دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

دانستنی هایی در مورد آناتومی خروس

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۵ آبان ۱۴۰۰
  • ۰

با وجود اینکه ممکن است آناتومی خروس نیز مانند سایر پرندگان پیچیدگی های خاص خود را داشته باشد اما با این حال با مطالعه این مقاله می توانید با خصوصیات و ساختار بدن این حیوان به خوبی آشنا شوید.

به طور کلی خروس ها را می توان حیوانی در رده پرندگان دانست که اغلب مسئولیت تولید اسپرم را بر عهده دارند. خروس ها بر اساس آناتومی خود دارای رفتارهایی از پیش تعیین نشده و منحصر به فردی هستند که آن ها را از جنس ماده متمایز خواهد کرد.

آشنایی با آناتومی خروس

بهتر است بدانید که در واقع آناتومی خروس حیوانی از شاخه طنابداران، رده پرندگان، راسته ماکیان سانان و جنس نر پرنده مرغ به شمار می آید که اغلب اوقات بیش از یک جفت برای خود انتخاب می کند. با این حال خروس ها قادر به مراقبت از تک تک لانه مرغ نیست و عمدتا از منطقه ای که مرغ هایش در آن هستند محافظت خواهد کرد و چنانچه خروس دیگری به محدوده او نزدیک شود به سمت اش حمله خواهد کرد.

خصوصیات و آناتومی خروس

جالب است بدانید که خروس ها در طول روز در جایی بلند تر از زمین می نشینند و مراقبت لازم از محدوده و مرغ هایش را در مقابل خطر حمله دیگر جانوران و خروس های دیگر انجام خواهد داد. در این مواقع چنانچه احساس خطر کند با درآوردن صداهایی از خود به مرغ های اطراف اعلام خطر خواهد کرد.

به صراحت می توان گفت که این حیوان دارای نژاد های متعدد و متفاوتی است که در هر یک از نژادها خصوصیات منحصر به فردی مشاهده خواهد شد. در واقع نژاد های مرغ و خروس معمولا از لحاظ تقسیم بندی به پنج گروه اصلی اعم از نژاد های آمریکایی، آسیایی، انگلیسی، مدیترانه ای و متفرقه تقسیم خواهد شد.

معمولا به خاطر اینکه نژاد های خروس به تنهایی بیان نمی شود، نژاد های مرغ یا ماکیان به معنی نژاد مشترک مرغ و خروس نیز گاهی اوقات مطرح خواهد شد هر چند که در برخی از نژادها شکل ظاهری خروس با شکل ظاهری مرغ ها همان نژاد تفاوت آشکاری دارد برای مثال تفاوت در تاج کاکل خروس به وضوح دیده می شود. همانطور که می دانید اغلب خروس ها قادر به پرواز نیستند اما برخی نژاد های خاص و زینتی مانند خروس سبرایت هم هستند که قابلیت پرواز کردن دارند.

ساختار بدن خروس ها

  •  آرون گروپس

سیستم تولید مثل:

در آناتومی بدن خروس می توان گفت که پرنده نر دارای دو بیضه است که در حفر بالایی بدن و در خط طولی پشت داخل بدن در جلو کلیه ها قرار گرفته اند. در واقع بیضه های خروس داخل کیسه بیضه و داخل بدن است که وظیفه آن ها تولید سلول جنسی نر و هورمون جنسی خواهد بود که صفات ثانویه جنسی را در خروس ایجاد خواهد کرد.

پرنده ماده نیز دارای تخمدان و اویداکت می باشد که وظیفه آن تولید سلول جنسی و هورمون های جنسی ماده خواهد بود. در واقع تولید مثل در پرندگان دو جنسی است یعنی برای تولید مثل به هر دو جنس نر و ماده نیاز خواهد بود و هر کدام بخشی از ساختار ژنتیکی تشکیل جوجه را تشکیل می دهند.

بهتر است بدانید که این مشارکت در خروس توسط سلول جنسی نر یا اسپرم و رد مرغ از طریق سلول جنسی ماده یا اووم امکان پذیر خواهد بود. معمولا بیضه ها در خروس اسپرم و تخمدان در مرغ تخمک یا اووم را تشکیل می دهند. اووم عمدتا توسط زرده تخم مرغ حمل می شود و در حال حاضر با نام های دیگری اعم از بلاستودیسک و جرم دیسک نیز شناخته خواهد شد.

سیستم تولید مثل در پرندگان

به صراحت می توان گفت که تمام اندام های مربوط به تولید مثل در خروس ها درون بدن قرار گرفته اند اما در پستانداران اندام تولید مثل یعنی بیضه ها در خارج از بدن آن ها جای دارند. بیضه ها در بدن خروس دارای شکلی بیضی و به رنگ زرد روشن خواهند بود که هر کدام از آن ها توسط یک مجرای دفران به یک بخش دیگر به نام تکمه مانند به نام Pupilla که در دیواره پشتی کلوآک قرار دارد متصل خواهد شد.

همچنین پاپیلا نیز به عنوان اندام جفت گیری عمل می کند که این اندام در جوجه های تازه هچ شده عامل اصلی برای تعیین جنسیت خواهد بود که البته در پرندگان مانند بوقلمون کمی بزرگ تر است. جالب است بدانید که اندازه بیضه ها در خروس ثابت نیست و عمدتا در زمان فعالیت های مربوط به جفت گیری بزرگ تر خواهند شد. بیضه چپ معمولا بزرگ تر از بیضه راست است و یک نقطه وسیع تر که مشابه اپیدیدیم پستانداران است وصل و کانال دفران از آن قسمت آغاز خواهد شد.

توجه داشته باشید که در بیضه های خروس معمولا لوله ها یا مجاری پیج خورده ای مشاهده می شوند که در داخل این مجرا یا لوله در طی فرآیند ویژه ای از تقسیم سلولی که میوزیس نامیده می شود سلول های اولیه مواد اسپرم یا سلول جنسی نر ساخته خواهند شد. نکته جالب این است که هر میلی متر مکعب از منی حاوی ۳ الی ۵ میلیون اسپرم است که در مشاهدات میکروسکوپی اسپرم برنده یک سر نوک تیز دراز و یک دم دراز خواهد داشت.

خصوصیات ظاهری بدن خروس

همچنین در ادامه پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطلب دلیل آواز خواندن خروس و همچنین پرنده آلباتروس نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *