دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

مزایای استفاده از لامپ فلورسنت برای گیاهان

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۶ آبان ۱۴۰۰
  • ۰

یکی از انواع لامپ های رشد گیاهان، لامپ فلورسنت می باشد که برای تامین نور گیاه گزینه بهتری خواهد بود. در این مطلب با کاربرد و مزایای استفاده از لامپ فلورسنت برای رشد گیاهان بیشتر آشنا می شوید.

امروزه استفاده از نور مصنوعی برای پرورش گیاهان در محیط های بسته بسیار باب شده است. در این میان استفاده از لامپ های رشد متداول تر شده که فلورسنت یکی از انواع آن است. با کاربرد و مزایای لامپ فلورسنت برای گیاهان با ادامه این مطلب، همراه ما باشید.

کاربرد لامپ فلورسنت برای گیاهان

از آنجا که لامپ فلورسنت، کم مصرف تر و کم حجم تر می باشد برای تامین نور گیاهان، گزینه بهتری بوده و با نوردهی فلورسنت، گیاه می تواند نور بیشتری را دریافت کند. همانطور که می دانید لامپ فلورسنت جزو لامپ های کم مصرف به شمار می رود و در گذشته با عنوان لامپ مهتابی شناخته می شد.

در اواخر دهه ۱۹۲۰ انواع لامپ فلورسنت وارد بازار روشنایی شد. فرایند تولید نور در این نوع لامپ به این صورت است که ولتاژ اعمال شده به دو سر لامپ موجب داغ شدن گاز درون لامپ و تبخیر جیوه موجود در آن می شود. طی این پروسه، پرتو فرا بنفشی ایجاد شده که توسط ماده فسفر موجود در بدن لامپ به نور مرئی مبدل می شود.

انواع لامپ فلورسنت دارای نور مناسب و خنثی هستند که از این رو برای استفاده در منزل، اداره و کارگاهها گزینه مناسبی می باشند. امروزه از نور مصنوعی (لامپ فلورسنت، ال ای دی و …) در امر پرورش گیاهان بسیار استفاده می شود. باغبانی در محیط سرپوشیده و به نوعی خانگی کار ساده ای نیست و تامین نور مناسب برای گیاهان در این زمینه بسیار اهمیت دارد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

از این رو لامپ های رشد گیاه می توانند در این مورد به کمک شما بیایند تا نور کافی و مناسب برای پرورش گل های زینتی یا حتی صیفی جات خود را فراهم نمایید. لامپ رشد این امکان را فراهم می آورد تا بتوان در محیط های سرپوشیده و در هر زمانی از سال، طیف وسیعی از گیاهان را در هر شرایط آب و هوایی پرورش دهید.

این لامپ ها به طور ویژه برای جایگزینی نور طبیعی خورشید، فعال نمودن فتوسنتز گیاه و ایجاد طیف رنگی مناسب طوری طراحی شده اند که گیاهان قادر به رشد باشند. با نصب این لامپ ها می توانید در فصل زمستان گوجه فرنگی های خوش رنگ و خوش مزه ای را میل کنید یا در همه طول سال از تماشای بنفشه هایی که خودتان پرورش داده اید لذت ببرید.

در میان انواع لامپ های رشد گیاه ، این مطلب به لامپ فلورسنت می پردازد. در بازار انواع مختلفی از لامپ های رشد موجود است که هر یک نقاط قوت و ضعف خودش را دارد. با استفاده از لامپ فلورسنت می توانید از گیاهان در منزل مراقبت کنید. لامپ فلورسنت گرمای تولیدی کمتری داشته و طیف مناسبی از نور را برای رشد گیاه فراهم می کند.

معمولا این لامپ ها به عنوان لامپ رشته ای یا فلورسنت فشرده شناخته می شوند. لامپ فلورسنت رشد گیاه از لحاظ کارایی و انرژی در مقایسه با لامپ های رشته ای، گزینه بهتری است ولی از نظر هزینه گران تر می باشد. لامپ فلورسنت فشرده عمر طولانی تری داشته و طیف نور بیشتری را ارائه می دهد.

قابل ذکر است استفاده از نور مصنوعی برای گلخانه یا باغچه، ممکن است برای برخی سردرگم کننده شده و گاهی اوقات افراد نمی دانند از کدام نوع لامپ برای کدام گیاه بهره بگیرند یا کدام نور مکمل بهترین است. در ضمن افراد مطلع نیستند که چه میزان نور مصنوعی به گیاه تابانده شود و با چه فاصله ای. بنابراین در ادامه بیشتر در مورد استفاده از لامپ و مهتابی فلورسنت می آموزید.

اجزاء تشکیل دهنده لامپ فلورسنت

می توان اجزاء تشکیل دهنده و اصلی لامپ فلورسنت را این طور برشمرد.

استاتر که با وصل کلید، جریان الکتریکی از مسیر آن عبور می کند. بالاست که تکمیل کننده اجزاء لامپ بوده و استارتر و بالاست تنظیم ولتاژ لامپ را بر عهده دارند. به این صورت که اول ولتاژ را زیاد و بعد از روشن شدن لامپ، ولتاژ را کاهش می دهند. الکترود یا کاتد دیگر اجزای لامپ است که رشته های مارپیچ تنگستن بوده و با اکسید فلز پوشیده می شوند.

هنگامی که الکترودها در دو سر لامپ، به اندازه کافی گرم شدند، میزان زیادی الکترون به درون تیوب لامپ ارسال می شود که موجب برقراری مسیر جریان در لامپ می شود. اجزاء دیگر تشکیل دهنده لامپ فلورسنت گاز است که باید اشاره کرد لوله لامپ از مقدار اندکی جیوه و یکی از گازهای نئون، آرگون و یا کریپتون پر می شود.

اجزاء بعدی ماده فلورسانت است. سطح درونی لامپ با فسفر پوشانده شده که این کار علاوه بر عملکرد لامپ بر نمود رنگ لامپ هم تاثیر می گذارد. به طور خلاصه لامپ فلورسنت شامل لوله ای شیشه ای است که با فشار اندک توسط گاز بی اثر پر شده و در هر دو سمت لوله یک الکترود تنگستن حضور دارد. بالاست قدرت ac را به الکترود تنظیم می کند.

قابل ذکر است لامپ فلورسنت از لحاظ قطر و شکل ظاهری شامل حباب لوله ای خطی(T2-T17)، خمیده و حلقه ای و تیوب های خطی استاندارد(T12) می باشند.

مزایای استفاده از لامپ فلورسنت

استفاده از لامپ فلورسنت برای محیط هایی که نور طبیعی دریافت نمی کنند یا نور دریافتی کمی دارند، روشی مناسب برای تامین نور می باشد. امروزه طیف گسترده ای از انواع لامپ های فلورسنت این امکان را فراهم آورده اند که در هر محیط سرپوشیده ای مانند زیر زمین، گاراژ، پارکینگ و … بتوان به امر پرورش گیاهان اقدام نمود.

تقریبا می توان اکثر گیاهان را با نور فلورسنت پرورش داد. همانطور که می دانید برای پرورش گل و گیاه نیاز است که نور کافی به آن ها رسانده شود. استفاده از نور مصنوعی و مکمل در این زمینه بسیار کمک کننده خواهد بود. چه بهتر که از لامپ فلورسنت در این مورد بهره بگیرید چرا که کم مصرف تر از انواع دیگر است.

این روش به ویژه برای افرادی که منزل آفتاب گیری ندارند یا مایلند در مکانی کم نور یا بدون نور به پرورش گل و گیاه اقدام کنند ، قطعا مفید خواهد بود. گیاهانی که نور کمی دریافت کنند به طور معمول ضعیف و نازک شده و از طرف دیگر دریافت نور بیش از حد موجب پیچ خوردگی برگ و تاج گیاه می شود.

اگر منبع نوری بسیار گرم باشد مانند لامپ رشته ای احتمال سوختن گیاه وجود دارد. به این ترتیب از هر منبع نوری بهره می گیرید باید فاصله از منبع نوری را رعایت نموده و اجازه ندهید برگ یا گل گیاه در معرض حرارت زیاد نور مصنوعی قرار بگیرد. میزان نوردهی به نوع گیاه و نیاز نوری آن بستگی دارد.

به طور مثال بعضی از گیاهان بسیار نورپسند هستند در حالی که برخی دیگر مانند اکثر گیاهان برگی به نور کمتری نیاز دارند. بنابراین در پرورش گل و گیاه توجه به میزان نور مورد نیاز آن، یکی از موارد مهم می باشد. با یک جستجوی ساده در گوگل می توانید با گیاهانی که با نور لامپ فلورسنت رشد خوبی دارند آشنا شوید. به طور مثال گل سانسوریا که به نور کمی نیاز دارد را می توان از این طریق پرورش داد.

همواره باید نیاز نوری تمام گیاهانی که پرورش می دهید را مورد بررسی قرار دهید تا بهترین شرایط نوردهی را برای آن ها فراهم کنید. هرچند بیشتر گیاهان می توانند در شرایط روشنایی دائمی هم رشد داشته باشند ولی گیاهان به دوره تاریکی هم نیاز دارند تا بتوانند رشد خوبی داشته باشند. در مواردی برای تحریک گلدهی گیاه مانند بنت قنسول این امر ضروری می باشد. نیاز به دوره تاریکی برای گیاهان مختلف، متفاوت می باشد.

به طور کلی استفاده از لامپ و مهتابی فلورسنت در تامین نور گیاهان برای رشد یکی از بهترین روش های پرورش گیاهان با نور مصنوعی می باشد. قیمت نسبتا کمتر در کنار کیفیت بالا موجب شده لامپ فلورسنت جزو بهترین انتخاب ها قرار بگیرد. نور تولیدی از این لامپ ها به طور گسترده ای حاوی طول موج های آبی از نور طبیعی می باشد.

بنابراین می تواند برای رشد و نمو گیاه مفید واقع شود. البته اگر از مهتابی با نور سفید کامل استفاده شود ، انتخاب بهتری خواهد بود. چرا که نور سفید در تامین همه طول موج های نور طبیعی مطلوب تر است. از دیگر مزایای استفاده از نور فلورسنت می توان به حرارت بسیار اندکی که از این لامپ ها ساطع می شود، اشاره کرد.

بدین ترتیب می توان لامپ فلورسنت را تا اندازه های خیلی اندک در نزدیک گیاهان قرار داد. قابل ذکر است برای بذرکاری تا دوره ای که گیاه نیاز نوری کم دارد و برای گیاهان کم نور و سایه پسند، از لامپ های فلورسنت کم مصرف سفید بهره می گیرند.

تفاوت لامپ رشته ای با فلورسنت

اگر فقط به پرورش گیاهان برگی پرداخته شود، ممکن است لامپ رشته ای مناسب واقع گردد ولی گیاهان گلدار بیشتر از نور لامپ فلورسنت بهره می گیرند. یکی از تفاوت های لامپ فلورسنت و رشته ای به حرارت تولیدی آن ها بر می گردد. لامپ و مهتابی فلورسنت سردتر بوده و حرارت کمتری تولید می کنند به این ترتیب مصرف انرژی کمتر و بازدهی بهتری دارند ولی لامپ های رشته ای حرارت بالایی تولید کرده که هدر رفت انرژی بیشتری را به دنبال دارد.

ضمنا در بلند مدت هزینه بیشتری باید در ازای آن ها پرداخت شود. لامپ فلورسنت استاندارد دو برابر لامپ رشته ای بازدهی داشته و طول عمر بیشتری دارد.  به طور متوسط لامپ فلورسنت ۲۰ هزار ساعت عمر می کند درحالی که لامپ رشته ای نصف این میزان عمر دارد.

لامپ رشته ای در حالت کلی برای شرایطی خوب است که جهت نورانی کردن یا تزئین یک یا چند گیاه استفاده شود یا به عنوان نور مکمل استفاده شود. در استفاده از لامپ رشته ای به دلیل حرارت زیادی که تولید می کند باید مراقب فاصله گیاه از آن باشید تا برگهای گیاه دچار سوختگی نشوند.

اخیرا لامپ های فلورسنت بسیار تغییر کرده اندو به دلیل پیشرفت فناوری نور فلورسنت اکنون انتخاب های متعددی را در برابر صاحبان گل و گیاه قرار می دهد. لامپ فلورسنت نوردهی بهتر و بیشتری برای گیاه به ارمغان می آورد و کم مصرف و کم حجم بودنش آن را گزینه انتخابی بهتری می سازد.

چه بخواهید به بذرکاری و پرورش آن بپردازید، یا صیفی جات و محصولات یکساله کشاورزی را تولید کنید همچنین برای پرورش گیاهان آپارتمانی و زینتی بهترین گزینه پیش روی شما استفاده از لامپ فلورسنت است. حتی اگر بخواهید برخی از گیاهان زینتی خود را به عنوان قسمتی از دکوراسیون با نور بیشتر در معرض دید قرار دهید هم  فلورسنت گزینه مناسب تری است.

در ضمن نور فلورسنت برای پرورش گیاهانی که به نور کم نیاز دارند، نظیر شیپوری و یا گیاهانی که در مناطقی که با نور نسبتا کم به خوبی رشد دارند ، مناسب خواهد بود.

بعضی از لامپ های فلورسنت پرنور بوده که دو برابر فلورسنت استاندارد نور تولید می کنند. نکته جالب این جاست که این نوع لامپ ها هم خنک بوده و داغ نمی شوند. لامپ های فلورسنت پرنور برای پرورش گیاهان بزرگتر یا تکثیر گیاهان مناسب هستند و طول عمر متوسط آن ها حدود ۱۰ هزار ساعت است.

شیوه تامین نور مصنوعی برای رشد گیاه در محیط سرپوشیده

اگر برای شما جای سوال است که چگونه می توان نور کافی برای رشد گیاه را در محیط سرپوشیده فراهم کرد ما در اینجا به سه مورد از شرایط راه اندازی این کار اشاره می کنیم تابه بهترین شکل ممکن به این کار اقدام کنید.

۱. ابتدا نقشه مکان سرپوشیده برای پرورش گیاه خود را در نظر بگیرید. چه این محیط یک قفسه، زیرزمین یا اتاق خالی است. بررسی کنید چه میزان فضا برای قرار دادن گیاه خود ، در دسترس دارید.

۲. بسته به نوع گیاه گلدان ها در فاصله ۴-۸ اینچ از یکدیگر بگذارید تا فضای کافی برای رشد فراهم شود و دسترسی راحتی برای هرس و مراقبت های دیگر داشته باشید.

۳. در این مرحله باید مطمئن شوید که لامپ های خریداری شده کل گیاهان فضای مدنظر را نوردهی می کنند. ممکن است به بیشتر از یک لامپ نیاز شود. تعداد لامپ ها به مکانی که در اختیار دارید بستگی داشته و ممکن است به یک لامپ یا تعداد بیشتری نیاز پیدا کنید.

در پایان از همراهی شما سپاسگزاریم و پیشنهاد می شود برای آشنایی با این که کدام لامپ برای گیاهان مناسب است روی لینک کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *