دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

پرورش درختچه ویستریا و شناخت نیازهای اکولوژیکی آن

  • زهره گنج بخش
  • ۵ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

اگر شما هم به گل ها و گیاهان علاقمند هستید، در این مطلب قصد داریم نحوه پرورش درختچه ویستریا و اصول نگهداری از این درختچه زیبا را آموزش دهیم.

درختچه ویستریا به عنوان یکی از محبوب ترین درختان زینتی در بین مردمان غرب مشهور شده است. این درختچه از پرکاربرد ترین درختان در فضای سبز نیز محسوب می شوند. این گیاه بالا رونده است و طول آن به ۴ متر یا حتی بیشتر می رسد. برگ های شانه ای آن  تقریبا ۱۳ برگچه دارند. گل های این گیاه ارغوانی متمایل به آبی و یا آبی متمایل به بنفش می باشند که بسیار معطر هستند. گل های ویستریا در بهار  نمایان می شوند و در وسط فروردین ماه به اوج خود خواهند رسید. پرورش درختچه ویستریا نیازمند به شرایط اکولوژیکی مخصوص به خود است که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

پرورش درختچه ویستریا

درختچه ویستریا را در ۶ گونه می توان مشاهده کرد. این گیاه متعلق به آمریکا شمالی و آسیای شرقی می باشد. این گیاه، مقاوم و هم چنین طول عمر زیادی دارد. علاوه بر این در شرایط مناسب سال تا  ۳ متر هم رشد می کند. از گونه های مهم این درختچه ویستریا چینی و ویستریا ژاپنی می باشد.

پرورش ویستریا

ویستریا چینی:

این درختچه را همچون پیچک سفید از جمله بهترین و زیباترین گیاهان بالارونده دانست. طول این گیاه  بین ۱۸ الی ۳۰ سانتی متر می باشد. این درختچه که متعلق به چین است، برگ های آن حدودا ۹ تا ۱۳ برگچه بیضوی شکل داشته است. گل های آن نیز در رنگ های ارغوانی روشن و یا یاسی تیره می باشند که در بهار شکوفا خواهند شد. روی خوشه هایی که طول ۲۰ یا ۳۰ سانتی متر دارند گل ها تشکیل می شوند. این گل ها پس از باز شدن، تشکیل غلاف بذر نرم و مخملی را خواهند داد.

درختچه وستریا ژاپنی:

این درختچه گیاهی است رونده که تا ۴ متر یا بیشتر می روید. برگ های این گیاه شانه ای شکل است  که ۱۳ تا ۱۹ برگچه دارند. گل های این درختچه نیز خوش بو و معطر است. این گل ها روی خوشه هایی با طول ۱۳ الی ۲۵ سانتی متری شکوفا می شوند. فصل شکوفا شدن گل ها در بهار هم زمان با برگ ها می باشد. رنگ این نوع گل ویستریا آبی متمایل به بنفش و ارغوانی متمایل به آبی می باشد. در این گیاه ساقه در جهت عقربه ساعت دور تکیه گاه خود پیچانده می شوند.

درختچه زینتی ویستریا

نیاز های اکولوژیکی برای پرورش درختچه ویستریا

همانطور که می دانید همه گیاهان برای پرورش یافتن نیازمند به شرایط مخصوص به خود هستند، ویکتریا نیز از این قاعده مستثنی نبوده و نیازمند شرایط ویژه ای برای رشد و پرورش هستند. در ادامه این شرایط را به تفکیک بیان خواهیم کرد تا با نحوه نگه داری این گیاه آشنا شوید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز
  • خاک:

برای اینکه این گل به خوبی پرورش بیابد باید خاک آن زهکشی مناسب داشته باشد. این گیاه نیازمند به خاک های لومی می باشد و خاک های سنگین را دوست ندارد. PH مناسب برای این گیاه باید بین ۵/۵ تا ۵/۶ باشد. هم چنین این گیاه به خاک های آهکی و گچی حساس می باشد.

  • رطوبت:

ویستریا به رطوبت متوسط و منظم برای رشد نیازمند است. رطوبت فراوان برای این درختچه مناسب نمی باشد. همچنین تحمل این گیاه در خشکی زیاد می باشد.

  • نور:

در پرورش ویستریا باید بدانید که این درختچه به نور زیادی احتیاج داشته و مکان های آفتاب گیر برای کاشت آن ها مناسب است.

  • کود:

درختچه ویستریا را قبل از گلدهی باید کود داد تا گل های زیبایی روی آن ظاهر شود. این کود دهی بهتر است در فصل تابستان و بهار انجام گیرد. این گیاه در هر متر مربع  به کود ۴۸ گرم سولفات پتاسیم و همچنین ۶۸ گرم کود سوپر فسفات نیاز دارد تا اینکه برای گل دادن تحریک شود.

درختچه زیبا ویستریا

کاشت و تکثیر ویستریا

این درختچه از چند روش قابل تکثیر می باشد. این روش ها شامل خوابانیدن، پیوند و کاشت بذر می باشند. برای تکثیر ویستریا بهترین روش پیوند زدن است. زیرا از آن جا که پدیدار شدن گل ها زمان بر است و امکان دارد که در گیاهان حاصل از بذر رنگ مورد نظر بدست نیاید برای افزایش دادن آن پیوند زدن بهتر خواهد بود.

در تکثیر به روش خوابانیدن، خوابانیدن سر شاخه ها در فصل پاییز صورت خواهد گرفت. در قلمه زدن، قلمه چوبی یا نیمه چوبی از شاخه های جانبی در فصل تابستان گرفته می شود و آن را در خزانه می گذارند. در روش بذر از آن جا که بذر ها دارای خواب نبوده اند جوانه زنی در آن ها به خوبی صورت خواهد گرفت.

بذر ویستریا را بهتر است در فروردین و اردیبهشت بکارید. دقت کنید که قبل از کاشت بذر  را به مدت ۲۴ ساعت در آب خیس کنید. این امر عملکرد جوانه زنی را بهتر خواهد کرد. در ضمن بهتر است که بذر های سال جاری را برای تکثیر استفاده کنید تا قوه نامیه شان کم نشده باشد. در تکثیر به روش پیوند زدن نیز بهتر است این امر در ابتدای بهار صورت بگیرد.

پرورش درختچه زیبا ویستریا

بیماری ها و آفت ویستریا:

از جمله بیماری هایی که این گیاه را مورد حمله قرار می دهد، بیماری لکه برگی می باشد. هم چنین شته ها، شپشک ها، قارچ های عسلی و حشرات مکنده ممکن است به این گیاه ضررهایی برساند. اگر خاک این گیاه فسفر، پتاسیم و آهن کم داشته باشد این گیاه آسیب خواهد دید. این امر سبب کاهش گل ها می شود. در ضمن خاک هایی که PH  قلیایی دارند به این گیاه آسیب می رسانند. علاوه بر این خاک های آهکی و گچی ممکن است به ویستریا ضرر برساند.

هرس کردن ویستریا:

برای اینکه درختچه ویستریا به خوبی رشد کند و گل های آن زیاد شود باید سالیانه آن را هرس نمود. این درختچه را سالی دو بار هرس کنید. یک هرس را در فصل پاییز انجام دهید. در مهر ماه شاخه های سال جاری را تا ۳۰ سانتی متری شاخه اصلی قطع کنید و به اندازه ۴ تا ۶ برگ روی هر شاخه باقی بگذارید.

برای هرس کردن در فصل زمستان در بهمن ماه شاخه های جانبی را کنده و فقط باقی مانده شاخه ۲ الی ۳ جوانه داشته باشد. جوانه های باقی مانده رفته رفته تبدیل به گل خواهند شد. در طی هرس کردن این گیاه نباید شاخه ها را کاملا جدا کنید، باید دو الی سه جوانه بگذارید روی آن بماند.

در آخر اگر قصد پرورش درختچه ویستریا را دارید به این نکته دقت کنید که این گیاه دارای گلیکوزید است که در صورت خوردن سمی می باشد و باعث درد معده، تهوع، اسهال و استفراغ می شود. پس مراقب کودکان خود باشید که برگ های این گیاه را نبلعند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *