوی مدام با انواع پودرهای موجود در بازار که مناسب نوزاد نیستند حالت زبری به خود میگیرد و باعث آسیب به پوست نوزاد می‌شود. زمانی که به فروشگاه برای خرید می­روید حتما به یاد داشته باشید تا یک شوینده مناسب لباس کودک و نرم کننده لباس تهیه کنید.

لباس های حوله ای را چنگ نزنید

لباس های حوله ای یکی از مواردی هستند که باید به آنها دقت بیشتری داشته باشید. جنس لباس‌های حوله‌ای به صورتی هستن که شستشوی زیاد به صورت عادی دچار شل شدن و از بین رفتن آهار پارچه می شود. بنابراین باید اجازه دهید تا طول عمر مفید پارچه طی شود و با کارهایی مانند چنگ زدن بیش از حد باعث تخریب زود هنگام بافت پارچه نشوید. در هنگام شستشوی این لباسها را حتماً از نرم کننده برای لباس کودک استفاده کنید.

اهمیت شستشوی دائم پیشبند

یکی از مهمترین مواردی که باید دائماً آن را بشویید پیشبند های پارچه ای نوزاد هستند. اهمیت شستشوی دائم پیش بند از این جهت است که چون نوزاد تازه به دنیا آمده دچار رفلاکس معده میباشد و مقداری از شیر پس از خوردن برمیگردد باید پیشوندها به خوبی تمیز شوند تا بوی نامطبوعی نگیرند و باعث ایجاد آلودگی های بیشتر و بیماری نشود. اگر پیش بند ها را به خوبی نشوی بوی نامطبوعی که از فاسد شدن شیر روی آن به جای می­ماند ممکن است هم باعث آزار خودتان و هم باعث آزار نوزاد شود بنابراین برای شستشوی پیشوند هم از مواد شوینده مناسب لباس نوزاد استفاده کنید و اجازه دهید قبل از شستشو پیشبند مدت ۵ دقیقه داخل آب قرار بگیرد و پس از آن بشویید.

درجه حرارت آب

به دلیل ضخامت پایین لباس نوزاد نباید درجه حرارت آبی که از آن استفاده می‌کنید خیلی زیاد باشد. درجه حرارت بالا می­تواند باعث تخریب زود هنگام تار و پود پارچه لباس نوزاد شود و شما با این کار عمر لباس را کاهش می­دهید.

با توجه به تمام نکاتی که ذکر شد سعی کنید تا لباس نوزاد تان را به درستی بشویید و با این کار باعث جلوگیری از ورود آلودگی به بدن نوزاد شوید.

نویسنده: سارا اقبالی

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *