دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

نحوه تشخیص چای مرغوب و با کیفیت

  • شقایق ایران دوست
  • ۱۰ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

در این مطلب شما را با روش های تشخیص چای مرغوب آشنا می کنیم تا با استفاده از آن بتوانید یک چای با کیفیت و خوبی را تهیه کنید و از خوردن آن لذت ببرید و بتوانید فوایدی را نیز به بدن خود برسانید.

تشخیص یک چای خوب به راحتی امکان پذیر نمی باشد و باید نکاتی را بدانید زیرا افراد سود جو بسیار زیادی هستند که سعی می کنند با استفاده از تکنیک های مختلف چای تقلبی و بد کیفیت را جای چای های با کیفیت و با قیمت بسیار زیادی به شما بدهند. نکاتی که به شما در تشخیص چای مرغوب کمک می کند را در ادامه برایتان بیان خواهیم کرد.

تشخیص چای مرغوب

روش های تشخیص چای مرغوب

چای یکی از مهم ترین نوشیدنی های ایرانیان می باشد و برخلاف جوامع غربی ایرانی ها بیش تر از چای استفاده می کنند. چای مرغوب طعم و عطر بسیار خوبی دارد به طوری که بسیاری از افراد از خوردن آن لذت می برند. اگر به کیفیت چای خود اهمیت می دهید باید سعی کنید در حین خرید چای به یک سری از نکات مهم توجه کنید.

شکل ظاهری

به شکل ظاهری چای هایی که می خرید توجه کنید. در واقع بررسی ظاهر چایی که می خواهید آنرا بخرید اطلاعات بسیار زیادی در اختیار شما می گذارد. اگر توجه کافی داشته باشید متوجه خواهید شد که چای از برگ های تازه و سالم تهیه شده است یا خیر. در واقع چای هایی که از برگ های آسیب دیده تهیه می شوند بو و رایحه خوبی ندارند و بیش تر رایحه آن ها از بین رفته است. به لبه برگ های چای دقت کافی داشته باشید. لبه برگ ها می بایست کمی حالت دار و دندانه دار باشد.

اگر برگ های چای کمی ضخیم باشند بدین معنا می باشد که چای بیش از حد خشک نشده است و می تواند رنگ و بوی بسیار بهتری نسبت به سایرین داشته باشد. یکی دیگر از مهم ترین نکاتی که باید به آن توجه کنید در حین لمس کردن برگ ها می باشد و زمانی که این کار را انجام می دهید نباید برگ ها پودر شوند. برای داشتن یک انتخاب خود یادتان باشد که به رنگ برگ ها نیز توجه کنید زیرا هر چه تازه تر باشد رنگ روشن تری دارد.

اصلی ترین زروش تشخیص چای چیست؟

  •  آرون گروپس

رایحه و عطر چای

در تشخیص چای مرغوب رایحه و بوی چای بسیار مهم است. برای این که ببینید ماندگاری این بو چقدر است باید مقداری از چای را در دست خود ریخته و کمی از آن را بو کنید. اگر قبلا بوی چای را شنیده باشید می توان گفت این بو رایحه بسیار قوی داشته و کیفیت بالایی خواهد داشت در غیر این صورت چای شما بی کیفیت و کهنه خواهد بود. روش دیگری که برای این کار وجود دارد این است که باید با اجازه فروشنده مقداری از چای را در آب حل کنید تا رایحه آن بعد از دم کشیدن نیز برایتان مشخص شود.

رنگ چای

چای تازه تفاوت بسیار زیادی با چای کهنه دارد و یکی از بهترین تفاوت هایی که خریدار می تواند آن را تشخیص بدهد سیاهی آن است. هر چه رنگ چای تیره تار باشد میزان کهنگی آن بیش تر است و در عوض روشن بودن رنگ جای بدین معنا است که چای تازه است. البته رنگ چای بعد از دم کردن نیز مشخص می شود. هر چه چای تازه تر باشد رنگ چای دم کشیده روشن تر خواهد شد ولی اگر مانده باشد رنگ آن سیاه تر شده و ته نشین می شود.

مزه چای

استفاده از این روش کمی سخت می باشد زیرا باید مقداری از چای را بخرید و بعد از دم کردن مقداری از آن را نوشیده تا بتوانید تصمیم قطعی بگیرید. چای های مختلف دارای طعم های گوناگونی هستند ولی مزه چای اصیل در هر نوع چای یافت می شود. چای سیاه تازه ابتدا مزه شیرینی دارد و بعد از مدتی خنک تر شده و رایحه گل را به خود می گیرد. معمولا چای هایی که با اسانس های مختلف ترکیب می شوند دارای کیفیت بسیار پایینی هستند و بهتر است از آن ها کم تر استفاده کنید.

مزه چای روشی برای تشخیص چای خوب

زمانی که خریداران روش های تشخیص چای مرغوب را ندانند فروشندگان سود بسیاری می برند زیرا بسیاری از آن ها سعی می کنند چای ها را به صورت ترکیبی بفروشند تا بتوانند سود بسیار خوبی بدست بیاورند. در حین خرید چای باید مراقب باشید تا چای کهنه را به همراه چای تازه به شما ندهند. در واقع این فروشندگان سعی می کنند با استفاده از رنگ ها و اسانس های مختلف را با چای مخلوط کنند تا خریدار گیج شده و نتواند تصمیم درستی بگیرد و یا چای تازه را از کهنه تشخیص دهد.

اگر  چای مصرفی شما رنگ بسیار سیاهی پیدا کند و از روی لیوان به سختی پاک شود بدین معنا می باشد که دستکاری شده است و بهتر است از خوردن آن چای خود داری کرده و چای دیگری را با کیفیت بهتر تهیه کنید. خوردن چای های دستکاری شده فایده ای برای بدن ندارد و حتی ممکن است منجر به ایجاد حساسیت های شدید در بدن شما شده و مشکلات بسیاری را برایتان ایجاد کند. چای خوب معمولا قیمت بالایی دارد ولی یادتان باشد که هر چای با قیمت بالا نمی تواند کیفیت عالی داشته باشد. در ادامه می توانید در بخش اطلاعات عمومی مطالب مشابه دیگری مانند روش تشخیص برنج تقلبی و تشخیص زعفران اصل را مشاهده کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *