دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

گیاه کالاتیا اوربیفولیا و روش نگهداری این گل آپارتمانی زیبا

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۴ آبان ۱۴۰۰
  • ۰

توجه داشته باشید که گیاه کالاتیا اوربیفولیا دارای اصول پرورش بسیار سختی است که به همین خاطر کمتر کسی به سراغ آن می رود اما با این حال در این مقاله به بیان اصول پرورش و نگهداری آن خواهیم پرداخت.

به طور کلی گیاه کالاتیا اوربیفولیا یکی از خاص ترین گل های آپارتمانی محسوب می شود که شامل دو گونه خواهد بود و هر کدام زیبایی خاص خود را شامل خواهند شد. با این حال باید بدانید که نگهداری از این گیاه چندان راحت نیست و حتما پیش از نگهداری مراقبت های لازم را یاد بگیرید.

آشنایی با خصوصیات گیاه کالاتیا اوربیفولیا

در واقع گیاهان کالاتیا را می توان از خانواده بزرگ گیاهان Marantaceae دانست که از گیاهان گلدار مناطق گرمسیری مانند آفریقا تشکیل شده است. این نوع گیاه معمولا به خاطر داشتن برگ هایی سبز، رنگارنگ و پهن معروفیت زیادی دارند زیرا داشتن این برگ های پهن و بزرگ آن ها را به شکل موثری برای قرارگیری در مناطق کم نور بهینه خواهد کرد.

خصوصیات گیاه کالاتیا اوربیفولیا

گیاه کالاتیا اوربیفولیا به خاطر برگ های زیبا با خط و خطوط دل انگیز امروزه به عنوان یکی از گیاهان پرطرفدار و فوق العاده شناخته می شود که مورد توجه بسیاری از علاقه مندان به گل و گیاه قرار گرفته است. همانطور که متوجه شدید این گیاه متعلق به مناطق آمریکای جنوبی خواهد بود که برای رشد نیاز به رطوبت بالا و همچنین خاکی مرطوب دارد. چنانچه مراقبت و نگهداری از این گیاه را ساده بپندارید و رطوبت مورد نیاز محیط را فراهم نکنید قطعا در روند نگهداری آن به مشکل می خورید.

به صراحت می توان گفت که کالاتیای اوربیفولیا محیط های جنگلی، گرم و کاملا مرطوب را می پسندد و همچنین برای کودکان و حیوانات خانگی در صورت بلعیده نشدن برگ ها سمی نخواهد بود. در حال حاضر می توانید این گیاه را در مناطق جنگلی بولیوی به وفور مشاهده کنید.

کالاتیا دارای برگ هایی بیضی شکل و کاملا موج دار با رنگ هایی طوسی، سبز و نفره ای خواهد بود که رنگ زیرین برگ ها سبز کم رنگ خواهد بود. اگر گیاهتان را در محیط داخلی با شرایط بسیار ایده آل پرورش دهید قابلیت این را دارد که تا یک متر هم به خوبی رشد کند.

دستورالعمل کاشت کالاتیا

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

دستورالعمل کاشت و تکثیر:

از آنجایی که کاشت و پرورش این گیاه سختی های زیادی دارد بسیاری از پرورش دهندگان گل و گیاه به هیچ وجه قادر به پرورش آن نخواهند بود. علاوه بر این تکثیر کالاتیا از طریق بذر و قلمه همیشه موفقیت آمیز نیست اما تکثیر آن از طریق تقسیم ریزوم می تواند مفید و تا حدودی موثر باشد.

بهتر است بدانید که گیاهتان علاقه چندانی به بروز اختلال در روند رشد ندارد و کمی هم در این رابطه حساس خواهد بود که به همین خاطر باید کاشت آن را با دقت زیادی انجام دهید. معمولا بهترین زمان برای کاشت کالاتیا اوربیفولیا اوایل فصل رشد آن خواهد بود.

برای این کار در ابتدا گیاه اصلی را از با دقت فراوان از گلدان خارج نمایید و به آرامی خاک های اطراف ریزوم را جدا نمایید. سپس با استفاده از تیغ تیز و کاملا ضد عفونی شده قسمتی از ریزوم را که ریشه داشته و حداقل یک ساقه دارد جدا نمایید و درون ترکیبی از خاک مناطق گیاه کشت نمایید.

توصیه می شود که پس از فرآیند کاشت، گلدان را به مکانی مرطوب و گرم انتقال دهید تا بتواند خود را احیا کند. می توانید به منظور حفظ رطوبت بستر سطح گلدان را با پلاستیک شفافی بپوشانید و پس از اینکه اولین جوانه را مشاهده کردید پلاستیک را بردارید.

روش های پرورش گیاه

شرایط مورد نیاز برای نگهداری از کالاتیا اوربیفولیا:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی خواهند داشت که شما بایستی آن را فراهم نمایید. به همین منظور در ادامه برخی از شرایط لازم جهت پرورش و نگهداری گل کالاتیا اوربیفولیا را شرح داده ایم:

  • نور و دما:

گیاه کالاتیا معمولا برای رشد نیاز به نوری روشن اما غیر مستقیم دارد. از آنجایی که کالاتیا در زادگاه خود در سایه درختان بلندتر رشد می کند به همین خاطر نور محدودی دریافت خواهد کرد و با این حال بایستی بدانید که نور مستقیم به تدریج موجب سوختن برگ های کالاتیا و از بین رفتن رنگ های آن خواهد شد.

در مورد دمای لازم برای بستر گیاه نیز می توان گفت که کالاتیا هوای سرد را دوست ندارد و هوای گرم و استوایی را برای رشد می پسندد. با این حال توصیه می شود که بازه دمایی بین ۱۸ تا ۲۵ درجه سانتی گراد را برای گیاهتان فراهم نمایید. حداقل دمایی که گیاهتان در طول زمستان تحمل خواهد کرد دمای ۱۶ درجه سانتی است و نباید از این نکته غافل شوید که دماهای کمتر از ۱۸ و بیشتر از ۲۵ درجه باعث آسیب و در نهایت از بین رفتن گیاهتان خواهد شد.

شرایط لازم برای نگهداری کالاتیا اوربیفولیا

  • آبیاری:

توصیه می شود که برای آبیاری گیاهتان حتما از آب های بدون املاح استفاده کنید. این گیاه برای رشد خاکی مرطوب را می پسندد اما نباید اجازه دهید که سطح خاک کامل خیس و غرقابی شود. بهتر است آبیاری را متعادل انجام دهید به گونه ای که خاک همیشه مرطوب بماند.

  • خاک و کوددهی:

بهتر است از خاکی برای گیاه کالاتیا اوربیفولیا استفاده نمایید که بتواند آب را درون خود نگه دارد. البته اگر خاک گلدان آب را مدت طولانی نگه نمی دارد جای نگرانی نیست چون می توانید آبیاری را در فواصل کمتری انجام دهید تا رطوبت خاک تامین گردد. با وجود اینکه ترکیب خاک برگ، تورب و خاک باغچه برای بستر کافی است اما افزودن مقداری پرلیت به ترکیب خاک نیز می تواند به جذب آن کمک زیادی بکند.

در مورد تغذیه گیاه نیز می توان گفت که کالاتیا اوربیفولیا نیاز به کوددهی چندانی ندارد اما می توانید در طول فصل رشد از کود های فلورئور و نمک دار برای تقویت آن استفاده نمایید. همچنین استفاده از کود های معمولی مخصوص گیاهان آپارتمانی نیز کفایت خواهد کرد.

چگونگی انجام تعویض گلدان گیاه

  • تعویض گلدان:

از آنجایی که انجام تعویض گلدان کار سخت و پر استرس است توصیه می شود که تنها در صورت نیاز ان را انجام دهید. هر دو سال یک مرتبه اقدام به انجام این کار کنید. وقتی که رشد گیاه آرام شده زمان انجام تعویض گلدان فرا رسیده و بایستی گلدان جدیدی برایش آماده کنید.

در طول انجام این کار مراقب ریشه های گیاهتان باشید و به آرامی از گلدان خارج نمایید. توصیه می شود زمانی که گیاه را درون گلدان جدید می کارید خاک را زیاد فشار ندهید چون ممکن است ریشه ها آسیب ببینند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *