دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

بررسی تفاوت گروه خونی فرزند و والدین

  • ملیحه بال افکن
  • ۳۰ آبان ۱۴۰۰
  • ۰

توجه داشته باشید که عمده تفاوت گروه خونی فرزند و والدین به خاطر عوامل و اصولی است که با مطالعه این مقاله می توانید با آن ها آشنا شوید.

به طور کلی به منظور مقایسه گروه خون والدین کودک با نشانگان داون و والدین کودکان عادی و بررسی ترکیب گروه های خونی پدر و مادر کودکان با نشانگان داون با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای انجام خواهد شد و به راحتی می توانید نسبت به تفاوت گروه خونی فرزند و والدین اطلاعات کسب کنید.

آشنایی با تفاوت گروه خونی فرزند و والدین

در واقع خون یک مایع حیاتی برای زندگی انسان ها به شمار می آید که اگرچه در میان افراد شایع ترین نوع خون O مثبت است اما فراوانی نوع خون در افراد مختلف یکسان نخواهد بود. همانطور که می دانید بدون خون بدن انسان به راحتی کار خود را متوقف می کند و به عبارتی این مایع حیاتی زندگی مواد مغذی لازم را در سراسر بدن توزیع خواهد کرد. برای مثال مبادلات اکسیژن و دی اکسید کربن را انجام می دهد و شبه نظامیان سیستم ایمنی بدن را به تدریج وادار به مبارزه برای دفع عفونت ها خواهد کرد.

عمده تفاوت گروه خونی والدین و فرزند

البته که تمام گروه خونی ها برابر نیستند و در صورت انتقال خون، ترکیب انواع خون های ناسازگار می تواند منجر به مرگ افراد شود. در واقع چهار گروه اصلی خون شامل A ،B ،AB و O است که گروه خونی O در میان سایرین بیشتر شایع است و در ایالات متحده نیز متوسط توزیع انواع خون بر اساس موارد بیان شده است:

O مثبت: ۳۸ درصد

O منفی: ۷ درصد

A مثبت: ۳۴ درصد

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

A منفی: ۶ درصد

B مثبت: ۹ درصد

B منفی: ۲ درصد

AB مثبت: ۳ درصد

AB منفی: ۱ درصد

آشنایی با انواع گروه خونی

توجه داشته باشید که معمولا گروه های مختلف نژادی و قومی توزیع متفاوتی دارند برای مثال تقریبا ۴۵ درصد از قفقازها نوع O هستند اما ۵۱ درصد آفریقایی_آمریکایی و ۵۷ درصد اسپانیایی ها نوع O خواهند بود. بهتر است بدانید که گروه O مورد نیاز ترین نوع خون در بیمارستان ها است زیرا این شایع ترین و و سازگار ترین گروه خونی به شمار می آید به گونه ای که هر فردی با هر گروه خونی می تواند آن را دریافت نماید.

به صراحت می توان گفت که اجزای اصلی خون شامل پلاسما، سلول ها یا گلبول های قرمز و گلبول های سفید خون خواهد بود. همچنین گروه های خونی هر دو والدین و به عبارتی هم پدر و هم مادر با یکدیگر گروه خونی فرزند را تعیین خواهند کرد. مواد آنتی ژنی ارثی یا موروثی یعنی مولد های آنتی بادی و یا به سادگی آنتی ژن ها بر روی سطوح سلول ها یا گلبول های قرمز خون یافت خواهند شد.

همچنین به جز آنتی ژن های A و B آنتی ژن دیگری تحت عنوان فاکتور RH نیز هنگام تعیین گروه خونی فرد مورد توجه قرار خواهد گرفت. در واقع سیستم های مختلفی امروزه جهت طبقه بندی خون به کار برده می شوند و همچنین وجود و عدم وجود آنتی ژن های A و آنتی ژن های B و عدم وجود آنتی ژن رزوس نوع گروه خونی را تعیین خواهد کرد.

خصوصیات گروه خونی ها

توجه داشته باشید که در حال حاضر والدینی با گروه خونی O می توانند فرزندی تنها با گروه خونی O داشته باشند.

همچنین اگر هر دو والدین دارای گروه خونی A باشند می توانند فرزندی یا با گروه خونی A و یا گروه خونی O داشته باشند.

وقتی که هر دو والدین دارای گروه خونی B باشند فرزند آن ها نیز می تواند دارای گروه خونی B و یا گروه خونی O باشد.

دقت داشته باشید فرزندی می تواند دارای گروه خونی AB ،B ،A و O باشد که یکی از والدین وی از گروه خونی A دیگری از گروه خونی B برخوردار باشد و یا هر دو والدین دارای گروه خونی AB باشند.

در واقع زمانی که یکی از والدین دارای گروه خونی A و دیگری دارای گروه خونی AB باشد فرزند آن ها می تواند با گروه های خونی A ،B و یا AB متولد شود.

خصوصات گروه خونی A

یکی از والدین با گروه خونی B و دیگری با گروه خونی O می توانند فرزند با گروه خونی B و یا O داشته باشند. علاوه بر این هر دو والدین از نوع RH نیز می توانند دارای فرزندی با خون از نوع منفی RH شوند.

در این مقاله با تفاوت گروه خونی فرزند و والدین آشنا شدید، برای آشنایی با آناتومی قلب و تفاوت سرخرگ با سیاهرگ کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *