دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

عوارض و مشکلات ناشی از ورزش با شکم خالی

  • سحر هودانلویی
  • ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
  • ۰

افرادی که با هدف معینی شروع به ورزش کردن می کند باید در نظر داشته باشند که در چه وضعیت بدنی قرار گرفته باشد، از این رو در ادامه این مطلب مزایا و معایب ورزش با شکم خالی پرداختیم.

بعضی از افراد چنین فکر می کنند که اگر با گرسنگی ورزش نمایند از چربی سوزی بیشتری برخوردار می شوند. حتی در برخی از مواقع می‌توان چنین مشاهده کرد که برخی از افراد صبح به صورت ناشتا شروع به ورزش کردن می‌کنند که از این رو در ادامه این مطلب به مزایا و معایب ورزش با شکم خالی پرداخته ایم.

نکاتی در رابطه با ورزش با شکم خالی

انجام ورزش با شکم خالی

گفتنی می باشد که در هنگام ورزش عضلات شروع به سوخت و ساز می‌کنند که در این شرایط به یک منبع ثابت برای تامین انرژی نیاز پیدا می کنند، این انرژی به واسطه آدنوزین تری فسفات تامین می گردد که منبع اصلی این انرژی می باشد و به طور کلی از کربوهیدرات ها تامین می گردد. در صورتی که وجود چنین منبعی برای این انرژی وجود نداشته باشد، سوخت و ساز به سوی از بین رفتن پروتئین و چربی می پردازد.

معایب انجام این کار چیست؟

هنگامی که گرسنه هستید اگر ورزش کنید، منبع اصلی انرژی در دسترس عملکرد اندام‌های بدن قرار نمی‌گیرد که از این رو برای تامین آن دو به سراغ پروتئین و چربی خواهد رفت. در این شرایط انرژی مورد استفاده برای تولید انرژی از عضلات گرفته می‌شود که این شرایط سبب از بین رفتن توده عضلانی می گردد که در طی این اقدامات می‌توان شاهد چربی سوزی به همراه عضله سازی بود.

همان طور که می دانید عضلات نقش مهمی برای سلامتی و تناسب اندام خواهند داشت که بایستی در هر شرایطی از آن مراقبت کنید، نه اینکه با انجام اقدامات نامناسب به از بین رفتن آن ها بپردازید. همچنین افرادی که بدنسازی کار می کنند و در پی عضله سازی هستند هیچ‌گاه نباید با شکم گرسنه به انجام تمرین بپردازند.

عوارض تمرین با شکم خالی

کسانی که با شکم خالی تمرین می‌کنند بسیار بیشتر از دیگر افراد در معرض ابتلا به مشکلات قرار می‌گیرند، چرا که در صبح وضعیت کاتابولیک بدن بسیار بیشتر از فعالیت به تجزیه مولکول های پیچیده به مانند پروتئین منجر می گردد که این امر سبب از بین رفتن توده عضلانی و در نهایت ایجاد مشکلاتی برای سلامت کلی بدن می گردد. همچنین در طی صبح سطح هورمون کورتیزول در بدن بسیار بیشتر است و از جهتی دیگر بدن به ورزش کردن در صبح به ترشح هورمون استرس زا می پردازد.

معرفی پیامد ورزش با شکم خالی

همچنین در این شرایط کورتیزول برای پیدا کردن سوخت به سراغ تجزیه پروتئین که همان عضلات بدن می‌باشد می‌رود که علاوه بر آن سطح پایین گلیکوژن در هنگام ورزش می تواند سبب آزاد شدن کورتیزول و تجزیه پروتئین گردد که در این حالت علاوه بر عضله سوزی کاهش سیستم ایمنی بدن و ایجاد اختلال در سطح قند خون نیز بروز می گردد.

  •  آرون گروپس

نتیجه گیری

به طور کلی مشکلی که در انجام فعالیت ورزشی با گرسنگی به وجود می آید آن است که پروتئین مورد استفاده برای تولید انرژی از ماهیچه ها تامین می شود که این امر سبب از بین رفتن توده عضلانی می گردد و در هیچ صورت نمی توان مانع از این شرایط شد که از پروتئین در غیبت کربوهیدرات استفاده گردد. مسلما نمی‌توانید بدن را نیز طوری تنظیم کنید که تنها به عمل چربی سوزی بپردازد. همچنین هدف افراد ورزشکار حفظ و تقویت عضلات است و در صورتی که با گرسنگی انجام گیرد، از بین رفتن توده عضلانی صورت می گیرد که در این شرایط افراد بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری قرار می گیرند.

همچنین فعالیت کاتابولیک نیز به تجزیه مولکول های پیچیده مانند پروتئین و تبدیل آن ها به نوع ساده تری می گردد که این شرایط سبب بروز ایجاد شرایط بد برای سلامتی می شود.

و در پایان باید چنین گفت که انجام فعالیت ورزشی گرسنگی با صرف نظر از موضوع رفع عضلات برای کاهش وزن چندان بد نیست. در صورتی که می خواهید وزن خود را کمتر کنید بایستی عضلات خود را تقویت نمایید. همچنین پیشنهاد می شود که قبل از انجام تمرین چیزی بخورید، مقدار خوراکی بایستی متعادل باشد و در خوردن خوراکی نیز زیاده روی نکنید. افرادی که هدف آن ها عضله سازی می باشد باید تمرین و بدنسازی با شکم خالی را به طور کلی فراموش کنند.

عوارض ورزش با شکم خالی چیست

برای مطالعه دیگر مطالبی در این رابطه می توانید به روی لینک های ورزش مناسب بیماران قلبی و ورزش با شکم پُر کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *