دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

غار اصحاب کهف نخجوان و آشنایی کامل با این مکان مقدس

  • محدثه خاکشور
  • ۱۱ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

غار اصحاب کهف نخجوان از جمله جاذبه های توریستی و البته زیارتی جمهوری آذربایجان است که زمانی در واقع بخشی از کشور ایران بود و با عهدنامه ترکمنچای از ایران جدا گردید. برای آشنایی با این غار همراه آرگا باشید.

غار اصحاب کهف نخجوان یکی از غارهای معروف و شناخته شده می باشد که پس از پشت سر گذاشتن ۲۰۰ پله شما را با نمایش کشیدن منظره ای زیبا و چشم نواز سورپرایز می کند. این غار در فاصله ۱۸ کیلومتری شهر نخجوان واقع شده که طبق اهالی آن غاری است که در قرآن نام برده شده است. بر همین اساس است که همه ساله سیل بالایی از گردشگران و زائران را میزبانی می کند. در این مطلب قصد داریم شما را با غار اصحاب کهف نخجوان آشنا سازیم.

در ادامه باید بگوییم که روایتی مبنی بر خوابیدن اصحاب کهف عده ای از مومنین در این غار وجود دارد، که دلیل نامگذاری آن نیز همین روایت است. به بیانی دیگر می توان این غار را که از جاذبه های توریستی و اماکن دیدنی شهر نخجوان به شمار می رود؛ مکانی مشمول بناهای مقدس همچون یک شکاف کوچک و شبیه غار دارای تعدادی فرو رفتگی؛ ستونی که لازم است ۷ بار گرد آن طواف نمود. یک دیوار که بر اساس آداب لازم است به سوی آن سنگ بیندازید و در نهایت مسجد و یا مرقدی که زیارت می شود.

معرفی غار اصحاب کهف نخجوان

آشنایی با بخش های مختلف غار اصحاب کهف نخجوان

محل قرارگیری این غار در شهرستان بابک، شهرستانی واقع در جمهوری نخجوان آذربایجان است. باید از ۲۰۰ پله بگذرید تا با چشم انداز زیبا و تماشایی حسابی سر ذوق بیاییم. تابلویی سنگی حکاکی شده با ویژگی های غار نخستین اثری است که چشم شما را نوازش می کند. نکته ای که باید گوشزد کنیم، این است که هنگام بالا رفتن از پله ها به خصوص در پاییز و زمستان که لغزنده می باشند، دقت کامل داشته باشید.

در بدو ورود به این مکان با با سنگ هایی بر روی یکدیگر چیدمان یافته مواجه می گردید که هر یک از این سنگ ها سنبلی از یک آرزو محسوب می شود که توسط زائران بر روی یکدیگر قرار گرفته است.پس از اتمام پله ها مرقد اصلی که در واقع یک مسجد دارای آجرهای سرخ دقیقا است، را در پایین غار مشاهده خواهید کرد. در فضای پیرامون غار می توانید از تجهیزاتی مانند بوفه، سرویس بهداشتی، آلاچیق، چایخانه و غیره بهره مند شوید.

خانم های زائر اهل نخجوان هنگام زیارت دارای حجاب اسلامی می باشند که می توان آن را از پوشش محجبه زنان سالخورده، با مقنعه های بلند و سفید رنگ در طی راه رفتن به غار اصحاب کهف نخجوان پی برد. زیارت کنندگان در زیارتگاه اصلی (مسجد موجود در انتهای پله ها) به گرفتن وضو، انجام مستحبات همچون خواندن نماز، نیایش، روشن کردن شمع، نذر دادن خوراکی های مختلف همچون مانند شکلات، شیرینی و … همچنین انداختن پول در صندوق های صدقه مشغول می شوند.

و اما از لحاظ قدمت، با کشف شدن اثری متعلق به دوران نوسنگی (تقریبا ۱۰۰۰۰ سال قبل)، و حتی برخی آثار دیگر قدیمی تر به دوران پارینه سنگی باز می گردد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

آشنایی با غار اصحاب کهف نخجوان

روایت اصحاب کهف

اصحاب کهف عده ای از مومنان بودند که از دست ظلم و ستم حاکمان آن زمان به غاری پناه بردند و همراه با سگی که با خود داشتند، سالهای بسیار طولانی را در آن به خواب رفته و به یکباره از خواب بر خواستند. در حال حاضر تلاش های زیادی برای کشف مکان دقیق این غار انجام شده است اما هنوز جای مشخصی به طور دقیق شناخته نشده است. کاوشگران چند غار در چند نقطه مختلف را معرفی می کنند.

  • غاری موجود در نخجوان جمهوری آذربایجان یکی از صاحبان این روایت می باشد.
  • در مجاورت ازمیر ترکیه خرابه ها و بازمانده های شهر افسوس هنوز دیده می شود که آن زمان هنوز آباد بوده است. در مجاورت روستای ایاصولوک واقع در کوه ینایرداغ در حال حاضر یک غار مشاهده می گردد که از این شهر زیاد دور نیست.
  • در ناحیه القبائل واقع در الجزایر غاری وجود دارد که گفته می شود اثرهایی متعلق به ۱۰۰ ها گور در این مکان دیده می شود. از نظر درصد بالایی این غار همان غار اصحاب کهف می باشد. یکی از دلایل این واقع بودن دهانه غار به طرف شمال و کمی متمایل به شمال شرقی است.
  • در دهکده رجب واقع در بخش جنوبی «امان» اردن غاری وجود دارد که به «غار یاران» معروف می باشد.
  • همچنین در سمت جنوبی تونس یک مسجد با اسامی «مسجد هفت خفته و یا مسجد الرقود السبا» وجود دارد که به «مدفن ۷ یار» معروف می باشد.
  • در یک آبادی به اسم «لواشه» واقع در «غزناطه» یک غار وجود دارد که اجساد چند تن با سگ در آن پیدا شده است. یک کاخ و یک مسجد به اسم «رقیم»و در بخش شمالی شهر یک شهر به اسم «دقیوس» قرار دارد.
  • همچنین در بسیاری از کتاب و تفاسیر مختلف از سایر شهرها به اسامی «کوه آنجلس» «فیلادلفیا» یاد شده است.

آشنایی با غار اصحاب کهف نخجوان

در مورد منطقه ی نخجوان کنونی می توان گفت که زمانی (تا ابتدای قرن ۱۹ میلادی) از توابع کشور ایران بود که در سال ۱۸۲۸ پس از جنگ نهایی بین روسیه و ایران به وسیله ی عهدنامه «ترکمنچای» از سرزمین های امپراطوری روسیه گردید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *