دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

معرفی ورزش های مناسب کودکان در سنین مختلف

  • فرهاد هاشمی
  • ۲۶ آبان ۱۴۰۰
  • ۰

برای انتخاب ورزش برای کودکتان، شما گزینه های فراوانی را پیش روی خود دارید. حال تا زمانی که فرزند دلبند شما قادر به تصمیم گیری و انتخاب ورزش دلخواه خود نیست، شما چگونه باید این انتخاب را انجام دهید؟

یکی از بهترین روش ها در مواجهه با این پرسش، انتخاب ورزشی است که برای گروه سنی فرزند شما مناسب باشد. با وجود اینکه قوانین سفت و سختی در این باره وجود ندارد، اما به طور کلی می توان گفت که ورزش ایده آل برای یک کودک ۱۰ ساله با ورزش ایده آل برای یک کودک خردسال متفاوت است.

معرفی ورزش های مناسب کودکان در سنین مختلف

ورزش مناسب کودکان ۲ تا ۵ سال

خردسالان تا سنین پیش دبستانی (۲ تا ۵ سال) قادر به آموختن بسیاری از حرکات پایه می باشند، اما برای آموختن ورزش های منظم و پیچیده آمادگی لازم را ندارند. بنابراین، اگر به خردسال شما در مهد کودک ورزش ها و فعالیت های بدنی زیادی داده نمی شود، نیازی به نگرانی نیست. خردسالانی که در سنین پایین در فعالیت های منظم ورزشی شرکت می کنند، معمولاً در سنین بالاتر و آینده ی ورزشی خود نسبت به سایرین برتری محسوسی ندارند.

در چنین سنینی فعالیت ها و بازی های بدون ساختار و تاکتیک مثل دویدن، رقصیدن، پرت کردن و گرفتن، پریدن و شنا بهترین گزینه ها برای کودکتان می باشند. البته، اگر خردسال ۳ ساله ی شما علاقه ی شدیدی به فوتبال یا اسکیت نشان داد، نباید این علاقه را سرکوب کنید. در عوض سعی کنید با فراهم کردن شرایط لازم به کودک خود انگیزه ی کافی برای انجام ورزش مورد علاقه اش را بدهید.

با باشگاه محلی خود تماس گرفته و سؤالاتی مثل حداقل سن پیشنهادی برای شروع آن ورزش یا زمان لازم برای تمرین هفتگی را مطرح کنید. به خاطر داشته باشید که نیاز به هیچ عجله ای نیست، کودک عاشق فوتبال شما تا زمانی که به سن کافی برای پیوستن به تیم نرسیده است، با همان توپ بازی در حیاط خانه سرگرم خواهد بود.

ورزش مناسب کودکان ۶ تا ۹ سال

با افزایش سن، توانایی کودک شما در تمرکز، دامنه ی توجه و مهارت های دیگری مثل پرتاب توپ تا فاصله ی معین افزایش می یابد. همچنین، این کودکان بهتر می توانند دستورات مربی خود را یاد گرفته و انجام دهند. در این گروه سنی بهتر است فعالیت های ورزشی مثل دو و میدانی، فوتبال، ژیمناستیک، بسکتبال، تنیس و هنرهای رزمی را برای فرزند خود در نظر بگیرید.

معرفی ورزش های مناسب کودکان در سنین مختلف

برخی از والدین بر این باورند که ۶ سالگی برای شروع ژیمناستیک دیر است. شما می توانید کودک خود را از ۲ سالگی به بسیاری از کلاس های ژیمناستیک بفرستید، اما اکثر مربیان این حرفه پیشنهاد می دهند که سن ایده آل برای شروع ژیمناستیک کودکان، معمولا ۵ یا ۶ سالگی است. برای خردسالان کوچک تر، کلاس های آشنایی و مقدماتی به منظور تمرکز روی تقویت شناخت جسمی و علاقه به ورزش برگزار می شود.

ورزش مناسب کودکان بالای ۱۰ سال

زمانی که کودک شما به ۱۰ سالگی می رسد، توانایی هایی مثل دید پخته تر، تعادل و هماهنگی بهتر و توانایی یادگیری و به کارگیری استراتژی های ورزشی در او شکل می گیرد. در این سن معمولاً فرد آمادگی لازم برای آموختن مهارت های پیچیده ی ورزشی در ورزش هایی مثل فوتبال، بسکتال، هاکی و والیبال را خواهد داشت.

همچنین، با توجه به اینکه آیا ورزش برای سن کودک شما مناسب می باشد یا خیر، باید توجه داشته باشید که با در نظر داشتن پختگی و توانایی های کودک شما، او چقدر از این ورزش لذت خواهد برد. ممکن است کودک شما میل ذاتی خاصی به یک ورزش نشان دهد. شما نباید این سلیقه ورزشی را نادیده بگیرید.

البته، حواستان باشد که کودک شما تنها به روی یک ورزش تمرکز نکند. تمرکز روی یک ورزش در خردسالی می تواند باعث شود که فرزند شما در ابعاد دیگر فیزیکی و سایر توانایی هایی که در دیگر ورزش ها به کار گرفته می شود پیشرفتی نداشته باشد. بنابراین، شما می توانید او را به انجام ورزش های دیگر در کنار ورزش اصلی ترغیب کنید.

به یاد داشته باشید که کودکان با گذشت زمان تغییر می کنند. با وجود اینکه خردسال شما به یک ورزش علاقه نشان می دهد، ممکن است سال بعد علاقه ی او به ورزش دیگری تغییر پیدا کند. بنابراین، بهتر است میزان علاقه ی کودکتان را به هر ورزشی در نظر بگیرید و در روند پیشرفت وی دخیل باشید. شما می توانید با نگاه مثبت و ایجاد انگیزه برای تمرین بیشتر کودک و لذت بردن در زمان پیروزی به پیشرفت او کمک کنید. همچنین، هیچگاه برای ادامه دادن رشته ای که فرزند شما در هر سنی برای ادامه ی آن علاقه ای نشان نمی دهد پافشاری نکنید.

معرفی ورزش های مناسب کودکان در سنین مختلف

فواید ورزش کردن برای کودکان

تحقیقات نشان می دهد که کودکانی که فعالیت چندانی ندارند، در بزرگسالی نیز فعال نخواهند بود. این عدم فعالیت در سنین آتی می تواند فرد را در معرض خطر بیماری هایی مثل سرطان و بیماری های قلبی قرار دهد. بنابراین، تشویق کودک به ورزش و نگه داشتن آمادگی جسمانی از اهمیت بالایی برخوردار است. ورزش منظم فواید متعددی برای سلامتی کودکان و نوجوانان دارد. مثل:

  • تقویت آمادگی جسمانی و تناسب اندام
  • فراهم کردن موقعیتی برای ایجاد مهارت های اجتماعی
  • افزایش تمرکز
  • بهبود وضعیت تحصیلی
  • داشتن قلب، استخوان و ماهیچه های قوی و سالم
  • کمک به رشد کودک
  • تقویت اعتماد به نفس
  • تقویت هماهنگی و تعادل بدن
  • کاهش استرس
  • کمک به خواب بهتر

نکاتی برای ورزش کردن کودکان

  • برای هر فعالیت یا ورزشی، اطمینان حاصل کنید که فرزند شما تجهیزات ایمنی لازم مثل کفش ها و پاپوش های مناسب، ضربه گیر و … را پوشیده باشد. به طور کلی برای پایین آوردن خطر هر گونه آسیب دیدگی توجه کافی به نکات ایمنی داشته باشید.
  • در صورت وجود هر گونه مشکل یا بیماری که ممکن است در توانایی ها یا ایمنی کودک شما در زمان ورزش مربوطه تداخل ایجاد کند، با متخصص پزشکی مربوطه مشورت کنید.
  • نوجوانان می توانند برای ورزش های استقامتی از وزنه استفاده کنند، اما این امر باید تحت نظر یک مربی بزرگسال انجام شود تا تمرینات با تکنیک درست، ایمنی کافی و مناسب با سن کودک انجام شده تا آسیبی متوجه مفاصل و ماهیچه های در حال رشد کودک نشود.

برای کسب اطلاعات بیشتر از باشگاه ورزشی اسپین با ما در تماس باشید: espinclub.ir

شماره تماس: ۰۹۱۲۹۱۷۱۸۵۴

آدرس: تهران، اشرفی اصفهانی خیابان شهید باهنر یا باغ فیض نبش کوچه ی نیلوفر پلاک ۷، مجموعه ورزشی رایا

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *