دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

راه اندازی مرغداری در سال ۱۴۰۰ چه ابزارهایی لازم دارد ؟

  • فرهاد هاشمی
  • ۲۵ آبان ۱۴۰۰
  • ۰

از جمله مهمترین موارد در ایجاد شغل های صنعتی خریداری تجهیزات مناسب برای آن کسب و کار می باشد. در این نوشته به بررسی ابزارهای مورد نیاز برای راه اندازی سالن های مرغداری خواهیم پرداخت . هدف از این نوشته خریداری تجهیزات مورد نیاز برای سالن های مرغداری نسبتا کوچک می باشد و بحث برای سالن های بسیار بزرگ صورت نخواهد گرفت.

تجهیزات مورد نیاز مرغداری :

سالن های مرغداری بسته به نوع فعالیت مرغداری و همینطور نوع طیور پرورشی نیازمند استفاده از تجهیزاتی مختلف می باشند. این تجهیزات در حوزه های مختلف تهیه سالن، تغذیه طیور، سالن جوجه کشی، فاز کشتارگاه در صورت نیاز ، فاز بسته بندی ، فاز سردخانه و … مورد استفاده قرار میگیرند.

راه اندازی مرغداری در سال 1400 چه ابزارهایی لازم دارد ؟

تهویه سالن :

پس از انتخاب محل قرار گیری سالن و پیش از احداث آن باید سیستم تهویه سالن به دقت طراحی شود. از آنجا که طیور حساسیتی بسیار ویژه نسبت به تهویه هوا و دسترسی به هوای تازه دارند، عدم توجه به این امر می تواند در کاهش راندمان سالن و افزایش تلفات تاثیر بسیاری بگذارد. هواکش مرغداری از جمله مهمترین تجهیزات در سیستم تهویه می باشد .

تعداد و اندازه ی این هواکش ها با توجه به متراژ سالن و نیاز سالن سنجیده میشود. این هواکش ها غالبا در یک ردیف و بیشتر در انتهای سالن جاسازی می شوند تا هوای ورودی به سالن از طرف مقابل را به سمت بیرون کشیده و از سالن خارج کنند.

راه اندازی مرغداری در سال 1400 چه ابزارهایی لازم دارد ؟

هواکش های مرغداری غالبا از نوع اگزاست فن انتخاب میشوند که مخصوص خروج هوا در سالن های صنعتی می باشند. از نظر انتخاب نمونه های هم اندازه، بهتر است به میزان مکش هوایی یا همان دبی هوایی هواکش توجه شود . همچنین بدنه ی هواکش نیز از دیگر موارد مهم در انتخاب صحیح این وسیله می باشد. با توجه به وجود رطوبت در سالن مرغداری، بدنه ی هواکش باید مقاومت بالایی در مقابل زنگ زدگی داشته باشد.

سیستم گرمایش :

سیستم های مختلفی برای تامین گرمایش سالن مورد استفاده قرار می گیرند که از آنها می توان به هیترهای تابشی ، هیترهای کابینتی و جت هیتر ها اشاره کرد. با توجه به نیاز سالن ها به وسیله ای که جای کمتری اشغال کند و مانع از قطع خطوط دانخوری وابخوری نشود، جت هیترها اولین انتخاب می باشند.

جت هیترها در دو نوع تولید میشوند که یکی دارای دودکش با راندمان ۵۰ و دیگری بدون لوکش با راندمان نزدیک به ۱۰۰ درصد می باشند. نمونه ی بدون دودکش الاینده های بسیاری را در سالن منتشر می کند و از این رو باید سیستم تهویه ی قدرتمندی در سالن موجود باشد که هوا را جابجا کرده و الودگی ها را از سالن خارج کند.

به طور کلی خرید تجهیزات مرغداری باید پیش از مدت زمانی انجام گیرد که نیازمند به استفاده از آن هستید. برای مثال جت هیترها باید در فصل تابستان خریداری شده و تست شوند و میزان الایندگی انها اندازه گیری شود و سپس اقدام به استفاده عمومی از انها در سالن صورت گیرد .

سیستم سرمایشی :

فن ها ، دیواره های سلولزی و پنجره های اینلت از جمله ابزارهایی می باشند که به منظور استفاده در سیستم سرمایش سالن خریداری میشوند. این ابزارها باید شرایط مناسب برای ورود هوای پاک به داخل سالن را مهیا کنند. سیستم های سرمایشی بخصوص در فصول گرم سال که به دلیل شرایط سالن امکان ایجاد خفگی هوایی وجود دارد بسیار اهمیت دارند.

سیستم های تغذیه :

توجه به تغذیه ی سالم را شاید بتوان مهمترین عامل در پرورش اصولی طیور دانست . با استفاده از تغذیه مناسب سرعت و نحوه رشد طیور به بهترین شکل ممکنه مهیا شده و راندمان پرورش به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. این مورد هم در نوع غذا و هم میزان و نحوه ی رساندن آن به طیور می باشد.

در سالن های مرغداری از دانخوری های شبکه ای اتوماتیک و ابخوری های نیپل اتوماتیک استفاده میشود که سبب کم شدن ورود اپراتور ها به داخل سالن شده و طیور را از ابتدا به بیماری های ویروسی دور نگه می دارد.

تجهیزات مورد نیاز در سالن جوجه کشی :

از جمله سالن هایی که در مرغداری ها از اهمیت بالایی برخوردارند سالن های جوجه کشی می باشند. در این سالن ها به منظور مهیا کردن شرایط استاندارد نیازمند استفاده از برخی تجهیزات می باشید.

از جمله تجهیزات می توان به سیستم مخصوص تولید رطوبت و همینطور سیستم کنترل دما و تهویه می باشد. دما در سالن هایی که دستگاه های جوجه کشی در آنها قرار دارند باید به میزان معینی تنظیم شود تا شوک دمایی به دستگاه و در نتیجه به تخم های نطفه دار وارد نشده و دستگاه در بهترین شرایط ممکنه جوجه کشی از تخم ها را فراهم کند.

به منظور کنترل دما و رطوبت می توان از سنسورها و کنترل های مرکزی استفاده است . این ابزارها در قسمت های مختلف سالن وصل شده و دما و رطوبت را با دقت بالایی رسد می کنند و در صورت مغایرت دما و رطوبت با مقادیر پیش فرض وارد شده توسط اپراتور، اقدام به روشن کردن سیستم های دمایی و رطوبتی کرده تا مقادیر مدنظر حاصل گردند.

برای مشاهده ی سایز تجهیزات مورد نیاز در جوجه کشی می توانید به صفحه لوازم جوجه کشی چیکن هچ مراجعه کرده و با مشاهده ی این تجهیزات و ویژگی های انها اطلاعات بیشتر در مورد آنها کسب کنید. این دسته از لوازم جوجه کشی بیشتر در سالن هایی قابل استفاده می باشد که از اتاقک های جوجه کشی استفاده نمی کنند و دستگاه های جوجه کشی مورد استفاده در آنها از نوع دستگاه های صنعتی و نیمه صنعتی قابل حمل می باشد.

نتیجه گیری :

همانطور که اشاره شد راه اندازی سالن مرغداری نیازمند استفاده از تجهیزاتی مخصوص می باشد که برخی از آنها را اشاره کردیم. انتخاب صحیح این تجهیزات سبب افزایش بهره وری سالن و کاهش هزینه های نگهداری آنها خواهد شد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *